NÄRA beställning
Moderator: Redaktion
NÄRA beställning
Hej!
Vi är ytterst nära att klicka på beställknappen. Hade bestämt oss för en röd SR+ med dragkrok... MEN så sa en kompis - Tänk på andrahandsvärdet om ni väljer en SR ... Kanske bättre att satsa på en LR - alla andra märken kommer kanske vara ikapp om tre år och då kanske ingen vill ha en el-bil som går 40 mil...
Hmmm, vad tror ni proffs?
Vi är ytterst nära att klicka på beställknappen. Hade bestämt oss för en röd SR+ med dragkrok... MEN så sa en kompis - Tänk på andrahandsvärdet om ni väljer en SR ... Kanske bättre att satsa på en LR - alla andra märken kommer kanske vara ikapp om tre år och då kanske ingen vill ha en el-bil som går 40 mil...
Hmmm, vad tror ni proffs?
Re: NÄRA beställning
Absolut LR eftersom ni får mycket annat med också. Och dragkrok.
Strunta i lack och inredning.
Strunta i lack och inredning.
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: NÄRA beställning
Håller med. Vill du ha bästa möjliga andrahandsvärde är nog LR AWD med drag ett bättre köp.BrooklynS skrev:Absolut LR eftersom ni får mycket annat med också. Och dragkrok.
Strunta i lack och inredning.
Re: NÄRA beställning
Köp det du behöver. Inget vet hur marknaden ser ut om tre år. Jag köpte en P efter att ha konstaterat att jag klarar mig utan krok. Den känns mest bil för pengarna för en privatköpare, men det är endast min känsla. Hur det blev egentligen vet jag när jag byter
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: NÄRA beställning
Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...
SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån
Är det värt 1100 spänn i månaden...?
SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån
Är det värt 1100 spänn i månaden...?
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: NÄRA beställning
Titta istället på va ni har för behov, Behöver ni:Theodad skrev:Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...
SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån
Är det värt 1100 spänn i månaden...?
4hjulsdrift
Extra range
Hur ofta kommer ni åka längre än 25-30mil.
Re: NÄRA beställning
80% av våra resor är på exakt 16 mil.
5% är till fjällen/alperna.
15% är kortare
Så, nej, rent användningsmässigt tror jag inte att det är ett måste med LR... Men om det skulle visa sig att en SR tappar 100k mer än en LR så blir det billigare att köpa en LR....
5% är till fjällen/alperna.
15% är kortare
Så, nej, rent användningsmässigt tror jag inte att det är ett måste med LR... Men om det skulle visa sig att en SR tappar 100k mer än en LR så blir det billigare att köpa en LR....
Re: NÄRA beställning
Dyrare bil oftast lika med högre värdeminskning i kronor och ören.
Tänk utifrån en begköpares perspektiv - å ena sidan en beg LR för 300' å andra sidan en till utseendet, både inne och ute, identisk SR+ för .. ja hur mycket? Om en SR+ skulle ha sämre värdeminskning i kronor och ören skulle den kosta *under* 200' i samma scenario. Rimligt? Nej. Möjligen att den procentuella värdeminskningen är ungefär samma, givet att driftskostnaderna inte skiljer sig mycket (tänk försäkring baserat på motoreffekt t.ex.) Då skulle det vara LR: 300 SR+: 250. 50 tusen för högre motoreffekt och fyrkrafs. Rimligare.
Om vi tittar på liknande bilar, historiskt, så har man aldrig fått igen pengarna för större motor, fyrhjulsdrift, läderklädsel etc etc. Begagnatköpare köper begagnat för att de vänder på slantarna mer än vad nybilsköpare gör, annars skulle de inte köpa begagnat till att börja med.
Och - köper man det resonemanget så är det ju i faktiska kronor och ören mer pengar man skall ut med. Till sist, vad finns det på begagnatmarknaden om 3 år som går 40 mil och har tillgång till ett fantastiskt laddnätverk, till ett pris som skulle kunna konkurrera med model 3? Möjligen ID3. Om man borter från ordet "fantastisk" i laddnätverket. Men den har ju inget drag...
Tänk utifrån en begköpares perspektiv - å ena sidan en beg LR för 300' å andra sidan en till utseendet, både inne och ute, identisk SR+ för .. ja hur mycket? Om en SR+ skulle ha sämre värdeminskning i kronor och ören skulle den kosta *under* 200' i samma scenario. Rimligt? Nej. Möjligen att den procentuella värdeminskningen är ungefär samma, givet att driftskostnaderna inte skiljer sig mycket (tänk försäkring baserat på motoreffekt t.ex.) Då skulle det vara LR: 300 SR+: 250. 50 tusen för högre motoreffekt och fyrkrafs. Rimligare.
Om vi tittar på liknande bilar, historiskt, så har man aldrig fått igen pengarna för större motor, fyrhjulsdrift, läderklädsel etc etc. Begagnatköpare köper begagnat för att de vänder på slantarna mer än vad nybilsköpare gör, annars skulle de inte köpa begagnat till att börja med.
Och - köper man det resonemanget så är det ju i faktiska kronor och ören mer pengar man skall ut med. Till sist, vad finns det på begagnatmarknaden om 3 år som går 40 mil och har tillgång till ett fantastiskt laddnätverk, till ett pris som skulle kunna konkurrera med model 3? Möjligen ID3. Om man borter från ordet "fantastisk" i laddnätverket. Men den har ju inget drag...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: NÄRA beställning
1100kr x 36 mån = mindre än 50k, så då är det ju värt med en LR.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: NÄRA beställning
Tror också SR+ blir bättre ekonomiskt. Det kommer finnas många leasingbilar lr awd som kommer ut på beg marknaden om några år.
Jag tror sr+ blir billigast sedan kommer performance och sist lr awd.
Men köp det du behöver. SR+ drar också rätt mkt mindre el vs lr awd, det är lite coolt att kunna köra på 120Wh/km på sommaren.
Jag tror sr+ blir billigast sedan kommer performance och sist lr awd.
Men köp det du behöver. SR+ drar också rätt mkt mindre el vs lr awd, det är lite coolt att kunna köra på 120Wh/km på sommaren.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: NÄRA beställning
Sjunker värdet procentuellt så är det bättre att ha betlat mindre.
Om inte de andra märkena kommer med ett Superchargernätverk så kommer SR+ att vara mer attraktiv än andra bilar från dessa märken ändå.
Om inte de andra märkena kommer med ett Superchargernätverk så kommer SR+ att vara mer attraktiv än andra bilar från dessa märken ändå.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: NÄRA beställning
Frågan är ju om du får mervärde i sakerna som LR ger över SR+. Jag hade personligen aldrig köpt SR+ eftersom den är på tok för långsam men skall man räkna in kupémattor, datapaketet och stolsvärme så är det ju typ 4500 kr till som skall ut om jag köper en SR+ och då har jag fortfarande ett sämre ljudsystem som jag bryr mig om rätt mycket.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: NÄRA beställning
Totalkostnaden får du endast när du sålt bilen. TS frågar om just den största kostnaden som är värdeminskningen. Jag tycker det låter som hög månadskostnad om du nu sålt bilarna. Sålde du till bilfirma?Theodad skrev:Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...
SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån
Är det värt 1100 spänn i månaden...?
Elller baseras kostnaden på vad du betalar för någon slags finansiering? Det har isåfall inget med verkligheten alls att göra. Jag får idag mer tillbaka om jag löser min leasing och säljer bilen än vad förstaförhöjda hyran varit. Den summan måste man då dra av från leasingkostnaden per månad för att få fram totalsumma. Har du företagsleasing så får du också halva momsen plus att via Dnb så minskar skulden med 75000 inkl moms vid utbetalning av premien. (gäller företag))=) Sen är det förmånsvärdet såklart att räkna på men där bör man försöka lägga sig under gränserna för statlig skatt. Inte helt lätt att få fram en månadskostnad, men det GÅR. Dock aldrig innan man sålt bilen.
Haft alla 3/Y
Re: NÄRA beställning
Nej, min uträkning är så klart hyfsat preliminär.... med rätt mycket "om" och "men" och "kansken" och en del antaganden. Ett av antagandena är vad man får ut när den säljs... Jag ska ha den som förmånsbil - men även då ingår osäkerheten om andrahandsvärdet...pejvic skrev:Totalkostnaden får du endast när du sålt bilen. TS frågar om just den största kostnaden som är värdeminskningen. Jag tycker det låter som hög månadskostnad om du nu sålt bilarna. Sålde du till bilfirma?Theodad skrev:Totalkostnaden för just oss (dvs uträknad med våra förutsättningar) inkl "bränsle", garage, förmånsvärde etc etc...
SR: 7500 kr/ mån
LR: 8624 kr/ mån
Är det värt 1100 spänn i månaden...?
Elller baseras kostnaden på vad du betalar för någon slags finansiering? Det har isåfall inget med verkligheten alls att göra. Jag får idag mer tillbaka om jag löser min leasing och säljer bilen än vad förstaförhöjda hyran varit. Den summan måste man då dra av från leasingkostnaden per månad för att få fram totalsumma. Har du företagsleasing så får du också halva momsen plus att via Dnb så minskar skulden med 75000 inkl moms vid utbetalning av premien. (gäller företag))=) Sen är det förmånsvärdet såklart att räkna på men där bör man försöka lägga sig under gränserna för statlig skatt. Inte helt lätt att få fram en månadskostnad, men det GÅR. Dock aldrig innan man sålt bilen.
Mina siffror är bara ett beslutsunderlag för egen del...
Re: NÄRA beställning
Vi har en Zoe 41kwh som andrabil idag.
Vid nästa större rokad i bilparken så lär sportbil+X bytas mot S plaid och förmodligen byts Zoen mot en begagnad 3 SR. Skulle aldrig titta åt en LR som andrabil, eftersom allt över 15 mil är godkänd räckvidd för den.
Så absolut lär det finnas en andrahandsmarknad för SR i framtiden.
Vid nästa större rokad i bilparken så lär sportbil+X bytas mot S plaid och förmodligen byts Zoen mot en begagnad 3 SR. Skulle aldrig titta åt en LR som andrabil, eftersom allt över 15 mil är godkänd räckvidd för den.
Så absolut lär det finnas en andrahandsmarknad för SR i framtiden.
Re: NÄRA beställning
Körde Halmstad-Stockholm-Halmstad i veckan. Totalkostnad el under 300 kr.
Laddade i Ödeshög, ca 15 minuter o Sillekrog, ca 30 minuter på uppvägen.
Laddade "gratis" (p-avgift) i Arenagaraget med ca 200 laddplatser.
Laddade Norrköping ca 30 minuter o Ödeshög ca 25 minuter på hemresan.
Kom hem med 14% kvar, 6 timmar o 35 minuter senare...
JAG behöver inte LR, klarar mig bra med SR+.
Laddade i Ödeshög, ca 15 minuter o Sillekrog, ca 30 minuter på uppvägen.
Laddade "gratis" (p-avgift) i Arenagaraget med ca 200 laddplatser.
Laddade Norrköping ca 30 minuter o Ödeshög ca 25 minuter på hemresan.
Kom hem med 14% kvar, 6 timmar o 35 minuter senare...
JAG behöver inte LR, klarar mig bra med SR+.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: NÄRA beställning
Om ni inte behöver LR för era körmönster eller måste ha den extra prestandan känns det ju väldigt konstigt att betala massa mer för att chansa på att man får lite mer tillbaka om några år...
En begagnad SR+ kommer ju alltid ligga lägre i pris än LR, det har ju fördelen att det kommer finnas fler köpare som har råd med den som vill åt en tesla. Finns säkert många som inte har behov av 50 mils bilar men vill ha tesla...
En begagnad SR+ kommer ju alltid ligga lägre i pris än LR, det har ju fördelen att det kommer finnas fler köpare som har råd med den som vill åt en tesla. Finns säkert många som inte har behov av 50 mils bilar men vill ha tesla...
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: NÄRA beställning
Många lyfter räckvidden som den enda signifikanta skillnaden. För mig är det det som spelar minst roll, men det finns mycket annat som i mina ögon gör LR och P till bättre köp. Tycker du får mycket mer för de där 100k än du får på en BMW eller Audi tex.
1.) Prestandan! Det är en jäkla skillnad! Framförallt om man lägger till accelerationsboosten i LR så är det ruskigt kvicka bilar. Sjukt kul!
2.) HiFi! SR+ har ett helt ok system. LR och P har magiskt bra system, absolut toppklass bland inbyggda system oavsett märke!
3.) Fyrhjulsdrift! Fungerar otroligt bra i en elbil där kraften flyttas omedelbart mellan axlarna.
4.) Laddhastighet! Riktigt skönt på långresa med högre laddhastighet överlag, men även att slippa ladda upp till 90-100% som tar mycket längre tid än till tex 70%.
Jag skulle inte spekulera så mycket gällande andrahandsvärde, det är omöjligt att veta men jag tror det procentuellt kommer landa väldigt lika. Fokusera på att köpa en bil du vill ha, trivs med och kan behålla länge!
1.) Prestandan! Det är en jäkla skillnad! Framförallt om man lägger till accelerationsboosten i LR så är det ruskigt kvicka bilar. Sjukt kul!
2.) HiFi! SR+ har ett helt ok system. LR och P har magiskt bra system, absolut toppklass bland inbyggda system oavsett märke!
3.) Fyrhjulsdrift! Fungerar otroligt bra i en elbil där kraften flyttas omedelbart mellan axlarna.
4.) Laddhastighet! Riktigt skönt på långresa med högre laddhastighet överlag, men även att slippa ladda upp till 90-100% som tar mycket längre tid än till tex 70%.
Jag skulle inte spekulera så mycket gällande andrahandsvärde, det är omöjligt att veta men jag tror det procentuellt kommer landa väldigt lika. Fokusera på att köpa en bil du vill ha, trivs med och kan behålla länge!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: NÄRA beställning
Det som var lite surt när jag köpte SR+ var att det inte fanns premium connectivity, med Spotify och satellitkartor plus stolsvärme bak. Men det kom ju med uppdateringarna så att jag kunde köpa det för en billig peng.
Laddhastighet? SR+ Kan ju svälja upp till 170kW, så ingen direkt begränsning.
En laddning kommer längre än vad jag vill köra i ett sträck ändå.
Hade en Model S P90D som lånebil och jag tycker faktiskt att min SR+ är betydligt roligare att köra. Bilen är lätt och följsam. Accelerationen är tillräcklig.
Laddhastighet? SR+ Kan ju svälja upp till 170kW, så ingen direkt begränsning.
En laddning kommer längre än vad jag vill köra i ett sträck ändå.
Hade en Model S P90D som lånebil och jag tycker faktiskt att min SR+ är betydligt roligare att köra. Bilen är lätt och följsam. Accelerationen är tillräcklig.
Re: NÄRA beställning
Elbilar som går 40 mil kommer man vilja ha även i framtiden. Jag tror att räckviddens betydelse kommer minska i takt med att laddnätverken byggs ut och att gemene man börjar köra elbil i större utsträckning.Theodad skrev:Hej!
Vi är ytterst nära att klicka på beställknappen. Hade bestämt oss för en röd SR+ med dragkrok... MEN så sa en kompis - Tänk på andrahandsvärdet om ni väljer en SR ... Kanske bättre att satsa på en LR - alla andra märken kommer kanske vara ikapp om tre år och då kanske ingen vill ha en el-bil som går 40 mil...
Hmmm, vad tror ni proffs?
Jag tror det kommer vara ungefär samma procentuella värdetapp.
Jag tycker du ska köpa den bil som bäst fyller dina behov. Vill du göra långa vinterresor ska du tänka på att räckvidden tar ordentligt med stryk.
Jag har 600 km wltp på min LRRWD men räknar med att jag kör Max 30 mil mellan laddstoppen på vinterresorna.
Dessutom använder man el till en hel del annat än att framföra bilen och det känns bra att ha lite extra kräm i batteriet om något händer och man blir stående i vintern.
För min egen del ser jag 40-45 mil wltp som lite för klent som förstabil men lite onödigt kraftfullt för en andrabil.
Men SR+ har ju en tydlig fördel gentemot andra 40-45-milsbilar som Etron, EQC etc mtp Teslas laddnätverk.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: NÄRA beställning
Peak-laddhastighet är ganska ointressant. Det intressanta är snitthastigheten under en laddning. Eftersom man måste ladda SR till mycket högre SOC för att få samma räckvidd så blir det stor skillnad i praktiken.LarsL skrev:Laddhastighet? SR+ Kan ju svälja upp till 170kW, så ingen direkt begränsning.
En laddning kommer längre än vad jag vill köra i ett sträck ändå.
Hade en Model S P90D som lånebil och jag tycker faktiskt att min SR+ är betydligt roligare att köra. Bilen är lätt och följsam.
Ja, SR+ är på många sätt roligare än S & X men också klart tråkigare än LR och P...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: NÄRA beställning
Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: NÄRA beställning
För oss som har byt en dieselbil samt flygresor till elbilsresor (LR AWD) kan vi lätt räkna hem vår.Black skrev:Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: NÄRA beställning
Försäkringen för mig är konstigt nog lägre på min nya LR än på min gamla SR+, skiljer 9 månader mellan tillverkningsdstum.Black skrev:Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
Tycker dessutom ljudet är bättre i SR+, snubben i LR är för överdriven tycker jag men det går inte sänka volymen på bara den tyvärr.
SR+ är dessutom roligare på kurvigare vägar, 200kg skillnad i vikt är ganska mycket när det svänger och LR har en förmåga att bli svampig pga vikten här lär P vara bäst men LR sämst.
Men LR är roligare rakt fram samt om man behöver mera räckvidd, idag med V2 laddare är det inte jättestor skillnad på laddstopp en mellan LR och SR+.
Man kommer fram ungefär lika fort om du använder Tesla nätverk.
Skillnaden är att du får 10 mils mera räckvidd från start med LR, funkar dessutom bättre med LR om man ska inåt i landet på småvägar där det är glesare mellan laddarna, men kör man mest längst de större vägarna är SR+ svårslagen i pris/prestanda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: NÄRA beställning
Bra färgval.
Röd färg är snabbast![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Röd färg är snabbast
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26