Teslamärkta däck?
Moderator: Redaktion
Teslamärkta däck?
Behöver er experthjälp gällande däck.
Är inne på att byta mina 19 tums Hankook däck till Michelin Pilot Sport 4 alt 4s. Det finns dock inga teslamärkta i den dimensionen.
Undra därför om det är större skillnad och jag kan utan problem köra på dessa Michelin däck trots avsaknaden av TO märkning ??
Är inne på att byta mina 19 tums Hankook däck till Michelin Pilot Sport 4 alt 4s. Det finns dock inga teslamärkta i den dimensionen.
Undra därför om det är större skillnad och jag kan utan problem köra på dessa Michelin däck trots avsaknaden av TO märkning ??
//P
Re: Teslamärkta däck?
Är inga problem. Men varför just Michelin?
De kostar mer än de smakar IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det har du rätt i men dom är bra.taliz skrev:Är inga problem. Men varför just Michelin?
Vilka andra syftar du på?
//P
Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
- jorgenkarls
- Teslaägare
Högre tyngd ? De flesta personbilarna väger väl inte mindre än en M3 ?evilirish skrev:Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Lite Nyfiken på vad syftet är med att byta till just Michelin PS4. Bullriga och kraftigt överprisade enligt min uppfattning.Paul N skrev:Behöver er experthjälp gällande däck.
Däcken behöver inte vara TO märkta för att fungera utmärkt på en Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Däcken har förvisso förstärkta sidoväggar men det ligger inte i TO-märkningen. Är däcken förstärkta är de märkta XL.evilirish skrev:Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
Men som du säger kan ett däck märkt TO ha ljuddämpande skummatta invändigt medan ett likadant däck utan TO-märkning kan vara utan skumdämpning. Så det kan finnas skillnader även om båda däcken går utmärkt att använda på en Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
TO är Tesla-märkta däck, specifikt rekommenderade för just Tesla-bilar. Som ska vara bättre på att hantera att bilen är lite tyngre än vad som kanske är normalt. Kanske skrev det lite otydligt.jorgenkarls skrev:Högre tyngd ? De flesta personbilarna väger väl inte mindre än en M3 ?evilirish skrev:Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
Aha, så det är bara ljuddämpandet som gör TO? Har ingen större koll själv, tittade bara på vad som skilde på just mina däck när jag beställde dem.Nicke Nyfiken skrev:Däcken har förvisso förstärkta sidoväggar men det ligger inte i TO-märkningen. Är däcken förstärkta är de märkta XL.evilirish skrev:Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
Men som du säger kan ett däck märkt TO ha ljuddämpande skummatta invändigt medan ett likadant däck utan TO-märkning kan vara utan skumdämpning. Så det kan finnas skillnader även om båda däcken går utmärkt att använda på en Tesla.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det kan säkert skilja andra saker också men just extra förstärkning är en separat märkning (XL) som inte har med TO att göra.evilirish skrev:Aha, så det är bara ljuddämpandet som gör TO? Har ingen större koll själv, tittade bara på vad som skilde på just mina däck när jag beställde dem.Nicke Nyfiken skrev:Däcken har förvisso förstärkta sidoväggar men det ligger inte i TO-märkningen. Är däcken förstärkta är de märkta XL.evilirish skrev:Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Billigaste däcket med dämpmatta i typ(om du bryr dig om ljudnivån). Hört bra om Goodyear F1 asymmetric.Paul N skrev:Det har du rätt i men dom är bra.taliz skrev:Är inga problem. Men varför just Michelin?
Vilka andra syftar du på?
Jag kör faktiskt på TO-märkta PS4 själv nu iofs, men det är bara för jag fick dem för samma pris som billigaste Landsail.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Tar gärna emot på förslag på andra bra däck.Nicke Nyfiken skrev:Lite Nyfiken på vad syftet är med att byta till just Michelin PS4. Bullriga och kraftigt överprisade enligt min uppfattning.Paul N skrev:Behöver er experthjälp gällande däck.
Däcken behöver inte vara TO märkta för att fungera utmärkt på en Tesla.
PS4 är bra däck, håller med om priset.
//P
Nej, den förstärkta sidewallen är den enda skillnaden.evilirish skrev:Aha, så det är bara ljuddämpandet som gör TO? Har ingen större koll själv, tittade bara på vad som skilde på just mina däck när jag beställde dem.Nicke Nyfiken skrev:Däcken har förvisso förstärkta sidoväggar men det ligger inte i TO-märkningen. Är däcken förstärkta är de märkta XL.evilirish skrev:Om jag förstått det rätt så är TO bara att de är "testade och godkända" av Tesla. Eventuellt har förstärkta sidoväggar för att hantera den normalt sett lite högre tyngden samt att det eventuellt ligger ljuddämpande matta på insidan av däcket. Stämmer märkningen i övrigt så ska det inte vara några problem.
XL innebär att däcket klarar högre tryck och belastning, men detta kan åstadkommas på flera olika sätt (inte bara förstärkt sidewall).
Michelins Acoustic Technology (skumdämpningen) finns i både TO-märkta och andra Michelin-däck.
Jag har 20" PS4 som är icke-TO märkta på min Model 3. Tycker de fungerar utmärkt, men har ej jämfört med TO-märkta.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Var har du fått det ifrån?Legato skrev:Nej, den förstärkta sidewallen är den enda skillnaden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Enda skillnaden vs ett däck med Acoustic Technology that is... Annars skiljer det såklart på den punkten också. Jag valde däck utan (tycker det gör väldigt liten skillnad i praktiken med skummet). En kille som är extremt insatt i Tesla (väldigt aktiv i FB-grupperna, men inte här tror jag) och som jobbar med däck är källan.Nicke Nyfiken skrev:Var har du fått det ifrån?Legato skrev:Nej, den förstärkta sidewallen är den enda skillnaden.
Sen är väl kanske den allra största skillnaden egentligen priset och därmed marginalerna på däcken

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Har svårt att tro det. Jag tror snarare (som du är inne på) att det är ett ihåligt försäljningsargument för dyrare däck. Varför skulle Teslabilar behöva ytterligare förstärkta däck utöver den vanliga XL-versionen? Men å andra sidan, vet inte folk om att TO-märkta däck har extra förstärkta sidor i jämförelse med ”samma” däck utan TO-märkning, så faller ju det argument platt.Legato skrev:Enda skillnaden vs ett däck med Acoustic Technology that is... Annars skiljer det såklart på den punkten också. Jag valde däck utan (tycker det gör väldigt liten skillnad i praktiken med skummet). En kille som är extremt insatt i Tesla (väldigt aktiv i FB-grupperna, men inte här tror jag) och som jobbar med däck är källan.Nicke Nyfiken skrev:Var har du fått det ifrån?Legato skrev:Nej, den förstärkta sidewallen är den enda skillnaden.
Sen är väl kanske den allra största skillnaden egentligen priset och därmed marginalerna på däckenFin symbios mellan biltillverkare och däcktillverkare med märkningen ur det hänseendet...
Acoustic Technology är ju en annan fråga som inte är kopplad till TO-märkningen egentligen. Det som förvirrar är att det i början fanns TO-märkta Michelin däck med skum utan Acoustic-märkning. Då var det en anledning att välja TO-märkta däck för ljudnivåns skull. Men nu skulle jag inte lägga en krona extra på TO-märkta däck när det finns motsvarande med Acoustic-dämpning. Själv kör jag på Michelin Primacy Acoustic.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- metchristian
- Teslaägare
Nicke Nyfiken skrev:Har svårt att tro det. Jag tror snarare (som du är inne på) att det är ett ihåligt försäljningsargument för dyrare däck. Varför skulle Teslabilar behöva ytterligare förstärkta däck utöver den vanliga XL-versionen? Men å andra sidan, vet inte folk om att TO-märkta däck har extra förstärkta sidor i jämförelse med ”samma” däck utan TO-märkning, så faller ju det argument platt.Legato skrev:Enda skillnaden vs ett däck med Acoustic Technology that is... Annars skiljer det såklart på den punkten också. Jag valde däck utan (tycker det gör väldigt liten skillnad i praktiken med skummet). En kille som är extremt insatt i Tesla (väldigt aktiv i FB-grupperna, men inte här tror jag) och som jobbar med däck är källan.Nicke Nyfiken skrev:Var har du fått det ifrån?Legato skrev:Nej, den förstärkta sidewallen är den enda skillnaden.
Sen är väl kanske den allra största skillnaden egentligen priset och därmed marginalerna på däckenFin symbios mellan biltillverkare och däcktillverkare med märkningen ur det hänseendet...
Acoustic Technology är ju en annan fråga som inte är kopplad till TO-märkningen egentligen. Det som förvirrar är att det i början fanns TO-märkta Michelin däck med skum utan Acoustic-märkning. Då var det en anledning att välja TO-märkta däck för ljudnivåns skull. Men nu skulle jag inte lägga en krona extra på TO-märkta däck när det finns motsvarande med Acoustic-dämpning. Själv kör jag på Michelin Primacy Acoustic.
TO märkta däck är specifik gjorda enligt tesla spec. Dvs helt annan gummiblandning, annan typ av förstärkningar.. Porsche har tex n märkning (står för nurburgring) dvs däcket är uppbyggt enligt Porsches specifikationer så det är egentligen ett helt annat däck men för vanligt gatubruk kommer du troligen aldrig märka någon skillnad. Dock kan va gynsammare slitage på ett to däck än ett icke to märkt. Och oftast är det inte dyrare med såna däck. Tex i Porsches fall är tom en del av de n-märkta billigare.