Seg att få igång - mjukvarufel?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autobahn
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 maj 2020 14:41
Ort: Stockholm

Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av Autobahn »

Älskar min Model S högt och är supernöjd i stort. Bortsett från några saker som gått sönder...

En sak jag funderar på: ofta när jag sätter mig i bilen, är instrumentdisplayen helt svart. Efter ett antal sekunder (ca 10 sek) kommer Tesla "T:et" upp och efter ytterligare 10 sek är bilen möjlig att starta. Jag tycker det är grymt irriterande då det känns som att det tar 20-30 sekunder innan jag kan köra iväg.

Någon som har samma erfarenhet eller är det någonting fel på min bil - eller skall jag bara räkna med detta? :shock:
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av A76 »

Samma på min, S70D 2015. Men i början var det inte så, de senare uppdateringarna har inte påverkat tiden för mig. Och jag kan heller inte se något egentligt mönster, ibland händer det när bilen stått tex över natten, ibland när man skall köra igen efter att bilen stått bara 5 min.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av pubbe »

Min är likadan, har en S -19. Jag tänker bara att den går ner i sömnläge.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av Lessmog »

Kunde vara värt att ta reda på om 12V-batteriet har börjat bli lite trötttt och spar ström.
Hur? Ingen aning.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av AndersBosson »

Jag har lika på en S85D med nytt 12 v batteri
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av Jojo »

Om bilen är typ äldre är det nog första tecken på MCU:n som når sin gräns. Dags att fundera på byte av boven innan den lägger av helt och hållet.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av pubbe »

Jojo skrev:
Om bilen är typ äldre är det nog första tecken på MCU:n som når sin gräns. Dags att fundera på byte av boven innan den lägger av helt och hållet.
Min mcu är 3 veckor gammal och det var likadant före som efter bytet så det är inte relaterat (och bytet i sig hade inget med detta att göra heller).

Har en S -17, inte -19 som jag råkade skriva ovan, det är min 3:a som är -19 men den har inte samma problem.
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av KingRikard »

Jag har samma sedan några uppdateringar. Någon skrev att det hade med energisparfunktionen att göra, slår man av den startar det snabbt igen. Har inte hunnit kolla själv men ska göra det. Kanske hänger ihop med att bilen ibland inte går att nå via appen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5574
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av Gustafsson »

De äldre bilarna kunde man ju aktivera ”always connected” på. Då vaknade den fortare. Det går inte på min nuvarande, men å andra sidan är ”vampire drain ” mycket lägre nu när bilen sover djupare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2304
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av frippe »

Tycker det beteendet från bilen går i vågor. Ibland ett par dagar med segare start, svart display vid ratten som behöver starta upp. Sedan ett tag där allt är som vanligt.

Har ännu inte lyckats förstå varför den går in i dessa två olika mode. Hänger lite ihop med lättheten att få kontakt via appen också. Klart segare att få kontakt de dagar skärmen är svart än de dagar den är mer alert.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Seg att få igång - mjukvarufel?

Inlägg av e5m1r »

Det har med energy mode att göra
Bilen föröker klura ut när den ska sömna längre
Så på morgonen och på väg från jobbet bör inte vara problem och inte heller vid kortare stopp däremot om du tar bilen vid en tid då du vanligtvis inte gör det så sover den
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar