Ont av sätet!?
Moderator: Redaktion
Ont av sätet!?
Plockade ut min model 3 SR+ idag och har setat åtskilliga timmar i bilen sedan i morse. Generellt jättenöjd med bilen och kvaliteten är över förväntan än så länge. Har inte hittat något att klaga på förutom sätet. Upplever sittdynan som väldigt kort och får ont i framkant på lårets undersida. Är det någon mer som känt av detta eller är det bara jag som behöver fippla med inställningen!?
Re: Ont av sätet!?
Jag har inte upplevt problem där utan mer i ryggslutet, vilket går att variera med svankstödet.
Antar att du testat att vinkla om sittdynan? Det finns ju rätt stor frihetsgrad på den så det borde gå att hitta något som passar. Om inte annat så kan man variera lite efter några timmar.
Antar att du testat att vinkla om sittdynan? Det finns ju rätt stor frihetsgrad på den så det borde gå att hitta något som passar. Om inte annat så kan man variera lite efter några timmar.
Jo det är troligtvis en vanesak. Blev bara förvånad över att jag fick ont och jag har inte läst om andra som fått besvär.... Sjukt nöjd med bilen annars. 

Ja prova vinkla om. Jag har långa ben och tycker sätena i Model 3 är svårslagna. Grymt komfortabla. Enda problemet är att man kastas runt lite när man kör hårt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Är inte extremt lång,186, så man tycker ju att det bör funka. Tycker personligen att de skulle kunna vara lite hårdare. Är van vid passatens säten och därför känns Teslans säten som en fåtölj. Föredrar dock parkbänken i passaten, men röven kanske bara behöver vänja om sig. Bilen i övrigt vill jag dock inte byta bort. Fantastisk bil!!
Gick också från Passat till M3 för ett år sedan. Tyckte sätena var lite mjuka i början med. Men nu tycker jag dom är sköna. Har gjort några 10-13 timmars resor med bilen och det har gått bra. Inte haft några problem med låren, är 190 cm lång.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
För mig tog det absolut nån vecka att sitta in dom och vänja mig. Gick från lite fastare BMW sportsolar till mjuka model 3 stolar och blev lite "trött" i ryggen av dom. Nu är det bara bekvämt.
-
Fråga Tars. Har för mig att han hade problem med M3 stolen (tror att det var föra sommaren).
Ont av sätet!?
Jag kom från en bil med extra lårstöd (är 190 cm lång) och saknar det i Model 3. Men jag har vinklat sätet något mer än vad jag brukade i gamla bilen och kör mer upprätt. Man måste ju ändå vila efter ett par timmar och har funkat i drygt 7000 mil.
Om valet med extra lårstöd fanns som tillval hade det stått långt över tillvalet FSD för mig ...
Om valet med extra lårstöd fanns som tillval hade det stått långt över tillvalet FSD för mig ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag hade exakt samma första veckorna. Testade att justera sätet, främst lutningen. Efter några försök hittade jag en skön inställning.
Är 1.94 m lång. Med lutningen menar jag själva sittdynan. Kan ju justera den så främre dynan inte trycker upp mot låret lika hårt.

Är 1.94 m lång. Med lutningen menar jag själva sittdynan. Kan ju justera den så främre dynan inte trycker upp mot låret lika hårt.

Model 3 SR+ 2020
Experimenterar med dynans vinkel och jag börjar vänja mig. Skulle fortsatt önskat mig en längre sittdyna. Upplever den som kort. Ryggstödet dock mycket skönt och nackstödet är överraskande skönt. Blir nog bra till slut.4Head skrev:Jag hade exakt samma första veckorna. Testade att justera sätet, främst lutningen. Efter några försök hittade jag en skön inställning.![]()

- metchristian
- Teslaägare