Erfarenheter/ändringar 7.0
Moderator: Redaktion
Erfarenheter/ändringar 7.0
Tänkte vi kunde samla erfarenheter och ändringar från senaste uppdatering.
Det rar längre tid för lilla skärmen att aktiveras när jag går in i bilen.
Jag upplever att kartfunktionen är mycket rappare när man zoomar.
Sköter Google Maps all navigering? Tycker jag får andra rutt förslag än tidigare.
Saknar hastighet info om aktuellt fart på vägen i huvudkonsollen. Eller kan det aktiveras?
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Kan se förbrukning sedan start av körning. Inte bara sedan senast laddning.
Det rar längre tid för lilla skärmen att aktiveras när jag går in i bilen.
Jag upplever att kartfunktionen är mycket rappare när man zoomar.
Sköter Google Maps all navigering? Tycker jag får andra rutt förslag än tidigare.
Saknar hastighet info om aktuellt fart på vägen i huvudkonsollen. Eller kan det aktiveras?
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Kan se förbrukning sedan start av körning. Inte bara sedan senast laddning.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Klart annan känsla vid gaspådrag med en bakhjulsdriven bil.
Känns mjukare, inte lika rått dom tidigare. (Men ändå rejält klipp även i en S85.)
Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=
Känns mjukare, inte lika rått dom tidigare. (Men ändå rejält klipp även i en S85.)
Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Upplever samma sak. Man måste hålla ratten eller ha hållit i den nån sekund innan man blinkar för att det ska funka.FAJ skrev:Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Annars väldigt nöjd med uppdateringen!
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Ja, man håller farthållarspaken mot sig hela tiden när man kör.pegs skrev:Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Det här va nice!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S 85D Vit
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
När börjar den säga 'STOP'? Vid 30 cm som tidigare?tornblad skrev:Det här va nice!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Va, var inte meningen att det skulle gå att bara slå på blinkersen och så skulle den byta fil utan att man behöver hålla i ratten? Kan detta vara en begränsning det har tvingats göra i EU?FAJ skrev:Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Japp!Surfaren skrev:När börjar den säga 'STOP'? Vid 30 cm som tidigare?tornblad skrev:Det här va nice!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S 85D Vit
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Det kan säker vara en av anledningarna.vigge50 skrev:Va, var inte meningen att det skulle gå att bara slå på blinkersen och så skulle den byta fil utan att man behöver hålla i ratten? Kan detta vara en begränsning det har tvingats göra i EU?FAJ skrev:Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Vet att Volvo också kräver att man rör på ratten med jämna mellanrum för att AP skall vara aktiv. Skall köra en längre sträcka idag, får se om samma sak gäller Tesla.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
För oss lyckliga få som "slipper" AP kommer här en länk till en review av 7.0 för äldre Model S.
Kan komma att skilja sig från den build som skickats ut i Sverige, oklart vilken build denna kille recenserar...
http://www.teslarati.com/review-version ... a-model-s/
Kan komma att skilja sig från den build som skickats ut i Sverige, oklart vilken build denna kille recenserar...
http://www.teslarati.com/review-version ... a-model-s/
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Eftersom bilen inte har sensorer som ser snabbt bakomkommande bilar så vill den nog att du har lite koll i ratten för att göra en omkörning...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Det kan jag förstå men i USA så räcker det att slå på blinkersen och sen byter bilen fil så då måste det vara ett krav från länder i Europa annars borde det ju ha varit samma här.Leo skrev:Eftersom bilen inte har sensorer som ser snabbt bakomkommande bilar så vill den nog att du har lite koll i ratten för att göra en omkörning...
Erfarenheter/ändringar 7.0
Helljuset har slutat blända av automatiskt för mig med V.7. Tidigare stod det ett litet A bredvid helljusikonen och bilen bländade av själv. Nu är A:et borta och jag måste manuellt slå av och på helljuset, som man gjorde förr i tiden (bländade ett par stycken innan jag upptäckte det).
Någon mer som upptäckt samma sak? Är detta något man kan slå av/på under inställningar?
Någon mer som upptäckt samma sak? Är detta något man kan slå av/på under inställningar?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TAndersson
- Teslaägare
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
- Ort: Trollhättan
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Automatisk avbländning funkade för mig precis som innan 7.0. Kolla inställningarna, jag fick aktivera det igen
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Jag gick igenom inställningarna men hittade det ingenstansTomSo skrev:Automatisk avbländning funkade för mig precis som innan 7.0. Kolla inställningarna, jag fick aktivera det igen
Var aktiverade du det?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TAndersson
- Teslaägare
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
- Ort: Trollhättan
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Controls/ Lights/ Auto High Beam.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Jag upplever att det är betydligt snabbare att växla mellan appar på stora skärmen - nu byter den ögonblickligen när jag klickar, tidigare var det en del eftersläpning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Håll in ett scrollhjul så kan du välja vilken app du vill visa på den sidan av instrumentbrädan.dstr skrev:Var hittar man car status appen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Läskig upplevelse. På E4 mot stan innan Kista. Jag ligger efter en bil i högerfilen innan det blir fem filer och nu lyser bara bilen framför mig blått dvs AP följer bilen inte filerna. Troligtvis för att det var motljus och regnvåta vägbanor. Bilen framför byter sedan fil åt höger och min följer efter helt utan hänsyn till taxin som ligger snett bakom mig till höger. Det var en meter mellan min bil och taxin i längsled. När andra svänger in så framför mig så upplever jag det som trafikfarligt. Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Enkelt -lita inte blint på tekniken, du kör fortfarande en bil i trafiken bland andra oavsett AP eller inte...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Den nya instrumenteringen är bra när man kör med autopilot, men jag hade önskat att man kunde växla mellan den gamla vyn och autopilotvyn. Lite som non-AP bilar har nu. Det känns som mindre intressant att hela tiden se bilens sensorer när man inte kör i ap-läge. Jag saknar kombinationen regen/effekt tillsammans med hastighet. Det var lättare att se vilken hastghet vägen har och hur man vill anpassa. Nu kommer jag ofta på mig att aktivera på fel hastighet. Jag vill helst inte ta upp hela den vänstra eller högra sidan för att kunna se regen/effekt. Ska kanske twittra Elon.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Har testat att köra lite motorväg några mil och har insett att detta med AP är fantastiskt, så länge man inte tror att man kan sitta och lösa korsord som förare. Jag lade märke till att man får en annorlunda (bättre) syn på omgivningen (bilar, körbana - inte naturen) när man inte behöver tänka på att göra små justeringarna med ratten hela tiden. Man har bättre överblick helt enkelt. Tror detta kommer underlätta längre resor och att man blir mindre trött av dessa.
Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.
Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Har gjort samma iakttagelse har kört Lomma Falkenberg utan att behöva röra ratten förutom vi filbyten tycker man slappnar av mer från körandet och kan observera mer. Precis innan avfarten till SC i Falkenberg började de vräka ner. Märkte direkt att AP fick svårare att styra och jag fick ta över. Samma försiktighet som med cruise control gäller.Tessling skrev:Har testat att köra lite motorväg några mil och har insett att detta med AP är fantastiskt, så länge man inte tror att man kan sitta och lösa korsord som förare. Jag lade märke till att man får en annorlunda (bättre) syn på omgivningen (bilar, körbana - inte naturen) när man inte behöver tänka på att göra små justeringarna med ratten hela tiden. Man har bättre överblick helt enkelt. Tror detta kommer underlätta längre resor och att man blir mindre trött av dessa.
Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.
Har märkt att vanliga adaptiva cruise control är mycket mer följsam än tidigare.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7420
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Bromsa eller vrid på ratten - då fattar autopiloten att du har fått gripa in för att den har gjort fel.Pontus skrev:Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Fast i det här fallet är det helt enkelt så att den såg inte taxin. Bakåt ser bilen bara dryga 4 meter - tänk på det när du blinkar för omkörning!