Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av MikeeSouth »

Hej,

Min Model S75 (bakhjulsdriven) har precis fyllt tre år och som en födelsedagspresent fick jag ett brev från Transportstyrelsen (digitalt via Kivra) att bilen har körförbud - nice :) Jag hade inte tänkt på att det är besiktningskrav efter tre år och jag har inte fått någon kallelse. Sedan monopolet på besiktning släpptes är det numera reklam som kallar till besiktning och vi har "Ingen reklam tack" på lådan så då får man ingen förvarning utan inväntar istället körförbud-brevet, sen får man lösa besiktning.

Hur som helst: jag fick anmärkning på strålkastare fram som lyser för högt så de bländar - Tesla fixar på garanti. Sen fick jag också anmärkning på bromsarna fram. Bromsverkan var 2,5 på både höger och vänster fram samt att bromsverkan "pulserade". Bromsverkan bak var 2,9 på båda sidor - utan anmärkning.

Jag känner till "one pedal driving" och har hört att bromsskivor kan rosta om man inte motionerar dem ibland. Vi har haft bilen inne på service på Tesla varje år och de har inte sagt nåt om det mer än ett år när de sa att det var dags att ställa ner regenerative breaking lite och börja bromsa lite mer för att få bort belägg på skivorna. Nu får jag meddelandet om att bromsarna inte ingår i nybilsgarantin och därmed får jag bekosta detta själv.

Har jag nåt att komma med att försöka få dem att fixa detta på garanti? Vad har jag lyckats med som fått framskivorna skeva? Jag har inte kört nåt rally där de blivit glödheta och sen kylts ner fort eller så - tvärtom så har det mestadels varit långresor på motorväg utan kraftiga inbromsningar. Jag har tänkt att skaffa en ny Tesla - ska jag helt enkelt stänga av/ställa ner regen. breaking på den direkt för att undvika samma problem på nästa bil?

Sen undrar jag om jag borde gå till Tesla och få detta åtgärdat eller om jag gör det billigare/bättre på någon annan verkstad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av taliz »

Jag kör nästan alltid på low regen på min M3P.
Billigare att byta slitna belägg, än spruckna belägg och rostiga skivor som inte använts.
Ibland om jag behöver mer range, det är bra väder samt känner att jag slitit lite väl mkt på bromsarna på sistone(blir lätt så i en P...) så slår jag på normal. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

MikeeSouth skrev:
Hej,

Min Model S75 (bakhjulsdriven) har precis fyllt tre år och som en födelsedagspresent fick jag ett brev från Transportstyrelsen (digitalt via Kivra) att bilen har körförbud - nice :) Jag hade inte tänkt på att det är besiktningskrav efter tre år och jag har inte fått någon kallelse. Sedan monopolet på besiktning släpptes är det numera reklam som kallar till besiktning och vi har "Ingen reklam tack" på lådan så då får man ingen förvarning utan inväntar istället körförbud-brevet, sen får man lösa besiktning.

Hur som helst: jag fick anmärkning på strålkastare fram som lyser för högt så de bländar - Tesla fixar på garanti. Sen fick jag också anmärkning på bromsarna fram. Bromsverkan var 2,5 på både höger och vänster fram samt att bromsverkan "pulserade". Bromsverkan bak var 2,9 på båda sidor - utan anmärkning.

Jag känner till "one pedal driving" och har hört att bromsskivor kan rosta om man inte motionerar dem ibland. Vi har haft bilen inne på service på Tesla varje år och de har inte sagt nåt om det mer än ett år när de sa att det var dags att ställa ner regenerative breaking lite och börja bromsa lite mer för att få bort belägg på skivorna. Nu får jag meddelandet om att bromsarna inte ingår i nybilsgarantin och därmed får jag bekosta detta själv.

Har jag nåt att komma med att försöka få dem att fixa detta på garanti? Vad har jag lyckats med som fått framskivorna skeva? Jag har inte kört nåt rally där de blivit glödheta och sen kylts ner fort eller så - tvärtom så har det mestadels varit långresor på motorväg utan kraftiga inbromsningar. Jag har tänkt att skaffa en ny Tesla - ska jag helt enkelt stänga av/ställa ner regen. breaking på den direkt för att undvika samma problem på nästa bil?

Sen undrar jag om jag borde gå till Tesla och få detta åtgärdat eller om jag gör det billigare/bättre på någon annan verkstad.

Bromsar ingår aldrig i nybilsgaranti. Ibland går tillverkare med på goodwill. Bromsar kan vilken verkstad som helst göra. Ta offerter från olika verkstäder.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

metchristian skrev:

Bromsar ingår aldrig i nybilsgaranti. Ibland går tillverkare med på goodwill. Bromsar kan vilken verkstad som helst göra. Ta offerter från olika verkstäder.
Tack. Kan jag veta vad det är som ska göras? På besiktningsprotokollet står det bromsverkan 2,5 på båda sidor, pulserande bromseffekt. Behöver jag byta bromsskivor? Rikta bromsskivor? Byta belägg? Eller vet man inte det förrän man öppnar upp kanske. Tänker att det hade varit bra att vara så specifik som möjligt när jag frågar om offert.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

MikeeSouth skrev:
metchristian skrev:

Tack. Kan jag veta vad det är som ska göras? På besiktningsprotokollet står det bromsverkan 2,5 på båda sidor, pulserande bromseffekt. Behöver jag byta bromsskivor? Rikta bromsskivor? Byta belägg? Eller vet man inte det förrän man öppnar upp kanske. Tänker att det hade varit bra att vara så specifik som möjligt när jag frågar om offert.
Kör på ett ställe där ingen är typ. Kör upp till 70-100km/h och bromsa o släpp ratten, drar bilen snett då? Om du har skeva skivor så bör ratten vibrera plus bilen dra snett. Vid byte av skivor så byter man även klossarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Prova göra ett gäng kraftiga inbromsningar från hög fart med kanske?
Inte helt omöjligt att det fixar problemet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

MikeeSouth skrev:
metchristian skrev:

Med bara 2,5 på frambromsarna så kan man misstänka att det inte rör sig som det ska i oken. Känns pedalen stum och bra eller finns det en tendens till svampighet?
Skivorna kan ha blivit skeva om beläggen inte går tillbaka som de ska så antagligen så behöver du en total service på frambromsarna. Nya skivor och belägg samt en rejäl rengöring och smörjning av oken.

Som referens kan nämnas att Autodoc tar ca 1000 kr/st för skivorna och beläggen kostar ca 700 kr. (detta gäller Brembo)
Arbetet tar ca en (1) timme på valfri verkstad.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

MikeeSouth skrev:
Sedan monopolet på besiktning släpptes är det numera reklam som kallar till besiktning och vi har "Ingen reklam tack" på lådan så då får man ingen förvarning utan inväntar istället körförbud-brevet, sen får man lösa besiktning.
Fast adresserad reklam delas ju ut oavsett. Men detta var nog inte huvudpoängen med inlägget :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

metchristian skrev:
Det var kanske bättre förr. Från en gammal serviceorder på min bil, när jag hade vibrationer vid inbromsning under en europaresa.
Front inner pads binding causing excessive resistance, removed brake pads for visual inspection, cleaned corrosion /
brake dust build up on caliper housings, replaced front pads, performed road test, found slight vibration when braking,
replaced front brake disks, performed test drive, found ok

Pay Type: Warranty
Fast detta var 2015.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

bylund skrev:
metchristian skrev:
Det var kanske bättre förr. Från en gammal serviceorder på min bil, när jag hade vibrationer vid inbromsning under en europaresa.
Front inner pads binding causing excessive resistance, removed brake pads for visual inspection, cleaned corrosion /
brake dust build up on caliper housings, replaced front pads, performed road test, found slight vibration when braking,
replaced front brake disks, performed test drive, found ok

Pay Type: Warranty
Fast detta var 2015.
Ja, det var då det.
Min gamla 2015 MS rullade 14.000 mil utan bromsbyte (varken belägg eller skivor). Hade dock många andra ”driftstörningar” under de 3 år jag ägde den och allt onormalt, precis allt, togs som goodwill. Självfallet betalade jag för normal översyn/service som jag självmant valde att göra en gång per år och givetvis diverse andra blessyrer jag själv orsakade genom slarv eller annat.

Min nuvarande MS (2018) fick byta skeva bromsskivor efter 11 månader och 3800 mil. Tesla vägrade att stå för det med förklaringen att de troligen körts hårt för att sen snabbt kylas av - upprepade gånger. Hjälpte föga att jag förklarade att jag till 95% kör långpendling på motorväg och dessutom redan ”lekte av mig” med min gamla MS där det aldrig uppstod liknande problem.

6 månader och 2000 mil efter första bromsbytet uppstod samma fenomen igen, dvs vibrationer vid inbromsning som Tesla kunde härleda till skeva skivor. Tesla ville återigen hävda att jag hade orsakat det själV (hård körning/inbromsning i kombo med snabb avkylning), men efter resolut argumentation tog de på sig det som ett garantijobb på det föregående bytet.

Med detta sagt, det fanns en tid när goodwill och garanti var heliga honnörsord hos Tesla. Alltid på tå med kunden i centrum. ”Ah, din bil funkar inte som den ska. Ta en fika så tittar vi på den direkt. Nej, nej - det går givetvis på garantin”.

Men, tiderna förändras och därmed tvingas vi nog sänka våra förväntningar. Trist? Absolut! Oundvikligt? Ja, troligen det också...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

Inte för att bryta huvudämnet men vad menas med att man ”snabbt kyler ner” bromsarna?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Regn och vattenpölar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
MikeeSouth skrev:
Sedan monopolet på besiktning släpptes är det numera reklam som kallar till besiktning och vi har "Ingen reklam tack" på lådan så då får man ingen förvarning utan inväntar istället körförbud-brevet, sen får man lösa besiktning.
Fast adresserad reklam delas ju ut oavsett. Men detta var nog inte huvudpoängen med inlägget :)
Dom privata aktörerna skickar ju också ”kallelser” som adresserad reklam även om man kallar dom inbjudan.
Dom fortsätter t.o.m. komma efter man besiktat bilen...
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Har drabbats av exakt samma. Skeva brovsskivor fram och det finns en tråd om det från den 4 september när jag fått tid och körde 65 mil till SC. Tog för givet att detta skulle gå på garantin. Icke.

Bilen är ett år gammal, gått 4000 mil och de tyckte sig se (?) en blånad som skulle tyda på att de skulle kunnat vara överhettade någon gång.

De skulle ha 13000-någonting (eller om det var 16000) för att byta. Nu har jag förvarnat min lokale mek att han ska få byta (han tvekade först, för han har aldrig skruvat tesla...) och köpt bromsskivor via skruvat.se. De kostade 614 kr styck. Nu fnyser ni säkert, men med tanke på hur originalskivorna höll tyckte jag det var värt att testa.

Ett argument som de sa på SC också var att jag inte haft bromsarna inne hos dem för den rekommenderade smörjningen i 1500-milsintervaller. Även om de inte kunde se att bromsarna kärvade, låg det mig i fatet när jag försökte att argumentera om det som ett garantiärende.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Saab99turbo skrev:
Ett argument som de sa på SC också var att jag inte haft bromsarna inne hos dem för den rekommenderade smörjningen i 1500-milsintervaller. Även om de inte kunde se att bromsarna kärvade, låg det mig i fatet när jag försökte att argumentera om det som ett garantiärende.
Japp, de sa Exakt samma till mig. Så trots att man inte ”behöver” serva en Tesla, så blev min känsla att jag ändå borde ha gjort det för att ev garanti skulle kunnat kicka in...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

lator skrev:
Med bara 2,5 på frambromsarna så kan man misstänka att det inte rör sig som det ska i oken. Känns pedalen stum och bra eller finns det en tendens till svampighet?
Skivorna kan ha blivit skeva om beläggen inte går tillbaka som de ska så antagligen så behöver du en total service på frambromsarna. Nya skivor och belägg samt en rejäl rengöring och smörjning av oken.

Som referens kan nämnas att Autodoc tar ca 1000 kr/st för skivorna och beläggen kostar ca 700 kr. (detta gäller Brembo)
Arbetet tar ca en (1) timme på valfri verkstad.
Svampigt är det, jämförde med en annan bil i helgen - stor skillnad! Dessutom känns pulserande effekten mer efter att jag gjort en kraftig inbromsning. Jag tycker dock inte bilen drar snett när jag bromsar och släpper ratten.

Så ca 3500 för materialet plus jobb? I teslas värld blir det säkert minst det dubbla för material och lika mycket till för jobbet :)
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

Saab99turbo skrev:
Har drabbats av exakt samma. Skeva brovsskivor fram och det finns en tråd om det från den 4 september när jag fått tid och körde 65 mil till SC. Tog för givet att detta skulle gå på garantin. Icke.

Bilen är ett år gammal, gått 4000 mil och de tyckte sig se (?) en blånad som skulle tyda på att de skulle kunnat vara överhettade någon gång.

De skulle ha 13000-någonting (eller om det var 16000) för att byta. Nu har jag förvarnat min lokale mek att han ska få byta (han tvekade först, för han har aldrig skruvat tesla...) och köpt bromsskivor via skruvat.se. De kostade 614 kr styck. Nu fnyser ni säkert, men med tanke på hur originalskivorna höll tyckte jag det var värt att testa.

Oook, 13-16k hade jag inte räknat med. Måste verkligen kolla upp andra offerter. Men jag vet inte helt vad felet är. Jag har dock haft bilen på service varje år så det borde ju tala för min sak. Dessutom har min leasing precis gått ut och jag vill ha en ny Tesla men detta gör mig såklart ganska irriterad.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
MikeeSouth skrev:
Dom privata aktörerna skickar ju också ”kallelser” som adresserad reklam även om man kallar dom inbjudan.
Dom fortsätter t.o.m. komma efter man besiktat bilen...
Jag och kollegan som kör likadan bil har inte fått nån kallelse eller reklam (inte ens adresserad). Däremot funkade utskicket med körförbud finfint. Det kom några minuter efter midnatt via Kivra. Bra där Transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

MikeeSouth skrev:
Svampigt är det, jämförde med en annan bil i helgen - stor skillnad! Dessutom känns pulserande effekten mer efter att jag gjort en kraftig inbromsning. Jag tycker dock inte bilen drar snett när jag bromsar och släpper ratten.

Men jag vet inte helt vad felet är. Jag har dock haft bilen på service varje år så det borde ju tala för min sak.
Du hade ju samma värden både höger och vänster på besiktningen vilket talar för att bilen ska gå rakt vid inbromsning.

Svampigheten kommer sig av att beläggen inte löper fritt i oken så det första man bör göra är att plocka isär allt och rengöra. Beläggen ska vara lätta att ta bort men dina sitter antagligen ganska hårt i hållaren... Resultatet blir att beläggen inte går tillbaka efter en hårdare inbromsning och skivorna går varma... Har din bil dragit mer energi än vanligt?

Det är ganska anmärkningsvärt att det inte fungerar när du har haft bilen på service årligen. Det skulle ju vara intressant att veta vad Tesla verkligen gör när de gör service... Även om Tesla inte vill ta det på garanti så skulle du kunna reklamera servicen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

lator skrev:
MikeeSouth skrev:

Men jag vet inte helt vad felet är. Jag har dock haft bilen på service varje år så det borde ju tala för min sak.
Du hade ju samma värden både höger och vänster på besiktningen vilket talar för att bilen ska gå rakt vid inbromsning.

Svampigheten kommer sig av att beläggen inte löper fritt i oken så det första man bör göra är att plocka isär allt och rengöra. Beläggen ska vara lätta att ta bort men dina sitter antagligen ganska hårt i hållaren... Resultatet blir att beläggen inte går tillbaka efter en hårdare inbromsning och skivorna går varma... Har din bil dragit mer energi än vanligt?

Det är ganska anmärkningsvärt att det inte fungerar när du har haft bilen på service årligen. Det skulle ju vara intressant att veta vad Tesla verkligen gör när de gör service... Även om Tesla inte vill ta det på garanti så skulle du kunna reklamera servicen.

Känn på fälgarna, är det någon av fälgarna som blir väldigt varm = anliggande bromsar, löses genom smörja oket. När byttes bromsoljan?
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

metchristian skrev:
Känn på fälgarna, är det någon av fälgarna som blir väldigt varm = anliggande bromsar, löses genom smörja oket. När byttes bromsoljan?
Tack för tipset, ska känna om fälgarna blir varm. Inte tänkt på att de skulle vara varma men jag har inte känt på dem heller. Att båda sidor är lika dåliga är kanske en intressant detalj avseende bromsolja/kärvande ok? Jag kan för lite om detta :) Får se vad Tesla säger - de har varken svarat på pris eller hur det kan blivit så här ännu. Bromsolja har jag aldrig bytt, haft bilen i 3 år och service varje år - Tesla har kanske bytt oljan men inget de sagt till mig i alla fall. Det har varit typ vindrutetorkare, spolarvätska och fob-batteri som de fixat till.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

lator skrev:

Den har inte dragit mer som jag tänkt på men osäker på hur mycket det skulle vara - en ökning på kanske 5-10% skulle jag kanske inte ens märka, svårt att säga.
lator skrev:
Ja, kollade nu - det står inget i protokollet om bromsarna heller - de sa att de ställt ner den till "low" regen för att bromsarna kändes lite svampiga - att köra på low ett tag skulle lösa detta vanliga problem på Teslas "one pedal driving". Service senast var 30 sept 2019 så ett år sedan.
Bra förslag att reklamera servicen, jag får driva detta hårt mot Tesla och se var vi landar.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare

Inlägg av MikeeSouth »

För info till övriga som hamnar i samma situation så tar Tesla 17 004 kr för detta kalas enligt SMS-info, bilen ska in på annan service hos dem nästa vecka och då ska jag be dem kolla vad som faktiskt behöver göras. Osäker på om försäkringen täcker detta, antar inte det då det räknas som slitage-delar, eller? Ironiskt nog har jag tänkt att beställa ny Tesla precis nu eftersom leasingen var på tre år. Om Tesla står på sig att jag får pröjsa detta själv och inte kan referera till något som jag som förare gjort fel så lessnar jag rejält på servicen och blir minst sagt sugen på att titta mot ID4 eller e-tron. Regelbunden service, 5100 mil, tre år (och 1 månad), inte en P-modell och körd som familjebil längre sträckor. Suck.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Prova kör i 100km/h. Lägg växel i neutral och bromsa allt vad du kan. Upprepa 2-3ggr. Har du tur så kommer det 'släppa' vid något tillfälle och du får ett väldigt bra fäste i bromsarna. Du sliter in dom.

Hjälper det inte och du inte upplever några vibrationer så sätt på nya bromsbelägg och gör om proceduren så dessa slits in
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

kontakten2 skrev:
Prova kör i 100km/h. Lägg växel i neutral och bromsa allt vad du kan. Upprepa 2-3ggr. Har du tur så kommer det 'släppa' vid något tillfälle och du får ett väldigt bra fäste i bromsarna. Du sliter in dom.

Hjälper det inte och du inte upplever några vibrationer så sätt på nya bromsbelägg och gör om proceduren så dessa slits in
Bra mycket bättre att rengöra så att beläggen kan löpa som de ska. En "tvingande behandling" kommer nog inte att lösa problemet på sikt...
Skriv svar