Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Re: Northvolt
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.Mickep skrev:Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Re: Northvolt
Vad jag vet finns det bara en region i EU som har överskott på fossil- och kärnkraftfri el. Kan ha missat någon annan men Norrland är i alla fall en sådan. Jag vet inte hur kylmöjligheterna för en extremt elintensiv industri ser ut i Bayern men ett stenkast från en norrlandsälv är det enkelt. Sedan finns det väl kanske flera anrikningsanläggningar med starkt diversifierat metallutbud i Europa men jag tror inte det är en nackdel att lägga en batterifabrik ett annat stenkast från Rönnskär heller.
Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.
Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.
Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.
Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.
Re: Northvolt
Ju senare i tillverkningskedjan man transporterar ju högre värden låser man upp under tiden. Batterier kanske kan fraktas lite mer osentimentalt än bilar men råmaterial i bulk är ju lättare.Daf skrev:Vad jag vet finns det bara en region i EU som har överskott på fossil- och kärnkraftfri el. Kan ha missat någon annan men Norrland är i alla fall en sådan. Jag vet inte hur kylmöjligheterna för en extremt elintensiv industri ser ut i Bayern men ett stenkast från en norrlandsälv är det enkelt. Sedan finns det väl kanske flera anrikningsanläggningar med starkt diversifierat metallutbud i Europa men jag tror inte det är en nackdel att lägga en batterifabrik ett annat stenkast från Rönnskär heller.
Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.
Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.
Re: Northvolt
Intervju med Northvolts VD Peter Carlsson.
https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/
I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.
https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/
I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
För att reda ut, tror du han pratar om kinesiska bilmärken som inte är etablerade i Europa/us idag eller pratar vi om bilar producerade i kina?Zalman3 skrev:Intervju med Northvolts VD Peter Carlsson.
https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/
I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.
Re: Northvolt
https://www.electrive.net/2020/07/29/no ... en-dollar/Northvolt har tagit ytterligare 1,6 miljarder dollar i lån från ett antal banker för att finansiera sina föreslagna battericellfabriker.
Totalt har Northvolt säkrat över 3 miljarder dollar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Ännu mera pengar till Northvolt!
https://www.electrive.net/2020/08/17/bu ... northvolt/
Den tyska regeringen kommer att stödja finansieringen av Northvolts battericellfabrik i Sverige som en del av den federala främjandet av utrikeshandeln med en statsgaranti på 525 miljoner dollar (443 miljoner euro).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Nu har de första maskin leveranserna anlänt.
https://norran.se/nyheter/artikel/forst ... n/8j8985pr
https://norran.se/nyheter/artikel/forst ... n/nrgv4zmr
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
https://norran.se/nyheter/artikel/forst ... n/8j8985pr
https://norran.se/nyheter/artikel/forst ... n/nrgv4zmr
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
Re: Northvolt
Börjar bli ganska stort nu.
https://norran.se/nyheter/artikel/drona ... m/1l72kn1j
Och Kringeffekter börjar märkas av allt mer börjar ta slut på industritomter.
https://norran.se/nyheter/artikel/bara- ... e/1l7yw10l
Tidigare i September blev det klart att en underleverantör etablerar sig i området som leder till ytterligare 80-100 nya jobb.
https://norran.se/artikel/ny-underlever ... b/1l7y4ewl
Bara ett litet smakprov på alla kringeffekter som redan börjar hända i min kommun.
https://norran.se/nyheter/artikel/drona ... m/1l72kn1j
Och Kringeffekter börjar märkas av allt mer börjar ta slut på industritomter.
https://norran.se/nyheter/artikel/bara- ... e/1l7yw10l
Tidigare i September blev det klart att en underleverantör etablerar sig i området som leder till ytterligare 80-100 nya jobb.
https://norran.se/artikel/ny-underlever ... b/1l7y4ewl
Bara ett litet smakprov på alla kringeffekter som redan börjar hända i min kommun.
Re: Northvolt
Råvaror?Fredrik j skrev:Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.Mickep skrev:Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Re: Northvolt
Det är 42 mil mellan Teslas Giga Nevada som tillverkar batterier och Fremont som tillverkar bilar. Alla andra biltillverkare plockat väl in batterier från andra fabriker än deras egna och jag tror inte avståndet är den viktigaste variabeln vid beslut om varifrån de ska få in batterier.Mickep skrev:Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Norra Sverige har som sagt var bättre tillgång till energi och råvaror än södra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Northvolt
Gjorde ett besök på Northvolt idag!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Med 2% antar jag de menar elkonsumtion. Vilken är ~140 TWh/år. Vilket betyder att de kommer förbruka ~3 TWh/år. Förstår att de placerar fabriken i Skellefteå.
Re: Northvolt
https://digital.di.se/artikel/northvolt ... vesterarnaBatteribolaget Northvolt tar in 600 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,4 miljarder kronor, i en riktad emission. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbeck, Daniel Ek och Niklas Adalberths Norrsken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Kan man som privatperson investera i NV?Zalman3 skrev:https://digital.di.se/artikel/northvolt ... vesterarnaBatteribolaget Northvolt tar in 600 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,4 miljarder kronor, i en riktad emission. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbeck, Daniel Ek och Niklas Adalberths Norrsken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Northvolt
En kompis har Northvolt aktier.
Som anställd kan man tydligen få köpa aktier.
Som anställd kan man tydligen få köpa aktier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://www.nyteknik.se/premium/klart-n ... rt-7002065
Klart: Northvolt Labs i Västerås blir dubbelt så stort.
Northvolt drar in 5,4 nya miljarder till sin batteritillverkning. Det kommer att få stora konsekvenser för forskningslabbet i Västerås.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Man bör kanske sätta det i relation till teslas lilla testlina på 10 gigawatt annual. När northvolt väl kommit upp till 40gigawatt så lär texas vara klart att börja rampa. Och då med färdiga avtal mellan gruvor, samt eget lithium raffinaderi som går från råvara till ithium battergrade, i samma hus. Northvolt är jättebra, men de behöver speeeda upp sin implementation avsevärt.
Re: Northvolt
Har nu börjat läsa boken Batterirevolutionen. Välskriven och insatt. Rekommenderas.Zalman3 skrev:Kommer du läsa boken?
https://www.bokus.com/bok/9789189061422 ... industrin/Batterirevolutionen : Northvolt och den nya svenska bilindustrin.
I närheten av Skellefteälvens mynning händer något unikt: Sverige står, drygt hundra år efter att den första Volvon rullade ur fabriken, inför en ny industrirevolution. Företaget Northvolt och tidigare Teslachefen Peter Carlsson siktar med 40 miljarder i investeringar på att ta en världsledande position inom batteritillverkning.
Varför händer detta just nu och här, i Sverige? Vad händer med bilbranschen när elbilarna tar över? Och hur påverkar det oss som privatbilister ute på de svenska vägarna?
Motorjournalisten Jan-Erik Berggren tecknar en karta över elbilsrevolutionen, människorna bakom förändringen och det dramatiska skeendet i en av världens största och mest bety delsefulla industrier.
Lite Northvolt snack.
https://www.vibilagare.se/podcast/boken ... gran-coupe
Re: Northvolt
Vilka råvaror för batteritillverkning finns i Skellefteå?OlleBack skrev:Råvaror?Fredrik j skrev:Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.Mickep skrev:Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Northvolt
Jag hörde på radion igår att Northvolt raggade personal i Sundsvall, d.v.s. de som riskerar att bli friställda när Ortviken byter inriktning.Fredrik j skrev:Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.Mickep skrev:Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Sundsvall och Skellefteå är inte direkt grannstäder, det tar 5 timmar med bil enkel resa.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Northvolt
Finns ju koboltgruva i Järvsö iaf? Flesta av våra mineraler finns väl ändå i norra Sverige? Sen tar vi dom och tjänar massa pengar i Stockholm och betalar skatt här nere så vi har råd att subventionera våra elbilar? Det har man ju hört iafFredrik j skrev:Vilka råvaror för batteritillverkning finns i Skellefteå?OlleBack skrev:Råvaror?Fredrik j skrev:Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.Mickep skrev:Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Re: Northvolt
Transport av kobolt är ju ingen betungande utgiftspost.
Tillgången till lämplig arbetskraft, billig tomtmark och energi tror jag fortfarande är orsaken till att man etablerar sig där.
Inga överutbildade ungdomar utan trogen arbetskraft som stannar.
Tillgången till lämplig arbetskraft, billig tomtmark och energi tror jag fortfarande är orsaken till att man etablerar sig där.
Inga överutbildade ungdomar utan trogen arbetskraft som stannar.