Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jordad skrev:
Någon som varit inne på Avanza idag? De har ökat antalet aktier men inte justerat värdet ännu. Jag höll på att ramla av stolen :D
Hahaha! Ja, underbart. Fan vad rik jag är! Synd att man inte kan sälja nu!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Jordad skrev:
Någon som varit inne på Avanza idag? De har ökat antalet aktier men inte justerat värdet ännu. Jag höll på att ramla av stolen :D
Fast det hade ju knappast funnits någon att sälja till för det priset i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Jordad skrev:
Fast det hade ju knappast funnits någon att sälja till för det priset i alla fall.
Hade detta gjorts över nyåret och vi hade haft förmögenhetsskatt så hade det inte blivit så roligt. Nu är det dock roligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per38308

Inlägg av perwis »

Det är mycket snack om Tesla är övervärderat eller inte.

Jag tror de flesta inser att man inte bara kan titta på enkla mått som Earnings Per Share (EPS) och multipel på denna, eftersom Tesla är ett tillväxt-företag.

Det man kan göra är att försöka modellera framtida vinster, och dessa kommer troligen bli förvånansvärt stora. Två av de bästa Tesla-följarna på Youtube har nyligen presenterat sina modeller lite mer i detalj. Jag tycker det är nödvändigt att åtminstone titta på dessa och försöka förstå dem, innan man kan uttala sig tvärsäkert att Tesla-aktien är övervärderad just nu.

1. Börja med denna: Rob Mauer (Tesla Daily på Youtube och Podcast) presenterade sin analys i en föreläsning som han höll för studenter för inte så länge sedan. Bra intro till hur man kan tänka om värdering. Rob Mauer är en av de mest välkända ”hobbyanalytiker” av Tesla. Nu jobbar han iofs med detta heltid sedan ett par år. Han blev nyligen erkänd som den bästa Tesla-kännaren av Jim Cramer som är en erfaren börsjournalist.
Här är Rob Mauers föreläsning:

2. Rob Mauers analys är mer på sikt, men hur kommer det se ut i år, är TSLA i en bubbla just nu? Den som är övertygad om det rekommenderar jag att titta på Galielio Russel's (Hyperchange på Youtube) senaste analys. Han presenterar att Q3 och Q4 kommer troligen vara oerhört större vinster än vad folk tror, då Teslas marginaler nu kommer öka väldigt mycket.

Sen är det inte alltid säkert att en teknisk analys av aktien är det bästa. Det är nämligen oerhört svårt att modellera vinsten för framtiden, och de existerande analyserna tar typiskt inte in de produkter som finns i pipelinen, och förstås inte möjliga framtida produkter.

Just nu vet vi om kommande eller fortfarande relativt små produkter som Tesla har presenterat: Tesla Energy (solar roof, power pack för hemmen, mega-pack och autobidder för elbolag), Semi (Lastbilen), Cybertruck, Roadster2.

Elon har själv sagt att han förväntar sig att Energy är minst lika stor som Automotive för Tesla. Elon har också sagt att han inte känner till något företag som har en lika lovande product-roadmap som Tesla. Självklart säger han det, men jag är böjd att hålla honom. Var och en av dessa har enorm potential. Det räcker att en av dem blir en hit så kommer det påverka framtida vinsten mycket. Inte omöjligt att alla blir hittar.

Och vilka framtida produkter kommer detta oerhört innovativa teknikbolag ta fram? Det har vi ingen aning om. Jämför med Apple, som plötsligt fick sin stora hit med iPhone, vilken driver vinsten, men sedan dess har tillkommit Apple Watch, iPad, AirPods är enormt stora och framgångsrika produkter som ingen hade någon aning om för 10 år sedan (iPhone släpptes 2007). Vilka produkter kommer Tesla ha lanserat om 10 år? Jag har absolut ingen aning, men jag kan tänka mig att det är åtminstone ett par tre till stora grejor som vi inte har sett ännu.

Hur värderar man detta? Svaret är att man behöver inte nödvändigtvis värdera kvalitativt i en modell. Det finns de som bygger hela sin investerings-filosofi på att hitta bolag man tror på, och satsa på dem och hålla dem länge. Jag gissar att de flesta av oss som köpte Tesla tidigt inte gjorde en teknisk modell för framtida vinster, utan bara insåg att detta är något speciellt som kommer att bli stort.

Ett exempel på en professionell investerare är Akre Capital, som presenterar sin filosofi såhär:
"Taking a step back, our investment philosophy involves concentrating our capital in a small number of what we believe to be growing and competitively advantaged businesses. These kinds of businesses are rare and are only periodically available for purchase at attractive valuations. With that in mind, we do our best to hold on for the long term, so that our capital may compound as the businesses grow.

Holding on means resisting the temptations to sell — and there are many. We tune out politics and macroeconomics. To the surprise of many, neither valuation nor price targets play a role in our sell decisions."
https://www.akrecapital.com/the-art-of-not-selling/

Jag tror båda metoderna kan vara bra, och att man kan lära sig en hel del av båda sätten att tänka. En lång Tesla-investerare som också förordar detta är Dave Lee på Youtube jag också rekommenderar att folk följer.

Var för all del kritisk till olika analyser och modeller, men det är lätt att bara vara ytligt kritisk. Om man är seriös så måste man försöka ta till sig av de bästa tekniska analyserna och engagera sig med dessa. Antar jag att Tesla kommer fortsätta bara göra väldigt lite vinst? Antar jag att Elon bara har rosafärgade glasögon eller till och med lurar oss när han säger att det är troligt att Tesla kommer växa med 50% per år och han bedömer det extremt osannolikt att tillväxten kommer vara lägre än 40% per år? Var ärlig med dina antaganden.

Och nöj det inte bara med att titta på siffrorna på kvartalsrapporten. Vad står det där? Vad är planerna för den närmaste framtiden? Vad säger de på "earnings call"? Tror jag att Tesla är ett innovativt företag som har något speciellt, som är väldigt ovanligt, eller är det bara ett bolag som alla andra?

Sen vad som händer på kort sikt med aktiekursen, det är oerhört svårt att säga. Jag har ingen aning vad som kommer hända de närmaste månaderna. Jag har lärt mig vara oerhört ödmjuk inför att gissa vad som kommer hända på kort sikt med aktiekurser. Men det spelar ingen roll eftersom jag har ett långt tidsperspektiv på mina investeringar i Tesla och tror på företaget på sikt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

perwis skrev:
Han blev nyligen erkänd som den bästa Tesla-kännaren av Jim Cramer som är en erfaren börsjournalist.
Allt kan ändras med tiden...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wunderbaum
Teslaägare

Inlägg av Wunderbaum »

https://www.fool.com/investing/2020/08/ ... entence-t/

Jag vet inte hur korrekt detta är, eller med vilken agenda det är skrivet, men det gav iallafall mig en hel del intressanta reflektioner.

Exempelvis så drar jag då slutsatsen att det kan vara svårare än jag trodde för Tesla att utöka vinsten/sänka priset på sina producerade bilar för en ganska lång tid framöver (i alla fall tills dess att man lyckas skala upp produktionen riktigt ordentligt).
Detta borde i sin tur i så fall avspeglas i ett mycket lägre marknadspris på börsen i dagsläget.
Tycker jag :D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Wunderbaum skrev:
https://www.fool.com/investing/2020/08/ ... entence-t/

Jag vet inte hur korrekt detta är, eller med vilken agenda det är skrivet, men det gav iallafall mig en hel del intressanta reflektioner.

Exempelvis så drar jag då slutsatsen att det kan vara svårare än jag trodde för Tesla att utöka vinsten/sänka priset på sina producerade bilar för en ganska lång tid framöver (i alla fall tills dess att man lyckas skala upp produktionen riktigt ordentligt).
Detta borde i sin tur i så fall avspeglas i ett mycket lägre marknadspris på börsen i dagsläget.
Tycker jag :D
Samma gamla argument som blankarna har använt senaste året. Har vi inte hört det tillräckligt vid det här laget? :D Ja Tesla använder alla möjliga sätt de kan för att nå vinst precis som alla andra företag. Det finns inget större företag som inte får några skattelättnader m.m. Hade Tesla inte fått de här subventionerna så hade man tagit in de pengarna som lån eller nyemission eller bara skruvat ner expansionstakten några procent.

Rob Maurer gick igenom i senaste avsnittet hur man kan förhålla sig till subventioner och vinst:
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Rob Maurer är en av dom bättre "Tesla-fantasterna" på Youtube tycker jag.
Lugn, sansad och väl påläst.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

perwis skrev:
Var för all del kritisk till olika analyser och modeller, men det är lätt att bara vara ytligt kritisk. Om man är seriös så måste man försöka ta till sig av de bästa tekniska analyserna och engagera sig med dessa. Antar jag att Tesla kommer fortsätta bara göra väldigt lite vinst? Antar jag att Elon bara har rosafärgade glasögon eller till och med lurar oss när han säger att det är troligt att Tesla kommer växa med 50% per år och han bedömer det extremt osannolikt att tillväxten kommer vara lägre än 40% per år? Var ärlig med dina antaganden.
Traditionellt sett startar man ett företag och är i uppstartsfasen under en kort tid för att så snabbt som möjligt nå en vinstdrivande tillväxtsfas. Bezos skapade ett monster med Amazon där man var längre i uppstartsfasen och brydde sig mindre om vinst och mer om maximal expansion. Tesla gör samma sak men bryr sig ännu mindre om vinst och expanderar ännu snabbare.

De senaste 5 åren har Tesla i snitt ökat produktionen med 127% och omsättningen med 105% per år. Man måste förstå att ett företag som så aggressivt söker stordriftsfördelar också skapar ett stort övertag över konkurrenter när det gäller framtida vinst. Det enda sättet att få ett övertag på Tesla är att expandera snabbare och det finns inte något företag som ens har de ambitionerna idag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:

De senaste 5 åren har Tesla i snitt ökat produktionen med 127% och omsättningen med 105% per år.
Haha va? Det där är ju rena fantasier...

Omsättningsökning (ca):
18->19 14%
17->18 83%
16 -> 17 69%
15-> 16 75%
14 ->15 25%

Så det är inte i närheten av några 105% i snitt per år. Inte ett enda år under perioden har ökningen varit över 100%.

För Q2 2020 vs 2019 hade vi tom en minskning i omsättning med 5%.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Vad tandlös hela diskussionen blir när ni slänger siffror utan några källor..
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Jordad skrev:

De senaste 5 åren har Tesla i snitt ökat produktionen med 127% och omsättningen med 105% per år.
Haha va? Det där är ju rena fantasier...

Omsättningsökning (ca):
18->19 14%
17->18 83%
16 -> 17 69%
15-> 16 75%
14 ->15 25%

Så det är inte i närheten av några 105% i snitt per år. Inte ett enda år under perioden har ökningen varit över 100%.

För Q2 2020 vs 2019 hade vi tom en minskning i omsättning med 5%.
:oops:
Ja årets blunder för mig. Jag förenklade och tog från 4 till 25 vilket är 525% men det blir ju inte 105% per år. Onödigt att överdriva. Rätt imponerande siffror ändå.

Produktionen var däremot 145% upp under 2018. Det är imponerande nog.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jäklar vad Apple och Tesla gick upp igår kväll. Jag har idag 4-5 ggr mer stålar på Avanza än igår. Men glädjen blir nog kortvarig. Avanza har räknat upp antalet aktier efter splitten, men inte räknat om aktiekursen.

Tänk om det var sant...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

renes skrev:
Jäklar vad Apple och Tesla gick upp igår kväll. Jag har idag 4-5 ggr mer stålar på Avanza än igår. Men glädjen blir nog kortvarig. Avanza har räknat upp antalet aktier efter splitten, men inte räknat om aktiekursen.

Tänk om det var sant...
Ser rubriken på Aftonbladet framför mig.

Extra
Tesla störtdyker på Nasdaq, ner 78%
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Curik skrev:
Vad tandlös hela diskussionen blir när ni slänger siffror utan några källor..
Teslas årsredovisningar är min källa. Det trodde jag inte behövde sägas.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

renes skrev:

Tänk om det var sant...
:lol: har samma läge, aktiesplit samma dag liksom... men man kan ju se det som inspiration 8-)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

EghYcsTUMAAIeLV.png
Hur var det med statistik och förbannad lögn? Man kan svänga sig mycket med siffror, men en orsak till uppvärderingen av Tesla är definitivt att företaget börjat göra vinst. Här är EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) TTM (trailing twelve months).

En sak som lär ha positiv inverkan på kursen i höst är fortsatta vinstökningar, över analytikernas prognoser i Q3:an. Kom ihåg, i Q2 var fabrikerna stängda i sammanräknat 49 dagar, och trots det gick Tesla plus. Snacket om att det bara var tack vare försäljning av "regulatory credits" ger jag inte mycket för - utan stängningen hade det sannolikt blivit plus ändå.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Andersen skrev:
EghYcsTUMAAIeLV.png
Hur var det med statistik och förbannad lögn? Man kan svänga sig mycket med siffror, men en orsak till uppvärderingen av Tesla är definitivt att företaget börjat göra vinst. Här är EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) TTM (trailing twelve months).

En sak som lär ha positiv inverkan på kursen i höst är fortsatta vinstökningar, över analytikernas prognoser i Q3:an. Kom ihåg, i Q2 var fabrikerna stängda i sammanräknat 49 dagar, och trots det gick Tesla plus. Snacket om att det bara var tack vare försäljning av "regulatory credits" ger jag inte mycket för - utan stängningen hade det sannolikt blivit plus ändå.
"Förbannad lögn"? Du menar typ som EBITDA, dvs "Bullshit Earnings"?

Ja det vore ju f-n om man inte klarade att göra vinst så långt upp i resultaträkningen. Det relevanta är såklart däremot att de (äntligen) gör en marginell nettovinst.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Max3

Inlägg av Max3 »

Tänker någon fylla på med aktier imorgon?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Just det, det kanske skulle vara bra.... ska försöka hinna få över lite pengar till Avanza :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

kenjon skrev:
Just det, det kanske skulle vara bra.... ska försöka hinna få över lite pengar till Avanza :-)
Det går på några sekunder med swish
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Gjorde det förra gången, men var för trött inatt, gjorde en banköverföring istället :-(
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Är inte riktigt med på varför det skulle vara bättre att köpa aktier efter split?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pejvic skrev:
Är inte riktigt med på varför det skulle vara bättre att köpa aktier efter split?
Vill man bara ha en aktie så ser jag en skillnad men förstår inte heller vitsen med att köpa fler efter splitten. om man inte ville köpa 1 aktie i fredags, varför skulle man köpa fem aktier idag?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Min erfarenhet är att efter en split (aktien blir ju billigare då) så ökar värdet skapligt snabbt, eftersom fler "har råd" att handla då. Så den går upp rätt snabbt.
Men självklart kan det gå åt andra hållet också.
Bokat Cybertruck
Skriv svar