Räknar vi 100-0% är wltp räckvidd inga problem sommartid, trots 10km/h över begränsning. Har ett snitt på just 149wh/km sedan köp och då får man räkna in några procent med släpkärra.LasseTM skrev:Tycker 2/3 av annonsera räckvidd på motorväg sommartid är rimligt, sedan kan man dra bort ca 20% till för snö och regn.
Visst klarar man 25 mil men det är roligt att gasa och ofta ligger man kanske över hastighetsgränsen dessutom.
SR+ eller P?
Moderator: Redaktion
Re: SR+ eller P?
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Jag har 17 mil motorväg plus några kilometer mindre väg. Men ibland vill man ju ta en avstickare och handla också så då kan det bli några mil till. Är ingen racerförare utan håller väl 120 på sommaren, 110 på vintern. Visst är det kul att accelerera men det kan jag göra någon helg när jag inte ska så långt.
Några enstaka gånger per år kommer det bli längre turer på upp emot 50 mil tor.
Vill fortfarande inte riktigt räkna ut SR+ som ett alternativ. Jag kör en Kia Niro plug-in idag så rent rolighetsmässigt är ju även en SR+ ljusår uppåt på den skalan.
Redan att köpa en bil för över en halv miljon känns lite läskigt samtidigt som jag såklart inte kan stirra mig blind på inköpspriset utan måste se helheten.
Måste få min fru med mig på köpet också, hur gjorde ni för att motivera en performance för er bättre hälft!?
Alla Teslaägare kan väl inte vara kapitalstarka farbror Joakims där pengar finns i mängder, eller... 
Vill fortfarande inte riktigt räkna ut SR+ som ett alternativ. Jag kör en Kia Niro plug-in idag så rent rolighetsmässigt är ju även en SR+ ljusår uppåt på den skalan.

Måste få min fru med mig på köpet också, hur gjorde ni för att motivera en performance för er bättre hälft!?

Du börjar med att sälja in en Model S för att efter lite förhandling ”nöja” dig med en M3P...Kolbackx skrev:Jag har 17 mil motorväg plus några kilometer mindre väg. Men ibland vill man ju ta en avstickare och handla också så då kan det bli några mil till. Är ingen racerförare utan håller väl 120 på sommaren, 110 på vintern. Visst är det kul att accelerera men det kan jag göra någon helg när jag inte ska så långt.
Vill fortfarande inte riktigt räkna ut SR+ som ett alternativ. Jag kör en Kia Niro plug-in idag så rent rolighetsmässigt är ju även en SR+ ljusår uppåt på den skalan.Redan att köpa en bil för över en halv miljon känns lite läskigt samtidigt som jag såklart inte kan stirra mig blind på inköpspriset utan måste se helheten.
Måste få min fru med mig på köpet också, hur gjorde ni för att motivera en performance för er bättre hälft!?Alla Teslaägare kan väl inte vara kapitalstarka farbror Joakims där pengar finns i mängder, eller...
Det var iaf så jag borde ha gjort...
Nu fick jag nöja mig med en LR RWD.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
60%? 75/55 = 36.taliz skrev:Jag har en P som snart rullat 3k mil, ångrar definitivt inte det valet.
Om man köper SR+ eller LR kommer man nog gå och fundera på om man inte borde valt P istället, tvärtom är nog mindre vanligt.
I min mening kostar SR+ för mkt, prisskillnaden till P är för liten. Det hade varit annorlunda om SR+ kostat 350 och P 500, men nu är det närmare 600 vs 700.
Man får ca 60% större batteri, vilket ju är den stora punkten(det gör STOR skillnad i vardagen IMO). Sen som sagt AWD, betydligt bättre prestanda samt bättre ljud etc.
Du kan också spara en slant på att sälja 20" hjulen du får med och "nedgradera" till mindre. Det har jag gjort och min P är nu lika snål som en LR med 18", men när jag trycker på gasen eller slår på trackmode...
Du bör räkna på andra hållet. 50*1,5 = 75NilsL skrev:60%? 75/55 = 36.taliz skrev:Jag har en P som snart rullat 3k mil, ångrar definitivt inte det valet.
Om man köper SR+ eller LR kommer man nog gå och fundera på om man inte borde valt P istället, tvärtom är nog mindre vanligt.
I min mening kostar SR+ för mkt, prisskillnaden till P är för liten. Det hade varit annorlunda om SR+ kostat 350 och P 500, men nu är det närmare 600 vs 700.
Man får ca 60% större batteri, vilket ju är den stora punkten(det gör STOR skillnad i vardagen IMO). Sen som sagt AWD, betydligt bättre prestanda samt bättre ljud etc.
Du kan också spara en slant på att sälja 20" hjulen du får med och "nedgradera" till mindre. Det har jag gjort och min P är nu lika snål som en LR med 18", men när jag trycker på gasen eller slår på trackmode...
50% större.
Det går också, men fortfarande är batteriet 55kWh stort. Eller exakt 54,5 och LR/P har 74,5.hooked skrev:Du bör räkna på andra hållet. 50*1,5 = 75
50% större.
Så 55*1,364=75,02. Dvs ca 36% större.
Håller helt med dig. Allt eller så får det vara.
Har en sr+ själv. Ibland har jag funderat på om jag skulle byta till en P men jag avstår av flera anledningar. Jag får redan nu lätt ångest när jag tänker på vilket ”onormalt” däckslitage jag gör. Går ju inte att köra lugnt o normalt. Ibland är det så man knappt hänger med på en sr+.. hur är det då med en P. Rena dödsfällan ju, haha
Sett att flera säger att försäkringen är densamma men det tror jag inte stämmer. Sr+ är betydligt billigare att äga. Mindre smärta med en sr+ helt enkelt. Man får hela Tesla upplevelsen oavsett vilken modell man än tar.
Har en sr+ själv. Ibland har jag funderat på om jag skulle byta till en P men jag avstår av flera anledningar. Jag får redan nu lätt ångest när jag tänker på vilket ”onormalt” däckslitage jag gör. Går ju inte att köra lugnt o normalt. Ibland är det så man knappt hänger med på en sr+.. hur är det då med en P. Rena dödsfällan ju, haha
Sett att flera säger att försäkringen är densamma men det tror jag inte stämmer. Sr+ är betydligt billigare att äga. Mindre smärta med en sr+ helt enkelt. Man får hela Tesla upplevelsen oavsett vilken modell man än tar.
-
LR har ju fördelen mot Performance att den kan ha dragkrok. Tror det påverkar qndrahansväret en hel del.
Min gissning är faktiskt att alla modeller faller ungefär lika mycket procentuellt.
Glädjeräkna inte för mycket. Hur det har sett historiskt är inget svar för framtiden. Jag.tjänade 8k (plus 60k från staten) på min Kia eNiro efter 1 år och 3000 mil...men känns knappast.som något som jag kalkylera med framåt. 25-30% tapp på 2 år.och 8000 mil känns ju som en bra deal och något man ska vara nöjd med!
Min gissning är faktiskt att alla modeller faller ungefär lika mycket procentuellt.
Glädjeräkna inte för mycket. Hur det har sett historiskt är inget svar för framtiden. Jag.tjänade 8k (plus 60k från staten) på min Kia eNiro efter 1 år och 3000 mil...men känns knappast.som något som jag kalkylera med framåt. 25-30% tapp på 2 år.och 8000 mil känns ju som en bra deal och något man ska vara nöjd med!
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Jag har en SR+ (privatköpt) så jag lär vara representativ för folk som tenderar att välja SR+.
Dessutom pendlar jag inte med bilen så mina argument kanske står sig slätare än någon som har gjort ett par år och miltusenden på det sättet.
Med det sagt så skulle jag inte bekymra mig så mycket för räckvidden. Jag vet inte om du testat ABRP som så många rekommenderar här men jag provade att mata in tågklassikern Krokek-Vagnhärad (ToR) och den resan är ganska precis 17 mil med mest 110-väg. Med -20 grader, mycket snö, 5 m/s motvind (åt bägge håll då), 5% batteridegradering och ändå hållande skyltad hastighet skulle en SR+ käka ca 80% av batteriet på den rutten. Motsvarande för en P med 20"-däck skulle vara ca 60%. Använder jag inlärda parametrar från min egen SR+ blir det 73%. Som någon tidigare nämnt får man lägga på ytterligare några procent för att värma upp den kalla bilen inför hemresan.
Jag vet ju inte var i landet du bor men detta känns ändå som extrema omständigheter. Så just den dagen kanske du med en SR+ behöver ladda till 95% för att känna dig säker på att ha 10% kvar när du kommer hem. 10% kanske känns för tajt och det hade det kanske varit om destinationen hade varit en enskild halvtrasig Fortum-laddare i obygden, men du är ju hemma när du är framme.
Många tycker att man aldrig kan få för mycket räckvidd men jag är den frugala typen som bekymrar mig mer för att jag kuskat omkring med flera hundra kilo batterier i onödan varje gång jag kommer hem med halva laddningen kvar, än jag skulle bekymra mig för att behöva ladda en halvtimme extra på en riktigt lång dagstur (som Bjørn Nyland visar här: https://www.youtube.com/watch?v=roNsuXnMiwc).
Däremot kanske du ska fundera på batteridegraderingen. Om du säljer bilen efter 8000 mil eller till och med 12000 borde det inte vara någon fara men ska du behålla den många fler år och fortsätta köra 4000 mil om året så kommer den kanske till slut inte att räcka hela vägen på blöta vinterdagar. När du kör så mycket kommer batteriet sannolikt att krokna av antalet laddcykler och inte av ålder. På en genomsnittlig arbetsvecka bränner du kanske tre hela laddcykler med en SR+ men bara drygt två med en P. Hur många man får ut innan batteriet degraderat X% står väl skrivet i stjärnorna eftersom bilmodellen är så pass ny, men det verkar som om degraderingskurvorna åtminstone planar ut som de bör (vad jag "hört"...).
Vad gäller stereon: Själv har jag inte lyssnat tillräckligt länge på premiumsystemet (typ en halvminut i en LR när jag testkörde för ett år sedan) för att komma ihåg skillnaderna. Men jag är inte missnöjd med ljudet, speciellt inte i framsätena (högtalarbesparingarna är gjorda mest på de stackars baksätespassagerarnas bekostnad). Sonderar man Youtubers tester finner man hela spektrat från "hör ingen skillnad" till "skulle välja bort SR+ bara pga ljudsystemet" så det enda som funkar är nog att du lyssnar själv. Under körning förstås -- stillastående låter allt kanon.
Vad gäller accelerationen: Detta är den aspekt som jag på förhand värderade minst men vande mig fortast vid. Första veckan kändes det som en bergochdalbana. Två veckor senare, vips, så tyckte jag det kändes som om jag ville ha liiiite mer bara... Men jag misstänker att samma tillvänjning drabbar även LR- och P-ägare, med skillnaden i slutänden mer på däck-kontot än på lycko-kontot. Hur som helst är den skitkul, härlig och alldeles tillräckligt snabb för alla upptänkliga trafiksituationer.
Vad gäller andrahandsvärdet: Jag ser ingen anledning att principerna för just denna bil skulle skilja sig från andra bilar. Till slut kommer man alltid till en punkt där den blir värdelös. Däremellan sjunker värdet ungefär omvänt exponentiellt, med undantag för alldeles i början när den tappar en viss del momentant för att den går från ny till begagnad. Denna del bör vara större för bilar där en stor del av priset ligger i kundanpassningar (alltså dyra tillval som nästa köpare kanske inte tillmäter lika stort värde). Men nu jämför vi väl basutrustade SR+ / P så de borde bete sig ungefär lika där. Möjligtvis en liten fördel för P eftersom en så stor del av värdet i en elbil är batteriet, som ju som sagt cyklas snabbare i en SR+.
Vad gäller priset: Jag verkar tänka annorlunda än de flesta. Det jag oftast ser/hör är att SR+ bara kostar ~20% mindre än P och att det inte är värt att snåla in på, med hänvisning alltså till andelen av priset. För mig är det lite som att säga att om jag storhandlar för 1000 kr kan jag tänka mig att betala 10 kr för en extra liter mjölk, men om jag storhandlar för 2000 kr kan jag tänka mig att upp till 20 kr är ett schysst pris för en extra liter mjölk. OK, raljant och inte helt rättvist eftersom det som skiljer P från SR+ får antas ha ett högre procentuellt andrahandsvärde än min tomma mjölkkartong, men för mig är det självklart att det handlar om att "givet att jag har en SR+, hur mycket mer får jag här för mina 140.000 kr?" och inte bara att "bilen är så dyr att 140.000 kr extra får anses billigt".
