Model 3s magiska premium-HiFi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Model 3s magiska premium-HiFi

Inlägg av Legato »

Snelleman skrev:
Andersskvist skrev:
Är det nån som vet vem som tillverkat Ljudet i Tesla model 3
Det är Harman som är systemleverantör. Sen kan olika komponenter komma från olika underleverantörer till dem, det vet jag inte.
Var kommer denna info ifrån?

Tunern kommer från Harman, men mig veterligen är det i övrigt bara kontraktsjobb från Kina.

Skulle Harman vara systemleverantör (liksom för S & X) så vore det ett märkligt påstående att Teslas ingenjörer fritt fått välja vem de ska sourca komponenter från för att sedan landa i den enda existerande leverantören.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

Legato skrev:
Snelleman skrev:
Andersskvist skrev:
Det är Harman som är systemleverantör. Sen kan olika komponenter komma från olika underleverantörer till dem, det vet jag inte.
A2Mac1. Nått år gammal info.
M3 SR+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Snelleman skrev:
Legato skrev:
Snelleman skrev:
Andersskvist skrev:
A2Mac1. Nått år gammal info.
OK. Ingen direktlänk? Eller copy paste?

Låter väldigt konstigt för mig med tanke på Elons uttalande där det var tydligt att den är designad inhouse och med tanke på att Harman som sagt var leverantör till S&X. Verkar också konstigt att Harman skulle lämna komponenterna "omärkta" med bara Tesla, Made in China.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare

Inlägg av PerV »

Har nu spelat in stereon en längre tid, och måste erkänna att den har blivit märkbart bättre, faktiskt riktigt bra ljud (bortsett från de närområdeslarm jag fick i samband med version 10). Dock ännu inte riktigt i klass med Saabens premiumsystem. Fortfarande lite överdriven bas och tunn dynamik i vissa register. Har ett svagt minne av att jag läste någonstans att det har skett justeringar angående ljudnivå. Funderar på om det kan vara så att det finns ett inbyggt mjukvaruskydd under inspelningsperioden, som begränsar ljudåtergivningen i början?
Har försökt att spela rena wav filer utan att lyckas, verkar som man måste konvertera dem till flac först. Borde vara busenkelt för Tesla att lägga in wav support, det är ju mitt problem om jag vill slösa med utrymme. Minne är billigt idag..
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Kan inte mycket om ljud eller bil hifi men är inte bakhögtalarna lite klena ?
Sätter man fader/balans i mitten, kommer ju allt ljud framifrån.
Och riktar men den till över förarstolen blir det ju alldeles knasigt i min värld för då hörs vänster dörr mer. Man skulle ju vilja ha en hörlursupplevelse med immersive + premium + centrering över stolen.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag läste denna tråd och hade stora förhoppningar på att ljudet för den musik jag lyssnar på ska vara i klass med ljudet i X, men så är det verkligen inte. Det som saknas i bas som vanligt, så frågan jag ställer mig är om man kan komplettera detta på något hyfsat enkelt sätt? Kanske byta subben eller nåt?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Model 3s magiska premium-HiFi

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Jag läste denna tråd och hade stora förhoppningar på att ljudet för den musik jag lyssnar på ska vara i klass med ljudet i X, men så är det verkligen inte. Det som saknas i bas som vanligt, så frågan jag ställer mig är om man kan komplettera detta på något hyfsat enkelt sätt? Kanske byta subben eller nåt?
Ställt in EQ?
Är ju rejält tryck i basen med premium. Hela bilen skakar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Remuz skrev:
Ställt in EQ?
Är ju rejält tryck i basen med premium. Hela bilen skakar.
Det går alltid att få bättre och detta fall tror jag djupare bas. Dock har det talats väldigt lite om ljuduppgradering till model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min EQ står i läge hårdrock, dvs ser ut som ett V. I X mullrade baden på bra, det kändes tom i magen. På 3an undrar jag om subben ens är inkopplad ärligt talat
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Joel74
Teslaägare

Inlägg av Joel74 »

Remuz skrev:
Min EQ står i läge hårdrock, dvs ser ut som ett V. I X mullrade baden på bra, det kändes tom i magen. På 3an undrar jag om subben ens är inkopplad ärligt talat
Undrar själv om den kopplas ur vid körning. Kan låta riktigt rent/bra när bilen står still, för att försvinna totalt när jag kör.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har googlat lite och det finns en del mjuka fel. Ska testa att lyssna där bak också och se om det faktiskt kommer något ljud. I X kunde jag typ paja kroppen med ljudet... inte för att jag stävar efter det, men min typ av musik utan bas är rätt tråkig
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Gammal tråd men fortfarande intressant. Har nu fått chansen att lyssna ordentligt på stereon i en M3P (och snart har jag en egen) men jag förstår inte heller alla som är helt lyriska över ljudet? Det är OK men inte magiskt?

Som någon skrev här ovan är basen rätt tunn, den kan inte gå många Hz under 50? Vilket väl inte är så konstigt med tanke på att det bara är en 8". Tycker också att ljudbilden blir aningen framtung och om jag parerar för det så låter det bara... konstigt.

Immersive sound känns som något som passar film, men får bara en reverb/eko-känsla om jag använder den vid musiklyssnande.

Ganska vass diskant.

Nej, jag är inte superimponerad. Sätt på valfri Skrillex så blir det väldigt tydligt att det saknas låga frekvenser. Lyssnar du på 80-talspop med Whitney Houston fungerar det säkert bra, men i en M3P vill du ju spela Rammstein. :mrgreen: Fortfarande tycker jag att min gamla Audi A5 med det prisvärda Audi Sound System-tillägget (3000 spänn extra när jag köpte den!) spelar bättre.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Kan dom ha förenklat systemet? Bättre ljud i tidigare model 3 ?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Om man tycker det systemet i Audin är bättre så vet jag faktiskt inte vad jag skall säga. Det enda de systemen hade var massvis med basvibrationer, men även basen var väldigt okontrollerad och grötig (dvs kass). Fanns ingen förfining alls i diskanten utan den försvann i allt virrvarr, så saker som trummor tappade all snärt, inlevelse och kontroll. Även en del av B & O systemen lider av detta fenomen men till lägre grad, har inte lyssnat på de allra fetaste i t.ex. A7an med motoriserade högtalare dock men de vanligare systemen var inget att hänga i granen.

3ans bas är rätt okej, visst är det inte så mycket av den varan att den överröstar allt annat, men det är ju det som kännetecknar ett bättre system, bra kontroll och balans mellan registren.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Tråden handlar väldigt mycket om musik, för min del, med en hörselskada i ena örat efter bältros där, är det viktigaste att talet är tydligt.
Har en SR, 2 månader gammal, samt en Audi A8 med B&O-anläggning (ca 75000:- vid beställning när bilen var ny 2011) och måste säga att det är mycket lättare för mig att uppfatta tal i M3 än i Audin. Ska förresten sälja A8:an om någon skulle vara intresserad. Mycket bil för pengarna, 275´.
Så för min del är t o m SR:s ljudanläggning av hög klass, förstår att Premium är ännu bättre. Ljudnivån vid körning är heller inte så mycket högre än i A8:an, bilen verkar väldigt tät.
Senast redigerad av ducce916, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Lyssnar också mest på tal och där funkar SR+ bra.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
Om man tycker det systemet i Audin är bättre så vet jag faktiskt inte vad jag skall säga. Det enda de systemen hade var massvis med basvibrationer, men även basen var väldigt okontrollerad och grötig (dvs kass). Fanns ingen förfining alls i diskanten utan den försvann i allt virrvarr, så saker som trummor tappade all snärt, inlevelse och kontroll. Även en del av B & O systemen lider av detta fenomen men till lägre grad, har inte lyssnat på de allra fetaste i t.ex. A7an med motoriserade högtalare dock men de vanligare systemen var inget att hänga i granen.

3ans bas är rätt okej, visst är det inte så mycket av den varan att den överröstar allt annat, men det är ju det som kännetecknar ett bättre system, bra kontroll och balans mellan registren.
Instämmer verkligen! När jag bytte från Audi Sound System till min S så var ju förbättringen enorm. Sen körde jag en 3:a några veckor och tyckte det var snäppet bättre än i min S. Men det är väl såhär det är, subjektivt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Curik skrev:
OfarligTesla skrev:

Instämmer verkligen! När jag bytte från Audi Sound System till min S så var ju förbättringen enorm. Sen körde jag en 3:a några veckor och tyckte det var snäppet bättre än i min S. Men det är väl såhär det är, subjektivt.
Basen i min S (aug -18) är tyvärr rejält sladdrig. Ingen stuns i den. Klart sämre än Harman Kardon i mina gamla 3- och 5-serie.

Däremot är resten av ljudet klart och rent. Synd på basen....
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det beror väl kanske på hur man definierar bra ljud? Många tycker det handlar om bas. Jag som mest lyssnar på radio eller talböcker uppskattar tydlig röst och närhet i rummet.
Basen brukar jag dra ner även på premiumsystem.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Det beror väl kanske på hur man definierar bra ljud? Många tycker det handlar om bas. Jag som mest lyssnar på radio eller talböcker uppskattar tydlig röst och närhet i rummet.
Basen brukar jag dra ner även på premiumsystem.
Ja, är rädd att det mest handlar om bas för de flesta. Folk tenderar att bli enkelspåriga. Humle på IPA, rökighet på whisky, bas på stereon...
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Tur att man mest bara lyssnar på Bad Religion i bilen, då spelar det egentligen inte så stor roll hur stereon presterar... :lol:
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Kanske hade jag så sjukt höga förväntningar att jag blev besviken av den anledningen? Sen gillar jag ju djup (men såklart kontrollerad) bas och hur det än är så går det inte att trolla med en 8" sub. Men det är säkert som ni säger, jag vill ha något annat än HiFi.

Eller så är det något mjukvarufel. Hur jag än gjorde så tror jag inte att jag fick något ljud från diskanterna uppe vid a-stolparna?

Men hur kan man inte gilla Audis Sound System? ;) Den behöver lite volym men då spelar den väldigt bra, tycker jag. Mobilen genom AMI. Enormt prisvärt system.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kolbackx skrev:
Kanske hade jag så sjukt höga förväntningar att jag blev besviken av den anledningen? Sen gillar jag ju djup (men såklart kontrollerad) bas och hur det än är så går det inte att trolla med en 8" sub. Men det är säkert som ni säger, jag vill ha något annat än HiFi.

Eller så är det något mjukvarufel. Hur jag än gjorde så tror jag inte att jag fick något ljud från diskanterna uppe vid a-stolparna?

Men hur kan man inte gilla Audis Sound System? ;) Den behöver lite volym men då spelar den väldigt bra, tycker jag. Mobilen genom AMI. Enormt prisvärt system.
Att det skulle krävas ett stort element för att få bra bas stämmer inte alls imo. Du kan få både låg frekvens och väldigt distinkt och rapp bas från ett litet element också (Yamahas subbar är ett bra exempel). Däremot krävs det ett stort element för att kunna spela riktigt högt, men högt har ingen korrelation till bra ljud....

Om du inte har ljud i diskanterna så kanske du missat att aktivera Immersive Sound. Det är en förutsättning för att ljudet ska vara riktigt, riktigt bra.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Legato skrev:
Om du inte har ljud i diskanterna så kanske du missat att aktivera Immersive Sound. Det är en förutsättning för att ljudet ska vara riktigt, riktigt bra.
Nej, vi testade både med och utan och där emellan. Tyckte inte det blev speciellt bra med immersive påslaget, kändes bara som musiken flyttade in i en tom, lite större lokal? Inget ljud från diskanterna uppe mot taket. Finns det någon annan inställning?
Skriv svar