testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Zalman3 »


Vill du bli en av de första 50 piloterna att testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Vi Laddar Sverige™

Elfordon Sveriges bekymmersfria laddkort&app så du kan ladda vart du vill, vi jobbar för dina intressen, access till alla laddpunkter, lägsta pris. 

Teckna ditt intresse och bli utvald till pilot om du vill.

EnkeltTillgängligtTransparens (pris/avgifter)
Unika tjänsteerbjudanden
ParkeringAccess till 200 000 laddpunkter i Europa
https://elbilsverige.telme.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av _TonyV »

Inväntar lite mer info om vilka spelare som har hoppat på tåget och vad roaming priserna blir.
Ser man på annat sätt så kan man registrera sig nu för att ge Elbilsföreningen lite mer råg i ryggen mot de stora laddoperatörerna.
Senast redigerad av _TonyV, redigerad totalt 1 gånger.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av hooked »

Vad är skillnaden med detta och Plugsurfing?

dåligt med info tycker jag. man skulle vilja veta mer detaljer.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av hooked »

googlade lite.
Är det detta företag som står bakom initiativet?
http://www.greencharge-infra.se/

får isåfall hoppas att det utvecklas en bättre app, för det var då inte imponerande det jag såg.

man undrar också kring prissättning?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av _TonyV »

hooked skrev:
googlade lite.
Är det detta företag som står bakom initiativet?
http://www.greencharge-infra.se/

får isåfall hoppas att det utvecklas en bättre app, för det var då inte imponerande det jag såg.

man undrar också kring prissättning?
Klicka på länken så ser du att det är organisationen Elbil Sverige som vill göra det lättre att ladda
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av hooked »

_TonyV skrev:
hooked skrev:
googlade lite.
Är det detta företag som står bakom initiativet?
http://www.greencharge-infra.se/

får isåfall hoppas att det utvecklas en bättre app, för det var då inte imponerande det jag såg.

man undrar också kring prissättning?
Klicka på länken så ser du att det är organisationen Elbil Sverige som vill göra det lättre att ladda
jo, det förstår jag. Men Elbil Sverige är knappast de som utvecklar tjänsten. Företaget jag länkade till ovan gissar jag däremot efter några googlingar är den plattform som är tänkt att användas för initiativet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
hooked skrev:
googlade lite.
Är det detta företag som står bakom initiativet?
http://www.greencharge-infra.se/

får isåfall hoppas att det utvecklas en bättre app, för det var då inte imponerande det jag såg.

man undrar också kring prissättning?
Klicka på länken så ser du att det är organisationen Elbil Sverige som vill göra det lättre att ladda
Men det fanns ju ingen intressant information när man följde länken: Bara ett formulär att fylla i för att bli testpilot. Men jag vill veta mer innan jag fyller i ett sånt formulär.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Zalman3 »

Elbil Sverige medverkar till Sveriges första enhetliga roamingnätverk för laddning av elfordon!
http://www.elbilsverige.se/2020/08/12/e ... -elfordon/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av mati »

Inga prisuppgifter? Får jag gissa så kommer priserna variera våldsamt, beroende på var man laddar. Och även det lägsta kommer bli hiskeligt dyrt, ingen gräns uppåt såklart. Ungefär som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Jerker »

Ja, nån måste ju betala för administrationen av denna samordning, och det blir givetvis kunden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, nån måste ju betala för administrationen av denna samordning, och det blir givetvis kunden.
Då är frågan hur mycket man kan tänka sig betala för en tjänst som gör det möjligt att ha något färre laddkort/-brickor liggande i bilen. För det här kortet kommer ju knappast fungera överallt ändå. I mitt fall är svaret noll kronor. Jag har ju redan ett laddkort från mer eller mindre alla operatörer som finns. Att plocka fram rätt kort är inte så himla jobbigt faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, nån måste ju betala för administrationen av denna samordning, och det blir givetvis kunden.
Då är frågan hur mycket man kan tänka sig betala för en tjänst som gör det möjligt att ha något färre laddkort/-brickor liggande i bilen. För det här kortet kommer ju knappast fungera överallt ändå. I mitt fall är svaret noll kronor. Jag har ju redan ett laddkort från mer eller mindre alla operatörer som finns. Att plocka fram rätt kort är inte så himla jobbigt faktiskt.
Håller med, man har ju redan skaffat sig alla laddkort, brickor och appar.
Blir det ett prispåslag så är det ointressant med ännu en aktör tyvärr, finns säkert nya elbilister som skulle uppskatta detta men tror även dom kommer att gå över till brickor/kort/appar efter några laddningar.

Skulle vara intressant om man kunde jämföra pris per kWh i appen,för ibland är det ju bara några meter mellan laddarna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, nån måste ju betala för administrationen av denna samordning, och det blir givetvis kunden.
Då är frågan hur mycket man kan tänka sig betala för en tjänst som gör det möjligt att ha något färre laddkort/-brickor liggande i bilen. För det här kortet kommer ju knappast fungera överallt ändå. I mitt fall är svaret noll kronor. Jag har ju redan ett laddkort från mer eller mindre alla operatörer som finns. Att plocka fram rätt kort är inte så himla jobbigt faktiskt.
Om man jämför med att betala med kort på traditionellt vis så innebär det ju också en kostnad som ska tas ut nånstans och det landar givetvis hos kunden det också. Och det har vi accepterat sedan länge, eller så vet man inte om det eller tänker på det, och det är ju djupt dolt i priserna på alla konsumtionsvaror. Men här blir det tydligare vad det kostar eftersom man kommer att kunna jämföra med vad det kostar att betala direkt till ägaren av laddaren. Om de lyckades komma överens om att alla, även de som inte utnyttjar en roamingtjänst, får vara med och betala för samordningen så att det i praktiken inte var nån skillnad så skulle det ju bli onödigt att ha olika betalsätt utan bara betala genom roamingtjänsten. Ett nationellt, eller för den delen internationellt, betalsätt som alla är anslutna till. Sen är det ju ändå upp till varje ägare av laddstolpar att bestämma vad priset är på just deras el, men det skulle vara enklare för alla. Ett betalkort och ett pris på stolpen som gäller för alla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Zalman3 »

Det här är ju ett första steg mot ISO15118 Plug&Charge.
Utgår ifrån att detta blir en standard.
Så att du kan ladda var du vill, stoppar i kabeln och får en faktura i slutet av månaden.
Appen visar var laddstationer finns och vad det kostar, men används inte för betalningen.

Ett stort steg i rätt riktning!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av bonath »

standards.png
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av heldiggrisen »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, nån måste ju betala för administrationen av denna samordning, och det blir givetvis kunden.
Då är frågan hur mycket man kan tänka sig betala för en tjänst som gör det möjligt att ha något färre laddkort/-brickor liggande i bilen. För det här kortet kommer ju knappast fungera överallt ändå. I mitt fall är svaret noll kronor. Jag har ju redan ett laddkort från mer eller mindre alla operatörer som finns. Att plocka fram rätt kort är inte så himla jobbigt faktiskt.
Om man jämför med att betala med kort på traditionellt vis så innebär det ju också en kostnad som ska tas ut nånstans och det landar givetvis hos kunden det också. Och det har vi accepterat sedan länge, eller så vet man inte om det eller tänker på det, och det är ju djupt dolt i priserna på alla konsumtionsvaror. Men här blir det tydligare vad det kostar eftersom man kommer att kunna jämföra med vad det kostar att betala direkt till ägaren av laddaren. Om de lyckades komma överens om att alla, även de som inte utnyttjar en roamingtjänst, får vara med och betala för samordningen så att det i praktiken inte var nån skillnad så skulle det ju bli onödigt att ha olika betalsätt utan bara betala genom roamingtjänsten. Ett nationellt, eller för den delen internationellt, betalsätt som alla är anslutna till. Sen är det ju ändå upp till varje ägare av laddstolpar att bestämma vad priset är på just deras el, men det skulle vara enklare för alla. Ett betalkort och ett pris på stolpen som gäller för alla.
Fara för OT.
När jag jobbade i livsmedelsbranschen, så var rekommendationen att så mycket som möjlig av betalningar kom via kort, helst debet, då priset vi betalade för kontanthanteringen via NOKAS var högre per transaktion än den via VISA etc.
Sen har en stor aktör större möjlighet att förhandla bättre pris en privatpersoner, tex så tar ofta bredbandsleverantören halva priset för en gruppanslutning mot vad du ska betala privat, så nån form för stordriftsfördel bör det vara med "Elfordon Sverige"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Zalman3 »

Med bara en krona i påslag så kommer "alla" att köra denna enkla lösning.
En krona påslag per laddning
Roamingnätverket finansieras av en extra transaktionsavgift per laddning. Den avgiften ligger på en krona.
Det blir såldes inget extra påslag på kWh-priset som många befarat. Nätverket kommer att lanseras under hösten.
http://www.elbilsverige.se/2020/08/20/r ... i-sverige/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av TiborBlomhall »

Är det samma GreenCharge som sprang runt i Skåne för några år sedan och sålde in Typ2 laddstolpar som semisnabbladdare till kommunerna? Och tyckte att om man inte kunde ladda sin Leaf med 22 kW på dem var det nog fel på min kabel?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hur gick det med detta, någon på forumet som är med i piloten och kan berätta?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jag hittar fortfarande ingen information om hur det gick med detta initiativ.
Kanske kom de fram till att alla hutlösa roamingavgifter gjorde att ingen ville använda deras lösning, eller var det lika besvärligt att starta laddning med deras laddkort som med alla andra appar och kort/brickor vi som inte kör Tesla tvingas stå ut med..

Nån som vet?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: testa Elfordon Sveriges laddkort och App

Inlägg av Zalman3 »

BEV[e-Rage] skrev:
Jag hittar fortfarande ingen information om hur det gick med detta initiativ.
Kanske kom de fram till att alla hutlösa roamingavgifter gjorde att ingen ville använda deras lösning, eller var det lika besvärligt att starta laddning med deras laddkort som med alla andra appar och kort/brickor vi som inte kör Tesla tvingas stå ut med..

Nån som vet?
Tror att man vill vara 100% säker att det fungerar bra!
Man får bara en chans.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar