Min P85 med VIN 36XXX som saknar förutsättningar för autopilot mm. upplevs mycket piggare särskild i motorvägsfarter. Har tidigare även hört lite "fågelkvitter" från motorn vid retardation på låga varv. Detta är helt bota nu samtidigt som accelerationen upplevs rappare. Någon som vet om effekten höjts i Ver 7.0?
Har hittills under en mycket kort färd noterat följande för P85+
Trottelresponsen är märkbart ändrad till det bättre.
Styrningen ändrad? Känns stabilare.
Mjukare körning i låg hastighet men känns rappare/bättre respons vid acc.
Instrumenteringslayouten gillar jag i lilla displayen. 17" skärmens nya design gillar jag inte.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Har hittills under en mycket kort färd noterat följande för P85+
Trottelresponsen är märkbart ändrad till det bättre.
Styrningen ändrad? Känns stabilare.
Mjukare körning i låg hastighet men känns rappare/bättre respons vid acc.
Instrumenteringslayouten gillar jag i lilla displayen. 17" skärmens nya design gillar jag inte.
Fascinerande hur mycket de kan ändra bilens beteende genom mjukvaran!
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Har hittills under en mycket kort färd noterat följande för P85+
Trottelresponsen är märkbart ändrad till det bättre.
Styrningen ändrad? Känns stabilare.
Mjukare körning i låg hastighet men känns rappare/bättre respons vid acc.
Instrumenteringslayouten gillar jag i lilla displayen. 17" skärmens nya design gillar jag inte.
Fascinerande hur mycket de kan ändra bilens beteende genom mjukvaran!
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Citerar från teslerati:
Torque Sleep – A feature that’s present on the dual motor Teslas has made its way to the RWD Model S, and it’s designed to improve energy efficiency. No mention is made of the expected affect on range. I haven’t been able to detect any noticeable difference in the performance or behavior of the car, but it’s still good to know that they continue to improve even older generations of the Model S.
Read more at http://www.teslarati.com/review-version ... tfBMm1r.99
Troligen har inte AWD ägare märkt någon skillnad. Det känns faktiskt som att motorn på P85 fått högre effekt
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Har en S85 med AP. Har inte tänkt på styrningen. Men rejäl skillnad i trottelresponsen. (Nog till det bättre, men har inte kört så mycket att jag helt smält ändringen.)
Upplever stor skillnad på gaspådraget i min S 85 (VIN 37 XXX). Är mycket rappare i hastighet över 70 km/h och uppåt och mjukare vid lägre hastigheter. Är även ett annan karaktär på ljudet från motorn vid fullt gaspådrag. Bilen känns ny liksom, sjukt häftigt att så mycket fortfarande uppdateras även på en äldre modell.
Har inte märkt någon skillnad, men har heller inte testat. Har bara lekt med autopiloten när jag varit ute och kört - är helt fascinerad och dundersåld på tekniken. Det är superhäftigt och lite läskigt på samma gång.
Jag tycker att Tesla är värd en jätte-eloge för att de vågar lita på sina användare så mycket att man kan använda funktionen på alla vägar. Detta kommer garanterat accelerera utvecklandet hos de andra tillverkarna.
Jag funderar på om anti-spinn har blivit förfinad. Jag bytte ju till vinterdäck förra veckan och det har släppt märkbart på bakhjulen under hela veckan. Idag efter 7.0 så känns det inte som bakhjulen släpper lika lätt. Skulle kunna vara en finjustering.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Samma med min S85, bättre styrning, bättre respons. Och kul och läskigt med autopiloten! Jag gillar nya layouten på båda skärmarna, ffa den lilla. Från och med nu vinkar vi med båda händerna, eller hur
Jag tycker energiförbrukningen har minskat med uppdateringen.
Framför allt är det så att energiförbrukningen minskar avsevärt vid körning med AP kontra manuell körning. Det verkar som att AP har en mer analog accelerationsstyrning än det manuella läget som endast verkar ha två lägen, 0 eller 1.
Den ovetenskapliga slutsatsen av detta är att en 85:a med AP kan få en liknande räckvidd som en 90:a utan AP.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Jag tycker energiförbrukningen har minskat med uppdateringen.
Framför allt är det så att energiförbrukningen minskar avsevärt vid körning med AP kontra manuell körning. Det verkar som att AP har en mer analog accelerationsstyrning än det manuella läget som endast verkar ha två lägen, 0 eller 1.
Den ovetenskapliga slutsatsen av detta är att en 85:a med AP kan få en liknande räckvidd som en 90:a utan AP.
ja, jag tyckte det såg ut att vara lägre genomsnittsförbrukning. Kanske VW skulle fundera på detta med att sänka förbrukningen via software eller vänta nu
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14