Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Pucko!

Nu behövde jag inte ladda just här, men jag blir upprörd ändå.
...jag var sååååå nära att skicka bilden till Roland i Mjölby och fråga hur han tänkte. Men.... nej, orkar inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Jerker skrev:
Pucko!

...jag var sååååå nära att skicka bilden till Roland i Mjölby och fråga hur han tänkte. Men.... nej, orkar inte.
Jag satte mig själv i min med en korv i handen och så hade jag släpet bakpå bilen (vilket jag iofs alltid har) när jag honom lämna bilen. Annars hade jag kanske åkt fram och tutat på honom och sagt att jag behövde ladda.

(Jag väljer att ignorera din pik om att jag inte blurrat regplåten ;) )
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Walker skrev:
Jerker skrev:
Pucko!

Jag satte mig själv i min med en korv i handen och så hade jag släpet bakpå bilen (vilket jag iofs alltid har) när jag honom lämna bilen. Annars hade jag kanske åkt fram och tutat på honom och sagt att jag behövde ladda.

Ingen pik. Jag är för att man hänger ut sånna stollar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Kan ju berätta att Roland har 24 fordon registrerat på sig. En hel knippe lastbilar bland annat.
Han kan (jag säger KAN) tillhöra gruppen elbilshatare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Jerker skrev:
Walker skrev:
Jerker skrev:
Pucko!

Ingen pik. Jag är för att man hänger ut sånna stollar.
+1 Alltid :)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Kan ju berätta att Roland har 24 fordon registrerat på sig. En hel knippe lastbilar bland annat.
Jo han kan tillhöra den gruppen men här visar han att han garanterat tillhör gruppen "idioter på 4 hjul"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Förmodligen blir han nöjd om någon av er klagar på hans parkering. Då har han ju lyckats provocera vilket ju rimligen är syftet.
hooked

Inlägg av hooked »

Jerker skrev:
Pucko!

Om man tittar på den vita bilen bredvid så har den rejäl punktering plus en sned backspegel. Kanske är det så att den röda bilen är ute för att hjälpa till och just när du passerade var de och försökte få tag på några verktyg?

Jag vet, det är den snälla linjen, men det behöver inte vara en parkering i ren jävulskap i det här fallet :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

hooked skrev:
Jerker skrev:
Pucko!

Om man tittar på den vita bilen bredvid så har den rejäl punktering plus en sned backspegel. Kanske är det så att den röda bilen är ute för att hjälpa till och just när du passerade var de och försökte få tag på några verktyg?

Jag vet, det är den snälla linjen, men det behöver inte vara en parkering i ren jävulskap i det här fallet :)
Den vita bilen har stått där flera veckor. Ska kolla nästa gång jag passerar om den är borta. Då kanske du hade rätt! ;)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Måste ge beröm till folk i Trosa, jag var och lunchade i Trosa i onsdags och stod och laddade på en av Trosas kommuns gratisladdare nära centrum.
Efter min lunch hade jag ca 1,5h möte som jag avverkade i bilen när jag stod och laddade med AC på.
Det fanns 2st laddplatser varav jag tog den ena samt runt 50st andra parkeringar vilket var fulla.
Under min tid jag stod där var det ingen som tog den andra laddplatsen trots att parkeringen var full så folk vände och åkte, i slutet kom en Kia Optima och började ladda med jäkligt härlig att se att folk respekterar laddplatser ändå.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LasseTM skrev:
Måste ge beröm till folk i Trosa, jag var och lunchade i Trosa i onsdags och stod och laddade på en av Trosas kommuns gratisladdare nära centrum.
Efter min lunch hade jag ca 1,5h möte som jag avverkade i bilen när jag stod och laddade med AC på.
Det fanns 2st laddplatser varav jag tog den ena samt runt 50st andra parkeringar vilket var fulla.
Under min tid jag stod där var det ingen som tog den andra laddplatsen trots att parkeringen var full så folk vände och åkte, i slutet kom en Kia Optima och började ladda med jäkligt härlig att se att folk respekterar laddplatser ändå.
Låter ju bra! :)
Har dom gjort som här i Bollnäs kanske, och bötfällt typ varenda icke laddbar bil som
ställt sig på laddplats?
Det fick bra effekt här iaf kan jag säga :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
LasseTM skrev:
Låter ju bra! :)
Har dom gjort som här i Bollnäs kanske, och bötfällt typ varenda icke laddbar bil som
ställt sig på laddplats?
Det fick bra effekt här iaf kan jag säga :mrgreen:
Ja, det känns ju som en kassako för parkeringsbolagen, bevisläget är ju också solkart, ingen sladd=böter :)

På de "laddgator" jag passerar på mina dagliga hundpromenader är det faktiskt ganska sällan ICE-at (?), men häromdagen var det av någon anledning typ 80% ICE, samtliga hade gul lapp på rutan, dom förarna tänker sig nog för innan dom blockar laddplatser igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Ja, det känns ju som en kassako för parkeringsbolagen, bevisläget är ju också solkart, ingen sladd=böter :)
Ingen sladd betyder inte per automatik böter. T24-skylt kräver bara att det är en laddbar bil, sladd ikopplad krävs inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Ingen sladd betyder inte per automatik böter. T24-skylt kräver bara att det är en laddbar bil, sladd ikopplad krävs inte.
Stämmer, men arbetsinsatsen är ff väldigt liten för att lappa vid äkta ICE iaf :)
Och visst blev det en kassako här iaf, dom gick rejält plus på dom två platserna
här skulle man lugnt kunna säga :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hyfsat sätt att finansiera fler laddplatser? :P
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Walker skrev:
Kan vara en "målvakt" också. Han har inga utmätningsbara tillgångar och lever på socialbidrag/svarta pengar.

Bilarna som han "äger" kan säljeren ha sålt med ett förbud för honom att sälja, skänka eller byta bort bilen, då är bilarna inte utmätningsbara
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Vid "mina" laddgator tror jag bestämt det står något om "pågående laddning", jag skall kolla när jag går förbi nästa gång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jfrih
elbilist

Inlägg av Jfrih »

Jag frågade för några dagar sedan en parkeringsvakt i Stockholm och han berättade att de inte bötfäller bilar som KAN ladda även om de inte är inkopplade på någon av Stockholms laddgator. Det berodde tydligen på något ”administrativt” problem. Fosilbilar däremot lappas om de står på en laddplats.

Det är ju tyvärr inte ovanligt med elbilar som står på laddplatser utan att vara inkopplade. Och enligt den här p-vakten är det riskfritt…

/Johan
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jfrih skrev:
Jag frågade för några dagar sedan en parkeringsvakt i Stockholm och han berättade att de inte bötfäller bilar som KAN ladda även om de inte är inkopplade på någon av Stockholms laddgator. Det berodde tydligen på något ”administrativt” problem. Fosilbilar däremot lappas om de står på en laddplats.

Det är ju tyvärr inte ovanligt med elbilar som står på laddplatser utan att vara inkopplade. Och enligt den här p-vakten är det riskfritt…

/Johan
Skulle stanna snabbt hos en kompis i Sthlm och hämta en grej, de har en laddningsgata utanför porten med 7 laddare.

Kom på att jag hade en annan Tesla efter jag parkerat och min Typ2-sladd ligger i min egna Tesla så kunde inte ladda tyvärr men var tomt på alla platser så tänkte det inte gjorde alltför mycket i mitt snabba ärende....

Ska även tillägga att ALLA platser är laddbara - finns ingen "normal" parkeringsplats längs med vägen.

Efter ca 15 minuter kom jag ut igen och då hade jag fått P-böter på 1500, anledning: för att jag inte laddade på en laddplats :cry: Betalade såklart direkt för var Teslas egna bil.

EDIT: Detta var dock 2 år sedan
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Blev lite fundersam över mitt agerande och kollade upp gatan på maps

Hehe.. Inte sätt den skylten faktiskt, ändå har jag laddat där alla gånger när jag varit där på besök med min egna bil :oops:

Man lär så länge man lever :D
8d9c6d69813f680d61af9d86b682d866.png
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Henrik skrev:
Blev lite fundersam över mitt agerande och kollade upp gatan på maps

Hehe.. Inte sätt den skylten faktiskt, ändå har jag laddat där alla gånger när jag varit där på besök med min egna bil :oops:

Man lär så länge man lever :D
Men vad betyder den egentligen? Min spontana tolkning vore den att alla får parkera och ladda där, men om du är boende och vill betala boendetariff för parkeringen då är det endast den lägre tariffen om du också laddar. Eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jfrih skrev:
Finns endast en T24-skylt så är det enligt reglerna helt OK att parkera laddbar bil utan att ladda där. Skulle man få böter och överklaga så skulle man inte behöva betala.

Moraliskt är det dock inte OK att parkera på laddplatser utan att bry sig om att ladda men det är en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
becker
elbilist

Inlägg av becker »

IMG_1873.JPG
Har jag blivit "renad"?? :?
eGolf -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Var det en plug-in ren som inte laddade?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar