Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Goblin
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

macky skrev:
mati skrev:
Konstigt. Jag har efter 2000 mil inte ett spår av stejnsprut :lol: , trots att jag kör mycket på grusvägar. E-tron har ju stänkskydd, om än rätt små sådana. Eller finns de kanske inte på alla bilar?
Innan någon nu säger att det beror på min sansade körstil så kan jag säga att båda mina Model S var rejält blästrade utmed sidorna.
Audi eftermonterar stänkskydd på bilarna (alla modeller) i Sverige så inga problem här. Kanske norrmännen borde apa efter.
:lol: :)
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Goblin
elbilist

Inlägg av Goblin »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

hading skrev:
Garo inköpt via Eon.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Nu kommer priset för Teslas Premium Connectivity som kommer kosta ungefär 100 kr/mån. Vad kostar motsvarande för Audi e-tron?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Goblin skrev:
hading skrev:
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Nu blir jag nyfiken. Berätta mer. Hur funkar det?
Jag har en anläggning på 19kWp, det finns alltså ett visst överskott på el just nu. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Hur är det med 22kw ac-laddning på e-tron, har det kommit?
Finns det skydd mot dc-läkage på audis medföljande hemmaladdkanel?

Våran e-tron ska komma nästa vecka.
OTP

Inlägg av OTP »

Nilp skrev:
hading skrev:
Garo inköpt via Eon.
Vad fick du ge för den? Tittar på en Garo genom elektrikern.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

mati skrev:
Goblin skrev:
hading skrev:
Jag har en anläggning på 19kWp, det finns alltså ett visst överskott på el just nu. :)
Fully Charged förklarar bra. Hade jag haft solpaneler, skulle jag absolut funderat på denna.

Goblin
elbilist

Inlägg av Goblin »

Wilson skrev:
mati skrev:
Goblin skrev:
hading skrev:
Fully Charged förklarar bra. Hade jag haft solpaneler, skulle jag absolut funderat på denna.

Det är V1-versionen i det klippet. Var noga så du väljer V2 eftersom den bla har stöd för 3-fas.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
dfa

Inlägg av dfa »

mati skrev:
hading skrev:
Tesla WC
Kanon att det funkar Mati. Har en WC monterad och en e-tron beställd!
Har sökt lite, det verkar som om man skall sätta DIP2 i läge nedåt för att WC skall ladda icke Teslor.
Vore suveränt om du kunde bekräfta hur/om du ändrade något i WCn för att få e-tron att ladda.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dfa skrev:
mati skrev:
hading skrev:
Tesla WC
Har sökt lite, det verkar som om man skall sätta DIP2 i läge nedåt för att WC skall ladda icke Teslor.
Vore suveränt om du kunde bekräfta hur/om du ändrade något i WCn för att få e-tron att ladda.
Det är väl på destination chargers det gäller?

Jag har inte gjort några ändringar i min WC och har både laddat min tidigare BMW 330E samt en kompis Optima Phev utan problem.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Samma här, Renault Zoe.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dfa skrev:
mati skrev:
hading skrev:
Tesla WC
Korrekt. Jag fick ändra dip-switchen. Gäller inte bara e-tron. Jag gjorde detta redan när vi fick e-Golfen, annars ville den inte börja ladda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hade bilen i verkstan idag för ett konstigt klonk-ljud i dörren. Jag fick bilen tillbaka utan klonk-ljud och med ny mjukvara. Bland annat så har GPS-en äntligen fått den berömda uppdateringen som skulle bli så omvälvande. Jag har inte hunnit testa särskilt mycket, men den verkar äntligen begripa att en laddare med hög effekt är bättre än en laddare med låg effekt. Det var ju på tiden. Nu föreslår den alltså bara HPC-laddare i den mån de finns. Roligt nog så verkar det inte som att den föredrar Ionity som man kanske skulle tro. Den tar verkligen de laddare som ligger bra till, oberoende av operatör. Bra.
Dessutom hade alla mina favoriter försvunnit. Jag tolkar det som att de har på något vis fixat buggen som gjorde att favoriterna tappade sina ikoner titt som tätt. Jag la tillbaka favoriterna. Är ikonerna kvar imorgon så är buggen troligen borta.
Sen visades lite annan text i laddstapeln, typ vardagskörning och långkörning. Vet inte om det är bara info eller om det finns någon nyttig funktion bakom texten.
Oklart om det är nåt mer som har tillkommit eller ändrats. Inget vad jag har märkt i alla fall.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Jag hade bilen i verkstan idag för ett konstigt klonk-ljud i dörren. Jag fick bilen tillbaka utan klonk-ljud och med ny mjukvara. Bland annat så har GPS-en äntligen fått den berömda uppdateringen som skulle bli så omvälvande. Jag har inte hunnit testa särskilt mycket, men den verkar äntligen begripa att en laddare med hög effekt är bättre än en laddare med låg effekt. Det var ju på tiden. Nu föreslår den alltså bara HPC-laddare i den mån de finns. Roligt nog så verkar det inte som att den föredrar Ionity som man kanske skulle tro. Den tar verkligen de laddare som ligger bra till, oberoende av operatör. Bra.
Dessutom hade alla mina favoriter försvunnit. Jag tolkar det som att de har på något vis fixat buggen som gjorde att favoriterna tappade sina ikoner titt som tätt. Jag la tillbaka favoriterna. Är ikonerna kvar imorgon så är buggen troligen borta.
Sen visades lite annan text i laddstapeln, typ vardagskörning och långkörning. Vet inte om det är bara info eller om det finns någon nyttig funktion bakom texten.
Oklart om det är nåt mer som har tillkommit eller ändrats. Inget vad jag har märkt i alla fall.
Har du kollat om det skett någon ändring i appen? Det vore kul om möjligheten att ställa in laddprocent kommer även till de bilar som tillverkades först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Har du kollat om det skett någon ändring i appen? Det vore kul om möjligheten att ställa in laddprocent kommer även till de bilar som tillverkades först.
Nej, det verkar inte så. Det ser ut som tidigare.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Fick också nya mjukvaran förra veckan och upplever att bluetooth uppspelning är mycket snabbare och stabilare.
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare

Inlägg av zerkano »

OTP skrev:
Nilp skrev:
hading skrev:
Garo inköpt via Eon.
Vad fick du ge för den? Tittar på en Garo genom elektrikern.
Finns olika modeller uppkopplade,ej uppkopplade och med olika effekt

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Taşla model X plaid såld
Tesla Model Y LR såd
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
dfa

Inlägg av dfa »

Legato skrev:
Det är väl på destination chargers det gäller?
Jag har inte gjort några ändringar i min WC och har både laddat min tidigare BMW 330E samt en kompis Optima Phev utan problem.
Tror att det kan vara lite olika i handskakningen, hittade någon tråd på elbilsforum.no där dom skrev att DIP2 upp (default) försöker hanskaka med CANBus och DIP2 ned försöker med J1772 som tydligen är mer standard. Dock kanske olika bilar är olika känsliga för det. I vilket fall är jag glad över att det verkar funka!
Skall bara vänta in bilen då...
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Jag ska också ladda E-tron med tesla WC. Mitt teslaäventyr är slut på torsdag då jag hämtar en 55:a. Vi får se om något behöver ändras i laddboxen.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

cosmos skrev:
Jag ska också ladda E-tron med tesla WC. Mitt teslaäventyr är slut på torsdag då jag hämtar en 55:a. Vi får se om något behöver ändras i laddboxen.
Vad går du ifrån? Vad fick dig att byta till din kommande 55a? Vore intressant att förstå ditt resonemang.
Glad för att jag sålt min Tesla
Tobysthlm

Inlägg av Tobysthlm »

cosmos skrev:
Om ny, hur mkt försenad blev din leverans?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

cosmos skrev:
Kul att veta att det finns fler som byter från Tesla till e-tron och vågar erkänna det på detta forum. Man tillhör ju inte en majoritet direkt. Blir roligt att höra vad du tycker.
För mig har e-tron egentligen bara två riktiga nackdelar. Priset på bilen är för högt, tycker jag, och så är det såklart kopplingen till Ionity som gör bilen svindyr på långfärd. Bortser man från detta så är e-tron en underbar bil.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Möller Bil kör kampanj på E-Tron 55, 7495kr per månad. 24 mån och 1000 mil.

Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.

Edit: Från 7495kr, inte 7990kr
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Det blir en bil som Audi hade stående hemma. Ingen demobil utan helt ny. Navarrablå med 21 tum och advancepaket.
Före model s hade jag en merca GLC och gillar att sitta lite högre upp har jag förstått. Elbil vill jag fortfarane ha givetvis. Det sämsta med teslan var stolarna som inte passade mig alls. På långresor fick jag alltid ont i ryggen. Är medveten om att snabbladdandet på tjänsteresor kommer kräva mer planering, men det löser sig nog ändå.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Skriv svar