Absolut, det finns forfarande folk som sitter med tjocktv och är nöjda med det.mati skrev:Men alla kanske inte vill ha en hypermodern smartphone på hjul utan bara en bil som går på el?taliz skrev:Har väl mer med helhetsupplevelsen att göra.
Det är ingen hypermodern smartphone on wheels.
Mer tjocktv on wheels...
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Visst, och det finns till och med folk som inte längre har någon tv alls eftersom de anser att det är väldigt gammaldags med stora skärmar som står omkring i ett rum och tar plats. Har du fortfarande en tv menar du?taliz skrev:Absolut, det finns forfarande folk som sitter med tjocktv och är nöjda med det.mati skrev:Men alla kanske inte vill ha en hypermodern smartphone på hjul utan bara en bil som går på el?taliz skrev:Har väl mer med helhetsupplevelsen att göra.
Det är ingen hypermodern smartphone on wheels.
Mer tjocktv on wheels...
Jag tycker att Enyaq verkar vara en mycket kompetent elbil som skulle uppfylla alla mina transportbehov. Jag ser ingen vinst för mig att åka omkring i en smartphone.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14

Det skiljer ca 4% i pris.
Skoda 452.500:- 132kW 390km
VW 434.900:- 150kW 421 km
Volkswagen ID3 ID.3 Life
3 495 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... e/91761452
Skoda Enyaq med ett påslag på 4% skulle kunna kosta ca 3.636kr i månaden i privatleasing.
Volkswagen ID3 ID.3 Life
3 495 kr/mån
Skoda Enyaq med ett påslag på 4% skulle kunna kosta ca 3.636kr i månaden i privatleasing.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fast nu pratar du ID3 och inte ID4.Zalman3 skrev:Det skiljer ca 4% i pris.
Volkswagen ID3 ID.3 Life
3 495 kr/mån
Om den har mer än 1 skärm och om den har rattvärme så är den inte modern! Sen ska den också ha ett svåråtkomligt bagage för att vara modern. Visste du inte det?mati skrev:På vilket sätt är det en konverterad fossilare? Man kan tycka vad man vill om Skoda som märke och Enyaq som bil, men det är verkligen inten konverterad fossilbil. Då skulle man på samma sätt kunna argumentera att Model S när den kom var en konverterad fossilbil. Det fanns inget laddnätverk, den har en fejkgrill, den har den laddlucka vid sidan där bak, den har en motorhuv utan att det finns en motor under den, den har till och med spakar vid ratten som kommer från en fossil-Mercedes.kikat skrev:Åtminstone jag blev besviken att de bara lanserar en konverterad fossilare efter all hype. Hoppas på att ID4 blir något modernare!
Vad är det som gör Enyaq så fossilbilslikt trots att den bygger på en helt ny och renodlad elbilsplattform?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Pruttkuddar och gamla Atarispel glöm inte det för bövelen! Det är HitechHelectriC skrev:Om den har mer än 1 skärm och om den har rattvärme så är den inte modern! Sen ska den också ha ett svåråtkomligt bagage för att vara modern. Visste du inte det?mati skrev:På vilket sätt är det en konverterad fossilare? Man kan tycka vad man vill om Skoda som märke och Enyaq som bil, men det är verkligen inten konverterad fossilbil. Då skulle man på samma sätt kunna argumentera att Model S när den kom var en konverterad fossilbil. Det fanns inget laddnätverk, den har en fejkgrill, den har den laddlucka vid sidan där bak, den har en motorhuv utan att det finns en motor under den, den har till och med spakar vid ratten som kommer från en fossil-Mercedes.kikat skrev:Åtminstone jag blev besviken att de bara lanserar en konverterad fossilare efter all hype. Hoppas på att ID4 blir något modernare!
Vad är det som gör Enyaq så fossilbilslikt trots att den bygger på en helt ny och renodlad elbilsplattform?

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Helst inte heller HUD, Matrix, Carplay, elektriskt drag, elektrisk bagagelucka, interiörbelysning i valfri färg och fysiska reglage.
Och gud förbjude om den har e-active-chassi, massor nya säkerhetsfunktioner och bakhjulsstyrning som nya S-klass som lanserades idag. Då är den redan föråldrad.
Och gud förbjude om den har e-active-chassi, massor nya säkerhetsfunktioner och bakhjulsstyrning som nya S-klass som lanserades idag. Då är den redan föråldrad.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
"Jag vill bara ha en telefon man kan ringa med!"mati skrev:Visst, och det finns till och med folk som inte längre har någon tv alls eftersom de anser att det är väldigt gammaldags med stora skärmar som står omkring i ett rum och tar plats. Har du fortfarande en tv menar du?
Jag tycker att Enyaq verkar vara en mycket kompetent elbil som skulle uppfylla alla mina transportbehov. Jag ser ingen vinst för mig att åka omkring i en smartphone.

