Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

kikat skrev:
Att värmepump ökar räckvidden på flera mil på vintern är nog en underdrift. Får nästan en halvering av räckvidden på vintern vs. sommaren. Visserligen beror mycket även på väglaget. Elon hintar ju rätt mycket i sina inlägg på twitter så elbaklucka (Juli) och värmepump (Mars) var ganska väntat, strålkastarna har ju varit en del problem med på många bilar (varselljus som delvis slocknar/flimrar, ljusinställning som spontanändras) så bra att de tar problemen på allvar.
Sen att det är mindre lämplig tidpunkt att köpa ny Model3 har jag tyckt länge nu. För hög osäkerhet vilket jag grundar på flera parametrar: Batteridagen inom kort, GF Berlin på gång, övriga länder ska eller har höjt elbilsbidragen (Sverige har förslag på ökning 60 till 100k bidrag), USD har rasat, hintar om uppdateringar (det som denna tråd handlar om), kanske missat något?.
Hur skulle en värmepump göra någon större skillnad? Värmaren verkar ju dra runt 2 kW i genomsnitt idag vid en del minusgrader så även om värmepumpen skulle vara magisk och inte dra ström alls så handlar det om drygt 1 mil per timme som värmaren körs, dvs på motorväg några få mil. Och värmepumpen kommer helt klart dra något så vinsten blir mindre, och vid minusgrader sjunker effektiviteten på den så vinsten blir ännu mindre då (när effektiviteten är högre drar nuvarande värmare mindre också).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

kikat skrev:
DrSweden skrev:
Vad fan. Får vår bil i september. Nu vill man ju vänta. Elbaklucka och strålkastare är ingen stor grej, men värmepump ökar nog räckvidden flera mil på vintern.
Att värmepump ökar räckvidden på flera mil på vintern är nog en underdrift. Får nästan en halvering av räckvidden på vintern vs. sommaren. Visserligen beror mycket även på väglaget. Elon hintar ju rätt mycket i sina inlägg på twitter så elbaklucka (Juli) och värmepump (Mars) var ganska väntat, strålkastarna har ju varit en del problem med på många bilar (varselljus som delvis slocknar/flimrar, ljusinställning som spontanändras) så bra att de tar problemen på allvar.
Sen att det är mindre lämplig tidpunkt att köpa ny Model3 har jag tyckt länge nu. För hög osäkerhet vilket jag grundar på flera parametrar: Batteridagen inom kort, GF Berlin på gång, övriga länder ska eller har höjt elbilsbidragen (Sverige har förslag på ökning 60 till 100k bidrag), USD har rasat, hintar om uppdateringar (det som denna tråd handlar om), kanske missat något?.
ingen dubblering av räckvidd bara för att bilen har VP. Vi har VP på eGolfen och om vintern sjunker räckvidden ganska mycket ändå.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Själv har jag exakt samma snittförbrukning vinter som sommar. Jag tar dock och byter till 19" från 22" samt förvärmer bilen på vintern så bilen bara behöver underhållsvärma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tror inte heller det gör så jättemkt med värmepump. När det är riktigt kallt gör den ju ingen skillnad.
Betydligt mer noterbart med dåligt väder i allmänhet. Regn eller snöslask.
Kall luft har ju också högre densitet så luftmotståndet ökar.
Men tänjer man ofta på gränserna räckviddsmässigt så gör det säkert skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Blir intressant att se skillnaden. Det är klart att lite bättre blir det såklart och eftersom räckvidden går ner på vintern så är det ett välkommet tillskott.

Min (iofs ganska begränsade) erfarenhet är dock att vid roadtrip så är det framförallt vind, väglag och hastighet som äter räckvidd.

Regn och motvind i 110 motsvarade en hastighet på ca 130 i torrt väglag utan vind enligt mina ovetenskapliga tester. ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Förresten, det är väl samma strålkastare på 3 och Y?
Vore konstigt om bara 3an fick nya. Har Y annorlunda idag, så 3an får samma?
Eller får båda nya?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
P85

Inlägg av P85 »

Tror att iomed Y är så pass ny, så blir det mer av en facelift för 3an med att köra Y's strålkastare.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Det hade ju varit fint om förbättringar av hårdvara hade kommit befintliga model 3 ägare till del också
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Arn skrev:
Det hade ju varit fint om förbättringar av hårdvara hade kommit befintliga model 3 ägare till del också
Hur tänker du nu? Ska Tesla utrusta befintlig fordonsflotta med nya delar, gratis? Att köpa som reservdelar kan du ju alltid göra, men billigt brukar det inte vara med tex strålkastare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Jag gjorde en beställning av en ny Model 3 i går eftermiddag, och fick se den här tråden när jag kom hem... :roll: Jag reserverade en bil som är på väg från fabrik just nu, och fick bekräftat idag av säljaren att den har den nya frunken, vad det nu betyder... Han sade att de började tillverka med den nya frunken den 10 augusti, och min bil tillverkades den 12:e.
Han hade ingen information om varken värmepump eller elbaklucka, men var medveten om ryktena.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
Förresten, det är väl samma strålkastare på 3 och Y?
Vore konstigt om bara 3an fick nya. Har Y annorlunda idag, så 3an får samma?
Eller får båda nya?
Har jämfört med lite olika bilder och det ser ut som Y har likadana som 3an hade.
Dvs rimligen borde Y isf också uppdateras snart.
Fast.... undra om inte dom "nya" är en enklare variant för SR+?

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen är Chromedelete på gång i Kina för M3.

Tesla prepares to introduce Model 3 with factory chrome delete in China

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... -in-china/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

Nyren skrev:
Jag gjorde en beställning av en ny Model 3 i går eftermiddag, och fick se den här tråden när jag kom hem... :roll: Jag reserverade en bil som är på väg från fabrik just nu, och fick bekräftat idag av säljaren att den har den nya frunken, vad det nu betyder... Han sade att de började tillverka med den nya frunken den 10 augusti, och min bil tillverkades den 12:e.
Han hade ingen information om varken värmepump eller elbaklucka, men var medveten om ryktena.
Tydligen är den nya lite mindre frunken en förberedelse för värmepumpen, men att inga treor har värmepump än, så nya frunkenproduktionen anpassad för värmepump, som kommer senare. Konstigt att inte införa tillsammans, men så de gör kanske...
Användarvisningsbild
reven
Teslaägare

Inlägg av reven »

Är det bekräftat att nya treor har fått powertrunken?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DrSweden skrev:
Nyren skrev:
Tydligen är den nya lite mindre frunken en förberedelse för värmepumpen, men att inga treor har värmepump än, så nya frunkenproduktionen anpassad för värmepump, som kommer senare. Konstigt att inte införa tillsammans, men så de gör kanske...
Egentligen inte konstigt alls när man vet hur Tesla jobbar med uppdateringar av hårdvara. De implementerar så fort det finns en ny del istället för att vänta till nästa modellår som de flesta övriga. Har de då fått den plastbaljan som är lite mindre från sin leverantör, så monterar dom helt enkelt in den med en gång. Värmepumpen däremot kanske inte är helt färdig än och då får den vänta. Därför kan det nog komma bilar med lite olika kombinationer den närmsta tiden, någon får lite frunk, andra får liten frunk OCH nya strålkastare, några får det samt elbaklucka. Inte förrän alla delar är på plats levereras också bilar med samtliga förändringar. Men helt säkert är nog att de som får några få av ändringarna inte beställde de, så det blir en bonus att få tex elbaklucka utan att det står i beställningen. Dock är det mest synd om de som enbart får en mindre frunk, det hade inte jag gillat.
Model 3-24/Polestar 3-24
robert95

Inlägg av robert95 »

reven skrev:
Är det bekräftat att nya treor har fått powertrunken?
Såg någon Tesla nyhetssida hade kontaktat folk med 3:or med nya frunken och dem sa att dem hade varken ny belysning eller powertrunk så jag antar att åtminstone är powertrunk falskt.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tesla kanske kan eftermontera en värmepump i de nya med den mindre frunken? Är det kostsamt och dyrt ingrepp för dem annars?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Arn skrev:
Tesla kanske kan eftermontera en värmepump i de nya med den mindre frunken? Är det kostsamt och dyrt ingrepp för dem annars?
Det är ju en helt annan design av hela klimatsystemet så gissningsvis är det inget som "eftermonteras"...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

Finns bilar hos Tesla med den nya frunken i Sverige, så vi som inte fått våra bilar än lär få den men ingen värmepump, inga nya lysen, ingen elbaklucka. Utrymmet är inte så stor skillnad, men inget man vill ha. Frågan är inte om de aktuella teslorna börjar kännas som svarte Petter? Frågan om man ska skrota hela orden och vänta på nästa generation...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Ni kommer en läcka om att nya uppdateringar har kommit in i produktionen. Nämner inte alls de som postats här men inkluderar chrome delete, uppdateringar av center consolen, elektrisk baklucka mm.

https://electrek.co/2020/10/08/tesla-mo ... 1-refresh/
goodyear

Inlägg av goodyear »

Perfekt! Ska beställa om ca 1 månad, men tror ni man får den uppdaterade versionen vid leverans om man beställer i november eller måste man beställa efter dom officiellt gått ut med/bekräftat uppdateringarna för att vara säker på att få den uppdaterade versionen? Det är ju trots allt ganska lång leveranstid, jag har fått uppfattningen att bilarna man beställer tillverkas efter beställning pga kö?

Det vore trevligt med uppdaterad uppvärmning, elbaklucka, tystare kupé och uppvärmd ratt :!:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Ni kommer en läcka om att nya uppdateringar har kommit in i produktionen. Nämner inte alls de som postats här men inkluderar chrome delete, uppdateringar av center consolen, elektrisk baklucka mm.

Kanske inte står i denna tråden, men center console samt laminerat glas har det ju iaf också ryktats länge om. Det enda helt nya för mig var andra material i interiören.

Nästan klart med försäljning av min trea pga dessa rykten, tänkte ha en Honda E emellan, men nu kanske det får bli en ny trea istället :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Kanske inte står i denna tråden, men center console samt laminerat glas har det ju iaf också ryktats länge om. Det enda helt nya för mig var andra material i interiören.

Nästan klart med försäljning av min trea pga dessa rykten, tänkte ha en Honda E emellan, men nu kanske det får bli en ny trea istället :D
Undra vad det nya mörkare materialet för "taket" kan vara... Kan de ta in alcantara igen kanske? Alcantara, ljudisolerat glas osv skulle helt klart kunna få mig att vilja byta, speciellt om de skall förstöra miljöbilspremien nästa år.

Är det någon som vet hur det blev med det, är det klart att man kommer behöva betala tillbaka den inom 5 år?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

En av de saker jag saknar mest från min Audi A8 (7500 mil) jag sålde för ett par veckor sedan är servostängningen av dörrarna, bara att mjukt lägga till dörren så stängdes den tyst och fint, hade suttit fint i Teslan.
Naturligtvis även elbakluckan och de eldrivna gardinerna i bakre sidofönstren o bakruta. Kanske också massageprogrammen i framstolarna.
I valet mellan denna och SR+ vann ändå 3:an som är mycket roligare att köra och tar lite mindre plats i garaget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:

Verkar positiva ändringar. Har aldrig gillat den högblanka mittkonsolen. Lätt att få fingeravtryck och repor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar