Jag vet att det finns en massa olika trådar i ämnet, men har lite svårt att hitta all information.
Länka gärna till trådar som kan passa rubriken.
Förslag på vad man ska använda för att ladda två bilar i villa med solceller mottages tacksamt.
En laddhybrid och en Tesla M3LR som behöver laddning.
Tänkte mest att det vore bra med dubbla uttag av ren lathet för att alltid kunna koppla in sladden när man kommer hem
En ting du måste tänka genom är hur viktigt det är för dig att ladda med din egenproducerade solel?
Om det är mycket viktigt, så faller många möjligheter bort, och det blir ett dyrare och mer komplicerat projekt.
Jag la bort den idéen efter att ha räknat på det, jag är villig att förlora känslan att köra på egen el, mot att jag får billigare laddinstallation, samtidig som jag kan sälja min producerade el för dyrare (på dagen) än jag köper den för när jag laddar (på natten).
Om du väljer bort möjligheten att koppla in solcellerna till laddboxen, så finns det många som man antigen kan få två sladdar på samma box, eller någon form av parallell eller seriekopplade boxer med eller utan lastfördelning/vakt.
Jag tror också numera de flesta elbolag erbjuder timdebitering, osäker på att det faktisk är ett EU krav att erbjuda det.
En ting du måste tänka genom är hur viktigt det är för dig att ladda med din egenproducerade solel?
Om det är mycket viktigt, så faller många möjligheter bort, och det blir ett dyrare och mer komplicerat projekt.
Jag la bort den idéen efter att ha räknat på det, jag är villig att förlora känslan att köra på egen el, mot att jag får billigare laddinstallation, samtidig som jag kan sälja min producerade el för dyrare (på dagen) än jag köper den för när jag laddar (på natten).
Om du väljer bort möjligheten att koppla in solcellerna till laddboxen, så finns det många som man antigen kan få två sladdar på samma box, eller någon form av parallell eller seriekopplade boxer med eller utan lastfördelning/vakt.
Jag tror också numera de flesta elbolag erbjuder timdebitering, osäker på att det faktisk är ett EU krav att erbjuda det.
Kanon, Tack!
Ja känslan av att köra på egen solel lockar ju naturligtvis, men i slutändan spelar det väl ingen roll!?
Kommer helt klart att låta ekonomin styra lite här.
Noterade att boxar med dubbla uttag är svindyra, men att intern lastbalansering dock ingår i dessa.
Jag använder Homey att bara ladda när det är X kW i Solenergi. Laddar till 90% och klarar några mulna dagar på sommaren om jag inte behöver ut på långresa. På vintern kommer jag låta Tibber styra laddningen så det sker när elpriset är som lägst.
Har man ändå Homey för att styra resten av hemmet är kostnaden 0 kr för detta då alla appar till Homey är gratis.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Kika på Zappi. Både lastbalansering och avsedd att jobba tillsamman med solceller. Finns både för 1-fas och 3-fas.
Köp 3-fas till Teslan och en 1-fas till hybriden. Sätt 1-fas zappin på samma fas som fas nr3 i 3-fas zappin. Sätt även strömbrytare på fas nr3 till 3-fas zappin, så du kan bryta strömmen, och bara ladda på två faser. viewtopic.php?f=22&t=14351&hilit=zappi
Jag använder Homey att bara ladda när det är X kW i Solenergi. Laddar till 90% och klarar några mulna dagar på sommaren om jag inte behöver ut på långresa. På vintern kommer jag låta Tibber styra laddningen så det sker när elpriset är som lägst.
Har man ändå Homey för att styra resten av hemmet är kostnaden 0 kr för detta då alla appar till Homey är gratis.
Det låter intressant. Märker att det finns en del att läsa in sig på.
Kika på Zappi. Både lastbalansering och avsedd att jobba tillsamman med solceller. Finns både för 1-fas och 3-fas.
Köp 3-fas till Teslan och en 1-fas till hybriden. Sätt 1-fas zappin på samma fas som fas nr3 i 3-fas zappin. Sätt även strömbrytare på fas nr3 till 3-fas zappin, så du kan bryta strömmen, och bara ladda på två faser. viewtopic.php?f=22&t=14351&hilit=zappi
Avancerat (för mig som inte kan el iaf)
Ska ta det med en elkunning här på firman.
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Kan man inkludera lastbalansering mellan laddarna med ett sådant system?
Går säkert, men kostar mer än det smakar om du frågar mig.
Jag laddar normalt med ca 8A trefas, räcker gott att fylla på Teslan med under natten. Vår andra bil laddar 10A enfas, på en säkring som värmepump/panna inte använder såvida inte det krävs högsta spetsvärme. Så jag 'lastbalanserar' manuellt. Ska vi inte ladda Leafen kan jag ställa upp laddningen på Teslan..
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Precis. Det kan vara viktigt att nämna det för elektrikern om denne inte kan elbilar. Säger man trefas så antar hen annars att det är trefas på riktigt, dvs 400v. Men ingen elbil laddar på det viset utan tar helt enkelt enfas, fast gånger tre.
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Precis. Det kan vara viktigt att nämna det för elektrikern om denne inte kan elbilar. Säger man trefas så antar hen annars att det är trefas på riktigt, dvs 400v. Men ingen elbil laddar på det viset utan tar helt enkelt enfas, fast gånger tre.
Du tar ju 3 st olika faser och kopplar in till laddstationen så vad behöver elektrikern tänka på menar du?