Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.
Jag har mitt kontor på hemmaplan och använder bilen bara någon gång i veckan, antingen för att åka till nån kund eller för att transportera nåt på släpet.
Det finns visserligen ingen som helst ekonomi i detta, men det är bättre så än att ha en fossilbil stående i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.
Jag har mitt kontor på hemmaplan och använder bilen bara någon gång i veckan, antingen för att åka till nån kund eller för att transportera nåt på släpet.
Det finns visserligen ingen som helst ekonomi i detta, men det är bättre så än att ha en fossilbil stående i garaget.
Använder du den bara en gång i veckan så finns det nog inget sätt du kan räkna hem den på.
För oss handlar det om att ha en eller två bilar, bil hade vi inte klarat oss utan. Hade en V60 i vintras, glad att jag bara skrev upp mig på en månad för den annars så hade den bara blivit stående då den inte tillförde något extra mot vår andra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.
Jag har mitt kontor på hemmaplan och använder bilen bara någon gång i veckan, antingen för att åka till nån kund eller för att transportera nåt på släpet.
Det finns visserligen ingen som helst ekonomi i detta, men det är bättre så än att ha en fossilbil stående i garaget.
Vad är miljönyttan i att ha en stor elbil med stort batteri stillastående i garaget? Vore det inte bättre för miljön om din E-Tron hamnade hos någon som idag kör en fossilbil 4000 mil om år? Och att du köper en så smutsig bil som möjligt och låter stå stilla? En sån där stor amerikansk pickup med V8:a borde ju "oskadliggöras" av dig snarare än en ny elbil.
Tyvärr är du som många andra miljömedvetna mer ideologiska än pragmatiska.
Jag har själv kört min Tesla enbart 32 mil i april och vi har såklart ställt in vår planerade tripp till Toscana med den också. Så jag får väl snart göra det enda rätta och sälja den...
Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.
Jag har mitt kontor på hemmaplan och använder bilen bara någon gång i veckan, antingen för att åka till nån kund eller för att transportera nåt på släpet.
Det finns visserligen ingen som helst ekonomi i detta, men det är bättre så än att ha en fossilbil stående i garaget.
Vad är miljönyttan i att ha en stor elbil med stort batteri stillastående i garaget? Vore det inte bättre för miljön om din E-Tron hamnade hos någon som idag kör en fossilbil 4000 mil om år? Och att du köper en så smutsig bil som möjligt och låter stå stilla? En sån där stor amerikansk pickup med V8:a borde ju "oskadliggöras" av dig snarare än en ny elbil.
Tyvärr är du som många andra miljömedvetna mer ideologiska än pragmatiska.
Jag har själv kört min Tesla enbart 32 mil i april och vi har såklart ställt in vår planerade tripp till Toscana med den också. Så jag får väl snart göra det enda rätta och sälja den...
Väldigt konstig logik att det vore bättre att ”någon annan” kör elbil, och att det rättfärdigar att du kör avgasbil för du kör ”så lite”.
Det funkar inte så.
Det bästa man kan göra är att alltid välja det mest miljövänliga alternativet, och förkasta det miljövidriga. På så vis driver man utvecklingen framåt snabbast möjligt.
Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.
Jag har mitt kontor på hemmaplan och använder bilen bara någon gång i veckan, antingen för att åka till nån kund eller för att transportera nåt på släpet.
Det finns visserligen ingen som helst ekonomi i detta, men det är bättre så än att ha en fossilbil stående i garaget.
Vad är miljönyttan i att ha en stor elbil med stort batteri stillastående i garaget? Vore det inte bättre för miljön om din E-Tron hamnade hos någon som idag kör en fossilbil 4000 mil om år? Och att du köper en så smutsig bil som möjligt och låter stå stilla? En sån där stor amerikansk pickup med V8:a borde ju "oskadliggöras" av dig snarare än en ny elbil.
Tyvärr är du som många andra miljömedvetna mer ideologiska än pragmatiska.
Jag har själv kört min Tesla enbart 32 mil i april och vi har såklart ställt in vår planerade tripp till Toscana med den också. Så jag får väl snart göra det enda rätta och sälja den...
Väldigt konstig logik att det vore bättre att ”någon annan” kör elbil, och att det rättfärdigar att du kör avgasbil för du kör ”så lite”.
