SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av chpaulin »

erbo73 skrev:
Nu är det nog väldigt nära öppning i Mora. En grå Tesla med Tesla-dekaler stod och laddade (provladdade?) samtidigt som installationsfirman sprang runt och fixade.
Skönt att snart kunna säga att det är lugnt att ta teslan till Sälen :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Superbar

Inlägg av Superbar »

Jag var bokad för provkörning i Täby nu på lördag den 17'e, men blev uppringd förra veckan och fick det ändrat till en vecka senare. Som orsak angavs att ett par bilar behövdes till "ett evenemang". Kanske till Mora?
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Det verkar gå långsamt i hela världen. Inte många nya prickar på http://supercharge.info/.
().....
Det verkar ha fluktuerat en hel del och förra året tog det fart under oktober/november. Verkar dock som det är lite lugnare utrullning just nu men man vet aldrig. Tar inte mer än ett par veckor att bygga en station och det är mer än 2 månader kvar på året.

2014:
Januari:0
Februari:0
Mars:0
April:2
Maj:3
Juni:5
Juli:23
Augusti:12
September:10
Oktober:13
November:24
December:17

2015:
Januari:7
Februari:7
Mars:5
April:6
Maj:6
Juni:7
Juli:18
Augusti:10
September:4
Oktober:4
Svenssons skrev:
Precis och om man kollar januari-september 2014 jämfört med januari-september i år så har det faktiskt byggts ca 25% fler i år än förra året, 55 mot 70 så det går inte alls säga att de tappat tempot mot förra året, tvärt om. Bygger de lika många under oktober-december i år som förra året så får Europa 124 nya stationer i år mot 109 förra året.
Hur räknar du ?
Utbyggnaden satte ju fart under senare delen av 2014. Våren 2014 fanns det ju tex i Sverige inte en enda SC.

Så en rimlig jämförelse måste ju vara efter att Tesla börjar bygga SC med viss fart i Europa jämfört med idag.

Om vi då jämför juli-sept 2014 med samma månader 2015 får vi enligt dina siffror 45 mot 32.
En minskning.

Fler än jag noterar att det snart blir problem för dem att uppfylla de mål de förbundit sig till. Det skulle ge dåliga signaler till marknaden och jag utgår från att det finns mycket handfasta orsaker till Teslas agerande.

Jag lanserar taskig kassa som en möjlig orsak.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jans skrev:
Hur räknar du ?
Utbyggnaden satte ju fart under senare delen av 2014. Våren 2014 fanns det ju tex i Sverige inte en enda SC.

Så en rimlig jämförelse måste ju vara efter att Tesla börjar bygga SC med viss fart i Europa jämfört med idag.

Om vi då jämför juli-sept 2014 med samma månader 2015 får vi enligt dina siffror 45 mot 32.
En minskning.

Fler än jag noterar att det snart blir problem för dem att uppfylla de mål de förbundit sig till. Det skulle ge dåliga signaler till marknaden och jag utgår från att det finns mycket handfasta orsaker till Teslas agerande.

Jag lanserar taskig kassa som en möjlig orsak.
Att plocka ut just juli-september för att visa på en minskning är ju cherry-picking. Tesla började att bygga ut Superchargers i Europa under 2013, inte 2014. De hade byggt 14 stationer under årets sista 4 månader+1 dag innan 1/1 2014. Helåret är det som bör granskas och inte plocka ut vissa månader som passar.

Jag skulle också kunna räkna på att årets utveckling hittills i år jämfört med förra året fortsätter under oktober-december vilket i så fall skulle resultera i 25% fler stationer under perioden jämfört med förra året vilket skulle resultera i närmare 138 stationer i år. Nu är framtiden svår att förutspå så jag gick på lite mer konservativa linjen med samma antal som förra året även ifall årets utbyggnad hittills varit 25% större än förra året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu är SuperChargern i Mora öppen enligt Tesla :D
Användarvisningsbild
joppa
Teslaägare

Inlägg av joppa »

vigge50 skrev:
Någon som varit där och kan bekräfta detta, att den fungerar? Jag skall köra den vägen imorgon söndag och vore bra och veta om den fungerar innan jag kör 27mil enkelväg utan laddmöjlighet på någon annan supercharger.
"It´s nice to be important but it´s more important to be nice"

Model X P100DL Raven -19
Model S 85D -15
Model S P85+ -13
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Har den kommit upp på navigatorn kan man nog utgå från att den testats av Tesla eller underleverantören och klarat testet, så nog ungefär lika liten risk som att köra via någon äldre supercharger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

joppa skrev:
vigge50 skrev:
Någon som varit där och kan bekräfta detta, att den fungerar? Jag skall köra den vägen imorgon söndag och vore bra och veta om den fungerar innan jag kör 27mil enkelväg utan laddmöjlighet på någon annan supercharger.
Glöm inte att ta lite bilder! Eftersom du dessutom verkar vara en Tesla-ägare, glöm inte att följa instruktionerna på nedre delen av den här sidan: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare

Inlägg av Jelasto »

Mora finns i navigatorn nu så då lär den garanterat vara igång.
85D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Förhoppningsvis är den klar när den syns i navigatorn, men det funkar inte att navigera via den till tex Orsa från Stockholm, navigatorn tar inte med den som en Supercharger.
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

Har just laddat i Mora och det fungerade utmärkt. Kanske var jag till och med först?
IMG_20151017_144454.jpg
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Jag passerade ca 13:00. Då var det en grå där med sladden istoppad. Men det är ju bättre att vara tvåa på en SC än i en boxningsmatch.
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

Elbilisten skrev:
Jag passerade ca 13:00. Då var det en grå där med sladden istoppad. Men det är ju bättre att vara tvåa på en SC än i en boxningsmatch.
O där förstörde du min dröm. ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

fodogen skrev:
Har just laddat i Mora och det fungerade utmärkt. Kanske var jag till och med först?
Va skräpit de är där. Nån som bara kastat ut skräp och handbörgepapper genom fönstret och kört iväg efter laddning?
Dåligt
Är de ofta skräpit runt SC?
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Kalle skrev:
fodogen skrev:
Va skräpit de är där. Nån som bara kastat ut skräp och handbörgepapper genom fönstret och kört iväg efter laddning?
Dåligt
Är de ofta skräpit runt SC?
Hmm, kanske kompensation för att det inte finns utspilld bensin och diesel att stå och trampa i :roll:

Jag vill dock tro att folk som kör elbil i allmänhet tänker ett steg längre även i andra miljöfrågor. Hoppas kommunen har råd ett par skräpkorgar.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC :cry:
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC :cry:
Den kommer.... snart! Planen har ju varit i år och sätter de spaden i marken inom en månad bör det gå. Om inte gissar jag på tidigt 2016.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Flera andra har kört fram och tillbaka till Öland. T ex http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=20
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Ska ju vara på g. Det senaste ryktet var väl Tindered om jag inte minns fel. Sen ska det ju även komma en i kalmartrakten.

Jag är på norra öland varje sommar och det gick faktiskt relativt smärtfritt redan nu i somras. Laddade fullt i Sillekrog och åkte sedan till Kalmar där vi handlade på Ica maxi och åt lite mat samtidigt som vi laddade med deras trefas. Sen tog vi oss till Byxelkrok med 10 mil kvar i batteriet när vi var framme.

I Borgholm finns det numera även 4st typ2-laddare mitt inne vid torget som funkar bra.

Till nästa sommar räknar jag dock med att de nya SuC ska vara på plats så att det blir ännu smidigare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Chademo funkar nästan lika bra men det ser inte ut att finnas några sådana heller på den vägen ännu. Oskarshamns Chademo togs viss bort ... Den rutten ser ut att vara mörklagd. Dock räcker strömmen bättre än man tror. Drabbas du av tvivel
tar du omvägen över Norrköping /Klinga och då kan du ju ladda i lite och till Kalmar /Öland bör det ju funka fint därifrån... Norsholm verkar ha en Cleverladdare på G och därifrån kan man ju gena över till E22 igen.
Skulle tro att det ändå går problemfritt även med min 70D, men utan stor marginal.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Hej och tack för svar och tips.
Jo, med hjälp av tredjepartsladdare går det ju, framförallt på sommaren, men problemet för oss är att vi åker dit (Sandvik) ungefär var fjärde weekend även på höst och vår. Då åker vi efter jobbet på torsdagen vilket innebär att vi, för att komma dit i anständig tid behöver kunna ladda riktigt snabbt och ganska sent på kvällen. Ett pitstop på Sillekrog funkar men sedan behövs det en till SC för att nå fram.
Jag har bett Tesla om någon form av konkret besked när det (och var) det ska finnas SC längst E22an och även typ villkorat det mot beställning men inget formellt svar än...

Måste dock passa på och tacka detta forum för ovärderlig hjälp i beslutsprocessen! Även om det ibland kan uppfattas som lite vinklat ;) Har dock (tidigare) jobbat på Apple i många år så tillhör väl själv en sekt, men är väl därför rätt van och lärt mig läsa mellan raderna :) Hoppas kunna bidra med matnyttig info och tyckande - när jag också får min bil...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Kirre skrev:
Jo, med hjälp av tredjepartsladdare går det ju, framförallt på sommaren, men problemet för oss är att vi åker dit (Sandvik) ungefär var fjärde weekend även på höst och vår. Då åker vi efter jobbet på torsdagen vilket innebär att vi, för att komma dit i anständig tid behöver kunna ladda riktigt snabbt och ganska sent på kvällen. Ett pitstop på Sillekrog funkar men sedan behövs det en till SC för att nå fram.
Vilken sträcka är det du åker?
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

kangru skrev:
Kirre skrev:
Vilken sträcka är det du åker?
E4, E22 och 176. Uppsala - Stockholm - Norrköping - Västervik - Kalmar - Borgholm - Sandvik (och tillbaka)
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Kirre skrev:

E4, E22 och 176. Uppsala - Stockholm - Norrköping - Västervik - Kalmar - Borgholm - Sandvik (och tillbaka)
Just nu är det via Toftaholm (med en viss omväg (18mil)) som detta går. Beroende på när ni kör så kan det vara värt att se om det går att äta middag där på vägen ner. Sedan kanske alternativet är att titta på vilka chademo laddare det finns på vägen som går att kombinera med mat, kanske i Västervik?
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Chademo i Västervik??
HAHHHAHHAHHHAAAAAAAAHAHHAHHAA... Garvar läppen av mig... SKULLE INTE TRO DET. :o :roll: ;)

Men finns 230V 10A utanför kommunhuset. På kontorstid. Konstant ICE:ad. Bara att ta för sig av laddlyxen.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar