Tonen på forumet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Tonen på forumet

Inlägg av p1457 »

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Kenth »

Walker skrev:
Kenth skrev:
Fredrik j skrev:
Coronatråden har fått mig använda ignorerafunktionen. Första gången jag har gjort det på ett forum någonsin.
Samma här :-(
Coronatråden?? :roll:
Yes, just den tråden...
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart

Model S LR Raven-19 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Walker »

Kenth skrev:
Walker skrev:
Kenth skrev:
Fredrik j skrev:
Coronatråden har fått mig använda ignorerafunktionen. Första gången jag har gjort det på ett forum någonsin.
Samma här :-(
Coronatråden?? :roll:
Yes, just den tråden...
Det var länge sedan jag blockade den. Jag läser här inne för att jag är intresserad av Tesla. Corona får jag nog av på nyheterna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Swede1 »

Håller med trådstartaten, lite för mycket och för långa citat, för många gånger kluddar ner tråden. Ibland patetiska personangrepp istället för saklighet. Men på det hela ok ton. Som Larofo skrev själva meningen med detta skrivande är att lära av varandra. Så olika åsikter med bra argument är mest intressant, även om det känns bra att bli bekräftad.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tonen på forumet

Inlägg av ellerstrom »

Läser alla inlägg här, och bara för att vi hade gäster idag så missar jag allt drama? Inte ok ;) :lol:

Skämt åsido, detta forum är underbart (även om jag håller med om att tonen har blivit aningen tuffare med åren) och jag älskar att gå in här och läsa. Det känns som att jag känner många av er medlemmar, trots att jag aldrig träffat er. Och den samlade mängd kunskap som finns här, om allt möjligt, är helt fantastisk och jag hoppas att vi alla gör vad vi kan för att det ska förbli så. Att man tycker olika om vissa saker är oundvikligt, och det är det som skapar dynamik och triggar förbättring (av idéer, kunskaper etc). Så undvik inte att diskutera, men försök vara sakliga (inga personangrepp) så blir stämningen trevligare.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 5 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Fredrik j
Inlägg: 11082
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
Kenth skrev:
Walker skrev:
Kenth skrev:
Fredrik j skrev:
Coronatråden har fått mig använda ignorerafunktionen. Första gången jag har gjort det på ett forum någonsin.
Samma här :-(
Coronatråden?? :roll:
Yes, just den tråden...
Det var länge sedan jag blockade den. Jag läser här inne för att jag är intresserad av Tesla. Corona får jag nog av på nyheterna.
Kan man blocka en hel tråd?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Walker »

Kan man blocka en hel tråd?

Mentalt, ja! Nemas problemas. Man öppnar den helt enkelt inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8755
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Pontus »

Swede1 skrev:
Håller med trådstartaten, lite för mycket och för långa citat, för många gånger kluddar ner tråden. Ibland patetiska personangrepp istället för saklighet. Men på det hela ok ton. Som Larofo skrev själva meningen med detta skrivande är att lära av varandra. Så olika åsikter med bra argument är mest intressant, även om det känns bra att bli bekräftad.
Du har helt rätt och detta var ett väldigt bra inlägg.

Känns det bra nu ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Larofo »

ellerstrom skrev:
Läser alla inlägg här, och bara för att vi hade gäster idag så missar jag allt drama? Inte ok ;) :lol:

Skämt åsido, detta forum är underbart (även om jag håller med om att tonen har blivit aningen tuffare med åren) och jag älskar att gå in här och läsa. Det känns som att jag känner många av er medlemmar, trots att jag aldrig träffat er. Och den samlade mängd kunskap som finns här, om all möjligt, är helt fantastisk och jag hoppas att vi alla gör vad vi kan för att det ska förbli så. Att man tycker olika om vissa saker är oundvikligt, och det är det som skapar dynamik och triggar förbättring (av idéer, kunskaper etc). Så undvik inte att diskutera, men försök vara sakliga (inga personangrepp) så blir stämningen trevligare.
Very well put!
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Tonen på forumet

Inlägg av R1883RM4n »

Aaaargh. Jag är ju ny här på forumet och samtidigt har jag inte orkat/velat läsa Corona då jag ser den som väldigt OTfF (Of Topic for Forum) ;-)

Själv har jag hunnit reflektera över vilken god ton som generellt råder här på forumet. Har ni historiskt haft det än bättre är det bara att gratulera. Då har ni alla gjort stordåd.

Tillsammans kan vi säkert ta oss åter dit också. Tänkt en extra gång innan du trycker fire. Ömsesidig respekt och hänsyn vinner vi alla på.

F-n, nu ser jag Birgit Friggebo framför mig......
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10937
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

Jag är ju en sån person som i min enfald tror att alla människor är intresserade av att höra min åsikt och jag deltar gärna i debatter av alla de slag. Men det här forumet har visat sig vara befolkat av en hel del individer som inte står mig själv efter i sin självbild, tvärtom! Så nu har jag valt att inte gå i polemik med dessa eftersom det enbart leder till oändlig munhuggning. Och av samma anledning undviker jag numer helt trådar som "tillhör riskgruppen".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

R1883RM4n skrev:
Aaaargh. Jag är ju ny här på forumet och samtidigt har jag inte orkat/velat läsa Corona då jag ser den som väldigt OTfF (Of Topic for Forum) ;-)

Själv har jag hunnit reflektera över vilken god ton som generellt råder här på forumet. Har ni historiskt haft det än bättre är det bara att gratulera. Då har ni alla gjort stordåd.

