Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Haha, jag fick en värdering för min e-tron igår och den landade på 490kkr.
Bra pris! Det skulle jag kunna tänka mig att betala! :D
Ja eller hur? Frågan är om det är vänster eller höger halvan av bilen budet avser. :lol:
Intressant att ÅF själva anser att bilen är så lite värd. Det pekar på ett systemfel.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Ja eller hur? Frågan är om det är vänster eller höger halvan av bilen budet avser. :lol:
Intressant att ÅF själva anser att bilen är så lite värd. Det pekar på ett systemfel.
ÅF vet ju att de snart lanserar Audi Q4 riktigt billigt.
Och då är det fler än Mati som vill byta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

nima01 skrev:
Fortfarande mest sugen på en enyaq. ID.4an är helt okej det tycker jag men Enyaqen tilltalar mig mera.

Nästa vecka kan man få offert och då blir de beställningsbara. De första leveranserna kan ske i mars (p.g.a. de nya bonus/malus-reglerna är det smartast att vänta till 1 april att hämta ut den. Det ryktas att den officiella svenska premiären kommer att vara första veckan i maj 2021.
Dom måste ju förlänga elbilsbonusen tills april eller göra något annat åt det, helt sjukt annars. Vem skulle välja att köpa en elbil innan 1a april och sumpa 70 000? Jag ska egentligen byta bil 1a februari, men det lutar ju är att förlänga 2 månader...

Jag hade helt tänkt bort id4 pga allt dåligt alla pratat om interiören. Men efter att ha kört id3 blev jag positiv till den och 4an ska ju vara rätt lik.

Som sagt att när det går att börja konfigurera Enyaq med dess rätta priser så får jag se vilken det bli.

Någon sa att den gick att klämma på i Göteborg, finns möjligheten i Stockholm med?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Det var ingen åf utan viköperdinbil. Kanske inte bästa stället för en värdering, men jag ville få en uppfattning hur lätt eller svårt det är at sälja den.
Min åf ville inte värdera den överhuvudtaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Det var ingen åf utan viköperdinbil. Kanske inte bästa stället för en värdering, men jag ville få en uppfattning hur lätt eller svårt det är at sälja den.
Min åf ville inte värdera den överhuvudtaget.
Det förklarar saken för Viköperdinbil är rena skojare.
Värderade min gamla fossilare hos dem och de gav skamligt lågt pris, sålde den senare för dubbla priset mot vad Viköperdinbil gav.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

kikat skrev:
Det förklarar saken för Viköperdinbil är rena skojare.
Värderade min gamla fossilare hos dem och de gav skamligt lågt pris, sålde den senare för dubbla priset mot vad Viköperdinbil gav.
Jag fick 20 tusen mer på vkdb än vid inbyte hos ÅF. Jag orkar inte med alla klåpare på blocket, men kunde kanske fått 20 till där.
Fördelen med vkdb är att det är fullständig transparent, och ingen tvång att sälja. Du vet vad du får för bilen, och kan vara ett riktmärke om du väljer att sälja privat.
Jag tycker personligen det är en bra tjänst när man inte pallar med att sälja bilen privat, eller om ÅF enbart vill ge skambud.

Sen åter till tråden.
Jag fick igen kontakt med Skoda-ÅF och han vill att jag kommer in och ”bygger bilen” och lägger en beställning om ett par veckors tid.
Jag köper aldrig bil innan jag har provkört den, så det får bli med klausul att jag får ”öppet köp” eller vänta med leverans till efter provkörning och att jag då kan avboka om jag inte är nöjd.
En stor sak i Norge nu, när man måste skriva köpekontrakt på bilen innan man ens har sett eller provkört, utan ångerfrist eftersom köpet sker hos ÅF.

https://motor.no/enyaq-forbruker-forbru ... ett/180791
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare

Inlägg av Becada »

Förra helgen stod det en Enyag inne i Täby centrum. Man kunde provsitta i bilen. Om den står kvar nu vet jag dock inte.
Model Y Long Range
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Becada skrev:
Förra helgen stod det en Enyag inne i Täby centrum. Man kunde provsitta i bilen. Om den står kvar nu vet jag dock inte.
Enligt tidigare mail från Skoda var det aktuellt 25-27 september.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
nima01

Inlägg av nima01 »

Den är väl i Göteborg den här veckan. Ryktas om Skoda Mölndal.
nima01

Inlägg av nima01 »

Fråga: Har någon av er som förbokat Enyaqen fått ett förbokningsID? Jag förbokade en den 24/1 när det öppnades upp men har inte fått ett sådant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nima01 skrev:
Fråga: Har någon av er som förbokat Enyaqen fått ett förbokningsID? Jag förbokade en den 24/1 när det öppnades upp men har inte fått ett sådant.
Ingenting. Det har varit helt tyst, jag har aldrig hört ett dyft från Skoda.
RyssenKefir

Inlägg av RyssenKefir »

Detta vad jag jag fick för info. Förbokade också under våren.

Dock svarade jag att innan de får ordning på sina priser och så vidare så avvaktar jag.

Hej!
Du var en av dem första som valde att förhandsboka vår nya elbil Enyaq iV. Därför hör jag nu av mig till dig för att fråga om intresset fortfarande finns kvar. Under helgen som var öppnade konfiguratorn upp på SKODAs hemsida. För att underlätta en eventuell beställning och för att få hem bilen så snabbt som möjligt hänvisar jag er till https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-iv där du kan bygga din nya bil. När du har byggt klart din nya Enyaq iV så kommer du få en SKODA-ID på 8 bokstäver/siffror. Skicka gärna denna kod till mig så ringer jag upp/mailar dagen bilen öppnas för beställning.

Ha en fortsatt trevlig vecka, ser fram emot att höra från dig och se hur du väljer att utforma din nya SKODA Enyaq iV.

Med vänliga hälsningar

William Rosengren
Säljare Personvagnar Växjö
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Atteviks Personvagnar AB
FreddaStair

Inlägg av FreddaStair »

Pratade med min Skoda-handlare igår. Enligt vad han fått veta skulle ett mail snart gå ut till kunder som förbokat med mer info, kanske redan imorgon fredag.
Nästa vecka börjar säljarna på Skoda-handlarna att ringa runt till de kunder som de fått hand om och kolla om intresse kvarstår och i så fall boka in besök för att konfigurera och skriva kontrakt på bilen (dock ej 80X och RS då de släpps senare).
Man har 4 veckor på sig att konfigurera och teckna upp sig på sin bil, därefter är köplatsen förverkad. Det spelar ingen roll när man inom denna fyraveckorsperiod bokar bilen, det är ens könummer som gäller, inte "först till kvarn".
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

FreddaStair skrev:
Pratade med min Skoda-handlare igår. Enligt vad han fått veta skulle ett mail snart gå ut till kunder som förbokat med mer info, kanske redan imorgon fredag.
Nästa vecka börjar säljarna på Skoda-handlarna att ringa runt till de kunder som de fått hand om och kolla om intresse kvarstår och i så fall boka in besök för att konfigurera och skriva kontrakt på bilen (dock ej 80X och RS då de släpps senare).
Man har 4 veckor på sig att konfigurera och teckna upp sig på sin bil, därefter är köplatsen förverkad. Det spelar ingen roll när man inom denna fyraveckorsperiod bokar bilen, det är ens könummer som gäller, inte "först till kvarn".
Skriva kontrakt på bilen?
Finns någon ångerrätt? Jmfr min länk från Norge innan?
FreddaStair

Inlägg av FreddaStair »

heldiggrisen skrev:
FreddaStair skrev:
Skriva kontrakt på bilen?
Finns någon ångerrätt? Jmfr min länk från Norge innan?
Enligt den manlige Skoda-representanten som demade bilen i Stockholm för en vecka sen skulle det inte bli så hårda kontrakt som i Norge, utan bättre möjlighet för oss i Sverige att avboka i ett senare skede. Men jag skulle inte ta gift på de uppgifterna, jag vet inte vad han hade för belägg för det och mycket kan hända mycket på kort tid. Det lär finnas mer uppdaterad info från handlarna inom några dagar.
nima01

Inlägg av nima01 »

Pratat med några handlare idag och flera av dem sa att det normalt inte fanns någon ångerrätt, dvs samma som det stod i artikeln. Men de skulle föra det uppåt i sin organisation.

De trodde inte att det skulle bli så många som hoppade av sina beställningar. Var man bestämd över att få en Enyaq tidigt körde man nog linan ut och avbeställer inte. Är man osäker väntar man till maj och beställer då. Dock kan då leveranstiderna vara lååånga då intresset är stort för bilen.

Några av dem sa exakt det som FreddaStair sa. Fyra veckor har man på sig att beställa.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Någon som blivit uppringd?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
nima01

Inlägg av nima01 »

Inte jag. Tror ingen har blivit det. De sa till mig att priserna skulle släppas denna veckan. Att det inte var säkert med måndag 5/10.
FreddaStair

Inlägg av FreddaStair »

En medlem i Facebook-gruppen Škoda Enyaq IV Sverige hade chattat med Skoda Sverige angående säljstart och publicerade deras svar under i gårdagen:

"Vi har fått lite tekniska problem från fabriken gällande försäljning av SKODA ENYAQ, Vi avvaktar till vi får svar av de, både våra återförsäljare och förbokningskunder kommer bli uppdaterade så fort det problemet är löst.
Vänlig Hälsning SKODA Sverige"

Man ska väl inte dra för stora växlar på vad det kan tänkas betyda. Det kan ju vara allt från någon skitgrej till större grejer som att VW behöver batterierna och vill prioritera försäljningen av ID.4 som vissa spekulerar i. Sedan tidigare har det varit en hel del strul med produktionen av Octavia, vilket även skulle drabba Enyaq Skoda Octavia is not ready for serial production
FreddaStair

Inlägg av FreddaStair »

Nu har försäljningen dragit igång. Mail från Skoda:
Nu öppnar vi försäljningen av ŠKODA ENYAQ iV! En banbrytande 5-sitsig SUV byggd på koncernens MEB-plattform med räckvidd upp till 510 km (WLTP). Utnyttja din förbokning och beställ din ŠKODA ENYAQ iV senast den 9 november 2020.

Utökad standardutrustning i Sverige

För att anpassa ŠKODA ENYAQ iV till Sveriges klimat och förhållanden har alla bilar en utökad standardutrustning:

Svensk standardutrustning

- Värmepump (ENYAQ iV 80)
- Drive Basic (ENYAQ iV 60, världsstandard 80)
- Assisted Drive Plus (ENYAQ iV 80)
- Convenience Basic
- Climate Basic
- Lastrumspaket
- Light & View Basic
- 3 års garanti

Observera att 3 års service inte ingår i standardutrustningen men erbjuds som förmånligt serviceavtal av din ŠKODA-återförsäljare.

Rekommenderade cirkapriser, inkl svensk standardutrustning och moms:

ŠKODA ENYAQ iV 60, 448.500 kr
(prel förmånsvärde 1.442 kr*)

ŠKODA ENYAQ iV 80, 547.700 kr
(prel förmånsvärde 1.456 kr*)

*Preliminärt, per månad netto vid 50% marginalskatt, beräknat på nu gällande regelverk

Förbokning – hur prioriteras din bil?

Din förbokning har sorterats utifrån tidpunkten den gjordes och vi kommer att prioritera din beställning utifrån denna turordning. För att ta del av din förbokning behöver du beställa din ENYAQ iV senast den 9 november 2020.

Vid beställning är det viktigt att du meddelar den e-postadress eller det mobiltelefonnummer som du angav vid förbokningen.

Förbokningen gäller för en bil och kan inte utnyttjas för senare säljstarter av andra drivlinor. Vi reserverar oss för oförutsedda restriktioner och begränsningar i produktionen där individuella val och kombinationer av tillval och paket kan innebära att bilen inte kan tillverkas enligt prioriteringen.

ŠKODA ENYAQ iV – mer fakta

- En kompakt och rymlig SUV med plats för 5 personer och 585 liter bagage

- Vändradie 9,3 m (bakhjulsdrift)
- Markfrigång 18,6 cm (standard-chassi)
- Kaross med lågt luftmotstånd (Cw 0,27)
- AC-laddning (trefas 11 kW, enfas 7,4 kW)
- DC-laddning (CCS) 50 kW, tillval 100 kW/125 kW
- Högvoltsbatteri Litium-jon, med 288 battericeller/82 kWh (216/62 kWh) levereras från LG Chem i Polen där tillverkningen sker med förnybar energi från Tauron
- Vätskekylning av högvoltsbatteriet för längre livslängd och kortare tid för snabbladdning vid längre resor
- Värmepump, 4,9 kW för upp till 30% längre räckvidd vid -25 C (tillval för ENYAQ iV 60)
- Dragkrok elektriskt utfällbar, tillval, max släpvagnsvikt: bakhjulsdrift: 1.000 kg / fyrhjulsdrift 1.200 kg
- Fem olika Design Selections med färdiga teman av klädsel och interiör (LOFT är standard)
- 13-tums Infotainmentskärm och 5,3 tums digital instrumentpanel
- LED-Matrix strålkastare med automatisk partiell avbländning av helljus
- Strålkastarspolning med högtryck
- Upp till 21-tums lättmetallfälgar
- Fällbart baksäte 40/60 med genomlastningslucka
- Skivbromsar fram och trumbromsar bak för ökad livslängd då merparten av all inbromsning sker via rekuperation med elmotorn
- Garanti högvoltsbatteriet 8 år eller 160.000 km (70% kapacitet)

Laddning

I samband med att du beställer din ŠKODA ENYAQ iV hos din ŠKODA-återförsäljare kan du köpa ett laddboxpaket med en prisvärd laddbox inkl installation. De erbjuds direkt hos våra återförsäljare.

Mer info:

ŠKODA iV laddbox
Bee Charging Solutions

Observera att bilarna på bilderna kan vara extrautrustade. ENYAQ iV "Founders Edition" kommer att erbjudas i begränsat antal under våren 2021 för leverans under andra halvåret. ENYAQ iV med fyrhjulsdrift öppnas till försäljning i början av 2021.

ŠKODA Sverige
onni
elbilist

Inlägg av onni »

FreddaStair skrev:
Nu öppnar vi försäljningen av ŠKODA ENYAQ iV! En banbrytande 5-sitsig SUV byggd på koncernens MEB-plattform med räckvidd upp till 510 km (WLTP). Utnyttja din förbokning och beställ din ŠKODA ENYAQ iV senast den 9 november 2020.

För att anpassa ŠKODA ENYAQ iV till Sveriges klimat och förhållanden har alla bilar en utökad standardutrustning:

- Convenience Basic
- Climate Basic
- Lastrumspaket
- Light & View Basic
- 3 års garanti

Observera att 3 års service inte ingår i standardutrustningen men erbjuds som förmånligt serviceavtal av din ŠKODA-återförsäljare.

*Preliminärt, per månad netto vid 50% marginalskatt, beräknat på nu gällande regelverk

Din förbokning har sorterats utifrån tidpunkten den gjordes och vi kommer att prioritera din beställning utifrån denna turordning. För att ta del av din förbokning behöver du beställa din ENYAQ iV senast den 9 november 2020.

Vid beställning är det viktigt att du meddelar den e-postadress eller det mobiltelefonnummer som du angav vid förbokningen.

Förbokningen gäller för en bil och kan inte utnyttjas för senare säljstarter av andra drivlinor. Vi reserverar oss för oförutsedda restriktioner och begränsningar i produktionen där individuella val och kombinationer av tillval och paket kan innebära att bilen inte kan tillverkas enligt prioriteringen.

- Högvoltsbatteri Litium-jon, med 288 battericeller/82 kWh (216/62 kWh) levereras från LG Chem i Polen där tillverkningen sker med förnybar energi från Tauron
- Vätskekylning av högvoltsbatteriet för längre livslängd och kortare tid för snabbladdning vid längre resor
- Värmepump, 4,9 kW för upp till 30% längre räckvidd vid -25 C (tillval för ENYAQ iV 60)
- Dragkrok elektriskt utfällbar, tillval, max släpvagnsvikt: bakhjulsdrift: 1.000 kg / fyrhjulsdrift 1.200 kg
- Fem olika Design Selections med färdiga teman av klädsel och interiör (LOFT är standard)
- Skivbromsar fram och trumbromsar bak för ökad livslängd då merparten av all inbromsning sker via rekuperation med elmotorn

Laddning

I samband med att du beställer din ŠKODA ENYAQ iV hos din ŠKODA-återförsäljare kan du köpa ett laddboxpaket med en prisvärd laddbox inkl installation. De erbjuds direkt hos våra återförsäljare.

Mer info:

ŠKODA iV laddbox
Bee Charging Solutions

Observera att bilarna på bilderna kan vara extrautrustade. ENYAQ iV "Founders Edition" kommer att erbjudas i begränsat antal under våren 2021 för leverans under andra halvåret. ENYAQ iV med fyrhjulsdrift öppnas till försäljning i början av 2021.

ŠKODA Sverige
Kul! Synd att konfiguratorn inte har uppdaterats. Hoppas det är på gång. Och att lackade kjolar finns som alternativ i den.
FreddaStair

Inlägg av FreddaStair »

onni skrev:
FreddaStair skrev:

- Convenience Basic
- Climate Basic
- Lastrumspaket
- Light & View Basic
- 3 års garanti

Laddning

Mer info:

ŠKODA iV laddbox
Bee Charging Solutions

ŠKODA Sverige
Kul! Synd att konfiguratorn inte har uppdaterats. Hoppas det är på gång. Och att lackade kjolar finns som alternativ i den.
Ja, det tycker man borde ha gått hand i hand.

Beträffande kjol: när jag var och kollade på bilen i Stockholm sa Skoda-representanten att kjolutseendet på det exemplaret inte var så det skulle komma att se ut i serieproduktionen. Exakt hur det istället skulle se ut var inte klart men det skulle vara bli till
det bättre.
Användarvisningsbild
ZedZ
Teslaägare

Inlägg av ZedZ »

Det "rekommenderade cirkapriset" i mailutskicket för både iV 60 och iV 80, jämfört med priset på hemsidan har nu justerats ned ca 3400-4000 kr
ŠKODA ENYAQ iV 60, 448500 kr isf. tidigare 452500 kr
ŠKODA ENYAQ iV 80, 547700 kr isf. tidigare 551100 kr

Dock... Om man däremot utgår från konfiguratorn på hemsidan och lägger till all utrustning som de svenska modellerna kommer att ha som standardutrustning jämfört med de europeiska, slutar totalpriset (om jag inte råkat missat något) för en iV 80 på 549301 kr. Alltså lägre än vad det just nu rekommenderade priset är på.

Är ju således inte direkt så att vi på något sätt får en högre nivå av grundutrustning "på köpet"...
Troligen även ytterligare prisjusteringar i tillvalen att vänta?

Hur som helst, så gillar jag den! :)
Användarvisningsbild
ZedZ
Teslaägare

Inlägg av ZedZ »

FreddaStair skrev:
Angående svart vs lackad kjol så är det här det enda stället som jag sett en kommentar om det på:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... k-premiar/
"Bilen på bilden har den enklaste utrustningsnivån Loft. Den känns bland annat igen på att de understa delarna av karossen inte är lackerade utan svarta."

Vet inte om det innebär att övriga interiöralternativ ger en lackad kjol istället? Lite speciellt också att i så fall just interiörvalet ska återspeglas i exteriören...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag fick också ett mejl från vår lokala Skoda åf. Och i mejlet ser man alla mejladresser till alla som har förbokat en Enyaq häromkring. 17 personer. Så jäkla klantigt gjort alltså. Ska man klicka på "svara alla" och skriva nåt trevligt kanske? :oops: :lol:
Skriv svar