Vinterkörning med elbil

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

BenHer
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2020 16:28

Vinterkörning med elbil

Inlägg av BenHer »

Hej, jag har några frågor rörande vinterkörning som jag inte sett blivit berört.
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.

Hälsningar
BenHer
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av tor-ake »

Ha ha, det var länge sedan man behövde trampa ur och häva en sladd, det är väl en bortglömd kunskap idag? Åtminstone de senaste 15 åren har bilarna kunnat häva sladdar mycket bättre än vad man kan själv.

Även elbilar givetvis. På Tesla kan man aktivera "slip start" så kan man få en liten, liten sladd innan bilen säger stopp och rätar upp.

När det gäller värmen så är effekten mer än tillräcklig för alla här förekommande temperaturer, värmaren i Tesla börjar på runt 6KW, som ett bastuaggregat ungefär, och sedan går den ned till nån eller ett par kW för att hålla värmen i -10. Så säg gissningsvis 5kWh för en tvåtimmars resa. Elbakruta och stolsvärmare drar en försumbar mängd energi.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av ChristerSjo »

BenHer skrev:
Hej, jag har några frågor rörande vinterkörning som jag inte sett blivit berört.
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.

Hälsningar
BenHer
jag köpte min bil i september 2019 och väntade ganska länge med att sätta på vinterdäcken. Var ute och åkte en resa med sommardäck då det hade frusit under natten, men solen hade kommit fram och börja smälta den blöta/frusna vägbanan. När jag kom in i en kurva som låg i skugga och var isig, fick jag givetvis sladd, men blev imponerad över hur fyrhjulsdriften och alla system rätade upp bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Johlei »

Jag fick en rejäl sladd på norrlandsväg med svallis och var nära att sätta M3:an i snövallen. Jag vill gärna tro att det var min expertis som gjorde att vi inte körde av men det är klart att bilen hjälpte till :-D

Efter det ändrade jag till Chill acceleration och låg bromskraftåtervinning. Då är det lättare att köra säkert upplever jag.

På väg hem från Trysil v9 var det oplogat och vår M3 fick agera plog i nysnö som stundtals nådde över fronten på bilen. Vi körde inte fort men stadigt i ca 50 km utan problem med greppet. Det drog lite mer el än vanligt men inte ohemult (troligen pga den låga farten).

Så länge jag under vintern kan parkera bilen med antingen minst 5A underhållsladdning utomhus eller i garage (ev. utan laddningsmöjlighet) och jag stänger av Sentry Mode har jag inte upplevt ångest med att batteriet är för litet på min LR AWD.

Värmekomforten är mycket bra, även vid -30 tycker jag. Möjligen blir det lite för varmt i baksätet förhållandevis så vi får ofta slå av utblåset i baksätet på kalla halvåret.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av bjelkeman »

En Model S på sommardäck dagen de snöade 10 cm, samma dag jag hade däckbyte, då fick jag köra försiktigt. Model S är rätt tung. Annars när väl vinterdäcken är på så är en Model S och en Model 3 riktigt bra på vinterunderlag. Jag har dock bara kört AWD.

Jag kör med full regen och full motor effekt (inte chill).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av LarsL »

BenHer skrev:
Hej, jag har några frågor rörande vinterkörning som jag inte sett blivit berört.
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
Som andra redan sagt antispinn har ju gjort det i princip omöjligt att sladda med bilar. Mina bilar Mercedes, med bakhjulsdrift, har haft så bra antispinn att det varit nästan tråkigt. Jag har inte kört bil utan sedan 15 år tillbaka. Elbilen och Tesla Model 3 SR+ är ännu bättre än den bästa MBn. Elbilen justerar motorkraften snabbare och effektivare medan fossilbilen måste bromsa bort en stor del av spinnandet.
- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.
Först måste man påpeka att värmen i en elbil är väldigt effektiv. Du har fullvärme direkt från start och slipper åka och frysa de första 5-10 minuterna som i en fossilbil. Utöver det så går det lätt att förvärma bilen med appen.

Min Leaf drog i stabil temperatur 1,5kW när jag åkte -15˚C. Det är det kallaste jag har åkt med elbil en längre sträcka. Med stabil temperatur menar jag att den höll kupén i 20˚C under resan, uppvärmningen i början var inte medtagen.

Vill man spara lite energi ytterligare så är det bra att sänka kupé temperaturen och starta sätesvärme. Sätesvärmarna tar nästan försumbart med energi.

En elbil på vinter motorväg drar kanske 200 Wh/km. Om då värmen har en effekt på 1,5 kW = 1500 W konstant så kommer det öka förbrukningen i 110 km/h med 13,6 Wh/km. På två timmar tar värmen total 3 kWh av 50-75 kWh beroende på modell.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av mati »

När jag hade en P85 för ett antal år sedan blev det plötsligt blixthalka. En såndär superhal historia där man inte kan hålla sig på fötterna. Jag hade aldrig kört bilen på isiga vägar tidigare, jag viste således inte vad som skulle hända. Dubbfria vinterdäck dessutom.
Just P85:an har en stark tendens till "svansviftning" när man inte är försiktig, även på torra vägar. Blankis borde alltså vara självmord, trodde jag. För att ta reda på det tryckte jag plattan i mattan och förväntade mig världens sladd (vägen var bred och jag var ensam). Men det hände ingenting alls, jag fick däremot en visuell lektion i reglerteknik. Effektmätaren gjorde små små utslag och visade tydligt att bilen släppte på precis så mycket (eller lite) kräm som krävdes för att bakhjulen inte skulle tappa greppet. Och vi rörde oss jättesakta framåt. Med fullgas i en Tesla. :lol: Det var otroligt imponerande. Ingen fossilbil i världen hade klarat av detta.
Vinterkörning med elbil? Inga problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av JonasH »

Det kallaste jag kört är -28 och då var det inga problem med värmen.

Körde totalt 25 mil i den temperaturen utan problem. Satt i t-shirt och mös i värmen...

Teslabjörn har jämfört antispinn på en Tesla MS RWD och någon fossilbil för vad som känns som hundra år sedan men jag kan inte hitta den.

Han kör uppför en backe med MS där den andra bilen inte kommer upp och sen försöker han gå upp och det går inte heller...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Elix747 »

M3 Fantastisk att köra på vintern. (Och som nämnt de andra Tesla också)
Enda luriga är att jag tycker den tenderar att släppa bak på isiga vägar vid motorbroms. Då känns den lite orolig. Rekommenderar därför att slå på regen low på isiga och rejält halkiga vägar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av OfarligTesla »

McFace skrev:

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Jag förvärmde min S75D som stått ute oanvänd i -20 till -28 under 3 dagar (det var -26 när vi skulle åka), hade igång den i typ en halvtimme och det drog typ 5-6%, den var helt klart varm och redo att åka efter 15 minuter men jag var långsam. Så om inte 3an är bra mycket mindre effektiv när det gäller värmaren så lär det inte dra så mycket, lär testa det i vinter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av LarsL »

McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
ABRP, ABetterRoutePlaner https://abetterrouteplanner.com/classic/ är ett bra verktyg för dig när du känner att du har lite räckviddsångest. Har du totalt 15 mil per dag eller 30 mil? Har du 30 mil så är det ju inget snack då ska du ha LR. Men 15 mil klarar du med en SR+. Det är ingen fara att ladda bilen till 90% och inte heller farligt att ladda ur till 5-10% bara du laddar direkt när du kommer hem.

Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

LarsL skrev:
McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
ABRP, ABetterRoutePlaner https://abetterrouteplanner.com/classic/ är ett bra verktyg för dig när du känner att du har lite räckviddsångest. Har du totalt 15 mil per dag eller 30 mil? Har du 30 mil så är det ju inget snack då ska du ha LR. Men 15 mil klarar du med en SR+. Det är ingen fara att ladda bilen till 90% och inte heller farligt att ladda ur till 5-10% bara du laddar direkt när du kommer hem.

Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Tack! Det där var ju en gamechanger. Jag har suttit och räknat som en grottmänniska i jämförelse! SR räcker mer än väl.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av BrooklynS »

McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Även under värsta tänkbara förhållanden i Norrlands inland får jag 30 mil med min 3-a. Nysnö, kallt som fan etc.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

BrooklynS skrev:
McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Även under värsta tänkbara förhållanden i Norrlands inland får jag 30 mil med min 3-a. Nysnö, kallt som fan etc.
Mellan vilka laddningsvärden räknar du då? 10-90? Kör du SR eller LR? P ser jag.. :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av BrooklynS »

Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av BrooklynS »

Snarare 60% av WLTP vintertid...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Johlei »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av fth »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.

Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

Johlei skrev:
McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.
Där har du ju en god poäng. Dit jag vill komma är att i princip all vardagskörning är ju då genomförbar redan med 400km WLTP i batteriet med en SR, även de få veckorna på året man kan räkna med bottensiffror. Det är inte många människor kvar (given möjlighet att ladda hemma) som har anledning till räckviddsångest längre.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

fth skrev:
McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.

Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.

/fth
Jag förstår.

Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av fth »

McFace skrev:
Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
Försök ordna laddmöjlighet vid arbetsplatsen om det är öht möjligt.

Även enklaste 8-16A enfas räcker långt, pluggar du in när du kommer till jobbet med varmt batteri så kommer du att kunna köra hemåt med varmt batteri med några fler procent även i värsta vargavintern.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Min braskamin är specad med 4 eller 5kW tror jag. Och den värmer hela huset. Jag skulle absolut inte vilja ha den i bilen mer än någon minut, annars blir man ju kokt. :lol:
Man ser detta tydligt när man förvärmer bilen. Den brassar på med max effekt en kort stund, sen går den ner till ganska beskedliga nivåer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Limbster »

McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Du kan göra väldigt mycket själv för att påverka räckvidden, i min värld har du en enorm marginal på 15 mil. Klart större risk att du får något helt annat fel på bilen så du tvingas ringa bärgare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar