Om bildesign

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Om bildesign

Inlägg av BrooklynS »

OT: Problemet med bildesign är att gällande mode och allmängiltiga designregler inte alltid går hand i hand.

Ett till problem är att många tror att dyra bilar ser bra ut bara för att de är dyra. Det är fel. Formgivningen avgör.

Generellt är (och har varit) franska och italienska bilar alltid mer väldesignade än tyska och svenska. Dvs objektivt snyggare.

Att få dagens bilmode med uppblåsta "SUV" att se bra ut är en stor utmaning - därför lyckades Tesla rätt bra med Cybertruck.

Övriga ser ut som skit, Audi och BMW som avskräckande exempel där ingen verkar våga säga något bara för att de är dyra och har små karosskarvar...

-----------------


Alltså, objektivt snyggare, är inte det en motsägelse? I bedömning av snyggt eller inte så är nog objektivitet något som inte passar in. Smak dvs. att bedöma vad som är snyggt eller inte är relativt subjektivt.

När det gäller desing kan vi prata om linjer, som på olika sätt harmonierar men snyggare , nja inte direkt.

Vilket ganska väl visas med att du ansåg cybertrucken vara lyckad. En bil jag tycker ser ut som en stridsvagn och därmed inte direkt snygg eller ens lyckad.
Objektivt "snygg" går absolut att fastställa. Det handlar om proportioner, design/funktion osv. Bertone och framförallt Pininfarina har lyckats många gånger i olika storleksklasser på bilar.

Cybertrucken går utanför ramarna och har ett helt eget funktionellt betingat designspråk. Därav "lyckad" - men inte snygg.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Om bildesign

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Objektivt "snygg" går absolut att fastställa. Det handlar om proportioner, design/funktion osv.
Det bottnar ju alltid i vad majoriteten subjektivt tycker. Vad som är snyggt varierar ju dessutom över tid och är även olika beroende på marknad.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5630
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om bildesign

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
.../ Generellt är (och har varit) franska och italienska bilar alltid mer väldesignade än tyska och svenska. Dvs objektivt snyggare. /...
Mulitpla.jpg
Avdelningen lyckad italiensk bildesign (ovan). :twisted: :lol: 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Om bildesign

Inlägg av Anonymous FTW »

SwedishAdvocate skrev:
BrooklynS skrev:
.../ Generellt är (och har varit) franska och italienska bilar alltid mer väldesignade än tyska och svenska. Dvs objektivt snyggare. /...
Mulitpla.jpg
Avdelningen lyckad italiensk bildesign (ovan). :twisted: :lol: 8-)
Snygg! - saknar grill
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Om bildesign

Inlägg av Anonymous FTW »

Taskigt mot tyskarna ändå. Tycker de gjort en del snygga bilar. Passat CC tycker jag har fina former, kommer inte överens med fronten riktigt dock. BMW M1 var fin också. Till och med första versionen av Golf GTI om den är i nyskick tycker jag kan vara fin.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Om bildesign

Inlägg av Kriper »

Anonymous FTW skrev:
Taskigt mot tyskarna ändå. Tycker de gjort en del snygga bilar. Passat CC tycker jag har fina former, kommer inte överens med fronten riktigt dock. BMW M1 var fin också. Till och med första versionen av Golf GTI om den är i nyskick tycker jag kan vara fin.
BMW M1 och Golf MK 1 är ritade av Giorgetto Giurigario. Så det var inte taskigt mot tyskarna, dom hade den goda smaken att anlita en av de bästa.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Om bildesign

Inlägg av Anonymous FTW »

Kriper skrev:
Anonymous FTW skrev:
Taskigt mot tyskarna ändå. Tycker de gjort en del snygga bilar. Passat CC tycker jag har fina former, kommer inte överens med fronten riktigt dock. BMW M1 var fin också. Till och med första versionen av Golf GTI om den är i nyskick tycker jag kan vara fin.
BMW M1 och Golf MK 1 är ritade av Giorgetto Giurigario. Så det var inte taskigt mot tyskarna, dom hade den goda smaken att anlita en av de bästa.
BMW M1 visst jag inte om men den var kanske för fin för att vara tysk då. Golfen när du nämner det så har jag nog hört det någon gång, men nu var det helt bortglömt.
polestar84
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jul 2020 12:01

Re: Om bildesign

Inlägg av polestar84 »

Jag har betat igenom flera bilar, men min favoritbil och sista fossilare var Seat Leon Cupra ST 2014. Leon finns ju också i en snällare variant från ca 180 000, till skillnad från min Cupra närmre 400 000... Sedan fick jag en e-Golf som företagsbil. Jag gillar också Golf - som bygger på samma platta (fossilvarianten iaf!). Men Leonen var något annat. Jag gillar de lite skarpa linjerna som Golf saknar.

Bild

Länge hoppades jag på att Seat el-Born (Cupra el-Born) också skulle komma i en kombivariant. Så verkar det inte bli.

Så jag hoppade på en sedan istället, i form av Polestar 2. Nu ställer jag hoppet till Model Y som min större bil.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Om bildesign

Inlägg av Kriper »

Walter de´Silva kunde han också.
13082598_873389766141158_6436024861934244894_n.jpg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Om bildesign

Inlägg av BrooklynS »

Titta på proportionerna hos exempelvis Alfa GTV 1300, Peugeot 504 coupé eller Lancia Aurelia coupé. Eller Jaguar XJ6 för den delen.

Jämför med BMW efter 1987... tyvärr är inte tysk bildesign särskilt lyckad generellt sett under de senaste decennierna. Bruno Saccos klassiska Mercedes W124 och W201 var nog de sista snygga av det märket. Och alla SUV-ar utom ur-Range Rover ser ju förjäkliga ut...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Om bildesign

Inlägg av Stefan T »

Bil designer 1. Virgil Exner
Hans snygga Mopar bilar 55-61 är en design dom är svårt att slå
Även bilar som Delage,
Även 40 tals (40-48) mopar bilar
Har väldigt är väldigt häftiga i designen
Görings blå Mercedes cab
Dusenberg SSJ

Det svårt att slå bilar som är gjorda innan det fanns några krav på säkerhet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Om bildesign

Inlägg av StefL »

Här kommer min brandfackla i debatten, i form av vad jag fortfarande tycker är en av de snyggast designade bilarna, Ford Granada Mk II. En europeisk Ford - dvs att betrakta som en tysk design - ritad av Uwe Bahnsen. Det är något med proportionerna och harmonin som alltid tilltalat mig med den, och en 2.8i Ghia var lite av en drömbil när jag gick i gymnasiet på 80-talet. Hade en idrottskompis vars föräldrar hade en 2.0 GL och en bekant vars mamma hade en 2.8i L som jag fick provköra en gång - enda gången jag suttit bakom ratten i en faktiskt. Men snygg tycker jag alltjämt att den är.
1280px-1982_Ford_Granada_2.8_Ghia_Automatic_(14017431164).jpg
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Om bildesign

Inlägg av nek0 »

StefL skrev:
Här kommer min brandfackla i debatten, i form av vad jag fortfarande tycker är en av de snyggast designade bilarna, Ford Granada Mk II. En europeisk Ford - dvs att betrakta som en tysk design - ritad av Uwe Bahnsen. Det är något med proportionerna och harmonin som alltid tilltalat mig med den, och en 2.8i Ghia var lite av en drömbil när jag gick i gymnasiet på 80-talet. Hade en idrottskompis vars föräldrar hade en 2.0 GL och en bekant vars mamma hade en 2.8i L som jag fick provköra en gång - enda gången jag suttit bakom ratten i en faktiskt. Men snygg tycker jag alltjämt att den är.
1280px-1982_Ford_Granada_2.8_Ghia_Automatic_(14017431164).jpg
Oj vad jag gillade den där bilen.
Min bästa vän hade en 2,8i L automat.
Det var samma färg som på bilden :) .
Det blev många mil bakom ratten.
Var lite jobbigt tanka den när man var 19år men det gick :lol:
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Om bildesign

Inlägg av Bitman »

Hellre Rovern som står bredvid! Hade en 2000 som jag köpte av min far när han bytte upp till 3500S år 1972. Snygg, snabb, bekväm och innovativ.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Om bildesign

Inlägg av StefL »

Bitman skrev:
Hellre Rovern som står bredvid! Hade en 2000 som jag köpte av min far när han bytte upp till 3500S år 1972. Snygg, snabb, bekväm och innovativ.
Själv tycker jag Rover P6 ser konstig ut på grund av den nedåtsvepta huven - jag tycker den nästan ser ut att vara avbruten på mitten. Men det visar ju bara på att skönhet åtminstone inom vissa ramar sitter i betraktarens öga. Jag vet inte vad det är som gör att jag gillar Granadans aningen kantiga former - kan nämna att jag även tycker BMW E30 uppvisar en liknande harmoni även om jag föredrar Granadan - men det kanske har att göra med en uppväxt med Volvo 142 och 244 där Volvons råa kantighet upplevs förfinad och förskönad i Forden.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Om bildesign

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker vissa bilar är snygga och andra skitfula.... så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Om bildesign

Inlägg av Fredrik j »

Jag som inte gillar SUV är svag för Mercedes GLK.
2BA9D60C-10D8-4662-AE62-8A491708107B.jpeg
Jag kan inte förklara varför. Det finns inget rationellt alls. Jag var mycket nära att köpa en för två år sedan.
Förstod inte vad som var på väg att hända.

Tror det var brukskänslan. Alla exemplar jag satt i hade knarrande innerhandtag på dörrarna men på något sätt rann det av mig.
Kanske samma fenomen som tycks drabbat teslaägare? Plötsligt bortser man från saker som varit viktiga innan.

När jag skulle söka fram en bild till det här inlägget fastnade jag i annonser igen. Vad är det med den där bilen egentligen?
Verdi

Re: Om bildesign

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag som inte gillar SUV är svag för Mercedes GLK.
2BA9D60C-10D8-4662-AE62-8A491708107B.jpeg
Jag kan inte förklara varför. Det finns inget rationellt alls. Jag var mycket nära att köpa en för två år sedan.
Förstod inte vad som var på väg att hända.

Tror det var brukskänslan. Alla exemplar jag satt i hade knarrande innerhandtag på dörrarna men på något sätt rann det av mig.
Kanske samma fenomen som tycks drabbat teslaägare? Plötsligt bortser man från saker som varit viktiga innan.

När jag skulle söka fram en bild till det här inlägget fastnade jag i annonser igen. Vad är det med den där bilen egentligen?

Jag tycker det är en lyckad design med lite fyrkantiga drag från Geländewagen. Pappa har haft sin i 8 år och är supernöjd. Knappt några fel och känns fortfarande fräsch exteriört. Interiören är väldigt speciell också med sin lilla upprätta vindruta. Men tyvärr en aning plastig tycker jag. Och kollar man så är övergången från dörr till instrumentbräda lite yxigt gjord. Men bilen rullar tyst och fint.
Skriv svar