Min Model S75 (bakhjulsdriven) har precis fyllt tre år och som en födelsedagspresent fick jag ett brev från Transportstyrelsen (digitalt via Kivra) att bilen har körförbud - nice

Hur som helst: jag fick anmärkning på strålkastare fram som lyser för högt så de bländar - Tesla fixar på garanti. Sen fick jag också anmärkning på bromsarna fram. Bromsverkan var 2,5 på både höger och vänster fram samt att bromsverkan "pulserade". Bromsverkan bak var 2,9 på båda sidor - utan anmärkning.
Jag känner till "one pedal driving" och har hört att bromsskivor kan rosta om man inte motionerar dem ibland. Vi har haft bilen inne på service på Tesla varje år och de har inte sagt nåt om det mer än ett år när de sa att det var dags att ställa ner regenerative breaking lite och börja bromsa lite mer för att få bort belägg på skivorna. Nu får jag meddelandet om att bromsarna inte ingår i nybilsgarantin och därmed får jag bekosta detta själv.
Har jag nåt att komma med att försöka få dem att fixa detta på garanti? Vad har jag lyckats med som fått framskivorna skeva? Jag har inte kört nåt rally där de blivit glödheta och sen kylts ner fort eller så - tvärtom så har det mestadels varit långresor på motorväg utan kraftiga inbromsningar. Jag har tänkt att skaffa en ny Tesla - ska jag helt enkelt stänga av/ställa ner regen. breaking på den direkt för att undvika samma problem på nästa bil?
Sen undrar jag om jag borde gå till Tesla och få detta åtgärdat eller om jag gör det billigare/bättre på någon annan verkstad.