Tillbaka? Hen buffrade bara!chpaulin skrev:Binära hybris är tillbaka (1 eller 0)![]()
Ludicrous Mode
Moderator: Redaktion
Re: Ludicrous Mode
BMW i3 REX i väntan på Model3
Jag är alltid hybris! -)
Jag har bara otroligt svårt att se värdet av att byta en P85D som är från tidigast Mars i år till en P90D. Såg att priset faktiskt är 350K SEK högre. (Minus sportfjädring, PS2, 265)
Det intressanta är L mode och det får man chansen att uppgradera till för ett lägre pris än vid ny.
Batteriet är noll intressant då jag inte ser vinsten alls. Vid nybilsköp skulle jag såklart betala kostnaden för det större batteriet men bara för att i det sammanhanget är det småpengar.
Skulle behövas heta P120DL+ för att finnas någon anledning att byta.
Behöver inte hålla med men jag står fast vid att en ägare av en P85D som byter till en P90D just nu är korkad!
Jag har bara otroligt svårt att se värdet av att byta en P85D som är från tidigast Mars i år till en P90D. Såg att priset faktiskt är 350K SEK högre. (Minus sportfjädring, PS2, 265)
Det intressanta är L mode och det får man chansen att uppgradera till för ett lägre pris än vid ny.
Batteriet är noll intressant då jag inte ser vinsten alls. Vid nybilsköp skulle jag såklart betala kostnaden för det större batteriet men bara för att i det sammanhanget är det småpengar.
Behöver inte hålla med men jag står fast vid att en ägare av en P85D som byter till en P90D just nu är korkad!
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Hade jag en S85/P85/P85+ skulle jag dock börja fundera...
Jag tror det finns de som hoppas kunna sälja till ett vettigt pris nu och spekulera i lite lägre priser på nya bilar under våren. Tesla inser nog att 1.6 MSEK är lite väl blodigt... Blir kul att se hur mycket de vågar backa. Lär inte bli glada miner från de som beställt för de högre priserna.
Skall man sälja är tipset att göra det via bilfirma som har finansiering.
Jag tror det finns de som hoppas kunna sälja till ett vettigt pris nu och spekulera i lite lägre priser på nya bilar under våren. Tesla inser nog att 1.6 MSEK är lite väl blodigt... Blir kul att se hur mycket de vågar backa. Lär inte bli glada miner från de som beställt för de högre priserna.
Skall man sälja är tipset att göra det via bilfirma som har finansiering.
- Gustafsson
- Teslaägare
Eller har översvämning på bankkontot, vilket inte hänt mig ännu...hybris skrev:Jag är alltid hybris! -)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men du ska veta att det är jobbigt när det händer. Så där är ju Tesla bra genom att man dränera kontot via datorn utan att behöva röra sig. Då är ju L extra bra om du har stor översvämning.Gustafsson skrev:Eller har översvämning på bankkontot, vilket inte hänt mig ännu...hybris skrev:Jag är alltid hybris! -)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hur jag än räknar så verkar jag ha ca 82000 kr för mycket pengar just nu. Typiskt. Måste spendera dom på något.
Model X, Pearl White
Jag fick det till 1 596 650 krTelsa skrev:Hur jag än räknar så verkar jag ha ca 82000 kr för mycket pengar just nu. Typiskt. Måste spendera dom på något.

Du kan få köpa en segway av mig. Dual motor. (en på varje hjul)Telsa skrev:Hur jag än räknar så verkar jag ha ca 82000 kr för mycket pengar just nu. Typiskt. Måste spendera dom på något.

Segway? Låter som E4an södergående efter Arlanda runt 8 på morgonen...
Brukar du köra Segway på E4an?hybris skrev:Segway? Låter som E4an södergående efter Arlanda runt 8 på morgonen...

Seg way är det i vilket fall... Lärt mig humor i götalaburg!
hybris skrev:Seg way är det i vilket fall... Lärt mig humor i götalaburg!
Hade förmodligen gått snabbare med en segway

På vissa sträckor ja...
Blev uppring idag av Tesla ang uppgraderingen. Ludicrius kostade strax över 80 kkr. Jag frågade då om byte till 90 batteriet. Den delen var inte rabatterad på något sätt så det finns ingen anledning att "passa på" utan bättre att vänta. Vad som förvånar mig var att man enbart fick strax över 20 kkr om man bytte in sitt existerande batteri. Det låter väldigt lite när ett nytt kostar närmare 300 kkr.... Det bådar inte gott för när batteriet verkligen behöver bytas.
Billigare att byta hela bilen då, än att bara byta batteriet. Verkar som att Tesla inte vill att man ska byta batteriet.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Uppfattar det som att motortrend menar att motorerna i P90D skulle vara andra motorer än de som sitter i P85D.
The P90D starts life as an already-insane Model S P85D but with the P85D's 221-hp front and 470-hp rear (691 hp combined) motors swapped for a front motor that makes 259 hp and 244 lb-ft of torque and a rear motor that produces 503 hp and 469 lb-ft of torque. Total output is 762 hp and 713 lb-ft of torque.
Jag har tidigare uppfattat det som att motorerna är identiska, men att det går att få dem att leverera mer kraft i och med 1500 A säkringen som ökar effektuttaget från batteriet.
The P90D starts life as an already-insane Model S P85D but with the P85D's 221-hp front and 470-hp rear (691 hp combined) motors swapped for a front motor that makes 259 hp and 244 lb-ft of torque and a rear motor that produces 503 hp and 469 lb-ft of torque. Total output is 762 hp and 713 lb-ft of torque.
Jag har tidigare uppfattat det som att motorerna är identiska, men att det går att få dem att leverera mer kraft i och med 1500 A säkringen som ökar effektuttaget från batteriet.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Dom är väl ute och cyklar. Dom har även räknat ihop maxeffekten av de två motorerna, men Tesla har väl inte specifikt sagt att man kan få ut max av båda motorerna samtidigt, och det är mest troligt att så inte är fallet. Elmotorer går ju att mixtra med maxeffekten på en hel del, om man vet vad man sysslar med och har ett batteripaket som kan leverera.bladh skrev:Uppfattar det som att motortrend menar att motorerna i P90D skulle vara andra motorer än de som sitter i P85D.
Undrar vad danskarna ska säga nu då när det visar sig att P90DL gör sprinten till 60 mph på 2,6 sekunder.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag uppfattar det inte som att de skulle ha mätt upp 2,6 sekunder själva. De skriver inget om det, och kvartsmilesiffrorna är väl direkt från Tesla? Troligen bara ännu en missuppfattning. Dessutom, vad är det för "ny launch control" de pratar om? Den har väl inget sånt?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fast det är ju inte en launch control-funktion på något vis. Möjligen skulle man kunna beskriva det som en tillfällig overboost av något slag.TiborBlomhall skrev:Jovisst har den det: förvärmning av batterierna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Eftersom de anger resultat av sitt standardtest, med "figure 8" osv, så antog jag att de gjort ett ordentligt sprinttest också. Kanske var dumt av mig...danni skrev:Jag uppfattar det inte som att de skulle ha mätt upp 2,6 sekunder själva. De skriver inget om det, och kvartsmilesiffrorna är väl direkt från Tesla? Troligen bara ännu en missuppfattning.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Alla deras siffror är ju från Tesla, samt att de har gjort misstaget att addera hästkrafterna.
Det framkommer ingenstans att de själva gjort några tester.
Skulle gissa att 2,6 s är en felskrivning.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Som sedan twittras av hr Musk.Niclas skrev:Alla deras siffror är ju från Tesla, samt att de har gjort misstaget att addera hästkrafterna.
https://twitter.com/elonmusk/status/659543458953101312
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS