Nu blir grönt avdrag verklighet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Absolut kommer elektrikern krydda fakturan på delarna som han monterar. Det blir ju precis som ROT i det avseendet.

Detta låter som ett bra lobby arbete från elektrikerföretagen helt enkelt.
Å andra sidan så kan man hoppas prisbilden blir mer transparent. Eon, Skellefteåkraft etc erbjuder redan laddboxar med ”standardinstallation” till ett fast pris. Så får man hoppas att ”lokalelektrikern” också kan Se pengar i ett sådan projekt, och att man kan samarbeta med kund om hur (Och vad) man köper in.
Annars blir det mycket svårt att få grönt avdrag för tex Tesla WC efter nyår.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Absolut kommer elektrikern krydda fakturan på delarna som han monterar. Det blir ju precis som ROT i det avseendet.

Detta låter som ett bra lobby arbete från elektrikerföretagen helt enkelt.
Å andra sidan så kan man hoppas prisbilden blir mer transparent. Eon, Skellefteåkraft etc erbjuder redan laddboxar med ”standardinstallation” till ett fast pris. Så får man hoppas att ”lokalelektrikern” också kan Se pengar i ett sådan projekt, och att man kan samarbeta med kund om hur (Och vad) man köper in.
Annars blir det mycket svårt att få grönt avdrag för tex Tesla WC efter nyår.
Ja både Tesla och Tibber kan ju bli problem om man inte kan köpa installation genom dem eller tvärtom. På Tibber kan jag ju få en Easee för 6500kr (med TCS bonus) minus anslutningsbonus om minst 500kr så typ 6000kr. Försöker jag köpa samma box från importören så kostar den 7995kr.
Självklart ska man välja en elektriker som är flexible så att man kan köpa boxen vart man vill.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Klintan »

Lär bli svårt att hitta en elektriker som matchar de priser man hittar om man shoppar runt och plockar de bästa erbjudandena. Lät installera två st Easee boxar, köpte laddkablar separat och tog installationen på löpande räkning. Slutade på 10 000 kr efter bidrag. När det är brist på elektriker kan de ta de priser de vill.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Teslaspolen »

Lönar sig att vara kompis med en elektriker med andra ord nu. :P
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av kikat »

Klintan skrev:
Lär bli svårt att hitta en elektriker som matchar de priser man hittar om man shoppar runt och plockar de bästa erbjudandena. Lät installera två st Easee boxar, köpte laddkablar separat och tog installationen på löpande räkning. Slutade på 10 000 kr efter bidrag. När det är brist på elektriker kan de ta de priser de vill.
Bra pris. Bara materialet lär väl kostat minst 16 000 kr, men klart det blir billigare om man har en elektrikerkompis som vill jobba gratis.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

kikat skrev:
Klintan skrev:
Lär bli svårt att hitta en elektriker som matchar de priser man hittar om man shoppar runt och plockar de bästa erbjudandena. Lät installera två st Easee boxar, köpte laddkablar separat och tog installationen på löpande räkning. Slutade på 10 000 kr efter bidrag. När det är brist på elektriker kan de ta de priser de vill.
Bra pris. Bara materialet lär väl kostat minst 16 000 kr, men klart det blir billigare om man har en elektrikerkompis som vill jobba gratis.
Fast 16000kr x 2 =32000kr - 8000kr (för laddbox och material) så har elektrikern 24 000kr... ganska bra betalt.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av kikat »

LarsL skrev:
kikat skrev:
Klintan skrev:
Lär bli svårt att hitta en elektriker som matchar de priser man hittar om man shoppar runt och plockar de bästa erbjudandena. Lät installera två st Easee boxar, köpte laddkablar separat och tog installationen på löpande räkning. Slutade på 10 000 kr efter bidrag. När det är brist på elektriker kan de ta de priser de vill.
Bra pris. Bara materialet lär väl kostat minst 16 000 kr, men klart det blir billigare om man har en elektrikerkompis som vill jobba gratis.
Fast 16000kr x 2 =32000kr - 8000kr (för laddbox och material) så har elektrikern 24 000kr... ganska bra betalt.
Nu har du snurrat till det, för att det ska sluta på 10 000 kr så blir ju arbetskostnaden 4000 kr, utöver materialet på 16 000 kr för två laddboxar (1 st Easee kostar 6500 kr).
Visst är 4000 kr arbetskostnad något högt men jag har räknat lågt på materialkostnaden.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Klintan »

kikat skrev:
Klintan skrev:
Lär bli svårt att hitta en elektriker som matchar de priser man hittar om man shoppar runt och plockar de bästa erbjudandena. Lät installera två st Easee boxar, köpte laddkablar separat och tog installationen på löpande räkning. Slutade på 10 000 kr efter bidrag. När det är brist på elektriker kan de ta de priser de vill.
Bra pris. Bara materialet lär väl kostat minst 16 000 kr, men klart det blir billigare om man har en elektrikerkompis som vill jobba gratis.
Boxar 6495*2, Typ 1 och Typ 2-kablar 3600 kr totalt, elektriker tog 2.5 h plus lite säkringar ca 3000 kr. Tar inte så lång tid att skruva upp ett par boxar och klamra kabel. Inget kompispris, normalpris här på schlätta.
Tyvärr med ROT-avdrag blir man hänvisad till de boxar som elektrikern har i sitt sortiment, även om man får 30 % på prislistan där så hamnar man ändå långt över detta.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av nek0 »

kikat skrev:
Klintan skrev:
Lär bli svårt att hitta en elektriker som matchar de priser man hittar om man shoppar runt och plockar de bästa erbjudandena. Lät installera två st Easee boxar, köpte laddkablar separat och tog installationen på löpande räkning. Slutade på 10 000 kr efter bidrag. När det är brist på elektriker kan de ta de priser de vill.
Bra pris. Bara materialet lär väl kostat minst 16 000 kr, men klart det blir billigare om man har en elektrikerkompis som vill jobba gratis.
Hmm måste elektrikern jobba gratis?
En Easee box + 16m 6mm2 kabel + elcentral+ 2 x bilavgift för elektrikerns bil (fick komma 2 gånger) +ca 4 timmar arbete =11545kr innan stödet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

16000kr trodde jag var efter avdraget. Men ni menar före avdrag/bonus?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Klintan »

LarsL skrev:
16000kr trodde jag var efter avdraget. Men ni menar före avdrag/bonus?
Ja, jag betalade drygt 16000 kr för två st Easee boxar och Deltaco laddkablar före bidrag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Spyder »

Ser nu ut att vara kvar två max tre veckor av stöd för 2020. Vad händer fram till årsskiftet?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av heldiggrisen »

Spyder skrev:
Ser nu ut att vara kvar två max tre veckor av stöd för 2020. Vad händer fram till årsskiftet?
Om det är så, har vi två scenarier:
1. Potten är tom, inga mer pengar stöd till laddning eller solceller för 1/1.
2. Regeringen beviljar ökad stöd till ovannämnda.

Jag håller knappen på 1. Fördelen med nya gröna avdraget är att det alltid kommer finnas pengar till stöd, så länge avdraget finns kvar.
Det finns ungefär 10 miljoner kvar på ladda hemma stödet, och fristen för att söka solcellsstöd gick ut i Juli. Jag ser att tex Eon numera ger rabatt på skillnaden på dagens ROTavdrag på 9% och kommande? gröna avdrag på 15%.
Så har du nyligen köpt laddbox, så börjar det ”brinna”, och gällande solceller så hade jag nog försökt förhandla med min solcellsleverantör innan jag beställde, annars väntat ett halvår. Har du redan monterat, men inte fått svar på ansökan, så ser det mörkt ut.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Spyder »

Senaste veckorna har det minskat med ca 5 MSEK per vecka.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Spyder »

Bara som info är det nu kvar 5 MSEK i bidrag att söka och det minskade 5 MSEK förra veckan så det kommer vara slut efter denna veckan.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Klintan »

Pratade med en elfirma som demonstrerade laddboxar i en bilhall igår, de hade inte koll på att bidraget var så nära upphällningen. Tipsade dem om att se till skynda på sina kunders ansökningar nu. Blir lite konstigt när de delar ut kalkyler om 10 000 tillbaka som inte kommer kunna vara möjligt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av jonsalgerier »

Ställde denna frågan i en annan tråd, men kanske bättre här:

Kan det vara så att det spelar roll när anläggningen tas i drift? Jag hamnade lite otaktiskt på fel sida om 7:e juli och håller nu på att installera men om man kan vänta till 1:a Jan med att dra om kranen så är det nog värt det. Förresten, vet någon om det nya avdraget omfattar hemmasnickrare? ROT gör det ju inte och eftersom jag installerar själv så kan jag inte använda vanlig det heller.

/Jons
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

Riskerar man att hamna mellan bidraget och avdraget nu då? Alltså om man inte får ut pengarna för de köpta laddboxarna nu därför att elektrikern installerar i säg November och det är slut i budgeten. Kan man då inte få dem efter nyår som det varit förut när bidraget har förlängds? Blir ju lite riskabelt att göra investeringar nu i höst alltså?
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Julleruff »

Klintan skrev:
Pratade med en elfirma som demonstrerade laddboxar i en bilhall igår, de hade inte koll på att bidraget var så nära upphällningen. Tipsade dem om att se till skynda på sina kunders ansökningar nu. Blir lite konstigt när de delar ut kalkyler om 10 000 tillbaka som inte kommer kunna vara möjligt.
Hmm, inget nytt om nya pengar i fonden i det som kommit ut ännu idag väll?
Lyssnade av presskonferansen på SVT och hann inte uppfatta nått om det, bara ökningen till 70.000:-

Jag sitter med en beställd box och bil som kommer den 25:e men inte chans att jag hinner få det installerat innan pengarna är slut.....

Kanske köpt min första elbil på sämsta tänkbara tidspunkt!! :D :D :evil: :evil: :roll: :roll:
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av heldiggrisen »

Ni som beställer solceller, batteri eller laddbox nu har nog tyvärr missat potten.
Jag vet att eon har börjat ge 15% rabatt på solceller i förskott. Annars kan man fråga installatör om de kan hänga på fakturan fram till nyår, då nya avdraget ska dras direkt från fakturan lik rot-avdraget.
Har inte hört att det ska finnas någon annan lösning mellan nu och nyår.
Köper du en laddbox direkt från tex Tibber eller någon annan förhandlare är jag också osäker på om de kan dra 50% rakt av fakturan efter nyår. Enda möjligheten kan vara att köpa ett totalpaket med installation från antingen elleverantören (typ Eon) eller från din lokala elektriker. Kan då vara svårt att shoppa runt utan att någon saltar räkningen.
Edit! Damn you autocorrect.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Köper du en laddbox direkt från tex Tibber eller någon annan förhandlare är jag också osäker på om de kan dra 50% rakt av fakturan efter nyår. Enda möjligheten kan vara att köpa ett totalpaket med installation från antingen elleverantören (typ Eon) eller från din lokala elektriker. Kan då vara svårt att shoppa runt utan att någon saltar räkningen.
Edit! Damn you autocorrect.
Tibber och Tesla, tex, borde ju i så fall erbjuda laddboxar inklusive installation som ett paket.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Köper du en laddbox direkt från tex Tibber eller någon annan förhandlare är jag också osäker på om de kan dra 50% rakt av fakturan efter nyår. Enda möjligheten kan vara att köpa ett totalpaket med installation från antingen elleverantören (typ Eon) eller från din lokala elektriker. Kan då vara svårt att shoppa runt utan att någon saltar räkningen.
Edit! Damn you autocorrect.
Tibber och Tesla, tex, borde ju i så fall erbjuda laddboxar inklusive installation som ett paket.
Absolut. Sen kommer nog inte box med installation att kosta ner mot 4000kr efter avdrag, som det har gjort hittills, men jag kan ta fel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Köper du en laddbox direkt från tex Tibber eller någon annan förhandlare är jag också osäker på om de kan dra 50% rakt av fakturan efter nyår. Enda möjligheten kan vara att köpa ett totalpaket med installation från antingen elleverantören (typ Eon) eller från din lokala elektriker. Kan då vara svårt att shoppa runt utan att någon saltar räkningen.
Edit! Damn you autocorrect.
Tibber och Tesla, tex, borde ju i så fall erbjuda laddboxar inklusive installation som ett paket.
Absolut. Sen kommer nog inte box med installation att kosta ner mot 4000kr efter avdrag, som det har gjort hittills, men jag kan ta fel.
Nej, det har du nog rätt i eftersom du inte kan välja installatör fritt längre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av LarsL »

Finns det en länk till förslaget? Svårt att förstå hur det ska funka om man inte kan gå till källan.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Klintan »

Elbilist sedan 2014
Skriv svar