Jag skulle förstås rekommendera att du testar en SR+ också, men jag antar att du redan hade gjort det om du haft möjlighet.

Med det sagt så skulle jag inte bekymra mig så mycket för räckvidden. Jag vet inte om du testat ABRP som så många rekommenderar här men jag provade att mata in tågklassikern Krokek-Vagnhärad (ToR) och den resan är ganska precis 17 mil med mest 110-väg. Med -20 grader, mycket snö, 5 m/s motvind (åt bägge håll då), 5% batteridegradering och ändå hållande skyltad hastighet skulle en SR+ käka ca 80% av batteriet på den rutten. Motsvarande för en P med 20"-däck skulle vara ca 60%. Använder jag inlärda parametrar från min egen SR+ blir det 73%. Som någon tidigare nämnt får man lägga på ytterligare några procent för att värma upp den kalla bilen inför hemresan.
Jag vet ju inte var i landet du bor men detta känns ändå som extrema omständigheter. Så just den dagen kanske du med en SR+ behöver ladda till 95% för att känna dig säker på att ha 10% kvar när du kommer hem. 10% kanske känns för tajt och det hade det kanske varit om destinationen hade varit en enskild halvtrasig Fortum-laddare i obygden, men du är ju hemma när du är framme.
Många tycker att man aldrig kan få för mycket räckvidd men jag är den frugala typen som bekymrar mig mer för att jag kuskat omkring med flera hundra kilo batterier i onödan varje gång jag kommer hem med halva laddningen kvar, än jag skulle bekymra mig för att behöva ladda en halvtimme extra på en riktigt lång dagstur (som Bjørn Nyland visar här: https://www.youtube.com/watch?v=roNsuXnMiwc).
Däremot kanske du ska fundera på batteridegraderingen. Om du säljer bilen efter 8000 mil eller till och med 12000 borde det inte vara någon fara men ska du behålla den många fler år och fortsätta köra 4000 mil om året så kommer den kanske till slut inte att räcka hela vägen på blöta vinterdagar. När du kör så mycket kommer batteriet sannolikt att krokna av antalet laddcykler och inte av ålder. På en genomsnittlig arbetsvecka bränner du kanske tre hela laddcykler med en SR+ men bara drygt två med en P. Hur många man får ut innan batteriet degraderat X% står väl skrivet i stjärnorna eftersom bilmodellen är så pass ny, men det verkar som om degraderingskurvorna åtminstone planar ut som de bör (vad jag "hört"...).
Vad gäller stereon: Själv har jag inte lyssnat tillräckligt länge på premiumsystemet (typ en halvminut i en LR när jag testkörde för ett år sedan) för att komma ihåg skillnaderna. Men jag är inte missnöjd med ljudet, speciellt inte i framsätena (högtalarbesparingarna är gjorda mest på de stackars baksätespassagerarnas bekostnad). Sonderar man Youtubers tester finner man hela spektrat från "hör ingen skillnad" till "skulle välja bort SR+ bara pga ljudsystemet" så det enda som funkar är nog att du lyssnar själv. Under körning förstås -- stillastående låter allt kanon.
Vad gäller accelerationen: Detta är den aspekt som jag på förhand värderade minst men vande mig fortast vid. Första veckan kändes det som en bergochdalbana. Två veckor senare, vips, så tyckte jag det kändes som om jag ville ha liiiite mer bara... Men jag misstänker att samma tillvänjning drabbar även LR- och P-ägare, med skillnaden i slutänden mer på däck-kontot än på lycko-kontot. Hur som helst är den skitkul, härlig och alldeles tillräckligt snabb för alla upptänkliga trafiksituationer.
Vad gäller andrahandsvärdet: Jag ser ingen anledning att principerna för just denna bil skulle skilja sig från andra bilar. Till slut kommer man alltid till en punkt där den blir värdelös. Däremellan sjunker värdet ungefär omvänt exponentiellt, med undantag för alldeles i början när den tappar en viss del momentant för att den går från ny till begagnad. Denna del bör vara större för bilar där en stor del av priset ligger i kundanpassningar (alltså dyra tillval som nästa köpare kanske inte tillmäter lika stort värde). Men nu jämför vi väl basutrustade SR+ / P så de borde bete sig ungefär lika där. Möjligtvis en liten fördel för P eftersom en så stor del av värdet i en elbil är batteriet, som ju som sagt cyklas snabbare i en SR+.
Vad gäller priset: Jag verkar tänka annorlunda än de flesta. Det jag oftast ser/hör är att SR+ bara kostar ~20% mindre än P och att det inte är värt att snåla in på, med hänvisning alltså till andelen av priset. För mig är det lite som att säga att om jag storhandlar för 1000 kr kan jag tänka mig att betala 10 kr för en extra liter mjölk, men om jag storhandlar för 2000 kr kan jag tänka mig att upp till 20 kr är ett schysst pris för en extra liter mjölk. OK, raljant och inte helt rättvist eftersom det som skiljer P från SR+ får antas ha ett högre procentuellt andrahandsvärde än min tomma mjölkkartong, men för mig är det självklart att det handlar om att "givet att jag har en SR+, hur mycket mer får jag här för mina 140.000 kr?" och inte bara att "bilen är så dyr att 140.000 kr extra får anses billigt".
Jag skulle förstås rekommendera att du testar en SR+ också, men jag antar att du redan hade gjort det om du haft möjlighet.
Model 3 SR+ vit, drag.
Måste säga att jag är förvånad hur väl däcken håller. Är uppe i 3,2k mil (förvisso en del av dessa på vinterdäcken) nu och det är ca 5-6 mm kvar på min P, rätt jämt fördelat. Där tror jag nästan att SR+ och bakhjulsdrift äter gummi mer ojämnt än fyrhjulsdriften.Tjosansa skrev:Jag får redan nu lätt ångest när jag tänker på vilket ”onormalt” däckslitage jag gör. Går ju inte att köra lugnt o normalt. Ibland är det så man knappt hänger med på en sr+.. hur är det då med en P. Rena dödsfällan ju, haha
Behöver du en nämna att det finns något annat än P? För min del blev det lite omvänt. Jag presenterade SR+ som ett smart val men så fort jag nämnt LR för henne vill hon ha den...Kolbackx skrev:Jag har 17 mil motorväg plus några kilometer mindre väg. Men ibland vill man ju ta en avstickare och handla också så då kan det bli några mil till. Är ingen racerförare utan håller väl 120 på sommaren, 110 på vintern. Visst är det kul att accelerera men det kan jag göra någon helg när jag inte ska så långt.
Vill fortfarande inte riktigt räkna ut SR+ som ett alternativ. Jag kör en Kia Niro plug-in idag så rent rolighetsmässigt är ju även en SR+ ljusår uppåt på den skalan.Redan att köpa en bil för över en halv miljon känns lite läskigt samtidigt som jag såklart inte kan stirra mig blind på inköpspriset utan måste se helheten.
Måste få min fru med mig på köpet också, hur gjorde ni för att motivera en performance för er bättre hälft!?Alla Teslaägare kan väl inte vara kapitalstarka farbror Joakims där pengar finns i mängder, eller...

Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag tror mer på 55kWh vs 80kWhNilsL skrev:Det går också, men fortfarande är batteriet 55kWh stort. Eller exakt 54,5 och LR/P har 74,5.hooked skrev:Du bör räkna på andra hållet. 50*1,5 = 75
50% större.
Då ny bil visar ~52kWh vs ~77kWh i scan my tesla
https://www.evspecifications.com/en/comparison/85093a3
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tycker själv P eller LR är de enda valen, där P ger mest prestanda för pengarna om man kan leva med (eller fixa) 20” fälgar eller inte vill ha dragkrok. Den lär hålla sitt värde lite bättre än LR också eftersom om båda skulle sjunka med säg 50% på 3 år finns det ju ingen som inte betalar 20k till för en P.
Skillnaden i faktisk kostnad mellan SR+ och LR är även med samma procentuella värdeminskning så pass liten jämfört med vad kostnaden redan är att jag inte ser SR+ som ett val (1400 kr/mån extra vid 50% värde efter 3 år).
Sen blir det förmodligen även som för LR och P gissningsvis så att LR håller sitt värde i procent lite bättre. Detta då det hela tiden kommer nyare och billigare elbilar med större batterier så tror nog en LR för 50k-60k mer än en SR+ är något som kommer stå sig bättre mot konkurrenterna när båda degraderats lite.
Skillnaden i faktisk kostnad mellan SR+ och LR är även med samma procentuella värdeminskning så pass liten jämfört med vad kostnaden redan är att jag inte ser SR+ som ett val (1400 kr/mån extra vid 50% värde efter 3 år).
Sen blir det förmodligen även som för LR och P gissningsvis så att LR håller sitt värde i procent lite bättre. Detta då det hela tiden kommer nyare och billigare elbilar med större batterier så tror nog en LR för 50k-60k mer än en SR+ är något som kommer stå sig bättre mot konkurrenterna när båda degraderats lite.
Den sidan är fel. Det är 75 och inget annat.Tellus skrev:Jag tror mer på 55kWh vs 80kWhNilsL skrev:Det går också, men fortfarande är batteriet 55kWh stort. Eller exakt 54,5 och LR/P har 74,5.hooked skrev:Du bör räkna på andra hållet. 50*1,5 = 75
50% större.
Kolla vid 2:51,
Skulle säga att SR+ håller värdet procentuellt bäst.OfarligTesla skrev:Sen blir det förmodligen även som för LR och P gissningsvis så att LR håller sitt värde i procent lite bättre. Detta då det hela tiden kommer nyare och billigare elbilar med större batterier så tror nog en LR för 50k-60k mer än en SR+ är något som kommer stå sig bättre mot konkurrenterna när båda degraderats lite.
Det är måååånga som vill ha en Tesla men inte har råd helt enkelt. Så desto billigare Teslan är desto fler potentiella kunder, därav tror jag att priserna pressas upp.
Men det får framtiden avslöja.
Tror vi alla har gjort bättre affär än vi räknat med, Tesla är ju det bilmärke som har högst anseende i Sverige, så beg marknaden kommer betala bra. Jag har räknat på 50% restvärde, men skulle inte bli förvånad om man får 60+.
Det här beror väl på huruvida man inkluderar topp- och bottenbuffertar eller inte, som Tesla kan ändra lite på över tid, och sen skiljer sig ju bilar från varandra en aning, etc.NilsL skrev:Den sidan är fel. Det är 75 och inget annat.Tellus skrev:Jag tror mer på 55kWh vs 80kWhNilsL skrev:Det går också, men fortfarande är batteriet 55kWh stort. Eller exakt 54,5 och LR/P har 74,5.hooked skrev:Du bör räkna på andra hållet. 50*1,5 = 75
50% större.
Vill man ha ett mer precist förhållande mellan modellernas energilagring borde det väl räcka att ta kvoten mellan antal celler i en grupp i de två respektive packen. Om det som sägs i denna artikel https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-batteripack/ fortfarande stämmer borde det vara 46 / 31 ~= 1,48.
Det betyder inte nödvändigtvis att man kommer 48% längre i en LR eller P eftersom de bilarna är törstigare än SR+. Å andra sidan, om Tesla lagt undan lika många kWh som buffert i SR-packet så får man en motsatt effekt där.
Någon här som vet om buffertarna är satta i Wh eller i procent av total kapacitet, eller kanske en kombination?
Model 3 SR+ vit, drag.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det vet jag faktiskt inte om jag tror på, när batteriet degraderats 7-8% så har en SR+ inte massvis med marginal en kall vinterdag.NilsL skrev:Skulle säga att SR+ håller värdet procentuellt bäst.
Det är måååånga som vill ha en Tesla men inte har råd helt enkelt. Så desto billigare Teslan är desto fler potentiella kunder, därav tror jag att priserna pressas upp.
Tror vi alla har gjort bättre affär än vi räknat med, Tesla är ju det bilmärke som har högst anseende i Sverige, så beg marknaden kommer betala bra. Jag har räknat på 50% restvärde, men skulle inte bli förvånad om man får 60+.
Om vi räknat på att alla tappar till 50% på 36 månader så är skillnaden i kostnad mellan SR+ och LR 50k vilket jag tror folk kommer vara beredda att betala (och lite mer än så). Om SR+ skulle hålla sitt värde bättre procentuellt skulle skillnaden minska under 50k och när man handlar begagnade bilar runt 300k så är frågan hur många som är så priskänsliga. Om prisskillnaden bara skulle vara t.ex. 30k efter 3 år (för SR+ minskat mindre) så vore ju folk rent korkade om de köpte SR+ istället för LR.
-
Det är nog så att prisdegraderingen på samtliga TM3 kommer vara chockerande låg ganska länge, tror jag. Och av nybilsköparna så är det nog många av de som väljer SR+ som redan har stretchat sin budget med 100k+ SEK (jfr Kona, Ioniq, eNiro).NilsL skrev:Skulle säga att SR+ håller värdet procentuellt bäst.OfarligTesla skrev:Sen blir det förmodligen även som för LR och P gissningsvis så att LR håller sitt värde i procent lite bättre. Detta då det hela tiden kommer nyare och billigare elbilar med större batterier så tror nog en LR för 50k-60k mer än en SR+ är något som kommer stå sig bättre mot konkurrenterna när båda degraderats lite.
Då hamnar man kanske i sitsen att man vill ha lite köptrygghet på köpet.. så ska man ändå ligga 100kSEK över budget så köper man en trygg ny SR+ istället för en begagnad LR - när det är ju nytt med elbil och viss osäkerhet/ovana kring teknik, reparationskostnader, service etc.
edit: svårt att beskriva resonemanget som är så klart i mitt huvud

-
Har ni barn? Eller tänker ni skaffa? Tiden för att göra något åt klimatförändringarna håller snabbt på att rinna ut... Om inte det argumentet biter på din bättre hälft så är du illa ute på fler sätt en ett...Kolbackx skrev:.../ Måste få min fru med mig på köpet också, hur gjorde ni för att motivera en performance för er bättre hälft!?Alla Teslaägare kan väl inte vara kapitalstarka farbror Joakims där pengar finns i mängder, eller...
Har du lyssnat på radioprogrammet som det refereras till i den här artikeln?
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... t-orolig-/
Om inte så kan jag rekommendera det för att fräscha upp miljöargumenten...
Samt: En Model 3 Long Range är i alla fall 40.000 billigare. Den går ju dessutom att utrusta med dragkrok vilket sannolikt kommer vara ett markant plus för andrahandsvärdet...
EDIT: 3 Long Range är också ruskigt snabb. Det kan jag intyga personligen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Min synpunkt, (som bara bygger på att ha fingret i vädret) är att värdet på elbilar är det omvända mot vanliga billar, som har sitt högsta värdefalli början. Jag tror att [största] värdeminskningen kommer vara på 5 år gamla bilar, dvs 2:a till 3:e ägaren kommer få se det mesta värdeminskningen. 1-2 års elbilar är ung som nya, men efter 5 år kan något nytt bättre billigare kommit. Så det hänger på hur länge man tänkt behålla bilen. mindre än 3 år? (bästa att köpa ny) 6 år, begagnad (men även där kan en ny vara aktuell). 10 år ? (ja då är beg som haft ca lite värdefall redan)
Har en ny SR+ och tycker ljudet är mycket bra efter de inställningar som är gjorda. Jämför med Bang Olufsen som jag har i min Audi A8 -11. Tycker att ljudet är tydligare i Teslan, har inga problem att höra vad som sägs. Musikupplevelsen är också helt godkänd.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Teslabjørn är dock ingen källa till korrekt info, vilket påpekas av flera i kommentarerna till videon.NilsL skrev:Den sidan är fel. Det är 75 och inget annat.Tellus skrev:Jag tror mer på 55kWh vs 80kWhNilsL skrev:Det går också, men fortfarande är batteriet 55kWh stort. Eller exakt 54,5 och LR/P har 74,5.hooked skrev:Du bör räkna på andra hållet. 50*1,5 = 75
50% större.
Det är fortfarande ~ 77,5kWh Nominal full pack i en ny lr och ~52kWh Nominal full pack i en ny sr+
Vill man dra bort energy buffer, vilket många säger är det som finns under 0km, så blir det 74kWh på en lr och 49,5kWh på en sr+
Vilket blir ~50% mer energi i lr.
Men räckvidden blir inte 50% längre beroende på att sr+ är ca 15% snålare pga lättare och rwd.
Här är en bra lista med räckvidd EPA för olika tesla modeller, kolla gröna stapeln.
https://teslike.com/
Model 3 sr+ 381km
Model 3 lr rwd 533km, vilket är exakt 40% längre räckvidd vs sr+
Model 3 lr awd (och performance med 18") 495km vilket blir 30% längre räckvidd vs sr+
WLTP är 409km vs 560km, 37% ökad räckvidd i lr awd vs sr+
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Helt tvärtom. Elbilar kommer tappa mindre och mindre ju äldre de blir eftersom bränslet blir en allt större del av kostnaden ju billigare bilen blir.Mickep skrev:Min synpunkt, (som bara bygger på att ha fingret i vädret) är att värdet på elbilar är det omvända mot vanliga billar, som har sitt högsta värdefalli början. Jag tror att [största] värdeminskningen kommer vara på 5 år gamla bilar, dvs 2:a till 3:e ägaren kommer få se det mesta värdeminskningen. 1-2 års elbilar är ung som nya, men efter 5 år kan något nytt bättre billigare kommit. Så det hänger på hur länge man tänkt behålla bilen. mindre än 3 år? (bästa att köpa ny) 6 år, begagnad (men även där kan en ny vara aktuell). 10 år ? (ja då är beg som haft ca lite värdefall redan)
LR om du behöver drag, annars P.
En P sleeper vore det optimala men den finns inte att köpa längre, antagligen för att försäljningen på LR skulle försvinna helt och hållet.
Skiljer såpass lite pengar för att få ~30% längre räckvidd, högre prestanda + lite lull lull som SR+ saknar, annars kan man ju lika gärna köpa en Kia. SR+ är alldeles för överprisad enligt mig, borde ligga minst 50k lägre.
Alla märkliga spekulationer kring andrahandsvärdet som nämns här tycker jag inte du bör lägga allt för stor vikt på.
Räkna på 50% så har du en rimlig bild. Alla nya bilar sjunker snabbt i början för att sedan plana ut. Förstår inte varför detta inte skulle gälla för elektriska bilar. De slits precis lika mycket som en vanlig bil, enda skillnaden är att de sliter på olika komponenter.
Om andrahandsvärdet det blir över eller under 50% beror mer på skicket, hur mycket den har gått men allra främst hur marknaden och utvecklingen av elbilar ser ut. Rimligtvis bör SR+ falla mer i värde procentuellt än en P om de är i samma skick och miltal då den kommer ha mer konkurrens från andra bilmärken.
En P sleeper vore det optimala men den finns inte att köpa längre, antagligen för att försäljningen på LR skulle försvinna helt och hållet.
Skiljer såpass lite pengar för att få ~30% längre räckvidd, högre prestanda + lite lull lull som SR+ saknar, annars kan man ju lika gärna köpa en Kia. SR+ är alldeles för överprisad enligt mig, borde ligga minst 50k lägre.
Alla märkliga spekulationer kring andrahandsvärdet som nämns här tycker jag inte du bör lägga allt för stor vikt på.
Räkna på 50% så har du en rimlig bild. Alla nya bilar sjunker snabbt i början för att sedan plana ut. Förstår inte varför detta inte skulle gälla för elektriska bilar. De slits precis lika mycket som en vanlig bil, enda skillnaden är att de sliter på olika komponenter.
Om andrahandsvärdet det blir över eller under 50% beror mer på skicket, hur mycket den har gått men allra främst hur marknaden och utvecklingen av elbilar ser ut. Rimligtvis bör SR+ falla mer i värde procentuellt än en P om de är i samma skick och miltal då den kommer ha mer konkurrens från andra bilmärken.
Tesla har hittils sjunkit ca 10-12% per år i de rapporter/artiklar jag har har sett.
http://www.teslarati.com/tesla-model-3- ... miles/amp/
https://teknikensvarld.se/elbilar-har-r ... andsvarde/
Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut..
http://www.teslarati.com/tesla-model-3- ... miles/amp/
https://teknikensvarld.se/elbilar-har-r ... andsvarde/
Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut..