Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

marko
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marko »

Ilcabrone skrev:
Har nu ringt transportstyrelsen,Trygg-Hansa och Tesla i den ordningen och påtalat om felaktig effekt angivelse 366 kW/498HK.
Det är uppenbart att något inte stämmer,kan vara fel typintyg inskickat från TM Sweden AB.
Därav felaktig vikt också.
Tesla ska återkoppla under dagen,det blir intressant.
Undrar om du har fått någon återkoppling på ovan?
materik

Inlägg av materik »

Skyria skrev:
materik skrev:
Skyria skrev:
materik skrev:
Äntligen fått leverans datum. Så taggad!

Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)

Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.

Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
Fick du sms med ett leveransfönster? Jag fick sms i förrgår med beräknad leverans 17-24/9, bekräftade med att svara ”Ja” på smset enligt instruktionerna men har inte fått något bekräftat datum än.
Ok. Neh, så först fick jag preliminärt i början på september i samband med fakturan. Igår fick jag välja datum och tid i en schemaväljare, dock var det bara den 18e jag kunde välja.
Aha intressant, verkar vara lite olika process då, jag valde en lagerbil så kanske därför det är annorlunda, på mitt konto står det fortfarande att de håller på att skapa fakturan fastän jag redan har betalat den :roll:
Det står det på mitt konto med och jag har också redan betalat. När jag kontaktade dem sa det att det står så för jag har betalt med DNB.
Användarvisningsbild
Ilcabrone
Teslaägare

Inlägg av Ilcabrone »

Hej.
Återkoppling från Tesla.
Det är bekräftat att standard LR AWD har 366 kW i max effekt.
Det är Tesla Fremont som uppdaterat data på de senaste fordon.
LR Performance Har också uppdaterats till 377kW,men har över 100 nm vridmoment mer än standard LR vilket känns i acceleration 0-100km/h. :D
Viktökning stämmer också,men det finns ingen direkt förklaring vad som ändrats.
marko
Kontakt:

Inlägg av marko »

Ilcabrone skrev:
Hej.
Återkoppling från Tesla.
LR Performance Har också uppdaterats till 377kW,men har över 100 nm vridmoment mer än standard LR vilket känns i acceleration 0-100km/h. :D
Tack för researchen! Bara tacka och ta emot :-) Får väl se vad försäkringsbolagen säger om detta.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

På fakturan hittar ni vin, sedan går ni in på car info och slår in vin då får ni regnummef, tillverkningsmånad, besiktning mm. Sedan går ni med regnummef till transportstyrelsen fråga på fordon i Google. Så får ni all annan info. :D
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

Va, är bilen försäkrad i 2 veckor vid leverans? Vad hittas den infon?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ilcabrone skrev:
Hej.
Återkoppling från Tesla.
Någon som vet vad de hade innan? Det kan mycket väl vara så att det är större batterier. Kan ge mer maxeffekt..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare

Inlägg av wilfried »

DrSweden skrev:
Va, är bilen försäkrad i 2 veckor vid leverans? Vad hittas den infon?
På Tesla hemsida. FAQ leverans

Måste jag aktivera min försäkring före leverans?
Du behöver inte ha någon försäkring före leveransen. Vår försäkringspartner Trygg-Hansa bistår dig med två veckors försäkring från att du tar leverans. Du kan välja att förlänga försäkringen eller byta till en annan försäkringsgivare.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

AGCF skrev:
Det är fortfarande inte känt varför vikten är högre. Du som fått en ny bil levererad, kolla i hjulhuset där man kan skymta batterispecen på en dekal(?)

https://electrek.co/2017/07/24/tesla-ne ... model-s-x/
Kan någon vänlig själ som nyss tagit leverans av en ”tung” bil kolla batterispecen enligt länken. Problemet är att när man tagit leverans slutar man genast läsa denna tråd :roll:
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
SugSnigel

Inlägg av SugSnigel »

AGCF skrev:
AGCF skrev:
Det är fortfarande inte känt varför vikten är högre. Du som fått en ny bil levererad, kolla i hjulhuset där man kan skymta batterispecen på en dekal(?)

Kan någon vänlig själ som nyss tagit leverans av en ”tung” bil kolla batterispecen enligt länken. Problemet är att när man tagit leverans slutar man genast läsa denna tråd :roll:
Jag fick en 1980 bil idag, kikar imorrn och återkommer.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

Kan det vara så att med värmepump, elfrunk etc så går vikten upp till 1980, och de typer in dem redan enligt detta för att göra det enkelt framöver?
Senast redigerad av DrSweden, redigerad totalt 1 gånger.
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

SugSnigel skrev:
AGCF skrev:
AGCF skrev:

Betyder det att de nya Model 3 som levereras nu har ännu bättre prestanda? :shock:
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

DrSweden skrev:
Kan det vara så att med värmepump, elfrunk etc så går vikten upp till 1980, och de typer in dem redan enligt detta för att göra det enkelt framöver?
Ja visserligen. Men det förklarar inte högre effekt. Och den här octovalve ska väl vara ren magi som ersätter andra delar.. svårt att tänka mig att den lägger till nästan 50 kg.
33CE8971-32D5-497D-93AA-1C1E7A63EF10.png
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

AGCF skrev:
DrSweden skrev:
Ja visserligen. Men det förklarar inte högre effekt. Och den här octovalve ska väl vara ren magi som ersätter andra delar.. svårt att tänka mig att den lägger till nästan 50 kg.
33CE8971-32D5-497D-93AA-1C1E7A63EF10.png
Hmm, så folk tänker att något annat som också ökat effekten har tillkommit? Enligt transportstyrelsen har min bil 366 kW, är det nya effekten? Aldrig fattat det där med effekten, vissa S har 92 kW, massa olika siffror i underkant, dessa 366 kw känns i överkant?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

6E292C6A-F4BA-4CB3-92CB-801A9CCC72C4.png
En i Tyska forumet TFF skriver att han har fått 100 kWh batteri(!)
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

AGCF skrev:
6E292C6A-F4BA-4CB3-92CB-801A9CCC72C4.png
En i Tyska forumet TFF skriver att han har fått 100 kWh batteri(!)
Va!?!?! Låter helt sjukt om så är fallet. Snacka om drömscenario. Jag tror inte på det.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

SugSnigel skrev:
AGCF skrev:
AGCF skrev:

Vi är rätt angelägna, kan du inte gå ner i pyjamasen och ta en bild på batteriet nu!!! :D
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Översatte nu. Det var ett skämt tydligen haha. Inte kul
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Men jag lade in en fråga där med nu, om någon tysk är pigg på att kolla batteridekalen ;)
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

AGCF skrev:
Översatte nu. Det var ett skämt tydligen haha. Inte kul
ha, ha. Elakt, vi svalde betet. :lol:
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

AGCF skrev:
Men jag lade in en fråga där med nu, om någon tysk är pigg på att kolla batteridekalen ;)
Försökte leta i forumet, var sker detta snack?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Fick svar nu:
We actually went through all of this over the past few weeks: the cars have been heavier since last year. Why, we don‘t know, but 1967 (or 1980 with trailer hook) have been around longer.

The higher horsepower is because the acceleration boost is now in the CoC. The cars have the same horsepower without it, but the extra 50hp are now regulated. Canbus data on acceleration confirms this.

Model 3 doesn‘t have the battery stickers. Only s/x. I have read the canbus data of my M3 LR. Nominal full pack when new is still 77,8kW.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Sjukt ospännande förklaring. Går och lägger mig nu. Har i alla fall bokat tåg som tar mig nonstop från Norrköping till Arlanda den 8 september. Ska ha med mig en hundring så jag kan köpa en liten svart kaffe på flygplatsen :lol:
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare

Inlägg av DrSweden »

AGCF skrev:
Fick svar nu:
We actually went through all of this over the past few weeks: the cars have been heavier since last year. Why, we don‘t know, but 1967 (or 1980 with trailer hook) have been around longer.

The higher horsepower is because the acceleration boost is now in the CoC. The cars have the same horsepower without it, but the extra 50hp are now regulated. Canbus data on acceleration confirms this.

Model 3 doesn‘t have the battery stickers. Only s/x. I have read the canbus data of my M3 LR. Nominal full pack when new is still 77,8kW.
Tack, ja, dragkrok plus extrabalk väger ju en hel del, kanske mer isolering också? Vad menar han med hästarna, reglerade extrahästar?
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Beställde en vit m3p i tisdags, fick vin idag och ett samtal om lev andra halvan av september. Snabba bud:) kommer dock inte ta lev innan batteridagen. Vem vet vad den dagen har i sitt sköte.
Skriv svar