Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Northvolt

Inlägg av Mickep »

Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Northvolt

Inlägg av Daf »

Vad jag vet finns det bara en region i EU som har överskott på fossil- och kärnkraftfri el. Kan ha missat någon annan men Norrland är i alla fall en sådan. Jag vet inte hur kylmöjligheterna för en extremt elintensiv industri ser ut i Bayern men ett stenkast från en norrlandsälv är det enkelt. Sedan finns det väl kanske flera anrikningsanläggningar med starkt diversifierat metallutbud i Europa men jag tror inte det är en nackdel att lägga en batterifabrik ett annat stenkast från Rönnskär heller.

Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.

Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

Daf skrev:
Vad jag vet finns det bara en region i EU som har överskott på fossil- och kärnkraftfri el. Kan ha missat någon annan men Norrland är i alla fall en sådan. Jag vet inte hur kylmöjligheterna för en extremt elintensiv industri ser ut i Bayern men ett stenkast från en norrlandsälv är det enkelt. Sedan finns det väl kanske flera anrikningsanläggningar med starkt diversifierat metallutbud i Europa men jag tror inte det är en nackdel att lägga en batterifabrik ett annat stenkast från Rönnskär heller.

Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.

Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.
Ju senare i tillverkningskedjan man transporterar ju högre värden låser man upp under tiden. Batterier kanske kan fraktas lite mer osentimentalt än bilar men råmaterial i bulk är ju lättare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Intervju med Northvolts VD Peter Carlsson.

https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/

I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Intervju med Northvolts VD Peter Carlsson.

https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/

I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.
För att reda ut, tror du han pratar om kinesiska bilmärken som inte är etablerade i Europa/us idag eller pratar vi om bilar producerade i kina?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Northvolt har tagit ytterligare 1,6 miljarder dollar i lån från ett antal banker för att finansiera sina föreslagna battericellfabriker.
Totalt har Northvolt säkrat över 3 miljarder dollar.

https://www.electrive.net/2020/07/29/no ... en-dollar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Ännu mera pengar till Northvolt!

Den tyska regeringen kommer att stödja finansieringen av Northvolts battericellfabrik i Sverige som en del av den federala främjandet av utrikeshandeln med en statsgaranti på 525 miljoner dollar (443 miljoner euro).

https://www.electrive.net/2020/08/17/bu ... northvolt/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Börjar bli ganska stort nu.

https://norran.se/nyheter/artikel/drona ... m/1l72kn1j

Och Kringeffekter börjar märkas av allt mer börjar ta slut på industritomter.

https://norran.se/nyheter/artikel/bara- ... e/1l7yw10l

Tidigare i September blev det klart att en underleverantör etablerar sig i området som leder till ytterligare 80-100 nya jobb.

https://norran.se/artikel/ny-underlever ... b/1l7y4ewl

Bara ett litet smakprov på alla kringeffekter som redan börjar hända i min kommun.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Northvolt

Inlägg av OlleBack »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Råvaror?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Northvolt

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är 42 mil mellan Teslas Giga Nevada som tillverkar batterier och Fremont som tillverkar bilar. Alla andra biltillverkare plockat väl in batterier från andra fabriker än deras egna och jag tror inte avståndet är den viktigaste variabeln vid beslut om varifrån de ska få in batterier.

Norra Sverige har som sagt var bättre tillgång till energi och råvaror än södra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Gjorde ett besök på Northvolt idag!
20200926_171411.jpg
20200926_172027.jpg
20200926_172054.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Northvolt

Inlägg av fodogen »

Med 2% antar jag de menar elkonsumtion. Vilken är ~140 TWh/år. Vilket betyder att de kommer förbruka ~3 TWh/år. Förstår att de placerar fabriken i Skellefteå.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Batteribolaget Northvolt tar in 600 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,4 miljarder kronor, i en riktad emission. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbeck, Daniel Ek och Niklas Adalberths Norrsken.

https://digital.di.se/artikel/northvolt ... vesterarna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Batteribolaget Northvolt tar in 600 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,4 miljarder kronor, i en riktad emission. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbeck, Daniel Ek och Niklas Adalberths Norrsken.

https://digital.di.se/artikel/northvolt ... vesterarna
Kan man som privatperson investera i NV?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

nope de är inte listade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

En kompis har Northvolt aktier.
Som anställd kan man tydligen få köpa aktier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »


Klart: Northvolt Labs i Västerås blir dubbelt så stort.

Northvolt drar in 5,4 nya miljarder till sin batteritillverkning. Det kommer att få stora konsekvenser för forskningslabbet i Västerås.
https://www.nyteknik.se/premium/klart-n ... rt-7002065
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Northvolt

Inlägg av JFAH »

Man bör kanske sätta det i relation till teslas lilla testlina på 10 gigawatt annual. När northvolt väl kommit upp till 40gigawatt så lär texas vara klart att börja rampa. Och då med färdiga avtal mellan gruvor, samt eget lithium raffinaderi som går från råvara till ithium battergrade, i samma hus. Northvolt är jättebra, men de behöver speeeda upp sin implementation avsevärt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Northvolt

Inlägg av bat »

Zalman3 skrev:
Kommer du läsa boken?

Batterirevolutionen : Northvolt och den nya svenska bilindustrin.

I närheten av Skellefteälvens mynning händer något unikt: Sverige står, drygt hundra år efter att den första Volvon rullade ur fabriken, inför en ny industrirevolution. Företaget Northvolt och tidigare Teslachefen Peter Carlsson siktar med 40 miljarder i investeringar på att ta en världsledande position inom batteritillverkning.

Varför händer detta just nu och här, i Sverige? Vad händer med bilbranschen när elbilarna tar över? Och hur påverkar det oss som privatbilister ute på de svenska vägarna?

Motorjournalisten Jan-Erik Berggren tecknar en karta över elbilsrevolutionen, människorna bakom förändringen och det dramatiska skeendet i en av världens största och mest bety delsefulla industrier.
https://www.bokus.com/bok/9789189061422 ... industrin/


Lite Northvolt snack.

https://www.vibilagare.se/podcast/boken ... gran-coupe
Har nu börjat läsa boken Batterirevolutionen. Välskriven och insatt. Rekommenderas.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

OlleBack skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Råvaror?
Vilka råvaror för batteritillverkning finns i Skellefteå?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Northvolt

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Jag hörde på radion igår att Northvolt raggade personal i Sundsvall, d.v.s. de som riskerar att bli friställda när Ortviken byter inriktning.
Sundsvall och Skellefteå är inte direkt grannstäder, det tar 5 timmar med bil enkel resa.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Northvolt

Inlägg av OlleBack »

Fredrik j skrev:
OlleBack skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Råvaror?
Vilka råvaror för batteritillverkning finns i Skellefteå?
Finns ju koboltgruva i Järvsö iaf? :) Flesta av våra mineraler finns väl ändå i norra Sverige? Sen tar vi dom och tjänar massa pengar i Stockholm och betalar skatt här nere så vi har råd att subventionera våra elbilar? Det har man ju hört iaf :)
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

Transport av kobolt är ju ingen betungande utgiftspost.
Tillgången till lämplig arbetskraft, billig tomtmark och energi tror jag fortfarande är orsaken till att man etablerar sig där.
Inga överutbildade ungdomar utan trogen arbetskraft som stannar.
Skriv svar