Det funkar inte så.
Det bästa man kan göra är att alltid välja det mest miljövänliga alternativet, och förkasta det miljövidriga. På så vis driver man utvecklingen framåt snabbast möjligt.
Det funkar visst så. Åtminstone så länge efterfrågan på elbilar överstiger tillgången. Vilket det ju bör göra om det öht ska vara någon idé. Annars blir det inget av med den här "elbilsrevolutionen".
Hade jag inte jobbat hemma tillsvidare så hade jag nog nappat.
Jag har mitt kontor på hemmaplan och använder bilen bara någon gång i veckan, antingen för att åka till nån kund eller för att transportera nåt på släpet.
Det finns visserligen ingen som helst ekonomi i detta, men det är bättre så än att ha en fossilbil stående i garaget.
Vad är miljönyttan i att ha en stor elbil med stort batteri stillastående i garaget? Vore det inte bättre för miljön om din E-Tron hamnade hos någon som idag kör en fossilbil 4000 mil om år? Och att du köper en så smutsig bil som möjligt och låter stå stilla? En sån där stor amerikansk pickup med V8:a borde ju "oskadliggöras" av dig snarare än en ny elbil.
Tyvärr är du som många andra miljömedvetna mer ideologiska än pragmatiska.
Jag har själv kört min Tesla enbart 32 mil i april och vi har såklart ställt in vår planerade tripp till Toscana med den också. Så jag får väl snart göra det enda rätta och sälja den...
Väldigt konstig logik att det vore bättre att ”någon annan” kör elbil, och att det rättfärdigar att du kör avgasbil för du kör ”så lite”.
Det funkar inte så.
Det bästa man kan göra är att alltid välja det mest miljövänliga alternativet, och förkasta det miljövidriga. På så vis driver man utvecklingen framåt snabbast möjligt.
Det funkar visst så. Åtminstone så länge efterfrågan på elbilar överstiger tillgången. Vilket det ju bör göra om det öht ska vara någon idé. Annars blir det inget av med den här "elbilsrevolutionen".
Efterfrågan överstiger inte tillgången, det finns gott om elbilar i lager.
Sen finns det heller inget som säger att "någon annan" kör mer än dig, det är lika sannolikt tvärtom.
Om du vill sänka dina omkostnader, fine, då bör du skaffa en billigare elbil. Försök inte rättfärdiga ett köp av avgasbil med "miljöskäl", det blir bara löjligt.
Efterfrågan överstiger inte tillgången, det finns gott om elbilar i lager.
Sen finns det heller inget som säger att "någon annan" kör mer än dig, det är lika sannolikt tvärtom.
Om du vill sänka dina omkostnader, fine, då bör du skaffa en billigare elbil. Försök inte rättfärdiga ett köp av avgasbil med "miljöskäl", det blir bara löjligt.
Jag vet inte hur mycket mati kör med sin E-Tron så sannolikheten för att någon annan kör mer kan jag inte bedöma. Men om man ska tolka det han skriver så är det inte så många mil per år...
Rättfärdiga? Inför vem eller vad? Är du på riktigt?
Vad är miljönyttan i att ha en stor elbil med stort batteri stillastående i garaget? Vore det inte bättre för miljön om din E-Tron hamnade hos någon som idag kör en fossilbil 4000 mil om år? Och att du köper en så smutsig bil som möjligt och låter stå stilla? En sån där stor amerikansk pickup med V8:a borde ju "oskadliggöras" av dig snarare än en ny elbil.
Vem har sagt att jag inte kör med min e-tron? Jag har sagt att jag använder den i snitt en dag i veckan eller så. Men jag har ändå lyckats köra över 2000 mil hittills. Det är inte 4000 mil som du förordar, men det är fortfarande mer än svenska genomsnittet. Få långa turer är väl inte värre än en massa korta turer ur miljösynpunkt? Jag har ju e-tron som långfärdsbil, inte som pendlarbil.
Det jag försökte säga är att man inte behöver pendla till jobbet om man vill ha en elbil. Däremot så finns det ingen större ekonomi i en e-tron när man "bara" kör 2000-2500 mil per år, det är helt rätt. Men att avverka alla dessa mil med en V8 fossilbil tror jag inte är så miljönyttigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Efterfrågan överstiger inte tillgången, det finns gott om elbilar i lager.
Sen finns det heller inget som säger att "någon annan" kör mer än dig, det är lika sannolikt tvärtom.
Om du vill sänka dina omkostnader, fine, då bör du skaffa en billigare elbil. Försök inte rättfärdiga ett köp av avgasbil med "miljöskäl", det blir bara löjligt.
Rättfärdiga? Inför vem eller vad? Är du på riktigt?
Efterfrågan överstiger inte tillgången, det finns gott om elbilar i lager.
Sen finns det heller inget som säger att "någon annan" kör mer än dig, det är lika sannolikt tvärtom.
Om du vill sänka dina omkostnader, fine, då bör du skaffa en billigare elbil. Försök inte rättfärdiga ett köp av avgasbil med "miljöskäl", det blir bara löjligt.
Rättfärdiga? Inför vem eller vad? Är du på riktigt?
Du har pratat om att skaffa en XC70 flera ggr.
Vad jag köper för bil har inte du det minsta med att göra. Tackar härmed för mig. Have fun!
Efterfrågan överstiger inte tillgången, det finns gott om elbilar i lager.
Sen finns det heller inget som säger att "någon annan" kör mer än dig, det är lika sannolikt tvärtom.
Om du vill sänka dina omkostnader, fine, då bör du skaffa en billigare elbil. Försök inte rättfärdiga ett köp av avgasbil med "miljöskäl", det blir bara löjligt.
Rättfärdiga? Inför vem eller vad? Är du på riktigt?
Du har pratat om att skaffa en XC70 flera ggr.
Vad jag köper för bil har inte du det minsta med att göra. Tackar härmed för mig. Have fun!
Det är ganska uppenbart när du om och om igen skriver hur lite du kommer köra med den, att andra kommer köra mer med din elbil etc, vad du håller på med...
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Det bästa man kan göra är att alltid välja det mest miljövänliga alternativet, och förkasta det miljövidriga. På så vis driver man utvecklingen framåt snabbast möjligt.
Så är det väl alltid? Det handlar väl bara om det där med vilken bil som är ett alternativ varierar ju från person till person. Likaså definitionen på vad som är miljövidrigt.
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Man kan ju räkna i oändlighet på macroeffekter. Hur ska vi värdera allt dom transporter som fossilfordon nu gör i väntan på elektriska alternativ? Transportsektorn är ju inte bara tärande på ett samhälle.
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Man kan ju räkna i oändlighet på macroeffekter. Hur ska vi värdera allt dom transporter som fossilfordon nu gör i väntan på elektriska alternativ? Transportsektorn är ju inte bara tärande på ett samhälle.
det är väl bara att se hur bra det går i samhället just nu när folk inte kan flyga och transportera saker som man vill. Ekonomin är ju inte direkt positiv och frågan är vad som är bäst för hälsan och vad som är bäst för miljön i långa loppet. Är nog inte helt svart och vitt detta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Bensinen kan ha släppt ut massor av CO2 innan den ens tankas i bilen.
Totalen kan bli upp mot 500g CO2 per km om man tankar fulbensin i en smustig bil.
Sen innehåller avgaserna från en fossilbil flera tusen olika kemikalier, varav många är mer eller mindre cancerframkallande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Man kan ju räkna i oändlighet på macroeffekter. Hur ska vi värdera allt dom transporter som fossilfordon nu gör i väntan på elektriska alternativ? Transportsektorn är ju inte bara tärande på ett samhälle.
Nu var frågan vad som är mest miljövänligt.
Enligt mig är majoriteten av alla "studier" på detta område vilseledande, då de jämför produktion av batterier med konsumtion av olja. De "glömmer" att oljan måste produceras också.
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Bensinen kan ha släppt ut massor av CO2 innan den ens tankas i bilen.
Totalen kan bli upp mot 500g CO2 per km om man tankar fulbensin i en smustig bil.
Sen innehåller avgaserna från en fossilbil flera tusen olika kemikalier, varav många är mer eller mindre cancerframkallande.
500g co2.png
Precis.
En gammal klassiker jag brukar hänvisa till: