Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
I början så störde jag mig lite på att inte ha en hastighetsmätare bakom ratten, men nuförtiden så tycker jag det är enklare och naturligare att ha den till höger om ratten.Laban skrev:Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
Skyms aldrig, oavsett hur man ändrar positioner på både ratt och stol.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Helt enig. Skulle byta bort instrumentering (och övrig interiör) i Xen mot treans alla dar i veckan.martinot skrev:I början så störde jag mig lite på att inte ha en hastighetsmätare bakom ratten, men nuförtiden så tycker jag det är enklare och naturligare att ha den till höger om ratten.Laban skrev:Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
Skyms aldrig, oavsett hur man ändrar positioner på både ratt och stol.
Jag gillar att ha ratten lågt och det medför nästan alltid att övre delen av ratten skymmer hastighetsvisningen. Får liksom böja mig ner för att se siffrorna. På trean syns de alltid perfekt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Japp, det ser onekligen märkligt ut. Fördelen är att den följer med när ratten justeras för olika förarprofiler. Man har alltså inte problemet som man i vanliga fall kan råka ut för, dvs att ratten kan hamna i en konstig position så att den döljer halva instrumenttavlan för vissa förare. Men visst är det snyggare i Enyaq.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?taliz skrev:Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Inget rätt eller fel, och det är säkert en smaksak mycket beroende på ens estetiska preferenser i övrigt, men personligen så gillar jag den mer "cleana" skandinaviska looken på M3, över den traditionella och mer konservativa stilen i MS och MX (har kört en hel del med de också).vigge50 skrev:Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?taliz skrev:Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
När det gäller exteriört så är det dock tvärt om för mig (föredrar MS/MX framför M3 - vars front jag inte tycker är direkt lyckad estetiskt, även om den säkert är effektiv).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Smaken är som baken, jag gillar Playmobil looken i ID3. Och att det är enklare att titta ner i mitten av bilen än rakt fram för att läsa hastighet.. Vem förutom ett Teslafreak tycker det...
och att grå text på vit bakgrund är lätt att läsa...

feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Absolut, en anledning till att S och X interiör känns daterad.vigge50 skrev:Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?taliz skrev:Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
I S känner man sig instängd pga den tjocka instrumentbrädan IMO. X kompenserar delvis med enorm vindruta och att man sitter högre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Lite dåligt drag här! Måste väl finnas mer att diskutera om Enyaqen än om interiören i Model S och X.
Från och med denna veckan finns ju den att beskåda i Göteborg.
Från och med nästa vecka kan man beställa den.
Vart är ni?
Från och med denna veckan finns ju den att beskåda i Göteborg.
Från och med nästa vecka kan man beställa den.
Vart är ni?

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag såg en reklamfilm för skodan igår. Väldigt lite bil man såg. Det var alltså 90% stock filmer (som jag själv hade svårt att se vad de ha med bilen att göra) och 10% av avståndsbilder av bilen på en väg.
Men de visar reklam iallfall nu hoppas vi att köparna kan hitta bilen när de besöker handlaren.
Men de visar reklam iallfall nu hoppas vi att köparna kan hitta bilen när de besöker handlaren.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hemma....nima01 skrev:Lite dåligt drag här! Måste väl finnas mer att diskutera om Enyaqen än om interiören i Model S och X.
Från och med denna veckan finns ju den att beskåda i Göteborg.
Från och med nästa vecka kan man beställa den.
Vart är ni?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jättesugen på Enyaq men med fyrhjulsdrift ser det ut att vara något år bort. Känns om jag kan ta en annan elbil under tiden för att byta till en sån sen. Men då kanske det dyker upp mer intressant 2022, typ polestar 3. Ja förvirringen är stor !Jontez skrev:Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag tror att Ioniq 5 som kommer i början av 2021 kommer att imponera stort.Esterox skrev:Jättesugen på Enyaq men med fyrhjulsdrift ser det ut att vara något år bort. Känns om jag kan ta en annan elbil under tiden för att byta till en sån sen. Men då kanske det dyker upp mer intressant 2022, typ polestar 3. Ja förvirringen är stor !Jontez skrev:Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Fortfarande mest sugen på en enyaq. ID.4an är helt okej det tycker jag men Enyaqen tilltalar mig mera.
Nästa vecka kan man få offert och då blir de beställningsbara. De första leveranserna kan ske i mars (p.g.a. de nya bonus/malus-reglerna är det smartast att vänta till 1 april att hämta ut den. Det ryktas att den officiella svenska premiären kommer att vara första veckan i maj 2021.
Nästa vecka kan man få offert och då blir de beställningsbara. De första leveranserna kan ske i mars (p.g.a. de nya bonus/malus-reglerna är det smartast att vänta till 1 april att hämta ut den. Det ryktas att den officiella svenska premiären kommer att vara första veckan i maj 2021.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vi borde nästan döpa om dig till Osborne helt enkeltZalman3 skrev:Jag tror att Ioniq 5 som kommer i början av 2021 kommer att imponera stort.Esterox skrev:Jättesugen på Enyaq men med fyrhjulsdrift ser det ut att vara något år bort. Känns om jag kan ta en annan elbil under tiden för att byta till en sån sen. Men då kanske det dyker upp mer intressant 2022, typ polestar 3. Ja förvirringen är stor !Jontez skrev:Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna

Det är alltid något som inte finns än som är mest intressant

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Bjelke skrev:Vi borde nästan döpa om dig till Osborne helt enkeltZalman3 skrev:Jag tror att Ioniq 5 som kommer i början av 2021 kommer att imponera stort.Esterox skrev:Jättesugen på Enyaq men med fyrhjulsdrift ser det ut att vara något år bort. Känns om jag kan ta en annan elbil under tiden för att byta till en sån sen. Men då kanske det dyker upp mer intressant 2022, typ polestar 3. Ja förvirringen är stor !Jontez skrev:Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna![]()
Det är alltid något som inte finns än som är mest intressant
När jag får frågan, vilken elbil ska jag köpa.
Blir det lätt ett svar av typen, om du beställer nu får en hyfsat bra elbil, men om du väntar 3 månader så får du en bättre.
Och om du väntar 6 månader så kommer ännu bättre.
Elbilsbranschen är väldigt omogen eftersom bilarna blir så mycket bättre hela tiden.
Och prisskillnaden mellan en begagnad och en ny elbil är för liten.
Så ofta är det smartast att köpa en ny elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Fast det stämmer ju inte riktigt. Efter Etron har det ju inte släppts någon stor bil på länge. Enyaq kommer men fortfarande med ett betydligt mindre bagage.Zalman3 skrev:Bjelke skrev:Vi borde nästan döpa om dig till Osborne helt enkeltZalman3 skrev:Jag tror att Ioniq 5 som kommer i början av 2021 kommer att imponera stort.Esterox skrev:Jättesugen på Enyaq men med fyrhjulsdrift ser det ut att vara något år bort. Känns om jag kan ta en annan elbil under tiden för att byta till en sån sen. Men då kanske det dyker upp mer intressant 2022, typ polestar 3. Ja förvirringen är stor !Jontez skrev:Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna![]()
Det är alltid något som inte finns än som är mest intressant
När jag får frågan, vilken elbil ska jag köpa.
Blir det lätt ett svar av typen, om du beställer nu får en hyfsat bra elbil, men om du väntar 3 månader så får du en bättre.
Och om du väntar 6 månader så kommer ännu bättre.
Elbilsbranschen är väldigt omogen eftersom bilarna blir så mycket bättre hela tiden.
Och prisskillnaden mellan en begagnad och en ny elbil är för liten.
Så ofta är det smartast att köpa en ny elbil.
Id4 har inte börjat levererats heller. Önskar man awd så är utbudet begränsat och speciellt till en bra peng.
Småbilar kryllar det väll utav men kan inte påstå att många har möjlighet att köpa en snuskigt dyr pendlarbil vid sidan utav en stor bil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jämförelsen mellan Enyaq och ID4 blir först riktigt intressant när man kan konfigurera ihop en Enyaq med samma utrustning som ID4. Frågan är om Enyaq är billigare. Jag tror nästan inte det.
För min del har den blivit intressant igen eftersom dragvikten mot alla odds är samma på båda bilarna, ID4 ger alltså ingen fördel så som jag trodde. Nu är det bara tycke, smak och plånboken som bestämmer. Samt att VW-säljaren inte kan (vill?) ge mig ett inbytespris för min e-tron. Det är helt klart värt ett försök och be om en offert hos Skoda istället. Och interiören hos Enyaq tilltalar mig faktiskt mer.
För min del har den blivit intressant igen eftersom dragvikten mot alla odds är samma på båda bilarna, ID4 ger alltså ingen fördel så som jag trodde. Nu är det bara tycke, smak och plånboken som bestämmer. Samt att VW-säljaren inte kan (vill?) ge mig ett inbytespris för min e-tron. Det är helt klart värt ett försök och be om en offert hos Skoda istället. Och interiören hos Enyaq tilltalar mig faktiskt mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Haha, jag fick en värdering för min e-tron igår och den landade på 490kkr. Det är såklart skamligt lågt, bra mindre än hälften av nypriset efter 18 månader, och jag skulle aldrig sälja den till det priset. Men du får nog tänka om när du alltid påstår att elbilar har så himla högt andrahandsvärde. Visst, man kan ha tur, och vissa får verkligen bra betalt för sina bilar, men det gäller ju på samma sätt för fossilbilar.Zalman3 skrev:Och prisskillnaden mellan en begagnad och en ny elbil är för liten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Samma med datorer, det kommer alltid något bättre om ett år. Och datorer har vi haft i 30+ år nu.Zalman3 skrev:Bjelke skrev:Vi borde nästan döpa om dig till Osborne helt enkeltZalman3 skrev:Jag tror att Ioniq 5 som kommer i början av 2021 kommer att imponera stort.Esterox skrev:Jättesugen på Enyaq men med fyrhjulsdrift ser det ut att vara något år bort. Känns om jag kan ta en annan elbil under tiden för att byta till en sån sen. Men då kanske det dyker upp mer intressant 2022, typ polestar 3. Ja förvirringen är stor !Jontez skrev:Hur tänker ni nu när pris och utrustningen släppt för id4, fortfarande lika sugna på Enyaq? IDn fångade verkligen mitt intresse så skulle vilja klämma lite på Enyaq sen börja jämföra utrustningslistorna![]()
Det är alltid något som inte finns än som är mest intressant
När jag får frågan, vilken elbil ska jag köpa.
Blir det lätt ett svar av typen, om du beställer nu får en hyfsat bra elbil, men om du väntar 3 månader så får du en bättre.
Och om du väntar 6 månader så kommer ännu bättre.
Elbilsbranschen är väldigt omogen eftersom bilarna blir så mycket bättre hela tiden.
Och prisskillnaden mellan en begagnad och en ny elbil är för liten.
Så ofta är det smartast att köpa en ny elbil.
Tänker man såhär kommer man aldrig få köpt sig en elbil.
Om jag skulle köpt en i dag så hade det blivit en SR+, den är snäppet för liten, men jag har överlevt 3 år med V40, så det hade nog funkat.
Det är storleken som attraherar mig med Skoda, MY och ID4. Hyundai köper jag inte av princip. Alla 3 har stora bekymmer per nu, men jag hoppas Berlinfabriken löser problemen med byggkvalitet och lack, och att de setter in (eller förbereder för) lastnät/galler. Då blir det nog en MY. Skodan är snygg, och jag gillar allt extra lullull, men får den mjukvaran som saknas nu per OTA, på verkstad eller inte als. Trained parking hade varit grymt. Jag tycker också priset blir lite för högt om man putter på extrapryler på Skodan, nästan 700 papp för en Skoda är mycket, och så har den inte ens AWD.
Så för min del beror allt på vad Berlinfabriken kommer upp med, det blir ingen USA byggd MY på mig, då blir det häller en Enyaq.
Självklart ska jag provåka båda innan jag bestämmer mig, och ID4 finns fortfarande med på min shortlist, även om jag tycker Enyaq (med ljusgrillen) är snyggare.
Men om man är överbevisat att om 1 år så har man 500+kW laddning och 100 mils räckvidd till 300000kr, så förstår jag att man väntar.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Bra pris! Det skulle jag kunna tänka mig att betala!mati skrev:Haha, jag fick en värdering för min e-tron igår och den landade på 490kkr.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja eller hur? Frågan är om det är vänster eller höger halvan av bilen budet avser.Jerker skrev:Bra pris! Det skulle jag kunna tänka mig att betala!mati skrev:Haha, jag fick en värdering för min e-tron igår och den landade på 490kkr.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14