När väl trillingarna är ute på marknaden, då tror jag att försäljningen av dyra e-tron kommer att minska.Thexps skrev:mati skrev:Jag antar att du menar ID4.Zalman3 skrev:Av trillingarna Audi Q4, VW ID3 och Skoda Enyaq så hoppas jag på att den riktiga versionen av Skoda Enyaq är snyggast, billigast och bäst.![]()
Jag pendlar som sagt mellan folkan och Skodan. Skodan var klart snyggast som konceptbil, men i verkligheten blir det nog inte riktigt så, tror jag. Vi får se på tisdag. Audin tror jag inte på överhuvudtaget. Den blir bara dyr och får sämst räckvidd enligt de siffror vi har sett hittills. Den är nog bäst för dem som absolut vill ha en Audi.
Nu börjar elbilarna äntligen bli lite som alla andra bilar. Man väljer efter tycke, smak och plånbok. Hittills var man ju tvungen att välja den bil som var den minst dåliga kompromissen.
Vi är numera inställda på att byta bort e-tron så fort som möjligt. Med en ID4 eller Enyaq skulle jag i princip halvera mina månadskostnader för bilen.
Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
Är det lönekostnader då eller driftkostnader du syftar på?
*nyfiken med finger på köpknapp för E-Tron
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nej, e-tron är en mycket fin bil. Inget snack om saken. Det är bara månadskostnadena som inte är riktigt kompatibla med min ekonomi tyvärr. Bilen kostade 1,1 miljoner, jag har lagt 250.000 som första förhöjda, ändå så ligger den runt 8000kr/mån i leasingkostnad. Visserligen inkluderar det försäkring, men ändå. Förmånsvärdet ligger också på 8000kr ungefär. Det är förbaskat mycket pengar. Teslan jag hade innan var visserligen ännu dyrare, men det är en ingen större tröst. Största problemet är att jag använder bilen inte så mycket som det var tänkt. Mycket pga Corona såklart. Jag har inte kört mer än 300 mil med den sen januari. Och inga tjänstemil alls nästan. Det blir väldigt dyra mil. Inte riktigt som planerat.Thexps skrev:Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
För våra dagliga ärenden tar vi alltid e-Golfen så länge vi inte tar med båda hundarna eller behöver dra släp. Den är smidigare och naturligtvis även betydligt billigare i drift. E-tron drar lätt 60-70% mer ström. Men det är inte det som är problemet eftersom det handlar om relativt små belopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det låter som mycket pengar både privat och för företaget. Särskilt som den knappt används. Pengaförstöringmati skrev:Nej, e-tron är en mycket fin bil. Inget snack om saken. Det är bara månadskostnadena som inte är riktigt kompatibla med min ekonomi tyvärr. Bilen kostade 1,1 miljoner, jag har lagt 250.000 som första förhöjda, ändå så ligger den runt 8000kr/mån i leasingkostnad. Visserligen inkluderar det försäkring, men ändå. Förmånsvärdet ligger också på 8000kr ungefär. Det är förbaskat mycket pengar. Teslan jag hade innan var visserligen ännu dyrare, men det är en ingen större tröst. Största problemet är att jag använder bilen inte så mycket som det var tänkt. Mycket pga Coroma såklart. Jag har inte kört mer än 300 mil med den sen januari. Och inga tjänstemil alls nästan. Det blir väldigt dyra mil. Inte riktigt som planerat.Thexps skrev:Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
För våra dagliga ärenden tar vi alltid e-Golfen så länge vi inte tar med båda hundarna eller behöver dra släp. Den är smidigare och naturligtvis även betydligt billigare i drift. E-tron drar lätt 60-70% mer ström. Men det är inte det som är problemet eftersom det handlar om relativt små belopp.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Tack för input! Kanske fel tråd och dra detta. Men har möjlighet att plocka ut en via arbetet, Proline, för ca 5000kr i månaden inkl. Allt. Audi har galna företasrabatter. Vilket kanske inte är kvar så länge. Sen funderar man även om man ska vänta på t.ex Skoda och se vad den erbjuder. Men då kanske man missat erbjudandet på E-Tron om Skoda inte är intressant.mati skrev:Nej, e-tron är en mycket fin bil. Inget snack om saken. Det är bara månadskostnadena som inte är riktigt kompatibla med min ekonomi tyvärr. Bilen kostade 1,1 miljoner, jag har lagt 250.000 som första förhöjda, ändå så ligger den runt 8000kr/mån i leasingkostnad. Visserligen inkluderar det försäkring, men ändå. Förmånsvärdet ligger också på 8000kr ungefär. Det är förbaskat mycket pengar. Teslan jag hade innan var visserligen ännu dyrare, men det är en ingen större tröst. Största problemet är att jag använder bilen inte så mycket som det var tänkt. Mycket pga Corona såklart. Jag har inte kört mer än 300 mil med den sen januari. Och inga tjänstemil alls nästan. Det blir väldigt dyra mil. Inte riktigt som planerat.Thexps skrev:Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
För mig har det aldrig varit meningen att ha en så pass dyr bil i all evighet. Första Teslan var ett undantag, en kombination av hjärnsläpp och ha-begär. Ekonomiskt vansinne, men jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Tanken var då att behålla den i max fyra år, dvs tills ungefär i år. Förhoppningen var att det skulle finnas mycket billigare elbilar fram tills dess. Sen startade jag eget och såg en möjlighet att få ner månadskostnaden genom att ta en leasingbil på företaget istället. Och visst blev det lite billigare. Men eftersom jag inte var nöjd med denna bilen och inte orkade ha den kvar så bytte jag den mot en e-tron. I brist på billigare alternativ. Det var alltså tredje svindyra bilen i rad. Lite billigare än Teslan förvisso, men fortfarande långt utanför vad jag i vanliga fall hade kunnat tänka mig betala för en bil.
Men nu kommer det äntligen de billiga elbilarna, med dragkrok och allt, som jag har väntat på i fyra år. Äntligen! Leasingen på Audin går egentligen inte ut förrän i början av 2022, men om det finns möjlighet att få ner månadskostnadena tidigare än så ser jag ingen anledning att behålla den hela leasingperioden ut. Och oavsett så hade jag därefter ändå skaffat en mycket billigare elbil. Nu när de äntligen börjar komma.
Men nu kommer det äntligen de billiga elbilarna, med dragkrok och allt, som jag har väntat på i fyra år. Äntligen! Leasingen på Audin går egentligen inte ut förrän i början av 2022, men om det finns möjlighet att få ner månadskostnadena tidigare än så ser jag ingen anledning att behålla den hela leasingperioden ut. Och oavsett så hade jag därefter ändå skaffat en mycket billigare elbil. Nu när de äntligen börjar komma.
Jag hittar ingen info om dragkrok, dragvikt, 2wd vs 4wd. Får intrycket att du hittade det Mati?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Ja. Det snurrade runt en del siffror för ett tag sedan. Jag ska försöka leta fram dem igen. Men det var preliminära siffror tror såklart. Är de fel så är det ju toppen.
Antar att det är en 50 proline med audin subvention på 105k plus lite rabatt ?Thexps skrev:Tack för input! Kanske fel tråd och dra detta. Men har möjlighet att plocka ut en via arbetet, Proline, för ca 5000kr i månaden inkl. Allt. Audi har galna företasrabatter. Vilket kanske inte är kvar så länge. Sen funderar man även om man ska vänta på t.ex Skoda och se vad den erbjuder. Men då kanske man missat erbjudandet på E-Tron om Skoda inte är intressant.mati skrev:Nej, e-tron är en mycket fin bil. Inget snack om saken. Det är bara månadskostnadena som inte är riktigt kompatibla med min ekonomi tyvärr. Bilen kostade 1,1 miljoner, jag har lagt 250.000 som första förhöjda, ändå så ligger den runt 8000kr/mån i leasingkostnad. Visserligen inkluderar det försäkring, men ändå. Förmånsvärdet ligger också på 8000kr ungefär. Det är förbaskat mycket pengar. Teslan jag hade innan var visserligen ännu dyrare, men det är en ingen större tröst. Största problemet är att jag använder bilen inte så mycket som det var tänkt. Mycket pga Corona såklart. Jag har inte kört mer än 300 mil med den sen januari. Och inga tjänstemil alls nästan. Det blir väldigt dyra mil. Inte riktigt som planerat.Thexps skrev:Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
Det är faktiskt E-Tron 55 Quattro Proline, innehåller Assistanspaketet Tour och lite annat som inte finns i grundbilen. Mycket bra priser nu från fabrik.Stevvee skrev:Antar att det är en 50 proline med audin subvention på 105k plus lite rabatt ?Thexps skrev:Tack för input! Kanske fel tråd och dra detta. Men har möjlighet att plocka ut en via arbetet, Proline, för ca 5000kr i månaden inkl. Allt. Audi har galna företasrabatter. Vilket kanske inte är kvar så länge. Sen funderar man även om man ska vänta på t.ex Skoda och se vad den erbjuder. Men då kanske man missat erbjudandet på E-Tron om Skoda inte är intressant.mati skrev:Nej, e-tron är en mycket fin bil. Inget snack om saken. Det är bara månadskostnadena som inte är riktigt kompatibla med min ekonomi tyvärr. Bilen kostade 1,1 miljoner, jag har lagt 250.000 som första förhöjda, ändå så ligger den runt 8000kr/mån i leasingkostnad. Visserligen inkluderar det försäkring, men ändå. Förmånsvärdet ligger också på 8000kr ungefär. Det är förbaskat mycket pengar. Teslan jag hade innan var visserligen ännu dyrare, men det är en ingen större tröst. Största problemet är att jag använder bilen inte så mycket som det var tänkt. Mycket pga Corona såklart. Jag har inte kört mer än 300 mil med den sen januari. Och inga tjänstemil alls nästan. Det blir väldigt dyra mil. Inte riktigt som planerat.Thexps skrev:Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
145.000 + 65.000 i rabatt.
Fick en lägre TCO på 55an än 50 pga. Deras rabatter nu, ca 500 mindre i månaden än likvärdig 50.
Intressant !Thexps skrev:Det är faktiskt E-Tron 55 Quattro Proline, innehåller Assistanspaketet Tour och lite annat som inte finns i grundbilen. Mycket bra priser nu från fabrik.Stevvee skrev:Antar att det är en 50 proline med audin subvention på 105k plus lite rabatt ?Thexps skrev:Tack för input! Kanske fel tråd och dra detta. Men har möjlighet att plocka ut en via arbetet, Proline, för ca 5000kr i månaden inkl. Allt. Audi har galna företasrabatter. Vilket kanske inte är kvar så länge. Sen funderar man även om man ska vänta på t.ex Skoda och se vad den erbjuder. Men då kanske man missat erbjudandet på E-Tron om Skoda inte är intressant.mati skrev:Nej, e-tron är en mycket fin bil. Inget snack om saken. Det är bara månadskostnadena som inte är riktigt kompatibla med min ekonomi tyvärr. Bilen kostade 1,1 miljoner, jag har lagt 250.000 som första förhöjda, ändå så ligger den runt 8000kr/mån i leasingkostnad. Visserligen inkluderar det försäkring, men ändå. Förmånsvärdet ligger också på 8000kr ungefär. Det är förbaskat mycket pengar. Teslan jag hade innan var visserligen ännu dyrare, men det är en ingen större tröst. Största problemet är att jag använder bilen inte så mycket som det var tänkt. Mycket pga Corona såklart. Jag har inte kört mer än 300 mil med den sen januari. Och inga tjänstemil alls nästan. Det blir väldigt dyra mil. Inte riktigt som planerat.Thexps skrev:Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
145.000 + 65.000 i rabatt.
Fick en lägre TCO på 55an än 50 pga. Deras rabatter nu, ca 500 mindre i månaden än likvärdig 50.
Här t.ex. (Heckantrieb = RWD, Allrad = AWD)PapaD skrev:Jag hittar ingen info om dragkrok, dragvikt, 2wd vs 4wd. Får intrycket att du hittade det Mati?
https://www.mobile.de/magazin/artikel/s ... test-32994Dazu gehören Anhängerkupplung (Anhängelast Skoda Enyaq: 1.000 kg mit Heckantrieb, 1.200 kg mit Allrad)
https://www.mobile.de/magazin/artikel/s ... avia-platzDen delar ungefär stamvolymen med den (585 till 1711 liter; Octavia: 640 till 1700
Skoda Enyaq har alltså större bagage 1.711 liter
mot Skoda Octavia på 1.700 liter.
Audi e-tron har 1.725 liter.
Audi A6 Avant 1.680 liter.
Volvo V90 1.526 liter
Vad man tror priserna blir i Tyskland för Skoda Enyaq.
Citat från ett forum.
https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50#range
Ludego tror att priserna börjar vid 35.000 till 40.000 euro.
Citat från ett forum.
EV Database tror att priserna börjar vid 35.000 euro(minus 9000 euro i stöd).
Skoda (19% MwSt.)
Listenpreis
Förderung
ENYAQ iV 80vRS
49495
39.965
ENYAQ iV 80X
47995
38.465
ENYAQ iV 80
45995
36.465
ENYAQ iV 60
38995
29.465
ENYAQ iV 50
36995
27.465
https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50#range
Ludego tror att priserna börjar vid 35.000 till 40.000 euro.
Preis: 35.000-40.000 € in der Grundversion
Founders Edition 1895 st. troligen Škoda ENYAQ iV 60 med extra utrustning
/quote]
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
EDIT.
LIVE World Premiere: ŠKODA ENYAQ iV
Skoda Enyaq testas med släp.
Startar kl10.00
https://skoda-virtual-event.com/
Nånstans mellan strax under 500k upp till 600k i Svenska priser skulle jag gissa.
Läcker bild. Ser den verkligen ut såhär? I morgon får vi veta mer.
Ändrad tid från kl19.00 till 18.40.
World premiere of the electric
ŠKODA ENYAQ iV
Prague, 1 September 2020
Live stream starts at 18:40
En icke-bil? Första bilen borde ju heta 0001thnis skrev:

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Blir det ett likadant "icke-evenemang" som när ID3 presenterades tro?Zalman3 skrev:Ändrad tid från kl19.00 till 18.40.
World premiere of the electric
ŠKODA ENYAQ iV
Prague, 1 September 2020
Live stream starts at 18:40
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hittade bilder som råkat läcka ut lite för tidigt:

Senast redigerad av Revoltra, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i fronten 
ser bra ut tycker jag, synd bara att SUV inte är nåt för mig.

ser bra ut tycker jag, synd bara att SUV inte är nåt för mig.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Riktigt snygg!!!