M3 gnisslande oljud vid fullt rattutslag
Moderator: Redaktion
- M3Performance
- Teslaägare
M3 gnisslande oljud vid fullt rattutslag
Är det någon annan som har en M3 eller överhuvudtaget en Tesla som skriker vid fullt rattutslag? Ljudet kommer vid fullt rattutslag åt bägge hållen och bara när man har bilen på Drive eller Reverse.
Bilen är 3 månader gammal och ljudet hördes för första gången ca 2 månader sen och har sedan dess bara blivit värre. Nu är den så hemsk att det gör ont i örat på den som står utanför bilen när man ska parkera då man behöver snurra på ratten helt.
Jag har en tid bokad hos Servicecenter i kanalvägen den 6 augusti för bland annat detta, men jag var inne hos dem idag 6 juli för en snabb besiktning för att se att det inte är något farligt eller akut.
Teknikern som provkörde bilen meddelade att det inte fanns något ljud alls så jag visade teknikern en video där jag har ljudet inspelat. När han såg videon sa han att det var "fullt normalt" och att bilen låter så eftersom bromsarna nyper till. Han hörde inte ljudet eftersom han hade bilen på Park läget och snurrade.
Jag frågade honom då hur det kommer sig att ett sånt högt oljud kan vara fullt normalt när jag själv har kört en annan M3 och en MS som inte har låtit så. PLUS! det här sjukt pinsamt att alla inom en radie på 100 meter hör att man parkerar eller kör ut ur en parkering och tänker sig att det är en bil från 200fkr men nej det är Tesla M3 performance från 2020.
Han tittar på sin kollega och svarar.... "ja.... det är fullt normalt och det går bra att köra bilen." sedan går han iväg och receptionisten tar över samtalet och säger samma saker och att det är inga problem att köra bilen.
Jag ber dem att köra fram vilken annan M3 eller model som helst och prova samma sak för att jämnföra. Men dem vägrar göra det. Receptionisten säger "jag kan inte uttala mig om alla andra Teslor har samma ljud"
Då frågar jag henne Hur kan ni då säga att det är fullt normalt!?
Receptionisten går bara på repeat och säger samma saker som teknikern sa och "jag kan inte uttala mig, eftersom jag jag inte är tekniker"
Vad kan man eller ska man göra i såna här fall. Jag är 100% säker att det här ljudet INTE är fullt normalt hade man kunnat skicka in videon här inne på forumet hade ni säkert tyckt samma sak.....
UPPDATERING
Länk till video inspelning på ljudet :
Bilen är 3 månader gammal och ljudet hördes för första gången ca 2 månader sen och har sedan dess bara blivit värre. Nu är den så hemsk att det gör ont i örat på den som står utanför bilen när man ska parkera då man behöver snurra på ratten helt.
Jag har en tid bokad hos Servicecenter i kanalvägen den 6 augusti för bland annat detta, men jag var inne hos dem idag 6 juli för en snabb besiktning för att se att det inte är något farligt eller akut.
Teknikern som provkörde bilen meddelade att det inte fanns något ljud alls så jag visade teknikern en video där jag har ljudet inspelat. När han såg videon sa han att det var "fullt normalt" och att bilen låter så eftersom bromsarna nyper till. Han hörde inte ljudet eftersom han hade bilen på Park läget och snurrade.
Jag frågade honom då hur det kommer sig att ett sånt högt oljud kan vara fullt normalt när jag själv har kört en annan M3 och en MS som inte har låtit så. PLUS! det här sjukt pinsamt att alla inom en radie på 100 meter hör att man parkerar eller kör ut ur en parkering och tänker sig att det är en bil från 200fkr men nej det är Tesla M3 performance från 2020.
Han tittar på sin kollega och svarar.... "ja.... det är fullt normalt och det går bra att köra bilen." sedan går han iväg och receptionisten tar över samtalet och säger samma saker och att det är inga problem att köra bilen.
Jag ber dem att köra fram vilken annan M3 eller model som helst och prova samma sak för att jämnföra. Men dem vägrar göra det. Receptionisten säger "jag kan inte uttala mig om alla andra Teslor har samma ljud"
Då frågar jag henne Hur kan ni då säga att det är fullt normalt!?
Receptionisten går bara på repeat och säger samma saker som teknikern sa och "jag kan inte uttala mig, eftersom jag jag inte är tekniker"
Vad kan man eller ska man göra i såna här fall. Jag är 100% säker att det här ljudet INTE är fullt normalt hade man kunnat skicka in videon här inne på forumet hade ni säkert tyckt samma sak.....
UPPDATERING
Länk till video inspelning på ljudet :
Re: M3 gnisslande oljud vid fullt rattutslag
Den låter precis som en mtb-cykel jag har som har fått olja på skivbromsarna. Ett litet h-ete att bli av med, tagit isär o tvättat beläggen flera ggr innan jag blev av med det nästan helt.
Min första reaktion är faktiskt att det är bromsskivorna. Bräkleen kanske hjälper? Skivorna såg inte helt rena ut, men det var inte så bra kvalitet på filmen.
Min första reaktion är faktiskt att det är bromsskivorna. Bräkleen kanske hjälper? Skivorna såg inte helt rena ut, men det var inte så bra kvalitet på filmen.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Det kan inte vara bromsarna om bilen står helt still.PapaD skrev:Den låter precis som en mtb-cykel jag har som har fått olja på skivbromsarna. Ett litet h-ete att bli av med, tagit isär o tvättat beläggen flera ggr innan jag blev av med det nästan helt.
Min från mars igår låter inte så. Alltså, det låter som du har en elefant i hjulhuset...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- M3Performance
- Teslaägare
PapaD skrev:Den låter precis som en mtb-cykel jag har som har fått olja på skivbromsarna. Ett litet h-ete att bli av med, tagit isär o tvättat beläggen flera ggr innan jag blev av med det nästan helt.
Jag tvättade faktiskt bilen igår och såg att en av skivorna redan fått rost. Ska pröva Bräkleen. Det kanske är något jag har gjort för att påskyndat rostbildningen, det jag kan tänka mig är fälgrengöringsmedlet jag använder. (Fälgrengöring Turtle Wax Redline Wheel Cleaner)
Men det är ändå konstigt att den bildas så fort.... bilen är som sagt 3 månader gammal

Det är ändå första gången jag hör ett sånt här ljud från en bil jag ägt överhuvudtaget och jag har då ändå tvättat fälgarna på mina andra bilar också på samma sätt.
- M3Performance
- Teslaägare
Precis det jag menar hur kan man säga att detta ljud är "fullt normalt" !!!???!?!?Remuz skrev:Min från mars igår låter inte så. Alltså, det låter som du har en elefant i hjulhuset...
Allt är normalt numera på tesla, men det är tyvärr bara att härja på med det mot SC.M3Performance skrev:Precis det jag menar hur kan man säga att detta ljud är "fullt normalt" !!!???!?!?Remuz skrev:Min från mars igår låter inte så. Alltså, det låter som du har en elefant i hjulhuset...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Teknikern kanske kommer från Atteviks och där är alla fel egenskaper och fullt normala.M3Performance skrev:Precis det jag menar hur kan man säga att detta ljud är "fullt normalt" !!!???!?!?Remuz skrev:Min från mars igår låter inte så. Alltså, det låter som du har en elefant i hjulhuset...
Klar fördel om man byta verkstad om man råkar ut för en idiot. Eller två.
På min Model 3 P är det knäpptyst efter 2500 mil så det där är definitivt inte normalt. Vad är det för stolpskott till servicetekniker som tycker att det ska låta så?
Har du provat att på lämplig väg köra upp i 100km/h+ och ställa dig på bromsen hela vägen ner till stillastående? Gör detta ett par tre gånger så är min gissning att det kommer att bli bättre, även om det kanske ändå krävs någon form av smörjning för att ljudet ska försvinna helt. Kan vara så att det har kommit in något medel på bromsskivorna vid tvätt som torkat in och inte slitits bort från skivorna och skapar friktion och därmed gnissel. Som bekant så används inte bromsarna hela tiden med tanke på regen och då kan man behöva motionera bromsarna lite då och då för att slita bort rost och annat skit som fastnar på skivorna.
Hoppas du får det där löst för det där skulle jag aldrig acceptera. Stå på dig med Tesla service och få dem att åtgärda det om inte vanlig motionering av bromsarna hjälper.
Har du provat att på lämplig väg köra upp i 100km/h+ och ställa dig på bromsen hela vägen ner till stillastående? Gör detta ett par tre gånger så är min gissning att det kommer att bli bättre, även om det kanske ändå krävs någon form av smörjning för att ljudet ska försvinna helt. Kan vara så att det har kommit in något medel på bromsskivorna vid tvätt som torkat in och inte slitits bort från skivorna och skapar friktion och därmed gnissel. Som bekant så används inte bromsarna hela tiden med tanke på regen och då kan man behöva motionera bromsarna lite då och då för att slita bort rost och annat skit som fastnar på skivorna.
Hoppas du får det där löst för det där skulle jag aldrig acceptera. Stå på dig med Tesla service och få dem att åtgärda det om inte vanlig motionering av bromsarna hjälper.
Jag är också lite nyfiken på hur bromsarna kan låta om bilen står still
Undra om jag inte hört det där på min nån gång.
Borde väl som sagt inte vara bromsarna då den ser ut att stå still.
Men har du testat göra några riktigt hårda inbromsningar? Dvs ställ dig på bromsarna i motorvägsfart.
EDIT: helix hann före.
Borde väl som sagt inte vara bromsarna då den ser ut att stå still.
Men har du testat göra några riktigt hårda inbromsningar? Dvs ställ dig på bromsarna i motorvägsfart.
EDIT: helix hann före.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- M3Performance
- Teslaägare
Jag har inte testat bromsa in i motorvägsfart och skall göra det.
Frågan är om det är en bra idé att försöka smörja in och fixa problemet själv, tänker om det på något sätt kan bli mitt fel istället... Man vet aldrig med liksom hur det slår tillbaka.... Fick tex veta att mycket utav garantierna försvinner när man inte kör tesla original fälgar. Jag frågade varför men jag fick ett svar som jag inte förstod. Något i form av att fälgkonstruktionen eller designen av andra fälgar inte fungerar optimalt med Tesla bilarna och därför försvinner alla garantier som är kopplat till fälgen. Gud vet vad för garantier dem menar man kan ju koppla ganska mycket till däck och fälg känns det som då hela bilen står på just dem....
Frågan är om det är en bra idé att försöka smörja in och fixa problemet själv, tänker om det på något sätt kan bli mitt fel istället... Man vet aldrig med liksom hur det slår tillbaka.... Fick tex veta att mycket utav garantierna försvinner när man inte kör tesla original fälgar. Jag frågade varför men jag fick ett svar som jag inte förstod. Något i form av att fälgkonstruktionen eller designen av andra fälgar inte fungerar optimalt med Tesla bilarna och därför försvinner alla garantier som är kopplat till fälgen. Gud vet vad för garantier dem menar man kan ju koppla ganska mycket till däck och fälg känns det som då hela bilen står på just dem....
Hjulen vrids lite olika, deras lutning brukar skilja i ytterläge mot innerläge. Kan resultera i att de vrids litet i rotationsriktning vid stillastående.Front242 skrev:Jag är också lite nyfiken på hur bromsarna kan låta om bilen står still
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.

Så kan det så klart vara, men jag undrar om inte det varit nått liknande ljud när bilen rullar. Mystiken tätnar om vem som trumpetarPapaD skrev:Hjulen vrids lite olika, deras lutning brukar skilja i ytterläge mot innerläge. Kan resultera i att de vrids litet i rotationsriktning vid stillastående.Front242 skrev:Jag är också lite nyfiken på hur bromsarna kan låta om bilen står still

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag undrar också om/hur det låter om man inte har bromsarna anliggande och svänger fullt? Behöver inte rullaFront242 skrev:Så kan det så klart vara, men jag undrar om inte det varit nått liknande ljud när bilen rullar. Mystiken tätnar om vem som trumpetarPapaD skrev:Hjulen vrids lite olika, deras lutning brukar skilja i ytterläge mot innerläge. Kan resultera i att de vrids litet i rotationsriktning vid stillastående.Front242 skrev:Jag är också lite nyfiken på hur bromsarna kan låta om bilen står still
mer än extremt långsamt typ...
OM lika så är det väl typ styrservo eller nåt annat skumt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Typiskt bromsljud. Är inte första klagomålet på att model 3s har beläggmaterial som kan börja gnissla, speciellt vid fuktig väderlek.
Gissar att du har "Hold" funktionen aktiverad så att den lagt an bromsarna? Prova att trampa en gång på bromsen så att den släpper hold-funktionen innan du vrider på ratten. Det är f.ö. något man alltid skall göra, att ratta med anlagda bromsar sliter på styrlederna. (Det har jag inga egentliga belägg för mer än att man hör hur hela bilen kvider när någon noob till fickparkerare sitter och vrider på ratten med en fot hårt på bromsen, det gäller alla bilar inte bara Model 3)
Gissar att du har "Hold" funktionen aktiverad så att den lagt an bromsarna? Prova att trampa en gång på bromsen så att den släpper hold-funktionen innan du vrider på ratten. Det är f.ö. något man alltid skall göra, att ratta med anlagda bromsar sliter på styrlederna. (Det har jag inga egentliga belägg för mer än att man hör hur hela bilen kvider när någon noob till fickparkerare sitter och vrider på ratten med en fot hårt på bromsen, det gäller alla bilar inte bara Model 3)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag hade exakt samma fel. Efter senaste uppgraderingen försvann det helt. Inte lyckats återskapa det en gång efter 2020.20.
Det kan Självklart vara en slump med
Det kan Självklart vara en slump med

[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
MY LR -21
Det *går* ju att lösa i mjukvara, bara att släppa på främre bromsarna när föraren vrider på ratten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02