Vinterkörning med elbil
Moderator: Redaktion
Vinterkörning med elbil
Hej, jag har några frågor rörande vinterkörning som jag inte sett blivit berört.
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.
Hälsningar
BenHer
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.
Hälsningar
BenHer
Re: Vinterkörning med elbil
Ha ha, det var länge sedan man behövde trampa ur och häva en sladd, det är väl en bortglömd kunskap idag? Åtminstone de senaste 15 åren har bilarna kunnat häva sladdar mycket bättre än vad man kan själv.
Även elbilar givetvis. På Tesla kan man aktivera "slip start" så kan man få en liten, liten sladd innan bilen säger stopp och rätar upp.
När det gäller värmen så är effekten mer än tillräcklig för alla här förekommande temperaturer, värmaren i Tesla börjar på runt 6KW, som ett bastuaggregat ungefär, och sedan går den ned till nån eller ett par kW för att hålla värmen i -10. Så säg gissningsvis 5kWh för en tvåtimmars resa. Elbakruta och stolsvärmare drar en försumbar mängd energi.
Även elbilar givetvis. På Tesla kan man aktivera "slip start" så kan man få en liten, liten sladd innan bilen säger stopp och rätar upp.
När det gäller värmen så är effekten mer än tillräcklig för alla här förekommande temperaturer, värmaren i Tesla börjar på runt 6KW, som ett bastuaggregat ungefär, och sedan går den ned till nån eller ett par kW för att hålla värmen i -10. Så säg gissningsvis 5kWh för en tvåtimmars resa. Elbakruta och stolsvärmare drar en försumbar mängd energi.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Vinterkörning med elbil
jag köpte min bil i september 2019 och väntade ganska länge med att sätta på vinterdäcken. Var ute och åkte en resa med sommardäck då det hade frusit under natten, men solen hade kommit fram och börja smälta den blöta/frusna vägbanan. När jag kom in i en kurva som låg i skugga och var isig, fick jag givetvis sladd, men blev imponerad över hur fyrhjulsdriften och alla system rätade upp bilen.BenHer skrev:Hej, jag har några frågor rörande vinterkörning som jag inte sett blivit berört.
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.
Hälsningar
BenHer
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Vinterkörning med elbil
Jag fick en rejäl sladd på norrlandsväg med svallis och var nära att sätta M3:an i snövallen. Jag vill gärna tro att det var min expertis som gjorde att vi inte körde av men det är klart att bilen hjälpte till
Efter det ändrade jag till Chill acceleration och låg bromskraftåtervinning. Då är det lättare att köra säkert upplever jag.
På väg hem från Trysil v9 var det oplogat och vår M3 fick agera plog i nysnö som stundtals nådde över fronten på bilen. Vi körde inte fort men stadigt i ca 50 km utan problem med greppet. Det drog lite mer el än vanligt men inte ohemult (troligen pga den låga farten).
Så länge jag under vintern kan parkera bilen med antingen minst 5A underhållsladdning utomhus eller i garage (ev. utan laddningsmöjlighet) och jag stänger av Sentry Mode har jag inte upplevt ångest med att batteriet är för litet på min LR AWD.
Värmekomforten är mycket bra, även vid -30 tycker jag. Möjligen blir det lite för varmt i baksätet förhållandevis så vi får ofta slå av utblåset i baksätet på kalla halvåret.
Efter det ändrade jag till Chill acceleration och låg bromskraftåtervinning. Då är det lättare att köra säkert upplever jag.
På väg hem från Trysil v9 var det oplogat och vår M3 fick agera plog i nysnö som stundtals nådde över fronten på bilen. Vi körde inte fort men stadigt i ca 50 km utan problem med greppet. Det drog lite mer el än vanligt men inte ohemult (troligen pga den låga farten).
Så länge jag under vintern kan parkera bilen med antingen minst 5A underhållsladdning utomhus eller i garage (ev. utan laddningsmöjlighet) och jag stänger av Sentry Mode har jag inte upplevt ångest med att batteriet är för litet på min LR AWD.
Värmekomforten är mycket bra, även vid -30 tycker jag. Möjligen blir det lite för varmt i baksätet förhållandevis så vi får ofta slå av utblåset i baksätet på kalla halvåret.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Vinterkörning med elbil
En Model S på sommardäck dagen de snöade 10 cm, samma dag jag hade däckbyte, då fick jag köra försiktigt. Model S är rätt tung. Annars när väl vinterdäcken är på så är en Model S och en Model 3 riktigt bra på vinterunderlag. Jag har dock bara kört AWD.
Jag kör med full regen och full motor effekt (inte chill).
Jag kör med full regen och full motor effekt (inte chill).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Vinterkörning med elbil
Som andra redan sagt antispinn har ju gjort det i princip omöjligt att sladda med bilar. Mina bilar Mercedes, med bakhjulsdrift, har haft så bra antispinn att det varit nästan tråkigt. Jag har inte kört bil utan sedan 15 år tillbaka. Elbilen och Tesla Model 3 SR+ är ännu bättre än den bästa MBn. Elbilen justerar motorkraften snabbare och effektivare medan fossilbilen måste bromsa bort en stor del av spinnandet.BenHer skrev:Hej, jag har några frågor rörande vinterkörning som jag inte sett blivit berört.
- ANTISPIN, Hur väl fungerar Teslas teknik för att häva sladd vid halt väglag. `Trampa ur´ för att häva en sladd går väl inte med den aktiva elåterladdningen vid motorbromsning.
Jag antar att antispinsystemet kan hantera ett hastigt motorpådrag vid halka.
Först måste man påpeka att värmen i en elbil är väldigt effektiv. Du har fullvärme direkt från start och slipper åka och frysa de första 5-10 minuterna som i en fossilbil. Utöver det så går det lätt att förvärma bilen med appen.- Värmesystem, hur väl fungerar värme, elbakruta och defroster vid -10 C. Hur stor del av batterikapaciteten går åt vid t.ex. en 2 timmars resa.
Min Leaf drog i stabil temperatur 1,5kW när jag åkte -15˚C. Det är det kallaste jag har åkt med elbil en längre sträcka. Med stabil temperatur menar jag att den höll kupén i 20˚C under resan, uppvärmningen i början var inte medtagen.
Vill man spara lite energi ytterligare så är det bra att sänka kupé temperaturen och starta sätesvärme. Sätesvärmarna tar nästan försumbart med energi.
En elbil på vinter motorväg drar kanske 200 Wh/km. Om då värmen har en effekt på 1,5 kW = 1500 W konstant så kommer det öka förbrukningen i 110 km/h med 13,6 Wh/km. På två timmar tar värmen total 3 kWh av 50-75 kWh beroende på modell.
Re: Vinterkörning med elbil
När jag hade en P85 för ett antal år sedan blev det plötsligt blixthalka. En såndär superhal historia där man inte kan hålla sig på fötterna. Jag hade aldrig kört bilen på isiga vägar tidigare, jag viste således inte vad som skulle hända. Dubbfria vinterdäck dessutom.
Just P85:an har en stark tendens till "svansviftning" när man inte är försiktig, även på torra vägar. Blankis borde alltså vara självmord, trodde jag. För att ta reda på det tryckte jag plattan i mattan och förväntade mig världens sladd (vägen var bred och jag var ensam). Men det hände ingenting alls, jag fick däremot en visuell lektion i reglerteknik. Effektmätaren gjorde små små utslag och visade tydligt att bilen släppte på precis så mycket (eller lite) kräm som krävdes för att bakhjulen inte skulle tappa greppet. Och vi rörde oss jättesakta framåt. Med fullgas i en Tesla. Det var otroligt imponerande. Ingen fossilbil i världen hade klarat av detta.
Vinterkörning med elbil? Inga problem.
Just P85:an har en stark tendens till "svansviftning" när man inte är försiktig, även på torra vägar. Blankis borde alltså vara självmord, trodde jag. För att ta reda på det tryckte jag plattan i mattan och förväntade mig världens sladd (vägen var bred och jag var ensam). Men det hände ingenting alls, jag fick däremot en visuell lektion i reglerteknik. Effektmätaren gjorde små små utslag och visade tydligt att bilen släppte på precis så mycket (eller lite) kräm som krävdes för att bakhjulen inte skulle tappa greppet. Och vi rörde oss jättesakta framåt. Med fullgas i en Tesla. Det var otroligt imponerande. Ingen fossilbil i världen hade klarat av detta.
Vinterkörning med elbil? Inga problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vinterkörning med elbil
Det kallaste jag kört är -28 och då var det inga problem med värmen.
Körde totalt 25 mil i den temperaturen utan problem. Satt i t-shirt och mös i värmen...
Teslabjörn har jämfört antispinn på en Tesla MS RWD och någon fossilbil för vad som känns som hundra år sedan men jag kan inte hitta den.
Han kör uppför en backe med MS där den andra bilen inte kommer upp och sen försöker han gå upp och det går inte heller...
Körde totalt 25 mil i den temperaturen utan problem. Satt i t-shirt och mös i värmen...
Teslabjörn har jämfört antispinn på en Tesla MS RWD och någon fossilbil för vad som känns som hundra år sedan men jag kan inte hitta den.
Han kör uppför en backe med MS där den andra bilen inte kommer upp och sen försöker han gå upp och det går inte heller...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Vinterkörning med elbil
M3 Fantastisk att köra på vintern. (Och som nämnt de andra Tesla också)
Enda luriga är att jag tycker den tenderar att släppa bak på isiga vägar vid motorbroms. Då känns den lite orolig. Rekommenderar därför att slå på regen low på isiga och rejält halkiga vägar.
Enda luriga är att jag tycker den tenderar att släppa bak på isiga vägar vid motorbroms. Då känns den lite orolig. Rekommenderar därför att slå på regen low på isiga och rejält halkiga vägar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Vinterkörning med elbil
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vinterkörning med elbil
Jag förvärmde min S75D som stått ute oanvänd i -20 till -28 under 3 dagar (det var -26 när vi skulle åka), hade igång den i typ en halvtimme och det drog typ 5-6%, den var helt klart varm och redo att åka efter 15 minuter men jag var långsam. Så om inte 3an är bra mycket mindre effektiv när det gäller värmaren så lär det inte dra så mycket, lär testa det i vinter.McFace skrev:
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Re: Vinterkörning med elbil
ABRP, ABetterRoutePlaner https://abetterrouteplanner.com/classic/ är ett bra verktyg för dig när du känner att du har lite räckviddsångest. Har du totalt 15 mil per dag eller 30 mil? Har du 30 mil så är det ju inget snack då ska du ha LR. Men 15 mil klarar du med en SR+. Det är ingen fara att ladda bilen till 90% och inte heller farligt att ladda ur till 5-10% bara du laddar direkt när du kommer hem.McFace skrev:Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Re: Vinterkörning med elbil
Tack! Det där var ju en gamechanger. Jag har suttit och räknat som en grottmänniska i jämförelse! SR räcker mer än väl.LarsL skrev:ABRP, ABetterRoutePlaner https://abetterrouteplanner.com/classic/ är ett bra verktyg för dig när du känner att du har lite räckviddsångest. Har du totalt 15 mil per dag eller 30 mil? Har du 30 mil så är det ju inget snack då ska du ha LR. Men 15 mil klarar du med en SR+. Det är ingen fara att ladda bilen till 90% och inte heller farligt att ladda ur till 5-10% bara du laddar direkt när du kommer hem.McFace skrev:Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Re: Vinterkörning med elbil
Även under värsta tänkbara förhållanden i Norrlands inland får jag 30 mil med min 3-a. Nysnö, kallt som fan etc.McFace skrev:Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vinterkörning med elbil
Mellan vilka laddningsvärden räknar du då? 10-90?BrooklynS skrev:Även under värsta tänkbara förhållanden i Norrlands inland får jag 30 mil med min 3-a. Nysnö, kallt som fan etc.McFace skrev:Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Re: Vinterkörning med elbil
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vinterkörning med elbil
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Vinterkörning med elbil
Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.McFace skrev:Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vinterkörning med elbil
Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.McFace skrev:Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vinterkörning med elbil
Där har du ju en god poäng. Dit jag vill komma är att i princip all vardagskörning är ju då genomförbar redan med 400km WLTP i batteriet med en SR, även de få veckorna på året man kan räkna med bottensiffror. Det är inte många människor kvar (given möjlighet att ladda hemma) som har anledning till räckviddsångest längre.Johlei skrev:Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.McFace skrev:Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Re: Vinterkörning med elbil
Jag förstår.fth skrev:Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.McFace skrev:Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.
/fth
Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vinterkörning med elbil
Försök ordna laddmöjlighet vid arbetsplatsen om det är öht möjligt.McFace skrev:Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
Även enklaste 8-16A enfas räcker långt, pluggar du in när du kommer till jobbet med varmt batteri så kommer du att kunna köra hemåt med varmt batteri med några fler procent även i värsta vargavintern.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vinterkörning med elbil
Min braskamin är specad med 4 eller 5kW tror jag. Och den värmer hela huset. Jag skulle absolut inte vilja ha den i bilen mer än någon minut, annars blir man ju kokt.LarsL skrev:Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Man ser detta tydligt när man förvärmer bilen. Den brassar på med max effekt en kort stund, sen går den ner till ganska beskedliga nivåer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vinterkörning med elbil
Du kan göra väldigt mycket själv för att påverka räckvidden, i min värld har du en enorm marginal på 15 mil. Klart större risk att du får något helt annat fel på bilen så du tvingas ringa bärgare.McFace skrev:Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
nöjd med min Ampera tillsvidare