SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

Laddstationer söderut är ju lika intressant som norrut. Men söderut, eftersom populationen är betydligt större kan man ju tänka sig ett annat mönster;

No brainer stationer (just my 2, cent)
* Södertälje (moraberg?)
* Norrköping (inte skärblacka, man bör ligga så till att man täcker sammansmältningen mellan e22 och e4)
* Jönköping (relativt central i stan), naturlig kommunikations hub i såväl öst väst som nord syd riktning.

Inte fullt så nobrainer;

* Oskarshamn. 16 mil från norrköping, 18 från jönköping
* Ronneby, 18 mil från till oskarshamn, 18 till malmö.
* Visby, i anslutning till färjan. Täcker hela gotland.

Tillsamman med befintliga stationer bör detta ge bekväm tillgång till hela södra sverige (deifnierat som stockholm söderut) i en första omgång.

Tilläggas kan att jag skulle tro att Stockholm (som Skandinaviens största stad) borde ha en station i nära anslutning såväl norr som söder om staden. I förlängningen borde detta gälla Oslo, Malmö och gbg också. Men i en första våg borde ovanstående räcka för att ge enkla resor över i stort sett hela södra Sverige under förutsättning att start och mål har tillgång till långsamladdning i annan regi.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Delta »

Grundar din spekulation på framtida SC-placeringar på en önskan var du vill ha dem eller en gissning på var de kommer att dyka upp? Om det är det senare som är din utgångspunkt skall du betänka att Sverige och Stockholm på trots av sin storlek inte kan betraktas som ett prioriterad område sett utifrån beslutsfattarna på Tesla Motors. Köpenhamnsområdets invånarantal är knappt 2 miljoner http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6penhamn och av dessa har 3 gånger fler valt Tesla ModelS än i Sverige. Teslas Marknadsandel i Sverige: 0,3%, i Danmark 0,9% och i Norge 13,1% http://da.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mode ... g_markeder. På själland är det trots detta fortfarande ingen SC i drift, förmodligen på grund av de korta avstånd som råder på ön. Att Stockholm sannolikt kommer före Helsingfors sett från Teslas horisont får du se som en tröst. Oslo är ohotad etta i detta sammanhang.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

Delta skrev:
Grundar din spekulation på framtida SC-placeringar på en önskan var du vill ha dem eller en gissning på var de kommer att dyka upp? Om det är det senare som är din utgångspunkt skall du betänka att Sverige och Stockholm på trots av sin storlek inte kan betraktas som ett prioriterad område sett utifrån beslutsfattarna på Tesla Motors. Köpenhamnsområdets invånarantal är knappt 2 miljoner http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6penhamn och av dessa har 3 gånger fler valt Tesla ModelS än i Sverige. Teslas Marknadsandel i Sverige: 0,3%, i Danmark 0,9% och i Norge 13,1% http://da.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mode ... g_markeder. På själland är det trots detta fortfarande ingen SC i drift, förmodligen på grund av de korta avstånd som råder på ön. Att Stockholm sannolikt kommer före Helsingfors sett från Teslas horisont får du se som en tröst. Oslo är ohotad etta i detta sammanhang.
Det jag skriver är bara en spekulation, och önskelista för just svenska förhållanden. Jag är mycket väl medveten om försäljningssiffrorna i norge resp. Danmark, och förstår mycket väl att man prioriterar dessa. Asbolut inget snack om den saken.

Men dels är det kul att spekulera lite, och dels så är det sagt att man skall ha 20 stationer i Sverige inom ett år, och då kan man väl kosta på sig att spekulera... Mina nobrainers var för att binda ihop köpenhamn med stockholm, och köpenhamn oslo är ju redan sammanbundet.... Så lite har jag tänkt på Danmark... Men som sagt, jag förstår att teslas prioriteringar i första hand är där de säljer, det vore inte klokt annars.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Delta »

Det är ju säkert så att TM vill kunna få en så stor geografisk täckning i Skandinavien för att motivera ett köp av en bil. Någonstans har vi hört ett löfte om 90% täckning av Sveriges befolkning inom 6 eller 12 månader. Hoppas att sydöstra Sverige (Öland) kommer med.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

Delta skrev:
Det är ju säkert så att TM vill kunna få en så stor geografisk täckning i Skandinavien för att motivera ett köp av en bil. Någonstans har vi hört ett löfte om 90% täckning av Sveriges befolkning inom 6 eller 12 månader. Hoppas att sydöstra Sverige (Öland) kommer med.
Det var därför jag föreslog en täckning av kustvägen via ronneby-oskarshamn. Tillsammans med Löddeköpinge borde de utgöra en god grund för att ha grund täckning i södra sverige. Oskarshamn ger 18 mil via kalrmar till ölands norra spets. Räckvidden räcker också till sydspetsen. Men det är klart, vill man tillbaka också kan det bli trångt :-). Det finns dock en hel del möjligheter för stödladdning i kalmar efter vad jag sett på upladdning.nu, det finns också en del stödladdningsmöjligheter på öland. Och de möjligheterna hoppas jag blir fler snarare än färre. I första vändan deifnierat som det närmaste året får man nog titta på maximal nytta per insatt station snarare än maximal bekvämlighet, men det är ju min bild.

Danskar bord et ju rätt många av i södra sverige så det kan vara vettigt med någon station till där för såväl svenska som danska behov, men egentligen borde löddeköpinge täcka behoven (under förutsättning att man har boende laddning som räcker för att ta sig upp på gridden.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av hybris »

Tesla har varit etablerade väldigt mycket längre i Danmark... Tror Sverige och Stockholm kommer gå om när det gäller antal bilar liksom nyreggade...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av hasse_h »

Jag har svårt att se att Åland, Öland eller Gotland skulle få superladdare. Idén med laddarna är ju att man ska kunna köra långt och göra korta pitstop på vägen. På nämnda öar är man ju inte på väg någonstans och kan lika bra nattladda för nästa dags utflykter.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Kalle »

hasse_h skrev:
Jag har svårt att se att Åland, Öland eller Gotland skulle få superladdare. Idén med laddarna är ju att man ska kunna köra långt och göra korta pitstop på vägen. På nämnda öar är man ju inte på väg någonstans och kan lika bra nattladda för nästa dags utflykter.
jag körde en liten bilutflyckt på gotland nu för nån vecka sedan. de gick bra med en nisan leaf och natt/lunchladdning (en dag för södra gotland och en för norra)
så en tesla har inga problem att klara hela
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Delta »

Jag menade att sydöstra Sverige med Öland skulle ingå i de 90% av landet som skulle täckas med Superchargers. Med det menar jag förstås inte att Öland skulle ha superchargers, men exempelvis Oskarshamn , Växjö eller Karlskrona.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

Nej jag håller nog med om at töland inte borde ha egen station.

Men Ronneby och Oskarshamn ligger väldigt bra till asvtåndsmässigt; malmö, ronneby, oskarshamn, norrköping skulle bilda en östlig korridor. TIllsammans med mittkorridoren formad runt e4:an och väst korridoren KöpenHamn Oslo så är i praktiken hela södra sverige inom räckhåll för en laddpunkt om premissen är att teslan laddas vid start och mål för 20 mils körning. Nässjö, Växjö mf. ligger inom denna radion mot en superladdare.

JAg tror att det skulle vara tillräckligt i ett första skede för södra sverige. Därefter skulle jag prioritera Borlänge, malung, Gävle, Sveg. Det skulle i praktiken täcka hela vägen upp mot östersund-sundsvall. Och eftersom denna väg är elektrifierad via green highway projektet kan man låta de laddarna till nöds hantera trafiken till man kan bygga riktiga stationer där. På detta sätt skulle det vara görbart att täcka vinterns fjällsemester i dalafjällen i vart fall. Åre kan man också nå med något större omak eftersom green highway laddarna inte har full kapacitet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

Svenssons skrev:
En i Kalmar skulle med lätthet täcka hela Öland och större delen av sydöstra Sverige. Ljungby och Jönköping är väl redan klara i princip och från dessa tar man sig till Kalmar. Mötte förövrigt följande Tesla vid brofästet på Ölands-sidan för några veckor sedan:
Avigsidan med Kalmar är att avståndet till Löddeköpinge blir lite för stort (28 mil). Ronneby-Löddeköpinge, håller sig närmast på pricken. Men Kalmar är nog en naturlig stad i samband med en förtätning, eftersom man då får god täckning på Öland och i öst västlig riktning. Anledningen till att man bör hålla avståndet mellan stationerna är väl dels 60 modellens begränsade batteri, och den kommande model 3:s utsatta räckvidd på 30 mil. 28 mil mellan två stationer känns då lite vågat, men som sagt allt jag säger är en spekulation och föremål för förändring.

Just my 2'cents.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Delta »

Svenssons skrev:
Det har väl inte sålts så rysligt många 60 kWh versioner av Model S utan den vanligaste är 85kWh men jag antar att i och med Model 3 lär det bli mycket vanligare. Dock lär väl en förtätning vara aktuell då och en SuperCharger vid sydsvenska krysset i Värnamo som ligger strategiskt mellan Göteborg - Kalmar/Karlskrona, Helsingborg-Jönköping och Halmstad (Falkenberg)-Oskarshamn skulle fungera utmärkt. Bor själv i Kalmar och lär inte behöva en i min egna stad, viktigare att de finns på lämpligt avstånd från Kalmar där Värnamo skulle vara toppen för mig som kör en del till Göteborg. Den i Ljungby verkar ligga lite off om man inte kommer från Malmö eller Stockholm. Toftaholm gård passar inte bra om jag ska köra Kalmar - Göteborg vilket jag antar att en hel del norrbaggar vill göra. Hittills är det ju dessa som styrt placering av SuperCharger i Sverige.
Tror tyvärr att Värnamo får stå tillbaka för Toftaholm och Jönköping.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av matbl »

En sak är väl vad de bygger ut i ett första skede nu och en annan sak vad som behövs för Model3 om några år.
I ett första skede så gäller stråktäckning och inte area-täckning. Det är väldigt tydligt eftersom de började med Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Nästa stråk är rimligtvis Stockholm-Köpenhamn (E4) och Stockholm-Göteborg (E4/Rv40). Toftaholm är redan känd. Om man sedan lägger till Mjölby/Ödeshög så är båda sträckorna lösta. Fler än så behövs egentligen inte även om det är utritat en eller två till på de stråken.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

matbl skrev:
En sak är väl vad de bygger ut i ett första skede nu och en annan sak vad som behövs för Model3 om några år.
I ett första skede så gäller stråktäckning och inte area-täckning. Det är väldigt tydligt eftersom de började med Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Nästa stråk är rimligtvis Stockholm-Köpenhamn (E4) och Stockholm-Göteborg (E4/Rv40). Toftaholm är redan känd. Om man sedan lägger till Mjölby/Ödeshög så är båda sträckorna lösta. Fler än så behövs egentligen inte även om det är utritat en eller två till på de stråken.
Är det inte lämpligare med norrköping - jönköping?, norrköping skulle kunna täcka östkusten ned mot kalmar (också stråk täckning) ... Men kan ju ha fel.

Om man har tre stråk nord syd så får man ju mer leler mindre automagiskt areatäckningen :-). Ok. JAg håller för övrigtmed; Värnamo är jäkligt central att ha en station på (max i krysset skulle vara mumma).
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av matbl »

JFAH skrev:
matbl skrev:
En sak är väl vad de bygger ut i ett första skede nu och en annan sak vad som behövs för Model3 om några år.
I ett första skede så gäller stråktäckning och inte area-täckning. Det är väldigt tydligt eftersom de började med Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Nästa stråk är rimligtvis Stockholm-Köpenhamn (E4) och Stockholm-Göteborg (E4/Rv40). Toftaholm är redan känd. Om man sedan lägger till Mjölby/Ödeshög så är båda sträckorna lösta. Fler än så behövs egentligen inte även om det är utritat en eller två till på de stråken.
Är det inte lämpligare med norrköping - jönköping?, norrköping skulle kunna täcka östkusten ned mot kalmar (också stråk täckning) ... Men kan ju ha fel.

Om man har tre stråk nord syd så får man ju mer leler mindre automagiskt areatäckningen :-). Ok. JAg håller för övrigtmed; Värnamo är jäkligt central att ha en station på (max i krysset skulle vara mumma).
Nej eftersom toftaholm redan är känd så lär det inte bli någon i jönköping eller värnamo.
Norrköping ja kanske i ett senare skede men inte nu i det första är min gissning...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

matbl skrev:
JFAH skrev:
matbl skrev:
En sak är väl vad de bygger ut i ett första skede nu och en annan sak vad som behövs för Model3 om några år.
I ett första skede så gäller stråktäckning och inte area-täckning. Det är väldigt tydligt eftersom de började med Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Nästa stråk är rimligtvis Stockholm-Köpenhamn (E4) och Stockholm-Göteborg (E4/Rv40). Toftaholm är redan känd. Om man sedan lägger till Mjölby/Ödeshög så är båda sträckorna lösta. Fler än så behövs egentligen inte även om det är utritat en eller två till på de stråken.
Är det inte lämpligare med norrköping - jönköping?, norrköping skulle kunna täcka östkusten ned mot kalmar (också stråk täckning) ... Men kan ju ha fel.

Om man har tre stråk nord syd så får man ju mer leler mindre automagiskt areatäckningen :-). Ok. JAg håller för övrigtmed; Värnamo är jäkligt central att ha en station på (max i krysset skulle vara mumma).
Nej eftersom Toftaholm redan är känd så lär det inte bli någon i Jönköping eller Värnamo.
Norrköping ja kanske i ett senare skede men inte nu i det första är min gissning...
Om man bara tar stråktäckning Köpenhamn-Stockholm så är väl som någon sade tidigare Ödeshög eller Mjölby relativt lågoddsare, personligen tror jag Mjölby i så fall eftersom det är något av ett kommersiellt centrum där vid vägen.

EDIT: FÖr övrigt behöver man ju itne fler stationer för stråktäckning Köpenhamn-Stockholm. Göteborg är ju också hanterbart med 24 mil.

Just my 2'cents.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

JFAH skrev:

Nej eftersom Toftaholm redan är känd så lär det inte bli någon i Jönköping eller Värnamo.
Norrköping ja kanske i ett senare skede men inte nu i det första är min gissning...
Om man bara tar stråktäckning Köpenhamn-Stockholm så är väl som någon sade tidigare Ödeshög eller Mjölby relativt lågoddsare, personligen tror jag Mjölby i så fall eftersom det är något av ett kommersiellt centrum där vid vägen.

EDIT: För övrigt behöver man ju inte fler stationer för stråktäckning Köpenhamn-Stockholm. Göteborg är ju också hanterbart med 24 mil.

Just my 2'cents
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av Herr X »

matbl skrev:
Nej eftersom toftaholm redan är känd så lär det inte bli någon i jönköping eller värnamo.
Det kommer garanterat bli en i Jönköping. Korsningen RV40 och E4 är otroligt trafikerad och med en station där så täcker de in två huvudvägar - det vore snarare mycket konstigt om de inte placerade en SC där.
Den andra SC som byggdes (Arboga) har ju ett liknande läge där två huvudvägar korsas, så de tänker definitivt på det sättet när de bygger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av matbl »

Herr X skrev:
matbl skrev:
Nej eftersom toftaholm redan är känd så lär det inte bli någon i jönköping eller värnamo.
Det kommer garanterat bli en i Jönköping. Korsningen RV40 och E4 är otroligt trafikerad och med en station där så täcker de in två huvudvägar - det vore snarare mycket konstigt om de inte placerade en SC där.
Den andra SC som byggdes (Arboga) har ju ett liknande läge där två huvudvägar korsas, så de tänker definitivt på det sättet när de bygger.
Visst. Med tiden kanske. Men inte i de första 11 som är markerade på teslamotors.com. Där finns "södertälje", "norrköping" och "söder om jönköping" som de enda som inte redan är byggda söder om stockholm. "söder om jönköping" är redan bekräftad som toftaholm, därav ingen i jönköping.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av matbl »

Svenssons skrev:
Supercharger i antingen Ljungby eller Värnamo är bättre än Toftaholms Herrgård eftersom det fångar upp både stråket längs E4 och antingen stråket längs väg 25 alternativt väg 27. Toftaholms herrgård fixar endast syd-nordligt stråk medan Ljungby och Värnamo bägge fixar både syd-nordligt och öst-västligt stråk samtidigt. +-2 mils skillnad längs E4:an kan ju inte spela så stor roll när det ändå ligger längs E4:an men 4 mils omväg för övriga är nog inte så intressant. Toftaholms herrgård ligger väl inte direkt vid E4:an heller? Undrar om Tesla kan tänka sig att bygga en station nära en där markägare sponsra stationen till kanske 100% för att få en bättre placering eller om en sponsrad station stoppar andra stationer närmare kanske 15 mil?
Jag skulle gärna se Ljungby hellre än toftaholm. Men nu är toftaholm planerad och bekräftad av Tesla och då lär det inte bli en till såpass nära.
http://tesla.sondell.biz/?p=1424
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)

Inlägg av JFAH »

matbl skrev:
Svenssons skrev:
Supercharger i antingen Ljungby eller Värnamo är bättre än Toftaholms Herrgård eftersom det fångar upp både stråket längs E4 och antingen stråket längs väg 25 alternativt väg 27. Toftaholms herrgård fixar endast syd-nordligt stråk medan Ljungby och Värnamo bägge fixar både syd-nordligt och öst-västligt stråk samtidigt. +-2 mils skillnad längs E4:an kan ju inte spela så stor roll när det ändå ligger längs E4:an men 4 mils omväg för övriga är nog inte så intressant. Toftaholms herrgård ligger väl inte direkt vid E4:an heller? Undrar om Tesla kan tänka sig att bygga en station nära en där markägare sponsra stationen till kanske 100% för att få en bättre placering eller om en sponsrad station stoppar andra stationer närmare kanske 15 mil?
Jag skulle gärna se Ljungby hellre än toftaholm. Men nu är toftaholm planerad och bekräftad av Tesla och då lär det inte bli en till såpass nära.
http://tesla.sondell.biz/?p=1424
Jo, även om jag naturligtvis ser att den bör byggas så är endå just toftaholm en mycket udda placering för laddstation. Ljungby, eller ännu hellre värnamo hade fått min röst. Men, som sagt, det är bra att det byggs...

Kanske man kan hoppas på att tesla kan få fram en laddstation light, som kan köpas till självkostnadspris och sättas ut av hugade personer/institutioner/företag (type 50kw uteffekt), vid golfbana, restaurangen, butiken på torget i den lilla kommunen...). Kan ju hjälpa saker och ting på traven?
Skriv svar