Sedan 20.36.11 har jag haft problem med att Teslas app inte klarar ”Wake up” på bilen.
Ingen aning om det är slump, men det började strula efter update.
Ja, jag noterar långsammare wake up också i appen efter uppgradering. Men å andra sidan så känns det som autopiloten fått tweakar som gör att den funkar bättre än på länge för mig iaf.
Vad gäller AP (har HW2.5) så har jag fått fler spökbromsningar än på länge. Just nu ganska dåligt. Sker tom mitt på motorväg. (Ej vid avfart). Får nu ca 1-2 spökbroms per dag.
Wake up är ok. Tar några sekunder men den vaknar alltid.
Vad gäller spökbromsningar så har jag i regel stött på det när det är uppför och svänger samtidigt som det kommer en bil. Dvs att kameran inte kan se linjerna och då inte se vilket körfält mötande bil kommer i. Annars är det inte allt för ofta mer än när man ska köra om en lastbil (alla fordon som ger en lastbilsikon på datorn) och den vinglar lite så bromsar bilen in. Håller alltid i ratten när jag kör om lastbilar =) Litar inte på APn.
Dessa problem har dock varit sen jag fick bilen så inget unikt med just 2020.36.11. Hoppas det kommer lite förbättringar kring APn i 2020.40.
En annan tveksam finess som kommit: När jag ligger på AP i, säg 90 km/h på 100-väg (har inte bråttom) och byter fil håller den såklart kvar 90 km/h på farthållaren. Men när jag aktiverar AP igen så ökar den till den hastighet som den tror att vägen har som maxhastighet...
Jag vill självklart att autostyrning skall kunna slås på och av med bibehållandet av aktuell inställning på farthållaren.
Jepp, jag skrev om det tidigare i denna tråd. Jag hoppas verkligen de fixar detta så att bilen beter sig enligt handboken (dvs att när man efter t.ex. filbyte aktiverar självstyrning igen så sätts farten till det högsta av nuvarande hastighet för bilen och inställd farthållarfart) innan halkan kommer.
En annan tveksam finess som kommit: När jag ligger på AP i, säg 90 km/h på 100-väg (har inte bråttom) och byter fil håller den såklart kvar 90 km/h på farthållaren. Men när jag aktiverar AP igen så ökar den till den hastighet som den tror att vägen har som maxhastighet...
Jag vill självklart att autostyrning skall kunna slås på och av med bibehållandet av aktuell inställning på farthållaren.
Jepp, jag skrev om det tidigare i denna tråd. Jag hoppas verkligen de fixar detta så att bilen beter sig enligt handboken (dvs att när man efter t.ex. filbyte aktiverar självstyrning igen så sätts farten till det högsta av nuvarande hastighet för bilen och inställd farthållarfart) innan halkan kommer.
Verkar onekligen helt rätt att ha uppgraderat till EAP nu när tillfälle gavs. Auto lane change är sååå mycket bättre än att hålla på med autopilot av och på. Kommer inte köpa en ny bil utan denna del senare. Sedan om det var värt 39lax är en annan fråga...
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Nytt för mig idag var att jag märkte att bilen parerar en aning för lastbilar som man kör om på autopiloten. Är detta helt nytt? Jag har aldrig märkt det förut iaf.
Dvs, när man kommer upp jämsides med en lastbil som ligger till höger så lägger sig bilen en aning längre ut åt vänster i filen. När lastbilen passerats återgår den till mitt i filen igen. Jag trodde jag inbillade mig så när jag kom ikapp nästa lastbil så höll jag ett extra öga. Jajjemän, samma beteende. Och sedan en gång till. Det är inte någon jättejustering men jag uppskattar det till kanske 30-50cm längre ut åt vänster i filen.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Nytt för mig idag var att jag märkte att bilen parerar en aning för lastbilar som man kör om på autopiloten. Är detta helt nytt? Jag har aldrig märkt det förut iaf.
Dvs, när man kommer upp jämsides med en lastbil som ligger till höger så lägger sig bilen en aning längre ut åt vänster i filen. När lastbilen passerats återgår den till mitt i filen igen. Jag trodde jag inbillade mig så när jag kom ikapp nästa lastbil så höll jag ett extra öga. Jajjemän, samma beteende. Och sedan en gång till. Det är inte någon jättejustering men jag uppskattar det till kanske 30-50cm längre ut åt vänster i filen.
Ingen nyhet, har säkert varit ett år nu. Men alltid kul när man upptäcker någon nyhet.
Fick precis 2020.40.3. Får se om det blir några förbättringar i FSD...
Jag har tänkt på följande med NOA: 1: Bilen hinner upp annan personbil med NOA aktiverat =bilen indikerar för omkörning INNAN farten sänks.
2: Bilen hinner upp lastbil med NOA aktiverat =bilen kör ikapp och farten sänks, sedan indikerar bilen för omkörning.
Verkar ju helt knäppt men jag har tänkt på det många gånger nu. Är det bara jag som hallucinerar?
Om inte är det bättre i denna release?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
Fick precis 2020.40.3. Får se om det blir några förbättringar i FSD...
Jag har tänkt på följande med NOA: 1: Bilen hinner upp annan personbil med NOA aktiverat =bilen indikerar för omkörning INNAN farten sänks.
2: Bilen hinner upp lastbil med NOA aktiverat =bilen kör ikapp och farten sänks, sedan indikerar bilen för omkörning.
Verkar ju helt knäppt men jag har tänkt på det många gånger nu. Är det bara jag som hallucinerar?
Om inte är det bättre i denna release?
Så har det inte funkat för mig på länge. Den har velat byta fil i god tid både för personbilar och lastbilar även med tidigare versioner. Har inte hunnit testa med 40.3 än.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fick precis 2020.40.3. Får se om det blir några förbättringar i FSD...
Jag har tänkt på följande med NOA: 1: Bilen hinner upp annan personbil med NOA aktiverat =bilen indikerar för omkörning INNAN farten sänks.
2: Bilen hinner upp lastbil med NOA aktiverat =bilen kör ikapp och farten sänks, sedan indikerar bilen för omkörning.
Verkar ju helt knäppt men jag har tänkt på det många gånger nu. Är det bara jag som hallucinerar?
Om inte är det bättre i denna release?
Jag har upplevt liknande. Men jag tror inte det är personbil eller lastbil den gör skillnad på utan vilken skillnad i hastighet man har med fordonet man kommer ikapp. lastbilar kör oftast långsammare än personbilar så man kanske upplever det mer ofta med lastbilar. Det har faktiskt blivit så att jag själv börjar blinka en bit innan jag kommer ikapp någonting för att tvinga en lane change, så jag är säker på att inte får situationer med kraftiga inbromsningar.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Alla uppdateringar nu känns futtiga när man vet att FSD rewrite är runt hörnet. Jag vill ha 4D för min autopilot. När bilen börjar analysera video istället för bilder kommer den - efter att ha lärt sig - köra så oerhört mycket bättre. Kan t.ex. föreställa mig passering av parkerade fordon som en smidig undanmanöver på stadsgator istället för stopp som nu.
Nytt för mig idag var att jag märkte att bilen parerar en aning för lastbilar som man kör om på autopiloten. Är detta helt nytt? Jag har aldrig märkt det förut iaf.
Dvs, när man kommer upp jämsides med en lastbil som ligger till höger så lägger sig bilen en aning längre ut åt vänster i filen. När lastbilen passerats återgår den till mitt i filen igen. Jag trodde jag inbillade mig så när jag kom ikapp nästa lastbil så höll jag ett extra öga. Jajjemän, samma beteende. Och sedan en gång till. Det är inte någon jättejustering men jag uppskattar det till kanske 30-50cm längre ut åt vänster i filen.
Ingen nyhet, har säkert varit ett år nu. Men alltid kul när man upptäcker någon nyhet.
Seriöst!? Wow, där ser man
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine