VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.
Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.
Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
MYLR-24
Re: VW I.D
Helt klart att marknaden sväljer 4ggr flera elbilar när en VW ID3 går att beställa idag för ca 21.000 euro i Tyskland._TonyV skrev:Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.
Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Den enda begränsningen är tillgången på batterier.
VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Om nån VW handlare i Sverige sänker priset med 19% eller 30%? (21017/29995=0,7) på annons så ska jag ha 2 stycken.Zalman3 skrev:Helt klart att marknaden sväljer 4ggr flera elbilar när en VW ID3 går att beställa idag för ca 21.000 euro i Tyskland._TonyV skrev:Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.
Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Den enda begränsningen är tillgången på batterier.
VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Men okej, det finns många markander som kan svälja massor av bilar. Laddinfra får skynda på då.
MYLR-24
Re: VW I.D
Imponerande med det låga priset givet att den versionen inte är lanserad ännu o ingen på VW Tyskland eller Sverige har presenterat något pris på 45 kWh-versionen. Killgissar de kanske?_TonyV skrev:Om nån VW handlare i Sverige sänker priset med 19% eller 30%? (21017/29995=0,7) på annons så ska jag ha 2 stycken.Zalman3 skrev:Helt klart att marknaden sväljer 4ggr flera elbilar när en VW ID3 går att beställa idag för ca 21.000 euro i Tyskland._TonyV skrev:Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.
Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Den enda begränsningen är tillgången på batterier.
VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Men okej, det finns många markander som kan svälja massor av bilar. Laddinfra får skynda på då.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.
Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
för € 16.590 ute i Europa.
Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Varför?Zalman3 skrev:ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.
Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Opel Corsa kostar 159 900 kr och Volkswagen Golf kostar 236 900, ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i världen. Köpare kollar på mer än bara räckvidd, annars så skulle bagageutrymme vara det ända man går efter på en fossilbil. Förståligt att Tesla inte har lanserat Model Y SR. Jag menar, vem skulle vara dum nog att köpa den när både Kona och eNiro har liknande räckvidd och betydligt lägre pris. Det är väll möjligtvis det lite större bagageutrymmet och att den kan ha sju säten som ger den fördel.
Eller är det helt okej att ta med en lista på andra aspekter när man jämför Tesla mot konkurrenterna men inte om man jämför alla andra tillverkare mot varandra?
Re: VW I.D
Många vill ha stora utrymmen och ett lågt pris.
Därför kom MG ZS EV på topp 3 i Nederländerna i augusti.
Därför kom MG ZS EV på topp 3 i Nederländerna i augusti.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Samma frågeställning om ett halvår, Vem skulle vara dum nog att köpa en Model Y LR när du kan få en Skoda Enyaq eller VW ID4 till lägre pris, nästan samma räckvidd och bättre utrustade? Om inte Model Y säljer, hur ska då Model 3, S och X kunna göra det?vigge50 skrev:Varför?Zalman3 skrev:ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.
Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Opel Corsa kostar 159 900 kr och Volkswagen Golf kostar 236 900, ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i världen. Köpare kollar på mer än bara räckvidd, annars så skulle bagageutrymme vara det ända man går efter på en fossilbil. Förståligt att Tesla inte har lanserat Model Y SR. Jag menar, vem skulle vara dum nog att köpa den när både Kona och eNiro har liknande räckvidd och betydligt lägre pris. Det är väll möjligtvis det lite större bagageutrymmet och att den kan ha sju säten som ger den fördel.
Eller är det helt okej att ta med en lista på andra aspekter när man jämför Tesla mot konkurrenterna men inte om man jämför alla andra tillverkare mot varandra?
Re: VW I.D
kikat skrev:Samma frågeställning om ett halvår, Vem skulle vara dum nog att köpa en Model Y LR när du kan få en Skoda Enyaq eller VW ID4 till lägre pris, nästan samma räckvidd och bättre utrustade? Om inte Model Y säljer, hur ska då Model 3, S och X kunna göra det?vigge50 skrev:Varför?Zalman3 skrev:ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.
Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Opel Corsa kostar 159 900 kr och Volkswagen Golf kostar 236 900, ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i världen. Köpare kollar på mer än bara räckvidd, annars så skulle bagageutrymme vara det ända man går efter på en fossilbil. Förståligt att Tesla inte har lanserat Model Y SR. Jag menar, vem skulle vara dum nog att köpa den när både Kona och eNiro har liknande räckvidd och betydligt lägre pris. Det är väll möjligtvis det lite större bagageutrymmet och att den kan ha sju säten som ger den fördel.
Eller är det helt okej att ta med en lista på andra aspekter när man jämför Tesla mot konkurrenterna men inte om man jämför alla andra tillverkare mot varandra?
Jag tror på dramatisk sänkta priser för alla, inklusive Tesla inom ett år.
Tesla har ju tidigare sänkt priset på MS med ca 40% i ett slag.
Tesla MY konkurrerar ju som du säger med Skoda Enyaq eller VW ID4, och jag utgår ifrån att Tesla kommer ha konkurrenskraftiga priser.
Dessutom surras det ju om att Tesla kommer en mindre billigare 2 modell som ska konkurrera med ID3.
Skulle inte förvåna mig om man kan köpa en Tesla 2 för ca 300.000kr om ett år.
Blir netto ca 240.000kr efter elbilsstöd i Sverige.
Gissar att Tesla kommer sälja ca 1 miljon elbilar 2021.
Och de kommer tjäna väldigt mycket pengar eftersom för varje gång man fördubblar volymen så sjunker styckpriset med ca 25%.
Hyperchange tror på att Tesla fördubblar vinsten redan Q4 i år.
Konkurrenterna vill komma ikapp.
Man det är svårt eftersom Tesla har dammsugit marknaden på batterier, de har köpt allt de kommer över från Panasonic, CATL, Samsung och LG Chem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag tror också på sänkta priser men de kommer först när bidragen för elbilar börjar minska...Zalman3 skrev:
Jag tror på dramatisk sänkta priser för alla, inklusive Tesla inom ett år.
Tesla har ju tidigare sänkt priset på MS med ca 40% i ett slag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Tittade på (och i) en ID 3 i verkligheten. Bortsett från de distinkta strålkastarna som leder tankarna till grodögon så ger hela bilen ett väldigt neutralt intryck. Inuti såg jag inget som stack ut förutom instrumentpanelen och mittskärmen som blir väldigt iögonfallande när allt annat är så nedtonat.
Bilen känns på något sätt mindre än en Golf utvändigt. Det kan vara de mjuka formerna som gör att den inte "tar plats". Lite samma fenomen som på Renault Zoe.
Bilen känns på något sätt mindre än en Golf utvändigt. Det kan vara de mjuka formerna som gör att den inte "tar plats". Lite samma fenomen som på Renault Zoe.
Re: VW I.D
Finns ju andra sätt för Tesla att skaffa sig fördelar mot konkurenterna. Ex bättre batteriteknologi och därmed längre räckvidd, bättre funktionalitet i SW.Zalman3 skrev:Jag tror på dramatisk sänkta priser för alla, inklusive Tesla inom ett år.
Tesla har ju tidigare sänkt priset på MS med ca 40% i ett slag.
Sedan skapas det säkerligen upp nya segment också, Tesla kommer säkert forsätta vara premium/innovativa och sätta pris därefter.
Globala andelen BEV är fortfarande liten om man ser på all bilförsäljning så tror det finns utrymme för fler spelare.
900 tusen för en Model S gör den ju inte direkt till en svenssonbil, även om priset varit 40% högre
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: VW I.D
Tesla har sitt SuC nätverk med humana priser. Vilken annan tillverkare har det. Bra infrastruktur -> du kan ta mer betalt för bilen allt annat lika.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: VW I.D
Bra räckvidd på Sydkoreanerna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?Zalman3 skrev:
MYLR-24
Re: VW I.D
Kaross - Sedans_TonyV skrev:Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?Zalman3 skrev:
Transmissionsbil - front
Ready 2 Discover
Tror inte det är en ID3
Edit:
Auch id3. 1st 2020er lieferung 2020 auch bestellbar.
Re: VW I.D
ID3 med mindre batteriet kostar ca 21.000 Euro._TonyV skrev:Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?Zalman3 skrev:
VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Räknas ID3 som sedan?Zalman3 skrev:ID3 med mindre batteriet kostar ca 21.000 Euro._TonyV skrev:Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?Zalman3 skrev:
VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Under beskrivningen står det att även ID3 kan beställas
"Auch id3. 1st 2020er lieferung 2020 auch bestellbar."
Re: VW I.D
De är väl ganska bra räckvidd eller hur stort är batteriet på en m3 sr+? Jag jämför gärna med den då den har satt standarden kan man väl säga.Zalman3 skrev:Bra räckvidd på Sydkoreanerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
För den som är intresserad av hemmaladdning utan laddbox till ID.3:
Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (ombordladdare/EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)
Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (ombordladdare/EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)
Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Re: VW I.D
Antar att du menar att UMC inte medföljer? Ombordladdaren är väl det som är inbyggt i bilen och som omvandlar AC till DC som matas till batteriet?markuswesterberg skrev:Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: VW I.D
VW 11kW 3-fas laddbox gick väl på ca 4.350kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Stämmer. De var litet fula dock, anslutningsplintar för lastbalansering saknas och ingen info om märke på dessa. De hänvisade till Defa som installerar så om man har egen elektriker är man rökt.
Jag jobbar med elektronikutveckling, så jag löste det själv, men det är ju inte alla som kan.
Men, som jag uppfattar diskussionen är det mobilladdare och VW Elli laddbox är för fast installation
Jag jobbar med elektronikutveckling, så jag löste det själv, men det är ju inte alla som kan.
Men, som jag uppfattar diskussionen är det mobilladdare och VW Elli laddbox är för fast installation
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...