Erfarenheter/ändringar 7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av FAJ »

Tänkte vi kunde samla erfarenheter och ändringar från senaste uppdatering.

Det rar längre tid för lilla skärmen att aktiveras när jag går in i bilen.
Jag upplever att kartfunktionen är mycket rappare när man zoomar.
Sköter Google Maps all navigering? Tycker jag får andra rutt förslag än tidigare.
Saknar hastighet info om aktuellt fart på vägen i huvudkonsollen. Eller kan det aktiveras?
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Kan se förbrukning sedan start av körning. Inte bara sedan senast laddning.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av pegs »

Klart annan känsla vid gaspådrag med en bakhjulsdriven bil.
Känns mjukare, inte lika rått dom tidigare. (Men ändå rejält klipp även i en S85.)

Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av tib »

FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Upplever samma sak. Man måste hålla ratten eller ha hållit i den nån sekund innan man blinkar för att det ska funka.

Annars väldigt nöjd med uppdateringen!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av bylund »

pegs skrev:
Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=
Ja, man håller farthållarspaken mot sig hela tiden när man kör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 27 mar 2015 22:05
Ort: Jönköping

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av tornblad »

Bild

Det här va nice!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S 85D Vit
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Surfaren »

tornblad skrev:
Det här va nice!
När börjar den säga 'STOP'? Vid 30 cm som tidigare?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av vigge50 »

FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Va, var inte meningen att det skulle gå att bara slå på blinkersen och så skulle den byta fil utan att man behöver hålla i ratten? Kan detta vara en begränsning det har tvingats göra i EU?
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 27 mar 2015 22:05
Ort: Jönköping

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av tornblad »

Surfaren skrev:
tornblad skrev:
Det här va nice!
När börjar den säga 'STOP'? Vid 30 cm som tidigare?
Japp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av FAJ »

vigge50 skrev:
FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Va, var inte meningen att det skulle gå att bara slå på blinkersen och så skulle den byta fil utan att man behöver hålla i ratten? Kan detta vara en begränsning det har tvingats göra i EU?
Det kan säker vara en av anledningarna.

Vet att Volvo också kräver att man rör på ratten med jämna mellanrum för att AP skall vara aktiv. Skall köra en längre sträcka idag, får se om samma sak gäller Tesla.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Johnalm »

För oss lyckliga få som "slipper" AP kommer här en länk till en review av 7.0 för äldre Model S.
Kan komma att skilja sig från den build som skickats ut i Sverige, oklart vilken build denna kille recenserar...

http://www.teslarati.com/review-version ... a-model-s/
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Leo »

Eftersom bilen inte har sensorer som ser snabbt bakomkommande bilar så vill den nog att du har lite koll i ratten för att göra en omkörning...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Eftersom bilen inte har sensorer som ser snabbt bakomkommande bilar så vill den nog att du har lite koll i ratten för att göra en omkörning...
Det kan jag förstå men i USA så räcker det att slå på blinkersen och sen byter bilen fil så då måste det vara ett krav från länder i Europa annars borde det ju ha varit samma här.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Herr X »

Helljuset har slutat blända av automatiskt för mig med V.7. Tidigare stod det ett litet A bredvid helljusikonen och bilen bländade av själv. Nu är A:et borta och jag måste manuellt slå av och på helljuset, som man gjorde förr i tiden (bländade ett par stycken innan jag upptäckte det).
Någon mer som upptäckt samma sak? Är detta något man kan slå av/på under inställningar?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av TAndersson »

Automatisk avbländning funkade för mig precis som innan 7.0. Kolla inställningarna, jag fick aktivera det igen
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Herr X »

TomSo skrev:
Automatisk avbländning funkade för mig precis som innan 7.0. Kolla inställningarna, jag fick aktivera det igen
Jag gick igenom inställningarna men hittade det ingenstans :(
Var aktiverade du det?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av TAndersson »

Controls/ Lights/ Auto High Beam.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Herr X »

Jag upplever att det är betydligt snabbare att växla mellan appar på stora skärmen - nu byter den ögonblickligen när jag klickar, tidigare var det en del eftersläpning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av dstr »

Var hittar man car status appen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Var hittar man car status appen?
Håll in ett scrollhjul så kan du välja vilken app du vill visa på den sidan av instrumentbrädan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Pontus »

Läskig upplevelse. På E4 mot stan innan Kista. Jag ligger efter en bil i högerfilen innan det blir fem filer och nu lyser bara bilen framför mig blått dvs AP följer bilen inte filerna. Troligtvis för att det var motljus och regnvåta vägbanor. Bilen framför byter sedan fil åt höger och min följer efter helt utan hänsyn till taxin som ligger snett bakom mig till höger. Det var en meter mellan min bil och taxin i längsled. När andra svänger in så framför mig så upplever jag det som trafikfarligt. Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Leo »

Enkelt -lita inte blint på tekniken, du kör fortfarande en bil i trafiken bland andra oavsett AP eller inte...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av HelectriC »

Den nya instrumenteringen är bra när man kör med autopilot, men jag hade önskat att man kunde växla mellan den gamla vyn och autopilotvyn. Lite som non-AP bilar har nu. Det känns som mindre intressant att hela tiden se bilens sensorer när man inte kör i ap-läge. Jag saknar kombinationen regen/effekt tillsammans med hastighet. Det var lättare att se vilken hastghet vägen har och hur man vill anpassa. Nu kommer jag ofta på mig att aktivera på fel hastighet. Jag vill helst inte ta upp hela den vänstra eller högra sidan för att kunna se regen/effekt. Ska kanske twittra Elon.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 jul 2015 22:05
Ort: Järfälla

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Tessling »

Har testat att köra lite motorväg några mil och har insett att detta med AP är fantastiskt, så länge man inte tror att man kan sitta och lösa korsord som förare. Jag lade märke till att man får en annorlunda (bättre) syn på omgivningen (bilar, körbana - inte naturen) när man inte behöver tänka på att göra små justeringarna med ratten hela tiden. Man har bättre överblick helt enkelt. Tror detta kommer underlätta längre resor och att man blir mindre trött av dessa.

Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av FAJ »

Tessling skrev:
Har testat att köra lite motorväg några mil och har insett att detta med AP är fantastiskt, så länge man inte tror att man kan sitta och lösa korsord som förare. Jag lade märke till att man får en annorlunda (bättre) syn på omgivningen (bilar, körbana - inte naturen) när man inte behöver tänka på att göra små justeringarna med ratten hela tiden. Man har bättre överblick helt enkelt. Tror detta kommer underlätta längre resor och att man blir mindre trött av dessa.

Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.
Har gjort samma iakttagelse har kört Lomma Falkenberg utan att behöva röra ratten förutom vi filbyten tycker man slappnar av mer från körandet och kan observera mer. Precis innan avfarten till SC i Falkenberg började de vräka ner. Märkte direkt att AP fick svårare att styra och jag fick ta över. Samma försiktighet som med cruise control gäller.

Har märkt att vanliga adaptiva cruise control är mycket mer följsam än tidigare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av TiborBlomhall »

Pontus skrev:
Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Bromsa eller vrid på ratten - då fattar autopiloten att du har fått gripa in för att den har gjort fel.

Fast i det här fallet är det helt enkelt så att den såg inte taxin. Bakåt ser bilen bara dryga 4 meter - tänk på det när du blinkar för omkörning!
Skriv svar