Om man inte vill sticka ut ska man nog välja ett annat bilmärke.Mr S skrev:Skönt att du vågade ta en så utstickande färg. Superfin o grattis!Segelflygaren skrev:Nu börjar det närma sig leverans
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E
Provkörde 2 st Taycan innan beställning, och jag hörde rattleljud i båda två. Har visserligen hört rattle ljud i alla Teslor som jag ägt och haft som lånebil, men det känns mer självklart på något sätt.Walker skrev:Inte möjligt. Det där är ju Teslas område....hooked skrev:Rapporteras om lackeringsproblem med nya Porsche Taycan. Flera ägare delar med sig av bilder på samma problem. Kanske värt att kolla sin bil lite noggrannare vid leverans...
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tack för tipset, ska titta extra noga den 1/7, vid uthämtning. Porschesäljaren har bett mig sätta av 1,5 timme för leverans, det kanske är för att dom ska hinna lacka om medan man väntarhooked skrev:Rapporteras om lackeringsproblem med nya Porsche Taycan. Flera ägare delar med sig av bilder på samma problem. Kanske värt att kolla sin bil lite noggrannare vid leverans...
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur gick leveransen? Är du nöjd med bilen? Hämtar min 4S på fredag.Segelflygaren skrev:Tack för tipset, ska titta extra noga den 1/7, vid uthämtning. Porschesäljaren har bett mig sätta av 1,5 timme för leverans, det kanske är för att dom ska hinna lacka om medan man väntarhooked skrev:Rapporteras om lackeringsproblem med nya Porsche Taycan. Flera ägare delar med sig av bilder på samma problem. Kanske värt att kolla sin bil lite noggrannare vid leverans...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu vill man ju höra vad erfarna Tesla ägare tycker om Porschen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Lite förvånande på ett sätt, samtidigt inte...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Bara koden ska vara mellan yt-taggarna (dvs l2ojCqhqGZ8)taliz skrev:
Lite förvånande på ett sätt, samtidigt inte...
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den är snabb den nya 911 Turbo S - 0-100 på 2.7 sek är väl fabriksuppgifterna (och dom brukar vara lite snabbare i verkligheten).taliz skrev:
Lite förvånande på ett sätt, samtidigt inte...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja nya 911 är ett monster. Taycan Turbo S är inte snabbare än en BMW M5 på bana och det säger en hel del.
Om ett decennium kommer troligtvis (Iaf inte tidigare) en elektrisk 991, kommer bli intressant att se vad Porsche gör med den.
Om ett decennium kommer troligtvis (Iaf inte tidigare) en elektrisk 991, kommer bli intressant att se vad Porsche gör med den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Bilen är fantastiskt när det gäller väghållning, känsla mm. Det tar dessutom några dagar innan man fullt ut förstår vilket precisionsinstrument det är. Mjukvaran är väl ungefär på samma nivå som Tesla var på 2015. Porschen är dessutom otroligt tyst och komfortabel.Pontus skrev:Nu vill man ju höra vad erfarna Tesla ägare tycker om Porschen
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nä just det 911:an gjorde kvartsmilen på 10,2s och Taycan gjorde det på 10,3s, jättestor skillnad, verkligen. Den avgörande skillnaden mellan dem är vikten och det kommer en eldriven 911 också ha problem med, så hoppas inte på för mycket.dd88 skrev:Ja nya 911 är ett monster. Taycan Turbo S är inte snabbare än en BMW M5 på bana och det säger en hel del.
Om ett decennium kommer troligtvis (Iaf inte tidigare) en elektrisk 991, kommer bli intressant att se vad Porsche gör med den.
Topgear tycker det är värt att komma ihåg att:
"And this is what’s important to remember. These two Porsches are among the very fastest cars we’ve ever tested. The latest Audi RS3 is blisteringly quick, but it takes four seconds longer than the Taycan to do 60-130mph, it’s 14mph slower at the end of the ¼ mile. "
https://www.topgear.com/car-news/superc ... ich-faster
För att sätta lite förståelse bakom siffrorna skriver de vidare:
"They are, up to a point (that point being about 90mph), identically fast. Nothing, not even a Dodge Demon at a drag strip, has hit 30mph faster than the Turbo S. You’re there 1.15secs after lift-off. The Taycan takes more to get the weight moving, but it’s only a tenth of a second behind (and ahead of many other big 4WD hitters, including the Lamborghini Huracán Evo). That solitary tenth of a second then separates them all the way to 80mph.
Förlåt nu RS200 och Shelby Cobra men hade jag sluppit betala hade jag tagit Taycan över vilken bil som helst.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kvartsmilen säger ingenting om hur snabb en bil är runt en bana (Porsches paradgren).
Sen är det kanske mer imponerande att en M5 är lika snabb som att det är förvånande att Taycan Turbo S är lika långsam.
Om 10 år så räknar jag (och Porsche om man läser intervjun om 911s utveckling) med att tekniken har kommit så långt så att en 911 kan bli eldriven utan att dras med dagen tillkortakommanden, men man ska nog inte räkna med att GT och Turbo-modellerna får eldrift från start.
Sen är det kanske mer imponerande att en M5 är lika snabb som att det är förvånande att Taycan Turbo S är lika långsam.
Om 10 år så räknar jag (och Porsche om man läser intervjun om 911s utveckling) med att tekniken har kommit så långt så att en 911 kan bli eldriven utan att dras med dagen tillkortakommanden, men man ska nog inte räkna med att GT och Turbo-modellerna får eldrift från start.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är ju däcken som blir flaskhalsen på bana när bilen är tung. Det går liksom inte att bli av med.
Jag vill ha en taycan. När man bygger bilar på hemsidan upptäcker man hur olika dom blir beroende på utrustning.
Jag vill ha en taycan. När man bygger bilar på hemsidan upptäcker man hur olika dom blir beroende på utrustning.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Keyless är väl ett tillbehör?Segelflygaren skrev:Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.Fredrik j skrev:Keyless är väl ett tillbehör?Segelflygaren skrev:Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.helix skrev:Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.Fredrik j skrev:Keyless är väl ett tillbehör?Segelflygaren skrev:Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hörde en Taycan med ”elmotorljudet” för första gången idag, tycker det lät bra även om man vet att det är fake.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Yes, håller med. Testade en 4S som inte hade detta först, och tyckte inte känslan alls var lika bra. Har även valt till 21" hjul.helix skrev:Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.Fredrik j skrev:Keyless är väl ett tillbehör?Segelflygaren skrev:Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
För mig var det så viktigt att slippa fuskljudet, att det var ett skäl att inte välja Turbo S eftersom det ingår där, och eftersom man måste stänga av det varje gång man byter körläge (tror jag) . På Turbo var det som tur var ett tillval. Sedan låter elmotorerna bättre än Teslas.dd88 skrev:Hörde en Taycan med ”elmotorljudet” för första gången idag, tycker det lät bra även om man vet att det är fake.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Då förstår jag att du är supernöjd och klockrent med alla de sportiga tillvalen. Mission-E fälgarna är verkligen läckra!Segelflygaren skrev:Yes, håller med. Testade en 4S som inte hade detta först, och tyckte inte känslan alls var lika bra. Har även valt till 21" hjul.helix skrev:Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.Fredrik j skrev:Keyless är väl ett tillbehör?Segelflygaren skrev:Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.Verdi skrev:Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nä. 1-1.Surfaren skrev:Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.Verdi skrev:Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är väl iofs dens egna motorljud som de spelat in och pumpar ut i högtalarna.dd88 skrev:Hörde en Taycan med ”elmotorljudet” för första gången idag, tycker det lät bra även om man vet att det är fake.
Så det är inte som på avgasbilarna där de pumpar in ljud från en bensinmotor i en dieselbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu är vi väl en aning off topic här, men jag tolkade Verdis kommentar till att handla om huruvida man måste röra vid en specifik punkt på bilen för att den ska låsa sig. Bilden du la upp säger inget om detta.Fredrik j skrev:Nä. 1-1.Surfaren skrev:Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.Verdi skrev:Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla