Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mans71 »

Tomas L skrev:
m4x skrev:
Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)
Ja tyvärr, den 40 procentiga nedsättningen av förmånsvärdet försvinner för alla miljöbilar efter årsskiftet. Däremot så verkar det som om att miljöbilars förmånsvärde även i fortsättningen kommer att beräknas på en ”jämförbar” fossilbils inköpspris.
Är inte riktigt med hur detta slår, men har jag förstått det rätt att en 1 MSEK elbil (typ Tesla) kan fortfarande likställas lite godtyckligt av SKV som en 500k bil, och skillnaden är att man förr fick ytterligare 40% rabatt men max 10000 per år ytterligare på förmånsvärdet, men nu blir det att betala förmånsvärde för det godtyckliga värdet utan den rabattdelen?
Model S P85DL+
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

mans71 skrev:
Tomas L skrev:
m4x skrev:
Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)
Ja tyvärr, den 40 procentiga nedsättningen av förmånsvärdet försvinner för alla miljöbilar efter årsskiftet. Däremot så verkar det som om att miljöbilars förmånsvärde även i fortsättningen kommer att beräknas på en ”jämförbar” fossilbils inköpspris.
Är inte riktigt med hur detta slår, men har jag förstått det rätt att en 1 MSEK elbil (typ Tesla) kan fortfarande likställas lite godtyckligt av SKV som en 500k bil, och skillnaden är att man förr fick ytterligare 40% rabatt men max 10000 per år ytterligare på förmånsvärdet, men nu blir det att betala förmånsvärde för det godtyckliga värdet utan den rabattdelen?
Det ser så ut, såvida ingen gör ett politiskt lappkast och ändrar sig. Se beräkningen i länken, ”justeringen” blir kvar, men ”reduceringen” försvinner: viewtopic.php?f=29&t=21653&start=150#p457890
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Tjänste/Förmånsbilar är ju "motorn" i nybilsförsäljningen i Sverige oavsett bränsletyp. Om jag förstår det rätt skall förslaget ut på remiss nu och då får vi se vad som händer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Så fattar jag det också. Samt att förmånsvärdet ska höjas med 25% för alla bilar oavsett drivmedel. Ändå så sägs det att elbilar påverkas minst. Jag hänger inte riktigt med där. Om det är 25% för alla så är ju detta påstående inte sant. Eller fattar jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

ChristerSjo skrev:
Tjänste/Förmånsbilar är ju "motorn" i nybilsförsäljningen i Sverige oavsett bränsletyp. Om jag förstår det rätt skall förslaget ut på remiss nu och då får vi se vad som händer.
Hoppas dom funderar ett varv till. Är det inte billigare att ha tjänstebil än att köpa privat så blir det nog inte så många bilar sålda.
Model S P85DL+
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mans71 skrev:
ChristerSjo skrev:
Hoppas dom funderar ett varv till. Är det inte billigare att ha tjänstebil än att köpa privat så blir det nog inte så många bilar sålda.
Vem vet.. kanske införs en hög skrotningspremie för gamla fossilbilar vid byte till mer miljövänliga alternativ för att få upp nybilsförsäljningen bland privatpersoner istället.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Tomas L skrev:
mans71 skrev:
Tomas L skrev:
m4x skrev:
Det ser så ut, såvida ingen gör ett politiskt lappkast och ändrar sig. Se beräkningen i länken, ”justeringen” blir kvar, men ”reduceringen” försvinner: viewtopic.php?f=29&t=21653&start=150#p457890
Förlåt om jag ifrågasätter men tycker mig alltid få olika svar från olika håll på denna fråga:

Är det verkligen så att förmånsvärdet för en bil räknas om varje år? Jag trodde att det förmånsvärde som beräknas vid försäljningen av bilen står sig bilens livslängd ut? Eventuella tillägg etc. som man köper till bilen efteråt ska såklart som vanligt "betalas av" på 5 år genom förhöjd förmån, men "grundbeloppet", kvarstår inte det vid vad det var när man köpte bilen?

Det känns så orimligt att någon som köper exempelvis en Tesla Model X idag och räknar fram ett visst förmånsvärde helt plötsligt, på grund av politiska beslut, ska tvingas betala ett mycket högre förmånsvärde för samma bil bara några månader senare? Men rimlighet har ju sällan varit förknippat med Skatteverkets regler å andra sidan.

Hur som, jag får olika svar från olika personer gällande detta med när och hur förmånsvärdet ska beräknas så vore tacksam för svar. Om det ska uppdateras varje år, när gör man det i sådana fall? Ska det göras varje månad egentligen alltså för att det ska bli rätt? Jag menar, om ett lagförslag träder i kraft 1 april så måste jag ju uppdatera förmånen i april i sådana fall? Då räcker det ju inte med att justera förmånen på årsbasis (vid årsskiftet) ens?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

ChristerSjo skrev:
För en gångs skull hoppas man ju att Volvo skall vara lika framgångsrika som vanligt i sin lobby-verksamhet :roll:

Detta kommer väl att slå extremt hårt mot just Volvo om det genomförs, dom har väl typ 70% av sin nybilsförsäljning i Sverige som förmånsbilar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

markuswesterberg skrev:
Tomas L skrev:
mans71 skrev:
Tomas L skrev:
m4x skrev:
Förlåt om jag ifrågasätter men tycker mig alltid få olika svar från olika håll på denna fråga:

Är det verkligen så att förmånsvärdet för en bil räknas om varje år? Jag trodde att det förmånsvärde som beräknas vid försäljningen av bilen står sig bilens livslängd ut? Eventuella tillägg etc. som man köper till bilen efteråt ska såklart som vanligt "betalas av" på 5 år genom förhöjd förmån, men "grundbeloppet", kvarstår inte det vid vad det var när man köpte bilen?

Det känns så orimligt att någon som köper exempelvis en Tesla Model X idag och räknar fram ett visst förmånsvärde helt plötsligt, på grund av politiska beslut, ska tvingas betala ett mycket högre förmånsvärde för samma bil bara några månader senare? Men rimlighet har ju sällan varit förknippat med Skatteverkets regler å andra sidan.

Hur som, jag får olika svar från olika personer gällande detta med när och hur förmånsvärdet ska beräknas så vore tacksam för svar. Om det ska uppdateras varje år, när gör man det i sådana fall? Ska det göras varje månad egentligen alltså för att det ska bli rätt? Jag menar, om ett lagförslag träder i kraft 1 april så måste jag ju uppdatera förmånen i april i sådana fall? Då räcker det ju inte med att justera förmånen på årsbasis (vid årsskiftet) ens?
Ska förmånsvärdet räknas om varje år? Svar ja.

Men under de 20 år jag haft tjänstebil så har det aldrig skett några ändringar retroaktivt, d v s förmånsvärdet för en leasingbil är ganska stabilt under leasingperioden. Visst, den kan ändras något p g a de faktorer som ingår i beräkningen ändras, t ex statslåneräntan eller basbeloppet, den senare ändras ju varje år. Sedan finns det tidsbegränsade åtgärder som reduceringen av förmånsvärdet som nu löper ut, men att den bara gällde t o m 2020 har varit känt sedan 2016. Det som sannolikt aldrig kommer att ändras retroaktivt är inköpspriset, d v s har man en bil vars inköpspris justeras ned till en ”jämförbar” fossilbil, så kommer det värdet att ligga fast under hela leasingperioden. Oftast så sjunker förmånsvärdet lite varje varje år p g a att basbeloppet höjs, se länken till beräkningen i tidigare inlägg. Så man bör justera förmånsvärdet varje år, men har man ett modernt adminstrativt system så kan det ske automatiskt.

Edit: det som kan påverka förmånsvärdet retroaktivt är om politikerna plötsligt höjer fordonsskatten, men jag vet inte hur sannolikt det är att de gör det på gamla bilar, skatten brukar höjas fr o m ett visst datum på nya bilar. Som med bonus/malus.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
m4x

Inlägg av m4x »

markuswesterberg skrev:
Tomas L skrev:
mans71 skrev:
Tomas L skrev:
m4x skrev:

Jag trodde också att förmånsvärdet var låst till det beskattningsåret. Dvs tar du ut en bil 2020 gäller förmånsvärdet för beskattningsåret 2020. Men så är alltså inte fallet?

Toyota Rav4 PHEV är ett bra exempel på en bil med sjukt bra förmånsvärde. Fullutrustad landar den på ynka 3003kr. Så efter 31 dec 2020 försvinner nedsänkt förmånsvärde dvs. 833kr. Sen en höjning på 25%? 2021 kommer bilen alltså kosta 3003 + 833 = 3836kr * 1,25 = 4795kr/mån i förmånsvärde? Det är ju fan en ökning med 21.504kr på ett år. Och då pratar vi ändå en billig medelklassbil med typ lägsta förmånsvärdet på marknaden.

Jag vet inte, men klubbar man igenom detta så blir utfallet en omvänd effekt. Suget blir mer att ta en begagnad bil privat med några år på nacken = mer "miljöovänlig"
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

m4x skrev:

Jag trodde också att förmånsvärdet var låst till det beskattningsåret. Dvs tar du ut en bil 2020 gäller förmånsvärdet för beskattningsåret 2020. Men så är alltså inte fallet?

Toyota Rav4 PHEV är ett bra exempel på en bil med sjukt bra förmånsvärde. Fullutrustad landar den på ynka 3003kr. Så efter 31 dec 2020 försvinner nedsänkt förmånsvärde dvs. 833kr. Sen en höjning på 25%? 2021 kommer bilen alltså kosta 3003 + 833 = 3836kr * 1,25 = 4795kr/mån i förmånsvärde? Det är ju fan en ökning med 21.504kr på ett år. Och då pratar vi ändå en billig medelklassbil med typ lägsta förmånsvärdet på marknaden.

Jag vet inte, men klubbar man igenom detta så blir utfallet en omvänd effekt. Suget blir mer att ta en begagnad bil privat med några år på nacken = mer "miljöovänlig"
Nej, det är bara reduceringen på 10.000 kr år eller 833 kr/mån som försvinner. Men tar du ut Toyotan efter sista juni nästa år så kan förmånsvärdet vara 25% högre än om du tar ut den före nämnda datum.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av themax »

Jag - som inte har någon möjlighet att köra förmånsbil utan har köpt min elbil för dubbelbeskattade pengar - kan inte avgöra om detta är till gagn för omvandlingen eller inte. Sitter mest med popcornburken i diskussionerna ovan.

Jag förstår att ni som idag har förmånsbil tycker att detta är en rejäl försämring, men jag kan också se att alla som betalat med privata pengar i framtiden inte missgynnas i samma utsträckning. För sådär det ju. Jag betalar flera tusenlappar mer i månaden för min privatköpta bil än om jag hade kunnat ta den som förmånsbil.

Så frågan är hur det påverkar skiftet mot elbilar? Om företag väljer fossilbilar är inget vunnet. Men om de trots utjämningen mot privatköpare ändå väljer miljön blir bilköpet även i Sverige mer rättvist. En privatköpare betalar ju en rejäl dos till statskassan vid köpet av bilen, och jag kan som medborgare uppskatta att detta ska vara lika om det är ett företag eller privatperson som köper bilen.

Danni (teslakalkylen) har redan tidigare konstaterat att privatköpare är missgynnade vid köp av elbil, och här är hans tankar kring nya förslaget.

https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilforman/?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Att köpa ny bil privat var tredje år är ju en fullständig kapitalförstöring. Köper man privat så behöver man behålla den över mycket längre tid än 3 år (om man inte tycker det är kul att slösa skattade pengar på värdeminskning av bilar)

Förmåns bilsystemet gör att man kan ta värdeminskningen mot oskattade pengar gör att det driver nybilsförsäljningen.

Rättvisa är nog något vi aldrig kommer att se inom detta område (eller något annat område) om ingen Robin Hood dyker upp för att omfördela pengarna. Dvs om man vill hålla uppe nybilsförsäljningen.

Allt är politiskt styrt och alla har sin agenda som kan ändras från år till år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
ChristerSjo skrev:
För en gångs skull hoppas man ju att Volvo skall vara lika framgångsrika som vanligt i sin lobby-verksamhet :roll:

Detta kommer väl att slå extremt hårt mot just Volvo om det genomförs, dom har väl typ 70% av sin nybilsförsäljning i Sverige som förmånsbilar?

/fth
Allt spås ju slå hårt mot Volvos försäljning. Minns spekulationerna när bonus/malus infördes.
Verdi

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
Jag - som inte har någon möjlighet att köra förmånsbil utan har köpt min elbil för dubbelbeskattade pengar - kan inte avgöra om detta är till gagn för omvandlingen eller inte. Sitter mest med popcornburken i diskussionerna ovan.

Jag förstår att ni som idag har förmånsbil tycker att detta är en rejäl försämring, men jag kan också se att alla som betalat med privata pengar i framtiden inte missgynnas i samma utsträckning. För sådär det ju. Jag betalar flera tusenlappar mer i månaden för min privatköpta bil än om jag hade kunnat ta den som förmånsbil.

Så frågan är hur det påverkar skiftet mot elbilar? Om företag väljer fossilbilar är inget vunnet. Men om de trots utjämningen mot privatköpare ändå väljer miljön blir bilköpet även i Sverige mer rättvist. En privatköpare betalar ju en rejäl dos till statskassan vid köpet av bilen, och jag kan som medborgare uppskatta att detta ska vara lika om det är ett företag eller privatperson som köper bilen.

Danni (teslakalkylen) har redan tidigare konstaterat att privatköpare är missgynnade vid köp av elbil, och här är hans tankar kring nya förslaget.

Klart det inte är till gagn. Dyra bilar köps till 80+% av företag. Elbilar är dyra. Ganska lätt slutsats att dra...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av themax »

Verdi skrev:
themax skrev:

Klart det inte är till gagn. Dyra bilar köps till 80+% av företag. Elbilar är dyra. Ganska lätt slutsats att dra...
Just nu, ja. Men privatköpare missgynnas fortfarande mot företag. Jag är övertygad om att det finns privatköpare som är intresserade av elbil, och med ökad konkurrens (och därmed sjunkande priser) är kanske detta förslag helt rätt i tiden?

https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

themax skrev:

Just nu, ja. Men privatköpare missgynnas fortfarande mot företag. Jag är övertygad om att det finns privatköpare som är intresserade av elbil, och med ökad konkurrens (och därmed sjunkande priser) är kanske detta förslag helt rätt i tiden?
Det har och kommer alltid vara en kapitalförstörelse att köpa ny bil privat om du inte tänker behålla den 6-10 år. Tar man bort det positiva av förmånsbil kommer även detta upphöra. Dvs vi kommer att få ett total stopp i nyförsäljning (förutom de som inte fattar bättre).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

ChristerSjo skrev:
themax skrev:

Det har och kommer alltid vara en kapitalförstörelse att köpa ny bil privat om du inte tänker behålla den 6-10 år. Tar man bort det positiva av förmånsbil kommer även detta upphöra. Dvs vi kommer att få ett total stopp i nyförsäljning (förutom de som inte fattar bättre).
Och det är ju skattereglerna som ger detta. Om jag som privatbilist måste köpa en bil som jag inte kan byta på 6-10 år, hur ska vi då motivera bytet? Vem köper en elbil då? Om skattereglerna mellan privatköpare och företagsköp var jämbördiga kanske det gick att ”räkna hem” på kortare tid? Om detta jämnar ut orättvisan mellan privatköp och förmånsbil så applåderar jag det.

Men risken finns ju som du säger att nybilsförsäljningen tvärstannar. Då måste subventioner och/eller politiska incitament komma för att välja elbil över fossilbil, oaktat ägarform.
Verdi

Inlägg av Verdi »

themax skrev:

https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/
Kanske. Jag kan inte bedöma det. Men med tanke på hur höga skatter det är på arbete för privatpersoner så är det inte så många som har särskilt hög köpkraft privat. I Sverige köps dyra bruksbilar av företag. När de blir 3+ år gamla sipprar de ner bland privata köpare. Så har det varit långt innan elbilar var aktuella.

Blir elbilar mycket dyrare än vad de är nu kommer jag personligen hoppa av elbilståget. Ni andra får göra vad ni vill.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Verdi skrev:
Blir elbilar mycket dyrare än vad de är nu kommer jag personligen hoppa av elbilståget. Ni andra får göra vad ni vill.
Samtidigt är jag ett ypperligt exempel på att det går att köra elbil även utan företag, och till motsvarande kostnad för fossilbil (jag loggar varenda droppe spolarvätska jag köper). Jag kan inte komma ner i den kostnad du som företagare kan få, men jämfört med min tidigare bil är skillnaden försumbar. Och som jag sa ovan - detta förslag kanske är helt rätt i tiden?
Verdi

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
Verdi skrev:
Samtidigt är jag ett ypperligt exempel på att det går att köra elbil även utan företag, och till motsvarande kostnad för fossilbil (jag loggar varenda droppe spolarvätska jag köper). Jag kan inte komma ner i den kostnad du som företagare kan få, men jämfört med min tidigare bil är skillnaden försumbar. Och som jag sa ovan - detta förslag kanske är helt rätt i tiden?

Det beror ju på. Model S är inte lika konkurrenskraftig mot fossila alternativ som Model 3 är.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag tror att ni målar f-n på väggen. Rena elbilar kommer, oavsett hur justeringarna ser ut, inte att få väsentligt högre förmånsvärde.

Det är ingen politisk falang som önskar en väsentlig minskning av nybilsförsäljning med påföljande föråldring av fordonsflottan som resultat. Däremot kommer de att göras en push mot rena elbilar, nu när det äntligen kommer några att välja på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

themax skrev:
Verdi skrev:
Jag skulle vilja påstå att väldigt många elbilsköpare, och i synnerhet teslaköpare, inte hade köpt en elbil om de inte hade kunnat få den "billigt" som förmånsbil. Det är ju absolut inte så att man är naturligt rik bara för att man har möjlighet till förmånsbil och så tar man det låga förmånsvärdet bara som nån slags bonus, fast man hade köpt bilen ändå. Nej.
Jag tycker också att systemet med förmånsbilar är orättvist, just för att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil. Men att höja förmånsvärdet hjälper ju inte privatköparna. Det enda som kommer hända är att färre företag(are) kommer skaffa elbil. Därmed blir det färre begagnade elbilar om några år och privatköparna får ännu sämre möjlighet att skaffa elbil framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

tor-ake skrev:
Jag tror att ni målar f-n på väggen. Rena elbilar kommer, oavsett hur justeringarna ser ut, inte att få väsentligt högre förmånsvärde.

Det är ingen politisk falang som önskar en väsentlig minskning av nybilsförsäljning med påföljande föråldring av fordonsflottan som resultat. Däremot kommer de att göras en push mot rena elbilar, nu när det äntligen kommer några att välja på.

Det är klart det är. De säger nästan rakt ut att det säljs för många bilar till företag och att de vill sänka nybilsförsäljningen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Verdi skrev:
tor-ake skrev:

Det är klart det är. De säger nästan rakt ut att det säljs för många bilar till företag och att de vill sänka nybilsförsäljningen.
Är det faktiskt så, eller är det journalister som spekulerar att det är så? Jag har inte sett hårda fakta, men kanske inte tittat tillräckligt noga?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar