Den höjer respektive sänker precis i linje med skylten. Hade varit ännu bättre om den saktade ner innan skylten om man ska vara petig. Kanske kommer framöver.
Vet inte om HW3 är ett krav. Jag har det förvisso.
Det är ju iofs samma problem med AP1 (och alla andra MobilEye-bilar killgissar jag), rätt märkligt att man inte kan få till detta.
Både med kartdata och skyltavläsning så har ju bilen möjlighet att börja sänka hastigheten före skylten, detta är väl nästan att betrakta som en bugg, någon programmerare som hade otur när hen tänkte?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är ju iofs samma problem med AP1 (och alla andra MobilEye-bilar killgissar jag), rätt märkligt att man inte kan få till detta.
Det beror helt och hållet på hur tillverkaren implementerar funktionen, finns inga krav från Mobileye att hastigheten inte ska regleras innan skylt med lägre hastighet.
Tror snarare att andra redan har lärt sig den läxan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hastighetsskyltar som står nära utfart/korsning vid högersväng missas ibland. Var ju lite samma med trafikljus tidigare. Stod man nära så såg den inte ljuset. Det löste sig ju i nån version senare så det ger sig nog.
Klart ballt iaf och ett bra steg franåt.
Stämningssmockan från Mobileye lär hänga i luften nu men det får vi hoppas löser sig billigt. Sjukt patent.
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Man ser det under menyn (bilsymbolen)->programvara. Där står en länk till Ytterligare information.
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Inte helt och hållet. Jag hade FSD från början, fick ändå HW2.5. Och väntar fortfarande på HW3.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Inte helt och hållet. Jag hade FSD från början, fick ändå HW2.5. Och väntar fortfarande på HW3.
Nej, jag vet och det var inte så jag menade. Du fick din bil innan 3.0 fanns så det är klart att du fick 2.5. Men efter att 3.0 fanns så hade de 2.5 kvar och då satte de 3.0 i första hand i de med FSD och vi som inte hade valt FSD fick 2.5 så länge lagret räckte.
Stämningssmockan från Mobileye lär hänga i luften nu men det får vi hoppas löser sig billigt. Sjukt patent.
Troligen inte då Mobileyes patent går ut på att bilen först känner igen en hastighet och sedan gör en noggrannare analys av det området av bilden. Detta för att spara datorkraft och också det som gör patentet möjligt. Tesla analyserar hela bilen och identifierar hastigheten direkt i ”stora bilden”.
Processorkraften som behövs för detta talar emot att vi med intellektuellt utmanade Teslor, även kallade AP2.5 kanske aldrig får funktionen. Vi har ju inte fått trafikljus ännu, men vi har koner... koner överallt.
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Inte helt och hållet. Jag hade FSD från början, fick ändå HW2.5. Och väntar fortfarande på HW3.
Nej, jag vet och det var inte så jag menade. Du fick din bil innan 3.0 fanns så det är klart att du fick 2.5. Men efter att 3.0 fanns så hade de 2.5 kvar och då satte de 3.0 i första hand i de med FSD och vi som inte hade valt FSD fick 2.5 så länge lagret räckte.
Nja, min tolkning är att de satte det i de dyrare bilarna främst. Dvs S, X och 3 P.
De tillverkar ju bilar i batchar, har inget med vad som beställs att göra. FSD aktiveras ju vid leverans typ.
De förväntade sig nog att rent procentuellt så skulle fler som valt de dyrare bilarna aktivera det. De som köpt SR+ har ju valt den absolut billigaste Teslan och har därmed troligare mindre budget.
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Man ser det under menyn (bilsymbolen)->programvara. Där står en länk till Ytterligare information.
Man kan också se versionen i appen > din bil > längst ner.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023 Model Y Performance 2022[/b] Ford Mustang Mach-E 2022[/b] Model Y Long Range 2021 Tesla Model 3 Long Range 2019
Processorkraften som behövs för detta talar emot att vi med intellektuellt utmanade Teslor, även kallade AP2.5 kanske aldrig får funktionen. Vi har ju inte fått trafikljus ännu, men vi har koner... koner överallt.
Jag hoppas du har fel, men tror tyvärr du kan ha rätt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Processorkraften som behövs för detta talar emot att vi med intellektuellt utmanade Teslor, även kallade AP2.5 kanske aldrig får funktionen. Vi har ju inte fått trafikljus ännu, men vi har koner... koner överallt.
Jag hoppas du har fel, men tror tyvärr du kan ha rätt.
Jo, men min Volvo från 2013 kunde ju läsa av hastighets-skyltar. Visserligen har tack vare (eller på grund av) mobileye. Min TM3 med bara HW2.5 måste ju ha typ 1000 ggr processorkraft så nog sjutton borde det gå att få hastighets-skyltar. Jag kan lätt byta hälften av arts koner mot en hastighets-skylt då och då.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Processorkraften som behövs för detta talar emot att vi med intellektuellt utmanade Teslor, även kallade AP2.5 kanske aldrig får funktionen. Vi har ju inte fått trafikljus ännu, men vi har koner... koner överallt.
Det förefaller dock som att Tesla också helt sonika stänger av funktioner i HW2.5 trots att de fungerar. Som t.ex. trafikljusdetekteringen:
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Processorkraften som behövs för detta talar emot att vi med intellektuellt utmanade Teslor, även kallade AP2.5 kanske aldrig får funktionen. Vi har ju inte fått trafikljus ännu, men vi har koner... koner överallt.
Det förefaller dock som att Tesla också helt sonika stänger av funktioner i HW2.5 trots att de fungerar. Som t.ex. trafikljusdetekteringen:
Tesla försöker väl få oss att köpa FSD för 77 tusen.
Just det där att samma bilmodell har olika hårdvara för datorn är nog det som stör mig absolut mest av allt faktiskt. Av någon anledning irriterar jag mig något så fruktansvärt på att inte få ta del av features som inte är en del av FSD, med argumentet att dom kräver FSD-datorn. Det är nått med att ha ”samma bil” och vissa har turen att ha köpt nån vecka senare. Det är nog den enda nackdelen med att tesla inte har årsmodeller som klassiska bilmärken så man vet aldrig riktigt vad man får liksom.
Just det där att samma bilmodell har olika hårdvara för datorn är nog det som stör mig absolut mest av allt faktiskt. Av någon anledning irriterar jag mig något så fruktansvärt på att inte få ta del av features som inte är en del av FSD, med argumentet att dom kräver FSD-datorn. Det är nått med att ha ”samma bil” och vissa har turen att ha köpt nån vecka senare. Det är nog den enda nackdelen med att tesla inte har årsmodeller som klassiska bilmärken så man vet aldrig riktigt vad man får liksom.
På vilket sätt hade det varit bättre att de som köpte bil en vecka efter dig inte heller hade fått HW3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.