Tillsammans kan vi säkert ta oss åter dit också. Tänkt en extra gång innan du trycker fire. Ömsesidig respekt och hänsyn vinner vi alla på.

F-n, nu ser jag Birgit Friggebo framför mig......
Förr, alltså för flera år sedan, var det här forumet en mötesplats för ett fåtal entusiaster. Vi var så få att alla "kände" varandra, och tonen var familjär och vänskaplig. Det var obligatoriskt att läsa alla inlägg i alla trådar, och man visste precis vem som hade skrivit vad och när. Typ så. Det var exceptionellt kul och trevligt. Hade det inte varit för detta så hade jag aldrig hängt här. Numera är TCS egentligen varken bättre eller sämre än alla andra bilforum, men av gammal vana och för att det ibland fortfarande dyker upp intressanta diskussioner, hänger jag fortfarande här. Men det var bättre förr, om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11888
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
R1883RM4n skrev:
Aaaargh. Jag är ju ny här på forumet och samtidigt har jag inte orkat/velat läsa Corona då jag ser den som väldigt OTfF (Of Topic for Forum) ;-)

Själv har jag hunnit reflektera över vilken god ton som generellt råder här på forumet. Har ni historiskt haft det än bättre är det bara att gratulera. Då har ni alla gjort stordåd.

Tillsammans kan vi säkert ta oss åter dit också. Tänkt en extra gång innan du trycker fire. Ömsesidig respekt och hänsyn vinner vi alla på.

F-n, nu ser jag Birgit Friggebo framför mig......
Förr, alltså för flera år sedan, var det här forumet en mötesplats för ett fåtal entusiaster. Vi var så få att alla "kände" varandra, och tonen var familjär och vänskaplig. Det var obligatoriskt att läsa alla inlägg i alla trådar, och man visste precis vem som hade skrivit vad och när. Typ så. Det var exceptionellt kul och trevligt. Hade det inte varit för detta så hade jag aldrig hängt här. Numera är TCS egentligen varken bättre eller sämre än alla andra bilforum, men av gammal vana och för att det ibland fortfarande dyker upp intressanta diskussioner, hänger jag fortfarande här. Men det var bättre förr, om man får säga så.
Säg som det är, sen M3 kom har pöbeln flyttat in på forumet :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
mati skrev:
R1883RM4n skrev:
Aaaargh. Jag är ju ny här på forumet och samtidigt har jag inte orkat/velat läsa Corona då jag ser den som väldigt OTfF (Of Topic for Forum) ;-)

Själv har jag hunnit reflektera över vilken god ton som generellt råder här på forumet. Har ni historiskt haft det än bättre är det bara att gratulera. Då har ni alla gjort stordåd.

Tillsammans kan vi säkert ta oss åter dit också. Tänkt en extra gång innan du trycker fire. Ömsesidig respekt och hänsyn vinner vi alla på.

F-n, nu ser jag Birgit Friggebo framför mig......
Förr, alltså för flera år sedan, var det här forumet en mötesplats för ett fåtal entusiaster. Vi var så få att alla "kände" varandra, och tonen var familjär och vänskaplig. Det var obligatoriskt att läsa alla inlägg i alla trådar, och man visste precis vem som hade skrivit vad och när. Typ så. Det var exceptionellt kul och trevligt. Hade det inte varit för detta så hade jag aldrig hängt här. Numera är TCS egentligen varken bättre eller sämre än alla andra bilforum, men av gammal vana och för att det ibland fortfarande dyker upp intressanta diskussioner, hänger jag fortfarande här. Men det var bättre förr, om man får säga så.
Säg som det är, sen M3 kom har pöbeln flyttat in på forumet :lol:
Tack! :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?

Därför att jag har varit, och är, kritisk mot FHM och Tegnell. Det ses verkligen inte med blida ögon av vissa.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4214
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tonen på forumet

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Jag är ju en sån person som i min enfald tror att alla människor är intresserade av att höra min åsikt och jag deltar gärna i debatter av alla de slag. Men det här forumet har visat sig vara befolkat av en hel del individer som inte står mig själv efter i sin självbild, tvärtom! Så nu har jag valt att inte gå i polemik med dessa eftersom det enbart leder till oändlig munhuggning. Och av samma anledning undviker jag numer helt trådar som "tillhör riskgruppen".
Tråden "3D-prints" visar att alla trådar kan hamna i riskgruppen.
Vi behöver inte tycka samma om allt för då behöver vi inte prata med varandra.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4214
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tonen på forumet

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?

Därför att jag har varit, och är, kritisk mot FHM och Tegnell. Det ses verkligen inte med blida ögon av vissa.
Den som blockerar eller ignorerar dig bör söka hjälp.
Att du är kritisk mot FHM är ju helt ok och nödvändigt. För de ingen kritik gör de som de vill och kanske inte alltid rätt.
Du är en av dom som gör att jag är kvar på forumet.
Jag håller inte alltid med med dig men gillar dig ändå :)
Fortsätt vara den du är .Det är bra for alla oss.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10937
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Jag är ju en sån person som i min enfald tror att alla människor är intresserade av att höra min åsikt och jag deltar gärna i debatter av alla de slag. Men det här forumet har visat sig vara befolkat av en hel del individer som inte står mig själv efter i sin självbild, tvärtom! Så nu har jag valt att inte gå i polemik med dessa eftersom det enbart leder till oändlig munhuggning. Och av samma anledning undviker jag numer helt trådar som "tillhör riskgruppen".
Tråden "3D-prints" visar att alla trådar kan hamna i riskgruppen.
Vi behöver inte tycka samma om allt för då behöver vi inte prata med varandra.
Jag hann aldrig börja läsa 3D-printstråden, så jag missade det. Jag menar inte heller att jag bara vill prata med dem som tycker lika som jag, men jag vill undvika ämnen som tenderar att köra i haveristdiket.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tonen på forumet

Inlägg av MangeT »

Jag undviker att kommentera en del på forumet då ”fel” åsikter oavsett argument på detta forum ger påhopp dessvärre. Bättre då att bita sig i tungan då det även finns mycket bra information och hjälp att få.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?

Därför att jag har varit, och är, kritisk mot FHM och Tegnell. Det ses verkligen inte med blida ögon av vissa.
Men att vara kritisk är ju bara bra för diskussionen. Det är väl själva vitsen med ett diskussionsforum, eller? Om vi bara är överens om allting hela tiden så behöver vi ju inte diskutera nånting heller. Och om någon tycker att man förtjänar att ignoreras eftersom man inte håller med majoriteten så är det troligen mer fel på den personen som tycker så än på den som ifrågasätter.
Nej. Det är folk som tar till personangrepp, som hittar på öknamn för andra personer, som inte bidrar med konstruktiv kritik utan bara vill sprida sin skruvade ideologi. Det är sådana personer som jag inte vill se.
Men du tillhör verkligen inte den gruppen. Långt ifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?

Därför att jag har varit, och är, kritisk mot FHM och Tegnell. Det ses verkligen inte med blida ögon av vissa.
Att vara kritiskt mot FHM och Tegnell är helt OK. Jag tror du övertolkar invändningarna mot dina inlägg om Corona. Jag har varit kritisk till en del av din kritik, som jag menar är osaklig, men skulle aldrig komma på tanken att använda ignorefunktionen på dig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2304
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tonen på forumet

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?

Därför att jag har varit, och är, kritisk mot FHM och Tegnell. Det ses verkligen inte med blida ögon av vissa.
Att vara kritisk och ifrågasättande är bara naturligt och något som man ska kunna vara. Det är väl det berömda huret som är det intressanta.
Finns det en saklighet i kritiken, eller övergår den i ett ogillande som blir ett nedsölande?

Kritik med saklighet är bara positiv, det andra enbart negativ för båda parter, kanske mest för den som för fram den.

Personligen tycker jag att kritik där man använder öknamn på någon alltid hamnar fel, oavsett hur mycket saklighet man framför. Kritik som mer går på person än på sak likaså.

Jag försöker leva efter det, men vet att jag ibland i diskussionens hetta hamnar fel.
Model Y LR.
Model S70D
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är på fullt allvar. Är den ignorerade användaren jag så lovar jag härmed på heder och samvete att försvinna härifrån för gott.
Nej, det är knappast du. Varför tror du det?

Därför att jag har varit, och är, kritisk mot FHM och Tegnell. Det ses verkligen inte med blida ögon av vissa.
Jag delar inte din åsikt om FHM men dina och andras inlägg i Corona diskussionen har hjälpt mig nyansera min bild av deras arbete. Sluta inte bidra med dina åsikter! Om jag inte ville ha andra åsikter skulle jag prata med katten istället.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av bylund »

Problemet är extremt sällan åsikterna i sig som framförs. Jag har såklart en gräns för vad jag är beredd att diskutera, men forumet här är inte ens nära gränsen till rumsrent.

Problemen, i mina ögon, är vissa skribenter som
- Driver en linje i absurdum, utan att ens, vad det verkar, läsa svar. Åtminstone bemöter de inte svaren. Skriv en blogg istället!
- Huvudsakligen klistrar in texter från andra ställen. Skriv vad du tycker, och lägg gärna in en länk för den som är intresserad av mer!
- Hoppar på personer på och utanför forumet. Det inkluderar öknamn. Kalla folk vid riktiga namn, och bemöt vad folk skriver!
- Som måste ha rätt i alla lägen, och därför (medvetet?) misstolkar andra. Tagga ner lite, och försök förstå vad andra menar istället för att vränga ord!

Tänk på att det inte är viktigt att "vinna" en diskussion här. Det kommer liksom inte att förändra världen, utan det är mest för att det är trevligt att utbyta tankar, idéer och information. Är det inte trevligt längre kan vi lika gärna lägga ner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar