Här är Nissans nya el-SUV
Vi har pratat med designern om vad som kommer att bli en av nästa års bästsäljare. Han har mycket på sitt hjärta.
SUV: Nissan Ariya, som mäter 4,6 meter i längd, passar rätt in i det segment som nordmännen vill ha i storlek.
(Elbil24): Nissan kommer snart på marknaden med en helt elektrisk SUV, en bil som i elbilens värld kommer att vara det Nissan Qashqai och X-Trail har varit för Nissan hittills.
Konceptbilen till den nya SUV har fått namnet Arya och har varit känd under ett tag. Nu närmar det sig produktion med storm.
DESIGNER: Givanny Aroba är designern som skapade Nissans nästa elektriska SUV.
Elbil24 har haft en lång chatt med Ariyas designchef, Giovanny Aroba.
Han har haft det övergripande ansvaret för hur bilen har tagit form, och här är något av det han hade att berätta.
I stället för grillen har bilen en sköld, där sensorer är belägna. Foto Nissan
Ny plattform
Ariya kommer att vara en helt elektrisk SUV på storleken på det kommande VW-ID. 4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Vision iV och Tesla Model Y. Med andra ord kommer den in i en klass av bilar där alla kommer på samma gång, och det är en kamp för kunderna.
Bilen är ny från grunden och kommer att skapas på en helt ny plattform dedikerad till elbilar.
Rädsla tusentals separerade bilar
Detta innebär att du inte har längsgående tunnlar för avgas- och mellanaxlar, eftersom vi ständigt ser konverterade fossila bilar. Sådana detaljer avslöjas ju djupare i bilen man går. Det är helt enkelt en stor fördel att bilen är designad som en elbil från början, även om kompromisser kan fungera också.
Giovanny Aroba är som de flesta designers - en konstnär. Han berättar villigt på en tumultartad konstnärsspråk om varför Ariya har blivit som den har blivit, och börjar med att berätta att bilen har en balans mellan det vackra och det exklusiva, med en touch av teknik.
Jag känner igen formuleringen och förstår att det här måste avbrytas med specifika frågor för att få mannen bort från sin konstnärsspråk, och lyckligtvis fungerar det.
- Vi har gett Ariya ett kraftfullt designuttryck som återspeglar att det är en SUV och att den är elektrisk, säger Aroba.
LED STRIPS: Strålkastarna är smala och breda för att öka känslan av en bred bil. Foto: Nissan
Han börjar med fronten, som inte längre har en grill. Istället har det något som Nissan kallar en sköld, ett slags skydd. Där det historiskt har förekommit ett luftintag för att kyla ner en förbränningsmotor, finns det nu en tät skärm som skyddar alla sensorer, radar och andra tekniska lösningar. Ett stort plus för luftmotståndet, som på en elbil i ännu större utsträckning annars skulle vara så lågt som möjligt.
Aroba vill inte ge några tydliga siffror om hur lågt de har fått detta luftmotstånd, eftersom Ariya är en konceptbil.
På vardera sidan av denna sköld finner vi två tunna remsor med ljus. Dessa hjälper till att förlänga det visuella uttrycket i bredden, så att bilen ser ännu bredare ut än om strålkastarna hade högerhänt.
Så gör de breda hjulbågarna, vilket skulle hjälpa till att ge bilen ett kraftfullt utseende.
Historiskt sett har japanska biltillverkare lyckats förstöra alla försök till sådana grepp tidigare genom att sätta in små hjul långt in i hjulhusen. Konceptbilen har nu 21-tums hjul, och vi hoppas bara att detta inte sjunker ner till 17 tum innan bilen går på gatan. Då ser det bara konstigt ut, för det ser väldigt bra ut eftersom Ariya presenteras nu.
Längs vägen märker vi att bilen har normala speglar, och inte ens konceptbilen har kameraspeglar. Det har också fått ytterdörrhandtag snarare än infällda.
- Bilen är avsedd för den globala marknaden, och vi ville inte komplicera den, är det enkla svaret från Aroba.
Han tillägger att kameraspeglar ännu inte accepteras på alla marknader, och Nissan känner inte att tekniken är på plats ännu.
Nissan underlättar slöjan på nästa generations elbilbatterier
Samtidigt bör vi inte glömma att alla sådana detaljer drar upp priset och därmed bort från den stora kundbasen.
- Vi ville inte heller överkomplicera något som kunderna skulle ta in flera gånger om dagen, säger Aroba när vi plockar upp dörrhandtagen.
När vi når baksidan av bilen märker vi att logotypen på bakluckan är borta. Det har ersatts med bokstäverna i Nissan som har dragits ut. Detta är nytt från Nissan, även om vi fortfarande hittar den runda logotypen framöver.
Här anges det annars, men det kommer förmodligen inte att finnas där i produktionsmodellen, eftersom det uppenbarligen inte är tillåtet på flera marknader.
JUSTERBAR: MITTKONSOLEN är flexibel och kan skjutas fram eller tillbaka för att optimera behovet. Foto: Nissan
Det är först när vi kommer in innan du ser varför det är smart med en bil som tillverkas som en elbil från grunden. Det plana golvet ger en mer flexibel glaciärinredning, som Nissan har använt i flera områden.
Mellan framsätena, där mittkonsolen normalt är, finns det nu bara luft och fritt utrymme - helt öppet. Några funktioner har flyttats in i en mittkonsol som fungerar som armstöd mellan sittdynorna, och denna mittkonsol bör vara avtagbar, som vi har förstått. Här är växelväljaren, du har två kopphållare och det finns tre andra knappar där.
STÄNGT: Mittkonsolen har plats för två koppar, en växelväljare och ett par knappar.
Den ena väljer körläge, den andra är för parkeringshjälp och den tredje justerar nivån på e-paddlet, en funktion som vi känner igen från Leaf.
Det plana golvet fortsätter bakåt och orsakar inga störningar för de mellersta passagerarna i baksätet, eftersom Ariya naturligtvis blir en femsits.
Mer naturligt
Aroba säger att Nissan har två skärmar, en i mittkonsolen och en framför föraren. Båda dessa är 12,3 tum och placeras sida vid sida så högt som möjligt.
Så kommer Nissan att göra billigare elbilar
- Vi tror att det här är den bästa platsen och att de ligger ner, fortsätter Aroba.
Nissan har undersökt just detta och anser att det är mer naturligt för de flesta. Vi är vana vid att läsa från ena sidan till den andra - det vill säga i sidled. Då bör skärmen ligga så.
- Samtidigt hjälper detta att ge den inre formen ett bredare uttryck, som sträcker sig från ena sidan till den andra, tillägger Aroba.
Ariya har också fått en remsa med ljus som sträcker sig hela vägen från baksidan av dörrarna och runt hela instrumentbrädan och tillbaka till baksidan av den andra ytterdörren. Enligt bilderna får denna ljusremsa en valfri färg.
HAPTIC: Knapparna matas in som peksknappar med en haptisk kvittering. Foto: Nissan.
Dolda funktioner
Vi hittar en intressant detalj i träverket som finns i instrumentpanelen. När bilen startas tänds ett antal knappar i själva veden. Dessa har en haptisk funktion som bekräftar med ett klick när du använder dem. På detta sätt har Nissan integrerat kontrollerna i samma design som instrumentbrädan, och allt ser väldigt snyggt och snyggt ut.
Vi hittar återigen samma typ av styrenheter för passagerare på baksätet, som på konceptbilen kan justera sin egen värmezon, och de yttersta sätena i baksätet har fått sätesuppvärmning. Knapparna för detta finns på baksidan av mittkonsolen.
Nytt Nissan Leaf testat: Ökat utbud, men hur är det med resten?
Aroba är sparsam när det gäller att dela tekniska detaljer när vi ber om prestanda, sortiment och dess slag. Han är ursäktande, eftersom han är ansvarig för designen, men han vill inte heller kommentera bagagevolymen och sådana detaljer.
- Kom ihåg att Ariya är en konceptbil för en möjlig framtida bil, säger Aroba med ett leende.
Vi vet att Ariya säger mycket om den kommande bilen, men för närvarande vet vi lite om att bilen kommer att få fler valfria batteristorlekar, oavsett om den kommer med två- eller fyrhjulsdrivna tillval, och så vidare.
Och inte minst, kommer den att kunna ladda 800V, vilket vi har bekräftat att Nissan arbetar med?
LADDA KLÄD: Bilderna visar en laddningslucka framför dörren på varje sida.
Det vi vet med säkerhet är att Ariya har en laddningslucka på båda sidor, och nu placeras de på skärmen, inte i framsidan som på Leaf. Och när det gäller fyrhjulsdrift har Nissan meddelat att de kommer med ett omdesignat Ariya fyrhjulsdriftssystem som kallas "e-4orce". Naturligtvis kommer detta att bestå av två separata elektriska motorer med intelligent styrning, 100 procent variabel effektfördelning, och de saker som hör till en elektriskt driven fyrhjulsdrift.
Å andra sidan har vi fått några specifikationer från Aroba, eftersom han har delat de fysiska målen för bilen.
De säger att den är 4,6 meter lång, 1,92 meter bred och 1,63 meter hög. Axelavståndet är 2,77 meter och mellan dem ligger naturligtvis batteripaketet längst ner i bilen.
Om du vill ha en bil i denna färg är det vad Aroba kallar Heavy Electric Blue, även om det faktiska namnet är Suisei Blue. Både på utsidan, inuti och på hjulen har Nissan använt en kopparfärgad kontrastfärg, som enligt Aroba väljs eftersom koppar signalerar elektrisk ledare, som i kablar.
Håller fast vid elbilens batterier
Då återstår det att se om Nissan äntligen har gjort en bästsäljare i sin klass, som Leaf hittills varit i sin klass. Vi tycker faktiskt att Aroba har rätt i den meningen att det är smart att normalisera bilen utan att byta för många främmande element. Samtidigt har de gjort smarta grepp fysiskt, särskilt inuti. När paketet är rätt finns det bara en sak kvar och det är priset. Traditionellt håller japanerna korten nära bröstet tills bilen kommer på marknaden.
Men om priset inte matchar kommer inget annat heller. Fällan antar vi att Nissan inte har några planer om att gå in.
Naturligtvis kommer Elbil24 tillbaka så snart vi har provat nykomlingen.