NÄRA beställning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

NÄRA beställning

Inlägg av Theodad »

Hej!
Vi är ytterst nära att klicka på beställknappen. Hade bestämt oss för en röd SR+ med dragkrok... MEN så sa en kompis - Tänk på andrahandsvärdet om ni väljer en SR ... Kanske bättre att satsa på en LR - alla andra märken kommer kanske vara ikapp om tre år och då kanske ingen vill ha en el-bil som går 40 mil...

Hmmm, vad tror ni proffs?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: NÄRA beställning

Inlägg av BrooklynS »

Absolut LR eftersom ni får mycket annat med också. Och dragkrok.

Strunta i lack och inredning.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: NÄRA beställning

Inlägg av NiklasTesla »

BrooklynS skrev:
Absolut LR eftersom ni får mycket annat med också. Och dragkrok.

Strunta i lack och inredning.
Håller med. Vill du ha bästa möjliga andrahandsvärde är nog LR AWD med drag ett bättre köp.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Remuz »

Köp det du behöver. Inget vet hur marknaden ser ut om tre år. Jag köpte en P efter att ha konstaterat att jag klarar mig utan krok. Den känns mest bil för pengarna för en privatköpare, men det är endast min känsla. Hur det blev egentligen vet jag när jag byter
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Theodad »

Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...

SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån

Är det värt 1100 spänn i månaden...?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: NÄRA beställning

Inlägg av metchristian »

Theodad skrev:
Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...

SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån

Är det värt 1100 spänn i månaden...?
Titta istället på va ni har för behov, Behöver ni:
4hjulsdrift
Extra range
Hur ofta kommer ni åka längre än 25-30mil.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Theodad »

80% av våra resor är på exakt 16 mil.
5% är till fjällen/alperna.
15% är kortare

Så, nej, rent användningsmässigt tror jag inte att det är ett måste med LR... Men om det skulle visa sig att en SR tappar 100k mer än en LR så blir det billigare att köpa en LR....
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: NÄRA beställning

Inlägg av tor-ake »

Dyrare bil oftast lika med högre värdeminskning i kronor och ören.

Tänk utifrån en begköpares perspektiv - å ena sidan en beg LR för 300' å andra sidan en till utseendet, både inne och ute, identisk SR+ för .. ja hur mycket? Om en SR+ skulle ha sämre värdeminskning i kronor och ören skulle den kosta *under* 200' i samma scenario. Rimligt? Nej. Möjligen att den procentuella värdeminskningen är ungefär samma, givet att driftskostnaderna inte skiljer sig mycket (tänk försäkring baserat på motoreffekt t.ex.) Då skulle det vara LR: 300 SR+: 250. 50 tusen för högre motoreffekt och fyrkrafs. Rimligare.

Om vi tittar på liknande bilar, historiskt, så har man aldrig fått igen pengarna för större motor, fyrhjulsdrift, läderklädsel etc etc. Begagnatköpare köper begagnat för att de vänder på slantarna mer än vad nybilsköpare gör, annars skulle de inte köpa begagnat till att börja med.

Och - köper man det resonemanget så är det ju i faktiska kronor och ören mer pengar man skall ut med. Till sist, vad finns det på begagnatmarknaden om 3 år som går 40 mil och har tillgång till ett fantastiskt laddnätverk, till ett pris som skulle kunna konkurrera med model 3? Möjligen ID3. Om man borter från ordet "fantastisk" i laddnätverket. Men den har ju inget drag...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Frippanecci »

1100kr x 36 mån = mindre än 50k, så då är det ju värt med en LR.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Tellus »

Tror också SR+ blir bättre ekonomiskt. Det kommer finnas många leasingbilar lr awd som kommer ut på beg marknaden om några år.
Jag tror sr+ blir billigast sedan kommer performance och sist lr awd.
Men köp det du behöver. SR+ drar också rätt mkt mindre el vs lr awd, det är lite coolt att kunna köra på 120Wh/km på sommaren.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: NÄRA beställning

Inlägg av LarsL »

Sjunker värdet procentuellt så är det bättre att ha betlat mindre.

Om inte de andra märkena kommer med ett Superchargernätverk så kommer SR+ att vara mer attraktiv än andra bilar från dessa märken ändå.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: NÄRA beställning

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan är ju om du får mervärde i sakerna som LR ger över SR+. Jag hade personligen aldrig köpt SR+ eftersom den är på tok för långsam men skall man räkna in kupémattor, datapaketet och stolsvärme så är det ju typ 4500 kr till som skall ut om jag köper en SR+ och då har jag fortfarande ett sämre ljudsystem som jag bryr mig om rätt mycket.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: NÄRA beställning

Inlägg av pejvic »

Theodad skrev:
Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...

SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån

Är det värt 1100 spänn i månaden...?
Totalkostnaden får du endast när du sålt bilen. TS frågar om just den största kostnaden som är värdeminskningen. Jag tycker det låter som hög månadskostnad om du nu sålt bilarna. Sålde du till bilfirma?
Elller baseras kostnaden på vad du betalar för någon slags finansiering? Det har isåfall inget med verkligheten alls att göra. Jag får idag mer tillbaka om jag löser min leasing och säljer bilen än vad förstaförhöjda hyran varit. Den summan måste man då dra av från leasingkostnaden per månad för att få fram totalsumma. Har du företagsleasing så får du också halva momsen plus att via Dnb så minskar skulden med 75000 inkl moms vid utbetalning av premien. (gäller företag))=) Sen är det förmånsvärdet såklart att räkna på men där bör man försöka lägga sig under gränserna för statlig skatt. Inte helt lätt att få fram en månadskostnad, men det GÅR. Dock aldrig innan man sålt bilen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Theodad »

pejvic skrev:
Theodad skrev:
Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...

SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån

Är det värt 1100 spänn i månaden...?
Totalkostnaden får du endast när du sålt bilen. TS frågar om just den största kostnaden som är värdeminskningen. Jag tycker det låter som hög månadskostnad om du nu sålt bilarna. Sålde du till bilfirma?
Elller baseras kostnaden på vad du betalar för någon slags finansiering? Det har isåfall inget med verkligheten alls att göra. Jag får idag mer tillbaka om jag löser min leasing och säljer bilen än vad förstaförhöjda hyran varit. Den summan måste man då dra av från leasingkostnaden per månad för att få fram totalsumma. Har du företagsleasing så får du också halva momsen plus att via Dnb så minskar skulden med 75000 inkl moms vid utbetalning av premien. (gäller företag))=) Sen är det förmånsvärdet såklart att räkna på men där bör man försöka lägga sig under gränserna för statlig skatt. Inte helt lätt att få fram en månadskostnad, men det GÅR. Dock aldrig innan man sålt bilen.
Nej, min uträkning är så klart hyfsat preliminär.... med rätt mycket "om" och "men" och "kansken" och en del antaganden. Ett av antagandena är vad man får ut när den säljs... Jag ska ha den som förmånsbil - men även då ingår osäkerheten om andrahandsvärdet...


Mina siffror är bara ett beslutsunderlag för egen del...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: NÄRA beställning

Inlägg av dstr »

Vi har en Zoe 41kwh som andrabil idag.

Vid nästa större rokad i bilparken så lär sportbil+X bytas mot S plaid och förmodligen byts Zoen mot en begagnad 3 SR. Skulle aldrig titta åt en LR som andrabil, eftersom allt över 15 mil är godkänd räckvidd för den.

Så absolut lär det finnas en andrahandsmarknad för SR i framtiden.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: NÄRA beställning

Inlägg av bonath »

Körde Halmstad-Stockholm-Halmstad i veckan. Totalkostnad el under 300 kr.
Laddade i Ödeshög, ca 15 minuter o Sillekrog, ca 30 minuter på uppvägen.
Laddade "gratis" (p-avgift) i Arenagaraget med ca 200 laddplatser.
Laddade Norrköping ca 30 minuter o Ödeshög ca 25 minuter på hemresan.
Kom hem med 14% kvar, 6 timmar o 35 minuter senare...

JAG behöver inte LR, klarar mig bra med SR+.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Matthiaz »

Om ni inte behöver LR för era körmönster eller måste ha den extra prestandan känns det ju väldigt konstigt att betala massa mer för att chansa på att man får lite mer tillbaka om några år...
En begagnad SR+ kommer ju alltid ligga lägre i pris än LR, det har ju fördelen att det kommer finnas fler köpare som har råd med den som vill åt en tesla. Finns säkert många som inte har behov av 50 mils bilar men vill ha tesla...
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Legato »

Många lyfter räckvidden som den enda signifikanta skillnaden. För mig är det det som spelar minst roll, men det finns mycket annat som i mina ögon gör LR och P till bättre köp. Tycker du får mycket mer för de där 100k än du får på en BMW eller Audi tex.

1.) Prestandan! Det är en jäkla skillnad! Framförallt om man lägger till accelerationsboosten i LR så är det ruskigt kvicka bilar. Sjukt kul!

2.) HiFi! SR+ har ett helt ok system. LR och P har magiskt bra system, absolut toppklass bland inbyggda system oavsett märke!

3.) Fyrhjulsdrift! Fungerar otroligt bra i en elbil där kraften flyttas omedelbart mellan axlarna.

4.) Laddhastighet! Riktigt skönt på långresa med högre laddhastighet överlag, men även att slippa ladda upp till 90-100% som tar mycket längre tid än till tex 70%.

Jag skulle inte spekulera så mycket gällande andrahandsvärde, det är omöjligt att veta men jag tror det procentuellt kommer landa väldigt lika. Fokusera på att köpa en bil du vill ha, trivs med och kan behålla länge!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: NÄRA beställning

Inlägg av LarsL »

Det som var lite surt när jag köpte SR+ var att det inte fanns premium connectivity, med Spotify och satellitkartor plus stolsvärme bak. Men det kom ju med uppdateringarna så att jag kunde köpa det för en billig peng.

Laddhastighet? SR+ Kan ju svälja upp till 170kW, så ingen direkt begränsning.

En laddning kommer längre än vad jag vill köra i ett sträck ändå.

Hade en Model S P90D som lånebil och jag tycker faktiskt att min SR+ är betydligt roligare att köra. Bilen är lätt och följsam. Accelerationen är tillräcklig.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: NÄRA beställning

Inlägg av pefreli »

Theodad skrev:
Hej!
Vi är ytterst nära att klicka på beställknappen. Hade bestämt oss för en röd SR+ med dragkrok... MEN så sa en kompis - Tänk på andrahandsvärdet om ni väljer en SR ... Kanske bättre att satsa på en LR - alla andra märken kommer kanske vara ikapp om tre år och då kanske ingen vill ha en el-bil som går 40 mil...

Hmmm, vad tror ni proffs?
Elbilar som går 40 mil kommer man vilja ha även i framtiden. Jag tror att räckviddens betydelse kommer minska i takt med att laddnätverken byggs ut och att gemene man börjar köra elbil i större utsträckning.

Jag tror det kommer vara ungefär samma procentuella värdetapp.

Jag tycker du ska köpa den bil som bäst fyller dina behov. Vill du göra långa vinterresor ska du tänka på att räckvidden tar ordentligt med stryk.

Jag har 600 km wltp på min LRRWD men räknar med att jag kör Max 30 mil mellan laddstoppen på vinterresorna.

Dessutom använder man el till en hel del annat än att framföra bilen och det känns bra att ha lite extra kräm i batteriet om något händer och man blir stående i vintern.

För min egen del ser jag 40-45 mil wltp som lite för klent som förstabil men lite onödigt kraftfullt för en andrabil.

Men SR+ har ju en tydlig fördel gentemot andra 40-45-milsbilar som Etron, EQC etc mtp Teslas laddnätverk.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Laddhastighet? SR+ Kan ju svälja upp till 170kW, så ingen direkt begränsning.

En laddning kommer längre än vad jag vill köra i ett sträck ändå.

Hade en Model S P90D som lånebil och jag tycker faktiskt att min SR+ är betydligt roligare att köra. Bilen är lätt och följsam.
Peak-laddhastighet är ganska ointressant. Det intressanta är snitthastigheten under en laddning. Eftersom man måste ladda SR till mycket högre SOC för att få samma räckvidd så blir det stor skillnad i praktiken.

Ja, SR+ är på många sätt roligare än S & X men också klart tråkigare än LR och P...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: NÄRA beställning

Inlägg av Black »

Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: NÄRA beställning

Inlägg av NiklasTesla »

Black skrev:
Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
För oss som har byt en dieselbil samt flygresor till elbilsresor (LR AWD) kan vi lätt räkna hem vår. ;) Bra för miljö och plånbok.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: NÄRA beställning

Inlägg av LasseTM »

Black skrev:
Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
Försäkringen för mig är konstigt nog lägre på min nya LR än på min gamla SR+, skiljer 9 månader mellan tillverkningsdstum.

Tycker dessutom ljudet är bättre i SR+, snubben i LR är för överdriven tycker jag men det går inte sänka volymen på bara den tyvärr.
SR+ är dessutom roligare på kurvigare vägar, 200kg skillnad i vikt är ganska mycket när det svänger och LR har en förmåga att bli svampig pga vikten här lär P vara bäst men LR sämst.
Men LR är roligare rakt fram samt om man behöver mera räckvidd, idag med V2 laddare är det inte jättestor skillnad på laddstopp en mellan LR och SR+.
Man kommer fram ungefär lika fort om du använder Tesla nätverk.
Skillnaden är att du får 10 mils mera räckvidd från start med LR, funkar dessutom bättre med LR om man ska inåt i landet på småvägar där det är glesare mellan laddarna, men kör man mest längst de större vägarna är SR+ svårslagen i pris/prestanda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: NÄRA beställning

Inlägg av AndreasA »

Bra färgval.
Röd färg är snabbast ;-)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Skriv svar