Dom sista ångloken sågs som tekniska mästerverk. Men till syvende och sist var de ändå ånglok, och deras dagar räknade.dd88 skrev:Helst inte heller HUD, Matrix, Carplay, elektriskt drag, elektrisk bagagelucka, interiörbelysning i valfri färg och fysiska reglage.
Så ŠKODA Enyaq är ett gammalt ånglok, hur får du ihop den metaforen? Tycker att den känns betydligt modernare än många andra elbilar på marknaden.taliz skrev:Dom sista ångloken sågs som tekniska mästerverk. Men till syvende och sist var de ändå ånglok, och deras dagar räknade.dd88 skrev:Helst inte heller HUD, Matrix, Carplay, elektriskt drag, elektrisk bagagelucka, interiörbelysning i valfri färg och fysiska reglage.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
F'låt. Jag råkade glömma det. Ju färre skärmar desto bättre naturligtvis. Vad dum jag är. Men då borde ju en bil helt utan skärm vara supermodern. Hade den bara haft HUD så.... fast nej, det är ju onödigt som vi alla vet. Svårt det där.HelectriC skrev:Om den har mer än 1 skärm och om den har rattvärme så är den inte modern! Sen ska den också ha ett svåråtkomligt bagage för att vara modern. Visste du inte det?
Ja, det blir skönt när allt det man anser som komfortutrustning är borta. Ser fram emot när elektriska fönster tas bort. Även servostyrning! Snart har vi den ultimata bilen utan snick-snack, precis som du vill ha den. Bara youtube och tiktok eller nån annan app inbyggt i bilentaliz skrev:Dom sista ångloken sågs som tekniska mästerverk. Men till syvende och sist var de ändå ånglok, och deras dagar räknade.dd88 skrev:Helst inte heller HUD, Matrix, Carplay, elektriskt drag, elektrisk bagagelucka, interiörbelysning i valfri färg och fysiska reglage.

Model 3-24/Polestar 3-24
Det mesta d88 listade är ju relaterat till att man kör bilen själv. En självkörande bil har ingen nytta av det där.HelectriC skrev:Ja, det blir skönt när allt det man anser som komfortutrustning är borta. Ser fram emot när elektriska fönster tas bort. Även servostyrning! Snart har vi den ultimata bilen utan snick-snack, precis som du vill ha den. Bara youtube och tiktok eller nån annan app inbyggt i bilentaliz skrev:Dom sista ångloken sågs som tekniska mästerverk. Men till syvende och sist var de ändå ånglok, och deras dagar räknade.dd88 skrev:Helst inte heller HUD, Matrix, Carplay, elektriskt drag, elektrisk bagagelucka, interiörbelysning i valfri färg och fysiska reglage.
Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Javisst, det gör väl typ alla(förutom kanske samlare...). Men alla värderar vi olika som tur är.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!
Jag hade själv inte klagat om ovanstående ingick, men jag hade inte betalat extra för det.
Men du betalar gärna extra för en autopilot som du inte säger är autopilot fast tesla själva kallar det autopilot som egentligen är skitsamma vad den kallas för den fungerar inte.taliz skrev:Javisst, det gör väl typ alla(förutom kanske samlare...). Men alla värderar vi olika som tur är.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!
Jag hade själv inte klagat om ovanstående ingick, men jag hade inte betalat extra för det.
Näe? Det ingick. Och det fungerar utmärkt.Stevvee skrev:Men du betalar gärna extra för en autopilot som du inte säger är autopilot fast tesla själva kallar det autopilot som egentligen är skitsamma vad den kallas för den fungerar inte.taliz skrev:Javisst, det gör väl typ alla(förutom kanske samlare...). Men alla värderar vi olika som tur är.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!

Tycker rattvärme känns överflödigt i en elbil. Värmen kommer på några sekunder och bilen går att förvärma ifall det skulle vara riktigt kallt.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!
Men i en fossilare gick det inte att vara utan rattvärme för kupén blev varm lagom till man hade kommit fram till sin destination.
Den Skodan de släppte igår ser ut som något de lika gärna kunnat lansera för 10 år sedan med en dieselmotor i.
Men vill man ha en bil som ser ut som en bil har gjort i alla tider så är Enyaq säkert en fantastisk bra bil, det har jag aldrig sagt något om. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det däremot lite tråkigt att man inte utnyttjat alla utrymmen som bör finnas när det saknas både bränsletank och motor under huven.
Skoda kan rita moderna bilar om de vill men tydligen var det någon på vägen som sa stopp, hade hoppats mer på en bil i denna stil.
-
Men den kommer ju om ett år, kupévarianten alltså.kikat skrev:Tycker rattvärme känns överflödigt i en elbil. Värmen kommer på några sekunder och bilen går att förvärma ifall det skulle vara riktigt kallt.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!
Men i en fossilare gick det inte att vara utan rattvärme för kupén blev varm lagom till man hade kommit fram till sin destination.
Den Skodan de släppte igår ser ut som något de lika gärna kunnat lansera för 10 år sedan med en dieselmotor i.
Men vill man ha en bil som ser ut som en bil har gjort i alla tider så är Enyaq säkert en fantastisk bra bil, det har jag aldrig sagt något om. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det däremot lite tråkigt att man inte utnyttjat alla utrymmen som bör finnas när det saknas både bränsletank och motor under huven.
Skoda kan rita moderna bilar om de vill men tydligen var det någon på vägen som sa stopp, hade hoppats mer på en bil i denna stil.
Förstår inte alla som inte förstår att Q4 och Enyaq kommer båda i kupéversion och vanlig version, de har ju sagts flera gånger.
Enyaq är inte ID3, den är som ID4.
ID3=Seat El Born
Enyaq=ID4=Q4
Du av få som har en som fungerar utmärkt dåtaliz skrev:Näe? Det ingick. Och det fungerar utmärkt.Stevvee skrev:Men du betalar gärna extra för en autopilot som du inte säger är autopilot fast tesla själva kallar det autopilot som egentligen är skitsamma vad den kallas för den fungerar inte.taliz skrev:Javisst, det gör väl typ alla(förutom kanske samlare...). Men alla värderar vi olika som tur är.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!

Näe. Men du likt, många andra som inte äger en själv och samtidigt spenderar en massa tid på forumet, har naturligtvis den uppfattningen.Stevvee skrev:Du av få som har en som fungerar utmärkt dåtaliz skrev:Näe? Det ingick. Och det fungerar utmärkt.Stevvee skrev:Men du betalar gärna extra för en autopilot som du inte säger är autopilot fast tesla själva kallar det autopilot som egentligen är skitsamma vad den kallas för den fungerar inte.taliz skrev:Javisst, det gör väl typ alla(förutom kanske samlare...). Men alla värderar vi olika som tur är.HelectriC skrev:Jag köper bil för att använda den nu, inte om 10år när vi eventuellt har självkörande bilar på alla vägar. När bilen kör själv med mig i baksätet, då ska jag gladeligen hålla med om att rattvärme är överflödigt!
Om man nu bortser från att detta är en kupé (som kommer senare) så ser produktionsbilen faktiskt väldigt mycket ut som konceptbilen. Hela fronten är i stort sett oförändrad. De borde kanske haft med en knallgul bil igår så det blir lättare att jämföra, men det är bara att titta på bilderna. Det är inte mycket de har ändrat.kikat skrev:Skoda kan rita moderna bilar om de vill men tydligen var det någon på vägen som sa stopp, hade hoppats mer på en bil i denna stil.
Du brukar ju hänvisa till vad olika människor skriver på forum så jag antar ju att Teslaägare som skriver om sina problem inte ljuger. Men vem vet!taliz skrev:Näe. Men du likt, många andra som inte äger en själv och samtidigt spenderar en massa tid på forumet, har naturligtvis den uppfattningen.Stevvee skrev:Du av få som har en som fungerar utmärkt dåtaliz skrev:Näe? Det ingick. Och det fungerar utmärkt.Stevvee skrev:Men du betalar gärna extra för en autopilot som du inte säger är autopilot fast tesla själva kallar det autopilot som egentligen är skitsamma vad den kallas för den fungerar inte.taliz skrev:Javisst, det gör väl typ alla(förutom kanske samlare...). Men alla värderar vi olika som tur är.
Håller med. Sen är väl inte coupe-SUV'ar överdrivet moderna. Har funnits länge på fossilbilsmarknaden. X6 kom ex 2008. Då fick den också ganska mycket kritik vill ja minnas, stor , klumpig, drog mycket bränsle och inte så stor invändigt som väntat. Tiderna förändrasmati skrev:Om man nu bortser från att detta är en kupé (som kommer senare) så ser produktionsbilen faktiskt väldigt mycket ut som konceptbilen. Hela fronten är i stort sett oförändrad. De borde kanske haft med en knallgul bil igår så det blir lättare att jämföra, men det är bara att titta på bilderna. Det är inte mycket de har ändrat.kikat skrev:Skoda kan rita moderna bilar om de vill men tydligen var det någon på vägen som sa stopp, hade hoppats mer på en bil i denna stil.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd