Autopilot anpassar farten bara ibland
Moderator: Redaktion
Jag lyckas inte förstå hur autopiloten hanterar hastighet. Det vanligaste är att när hastigheten skiftar till en ny gräns så struntar autopiloten högaktningsfull i det och kör vidare i den hastighet som bilen redan har. Har läst på ett amerikanskt forum att detta är ”as designed”. Det som gör mig konfunderad är att iblan bestämmer sig bilen för att anpassa sig till den nya hastigheten. Är det någon här som vet vad detta beror på?
Re: Autopilot anpassar farten bara ibland
Jag tror det är så att om man sätter på farthållare så blir hastigheten konstant, påverkas inte av ändrade hastighetsgränser.
Om man däremot kör på autosteer, sen tvingar bort autosteer genom att vrida ratten, då fortsätter farthållaren vara aktiv, men fortsätter också anpassa enligt hastighetsgränser som den gör under autosteer.
Om man däremot kör på autosteer, sen tvingar bort autosteer genom att vrida ratten, då fortsätter farthållaren vara aktiv, men fortsätter också anpassa enligt hastighetsgränser som den gör under autosteer.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Beror på om vägen klassas som restricted eller inte.
Om det är mötesfri väg oftast inte, och då justerar den ej och vice versa.
Om det är mötesfri väg oftast inte, och då justerar den ej och vice versa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Som beskrivs ovan beror det på hur vägen är markerad/taggad i GPS-data.
Sen är funktionen i praktiken oanvändbar eftersom den minskar hastigheten först när skylten passerats, vilket inte är så bra på sträckor med fartkameror (diskuteras även i annan tråd).
/fth
Sen är funktionen i praktiken oanvändbar eftersom den minskar hastigheten först när skylten passerats, vilket inte är så bra på sträckor med fartkameror (diskuteras även i annan tråd).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tycker den agerar inkonsekvent. Samma väg, samma version av GPS-data, ibland anpassar den hastigheten, ibland inte. Känns som det kan vara en mjukvarufråga också.
M3 LR -20, okrokad
För mig är den väldigt konsekvent dock som sagt var så sker sänkningen för sent.cpt_rb skrev:Jag tycker den agerar inkonsekvent. Samma väg, samma version av GPS-data, ibland anpassar den hastigheten, ibland inte. Känns som det kan vara en mjukvarufråga också.
Att tänka på som sagt var:
*Justeringen sker endast vid AP-Autosteer.
*Hastigheten anpassas aldrig upp till mer än vad som sattes när AP-Autosteer slogs på.
*Inställning för hur mycket som över som man tillåter bilen att ligga kan skilja (+-10 km/h) sig mellan olika nycklar/sparade inställningar.
*Bilen måste se skylten (AP1) eller ha korrekt GPS-position för att veta vad som gäller på vägen.
*Kartdata är inte alltid korrekt för vissa vägar (konsekvent dock så det är inte detta som gör att man tycker att den är inkonsekvent)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kör du åt samma håll?cpt_rb skrev:Jag tycker den agerar inkonsekvent. Samma väg, samma version av GPS-data, ibland anpassar den hastigheten, ibland inte. Känns som det kan vara en mjukvarufråga också.
För kartdatat kan ha en annan klassning åt andra hållet.
Kör titt som tätt på en väg som den tycker är 50-70 åt ena hållet och 90 åt andra. Korrekt är 100 båda riktningarna...
Japp, samma riktning. Har provat det i båda riktningarna, och beteendet är inkonsekvent oavsett vilken riktning jag kör. Funkar ibland, funkar inte ibland.taliz skrev:Kör du åt samma håll?cpt_rb skrev:Jag tycker den agerar inkonsekvent. Samma väg, samma version av GPS-data, ibland anpassar den hastigheten, ibland inte. Känns som det kan vara en mjukvarufråga också.
Kör titt som tätt på en väg som den tycker är 50-70 åt ena hållet och 90 åt andra. Korrekt är 100 båda riktningarna...
M3 LR -20, okrokad
Autosteer påslagen på samma ställe och samma inställningar i hur mycket bilen skall avvika från angiven hastighet vid alla tillfällen?cpt_rb skrev:Japp, samma riktning. Har provat det i båda riktningarna, och beteendet är inkonsekvent oavsett vilken riktning jag kör. Funkar ibland, funkar inte ibland.taliz skrev:Kör du åt samma håll?cpt_rb skrev:Jag tycker den agerar inkonsekvent. Samma väg, samma version av GPS-data, ibland anpassar den hastigheten, ibland inte. Känns som det kan vara en mjukvarufråga också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack för svaren, då kan jag lägga ner teorin om i fall det var hur snabbt man dubbeldittade på spaken som avgjorde. En teori jag hade var att om man dubbelduttade för långsamt så slogs farthållaren på först och sedan autopilot och det var därför den inte anpassade farten efter hastighetsbegränsningen
På det storA hela är jag väldigt nöjd med AP och använder den mycket. Jag har dock upptäckt ett ställe där den ser till så man vaknar till, minst sagt... På E20 i nordlig riktning lite söder om Skara i höjd med avfarten till Bjertorpsslott när det blir tvåfiligt. Först får bilen för sig att svänga ganska kraftigt åt vänster för att ta vänsterfilen men ångrar sig sedan och gör en ännu kraftigare sväng tillbaka. Har inte vågar låta den hållas så jag har hastigt tagit över styrningen med en viss ökning av pulsen...

På det storA hela är jag väldigt nöjd med AP och använder den mycket. Jag har dock upptäckt ett ställe där den ser till så man vaknar till, minst sagt... På E20 i nordlig riktning lite söder om Skara i höjd med avfarten till Bjertorpsslott när det blir tvåfiligt. Först får bilen för sig att svänga ganska kraftigt åt vänster för att ta vänsterfilen men ångrar sig sedan och gör en ännu kraftigare sväng tillbaka. Har inte vågar låta den hållas så jag har hastigt tagit över styrningen med en viss ökning av pulsen...

Japp, de inställningarna ändrar jag aldrig. Vart jag slagit på AutoSteer har varierat lite. Skulle kunna vara det då som gör skillnaden om bilen uppfattar vägen som restricted eller ej då kanske.Svenssons skrev:Autosteer påslagen på samma ställe och samma inställningar i hur mycket bilen skall avvika från angiven hastighet vid alla tillfällen?cpt_rb skrev:Japp, samma riktning. Har provat det i båda riktningarna, och beteendet är inkonsekvent oavsett vilken riktning jag kör. Funkar ibland, funkar inte ibland.taliz skrev:Kör du åt samma håll?cpt_rb skrev:Jag tycker den agerar inkonsekvent. Samma väg, samma version av GPS-data, ibland anpassar den hastigheten, ibland inte. Känns som det kan vara en mjukvarufråga också.
M3 LR -20, okrokad
Man märker när de varit slarviga med vägmålning ja.K-G skrev:Tack för svaren, då kan jag lägga ner teorin om i fall det var hur snabbt man dubbeldittade på spaken som avgjorde. En teori jag hade var att om man dubbelduttade för långsamt så slogs farthållaren på först och sedan autopilot och det var därför den inte anpassade farten efter hastighetsbegränsningen![]()
Särskilt 2+1 verkar de inte vara så noga med. Ibland dröjer det dussintals meter innan de målar märkena i mitten. Är det då en liten sväng innan så bilen hamnar ”mitt i” så vet den inte riktigt vad den skall välja.
Andra gånger målar de en skarp ”böj” som inte passar så bra i högre hastigheter.
Hursomhelst reder alltid bilen ut det vad jag märkt. Men den brukar bromsa lite först innan den väljer fil.
Kan bli dyrt att köra med AP i sydöstra skåne;
1. Inbromsningen sker först efter hastighetsskylten och fartkamerorna här registrerar vid hastighetssänkningsskylten.
2. ca 40% av hastighetsbegränsningarna stämmer ej, bättre träffsäkerhet i vår Leaf 40 kWh.
1. Inbromsningen sker först efter hastighetsskylten och fartkamerorna här registrerar vid hastighetssänkningsskylten.
2. ca 40% av hastighetsbegränsningarna stämmer ej, bättre träffsäkerhet i vår Leaf 40 kWh.
Polestar 2 awd -21
Det krävs nog ett förtydligande här. AP anpassar per definition sig INTE efter gällande hastighetsskyltar för att "hjälpa" föraren. Det finns inget sådant stöd för tillfället utan detta kommer senare (förhoppningvis om inte alltför många månader eftersom skyltavläsning/anpassa hastighet enligt Elons tweet häromveckan är prioriterat och något man jobbar med).
Anledningen till att vissa tror att AP anpassar sig efter hastighetsskyltar är för att Teslas Autopilot har en max-hastighet på Restricted Roads (hastighet + eventuell offset). Främst för att dessa typer av vägar är svårare/kurvigare/osäkrare osv än andra vägar och från ett säkerhetsperspektiv har Tesla implementerat en begränsning för max hastighet för AP. Precis på samma sätt som man i vissa situationer inte kan aktivera AP eftersom vägen/sträckan saknar vissa nödvändiga attribut.
Att använda AP som någon slags hinder för att klara en fartkamera eller hålla sig laglig är alltså helt fel strategi. Man kan exempelvis ställa in AP på 150km/h när man kör på en väg som inte är klassad som restricted per Teslas definition (motorvägar, motortrafikleder osv). Byter hastighet exempelvis från 110km/h till 90km/h så kommer AP fortsätta att blåsa på i 150km/h. Kommer man däremot in på en geo-hashad restricted road kommer bilen bromsa ner till hastigheten som finns i databasen + offset. När därefter restricted road avslutas (om så blir fallet) återgår hastigheten till den hastighet som var inställd innan bilen kom in i ett restricted road område. Dvs, den skulle i detta exemplet återgå till 150km/h.
Troligtvis är ovan också anledningen till att Teslas AP inte bromsar in FÖRE hastighetsändring. Den logiken/funktionerna är helt enkelt inte implementerad (eller lanserad till flottan). Däremot finns såklart stödet eftersom bilen har triggers för att bromsar i god tid före en kraftig kurva osv. När tiden är mogen och Tesla lanserar skyltavläsning så kommer säkert funktioner lanseras successivt för att hastigheten också anpassas och är korrigerad när man väl passerar en ny hastighetsgräns.
Summerat: Anpassa hastigheten själv när du är ute och kör med AP. Det är det enda korrekta sättet med det stödet som finns i mjukvaran i dagsläget.
Anledningen till att vissa tror att AP anpassar sig efter hastighetsskyltar är för att Teslas Autopilot har en max-hastighet på Restricted Roads (hastighet + eventuell offset). Främst för att dessa typer av vägar är svårare/kurvigare/osäkrare osv än andra vägar och från ett säkerhetsperspektiv har Tesla implementerat en begränsning för max hastighet för AP. Precis på samma sätt som man i vissa situationer inte kan aktivera AP eftersom vägen/sträckan saknar vissa nödvändiga attribut.
Att använda AP som någon slags hinder för att klara en fartkamera eller hålla sig laglig är alltså helt fel strategi. Man kan exempelvis ställa in AP på 150km/h när man kör på en väg som inte är klassad som restricted per Teslas definition (motorvägar, motortrafikleder osv). Byter hastighet exempelvis från 110km/h till 90km/h så kommer AP fortsätta att blåsa på i 150km/h. Kommer man däremot in på en geo-hashad restricted road kommer bilen bromsa ner till hastigheten som finns i databasen + offset. När därefter restricted road avslutas (om så blir fallet) återgår hastigheten till den hastighet som var inställd innan bilen kom in i ett restricted road område. Dvs, den skulle i detta exemplet återgå till 150km/h.
Troligtvis är ovan också anledningen till att Teslas AP inte bromsar in FÖRE hastighetsändring. Den logiken/funktionerna är helt enkelt inte implementerad (eller lanserad till flottan). Däremot finns såklart stödet eftersom bilen har triggers för att bromsar i god tid före en kraftig kurva osv. När tiden är mogen och Tesla lanserar skyltavläsning så kommer säkert funktioner lanseras successivt för att hastigheten också anpassas och är korrigerad när man väl passerar en ny hastighetsgräns.
Summerat: Anpassa hastigheten själv när du är ute och kör med AP. Det är det enda korrekta sättet med det stödet som finns i mjukvaran i dagsläget.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Södra infarten till Lindesberg går hastighetsgränsen ner från 100 till 70 km/h. Den visar 70 på paddan när jag passerar skylten, så den vet om att det är 70 där. Men AP kör på i 100. Ska de' vare på de' vise'?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Ja, E20 är en knepig väg. Förr (dvs under tiden jag hade en Tesla) ville den alltid kyssa vajerräcket i Skara norrutgående i höjd med avfart Skara C ungefär, fast där är det ju enkelfiligt. Uppdateringarna kom och gick, men det vägavsnittet gillade inte min bil alls. Det var alltid samma beteende. Däremot så kan jag inte minnas att den betedde sig så som du beskriver, åtminstone inte just där vid Bjertorp. Fast jag tror jag vet vilket ställe du menar. Det blir tvåfiligt samtidigt som vägen svänger lite lätt till vänster. Det gillar troligen inte din bil. 2+1 vägar är ju dessutom ett ganska svenskt fenomen som kanske inte har tagits höjd för i mjukvaran ordentligt. Det har alltid varit lite bekymmersamt, och jag märker även i min nuvarande e-tron att den ibland blir förvirrad när vägen plötsligt blir tvåfilig.K-G skrev:...Jag har dock upptäckt ett ställe där den ser till så man vaknar till, minst sagt... På E20 i nordlig riktning lite söder om Skara i höjd med avfarten till Bjertorpsslott när det blir tvåfiligt. Först får bilen för sig att svänga ganska kraftigt åt vänster för att ta vänsterfilen men ångrar sig sedan och gör en ännu kraftigare sväng tillbaka. Har inte vågar låta den hållas så jag har hastigt tagit över styrningen med en viss ökning av pulsen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det låter som den 70km/h sträckan inte är en "Restricted road" och då anpassar inte AP hastigheten precis som man kan förvänta sig. Jag skrev mer om det här i inlägget ovan.kenjon skrev:Södra infarten till Lindesberg går hastighetsgränsen ner från 100 till 70 km/h. Den visar 70 på paddan när jag passerar skylten, så den vet om att det är 70 där. Men AP kör på i 100. Ska de' vare på de' vise'?
Nu har jag inte kört den specifika vägen själv. Men jag tycker att AP fixar 2+1 övergångar riktigt bra nuförtiden. Förstår dock vad du referear till mati då jag vill minnas att för ett år sedan så var 2+1 övergångar nästintill farligt vid vissa tillfällen, men det har successivt blivit mycket bättre och nu med senaste 2020.16.2.1 är det faktiskt riktigt stabilt och hanterar övergångarna i princip som jag själv hade gjort. Det finns såklart säkert fortfarande sträckor där det blir ett avvikande beteende beroende på en rad olika faktorer, men 2+1 generellt med övergångarna funkar numera stabilt.mati skrev:Ja, E20 är en knepig väg. Förr (dvs under tiden jag hade en Tesla) ville den alltid kyssa vajerräcket i Skara norrutgående i höjd med avfart Skara C ungefär, fast där är det ju enkelfiligt. Uppdateringarna kom och gick, men det vägavsnittet gillade inte min bil alls. Det var alltid samma beteende. Däremot så kan jag inte minnas att den betedde sig så som du beskriver, åtminstone inte just där vid Bjertorp. Fast jag tror jag vet vilket ställe du menar. Det blir tvåfiligt samtidigt som vägen svänger lite lätt till vänster. Det gillar troligen inte din bil. 2+1 vägar är ju dessutom ett ganska svenskt fenomen som kanske inte har tagits höjd för i mjukvaran ordentligt. Det har alltid varit lite bekymmersamt, och jag märker även i min nuvarande e-tron att den ibland blir förvirrad när vägen plötsligt blir tvåfilig.K-G skrev:...Jag har dock upptäckt ett ställe där den ser till så man vaknar till, minst sagt... På E20 i nordlig riktning lite söder om Skara i höjd med avfarten till Bjertorpsslott när det blir tvåfiligt. Först får bilen för sig att svänga ganska kraftigt åt vänster för att ta vänsterfilen men ångrar sig sedan och gör en ännu kraftigare sväng tillbaka. Har inte vågar låta den hållas så jag har hastigt tagit över styrningen med en viss ökning av pulsen...
- kenjon
- Teslaägare
Men den kan väl inte läsa hastighetsskyltarna med kameran? Alltså måste den få hastighetsbegränsningen från kartan....helix skrev:Ja, det låter som den 70km/h sträckan inte är en "Restricted road" och då anpassar inte AP hastigheten precis som man kan förvänta sig. Jag skrev mer om det här i inlägget ovan.kenjon skrev:Södra infarten till Lindesberg går hastighetsgränsen ner från 100 till 70 km/h. Den visar 70 på paddan när jag passerar skylten, så den vet om att det är 70 där. Men AP kör på i 100. Ska de' vare på de' vise'?
Så du menar att kartan dels innehåller hastighetsbegränsningen till 70 för den sträckan, och dessutom borde innehålla Restricted Road 70 också?
Låter som tårta på tårta, det borde väl räcka med en hastighetsinformation.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Hastighetsinformationen är just information och inget annat. Med dagens mjukvara så är det inte ett aktivt förarstöd där bilen anpassar sig efter skyltad hastighet, precis som jag skrev ovan. Kameran läser inte heller hastighetstinfo ännu.kenjon skrev:Men den kan väl inte läsa hastighetsskyltarna med kameran? Alltså måste den få hastighetsbegränsningen från kartan....helix skrev:Ja, det låter som den 70km/h sträckan inte är en "Restricted road" och då anpassar inte AP hastigheten precis som man kan förvänta sig. Jag skrev mer om det här i inlägget ovan.kenjon skrev:Södra infarten till Lindesberg går hastighetsgränsen ner från 100 till 70 km/h. Den visar 70 på paddan när jag passerar skylten, så den vet om att det är 70 där. Men AP kör på i 100. Ska de' vare på de' vise'?
Så du menar att kartan dels innehåller hastighetsbegränsningen till 70 för den sträckan, och dessutom borde innehålla Restricted Road 70 också?
Låter som tårta på tårta, det borde väl räcka med en hastighetsinformation.
Vet inte vad du menar med tårta på tårta, men bilen har mycket riktigt en databas över gällande hastighet som visas på skärmen. Restricted road är en Tesla-grej där alla vägar som gäller under denna klassificeringen innebär att det är en begränsning i max hastighet som bilen kan köra på AP. En annan "Restriction" är att AP inte kan aktivera för högre hastighet än 150km/h i dagsläget.
Kör du exempelvis på vanlig Adaptiv farthållare utan Auto steer så kan du ställa in vilken hastighet som helst och den kommer inte att ändra sig ens på restricted roads.
Man kan väl förenklat säga att autopilot endast bryr sig om hastigheten om det finns fler/andra trafikslag att ta hänsyn till.
Dvs om vägen är en mötesfri motorväg struntar den i om det temporärt är 70kmh, vägen är förhållandevis "säker" per definition.
Men om det istället är en väg med möte så finns det potentiellt fler hinder och AP måste vara mer "på tårna", därav begränsar den hastigheten.
Dvs om vägen är en mötesfri motorväg struntar den i om det temporärt är 70kmh, vägen är förhållandevis "säker" per definition.
Men om det istället är en väg med möte så finns det potentiellt fler hinder och AP måste vara mer "på tårna", därav begränsar den hastigheten.
Upplever att även en 70 väg som i ett längre område får en refug som mittdelare så blir vägen ej längre restricted. Då struntar bilen i hastighetsbegränsningen igen. Kan även vara väg med korsning.taliz skrev:Man kan väl förenklat säga att autopilot endast bryr sig om hastigheten om det finns fler/andra trafikslag att ta hänsyn till.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Allt beror på kartdatat, det kan vara väldigt annorlunda mot verkligheten.Elix747 skrev:Upplever att även en 70 väg som i ett längre område får en refug som mittdelare så blir vägen ej längre restricted. Då struntar bilen i hastighetsbegränsningen igen. Kan även vara väg med korsning.taliz skrev:Man kan väl förenklat säga att autopilot endast bryr sig om hastigheten om det finns fler/andra trafikslag att ta hänsyn till.
Dvs om kartdata säger att det är en väg med möte och 50-gräns så anpassar sig bilen till det, även om det nu i verkligheten råkar vara motorväg och 110.
Det är ju en anledning till de sk "spökbroms" på motorväg där man ser att hastigheten plötligt blir tex 50 för att sen snabbt återgå till 110.
- kenjon
- Teslaägare
Eftersom den visar att det är 70 som gäller på skärmen, så måste den ha fått den infon från något, t ex kartdatabas. Varför används inte den infon för att ställa hastigheten då, och vilken info används för att ställa hastigheten? Det verkar vara två olika saker, eftersom det funkar på de flesta vägar, men inte alla (trots att skärmen visar rätt info även där).
Edit: blev nog lite klokare av de senaste inläggen. Restricted är alltså en intern grej i programmeringen av Teslan, inget som kommer utifrån...
Edit: blev nog lite klokare av de senaste inläggen. Restricted är alltså en intern grej i programmeringen av Teslan, inget som kommer utifrån...
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck