Säteskomfort
Moderator: Redaktion
Säteskomfort
Har haft min model3 i några veckor nu och reagerade ganska omgående på sätet i bilen. Tycker det är lite märkligt att det skrivits så lite om säteskomforten på forum tidigare. Jag pillar med inställningarna för att försöka sitta bekvämt, men tyvärr är det en besvikelse hittills. Sittdynan är i mitt tycke alldeles för kort. Känns som man sitter i en grop. för att sen inte ha något stöd för benen alls. Har också noterat att det är en grop vid pedalerna, som jag också stör mig på. Älskar bilen i övrigt och kvalitetskänslan är över förväntan, men skulle betala ganska mycket för att kunna välja en bättre sits(läs längre). Ryggstödet är ok. Finns det någon lösning?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Säteskomfort
Jag tycker sittkomforten är riktigt bra, men vi är alla byggda på olika sätt. Dock skulle jag gärna haft mer sidostöd vid inspirerad kurvtagning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag är positivt överraskad, jag trodde jag skulle sitta betydligt sämre än i min Volvo.
Fast jag har beställt en Model Y, är det samma typ av stolar i den? Man sitter ju lite mer upprätt.
Fast jag har beställt en Model Y, är det samma typ av stolar i den? Man sitter ju lite mer upprätt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Störde mig först också på gropen vid pedalerna i början men har vant mig nu.
Gropen finns för övrigt även på andra bilar. Ex.vis Polestar 2.
Antar att det är batterierna som kräver extra utrymme.
Hade också lite funderingar kring sätet i början men efter att ha kört drygt 3000 mil så tycker jag numera de är bra och de håller för långfärd. Men hade jag kunnat välja så föredrar jag sportstolarna i min tidigare BMW. Framförallt pga bättre sidostöd men också möjligheten att förlänga dynan.
Hade också lite funderingar kring sätet i början men efter att ha kört drygt 3000 mil så tycker jag numera de är bra och de håller för långfärd. Men hade jag kunnat välja så föredrar jag sportstolarna i min tidigare BMW. Framförallt pga bättre sidostöd men också möjligheten att förlänga dynan.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- metchristian
- Teslaägare
pefreli skrev:Störde mig först också på gropen vid pedalerna i början men har vant mig nu.
Håller med gällande stolarna, skulle man välja eget önskemål på stol: BMW sportstol..främst det som jag saknar mest är justerbara lårstödet
I samma anda hade jag bytt ut ratten till BMW’s sköna M-sportratt.metchristian skrev:pefreli skrev:Störde mig först också på gropen vid pedalerna i början men har vant mig nu.
Håller med gällande stolarna, skulle man välja eget önskemål på stol: BMW sportstol..främst det som jag saknar mest är justerbara lårstödet
Sen hade jag varit färdig med mitt hemmabygge.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jag hade gärna haft stolarna från min gamla Citroën XM V6 Exclusive...
Men, som Kjell H skaldade: Man vänjer sig.
Men, som Kjell H skaldade: Man vänjer sig.
Tesla Y LR -22 EAP
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag kommer också från BMW:s sportstolar, men trivs som sagt bra i Teslans stolar vid långfärd och vardagskörning. Med BMW:n stolar var det inga problem att sitta i stolen hela dagen. Så länge har jag inte kört med Teslan ännu, men tretimmarsstinter har inte varit minsta problem. Lite bättre sidostöd i Teslastolarna hade varit perfekt, men det är inget som jag saknar annat än i vissa situationer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
BMWs sportstolar är bland de bästa på marknaden, men justerbart lårstöd har väl alla sportstolar i klassen idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- metchristian
- Teslaägare
Nej, min Porsche boxster t hade inte det.dd88 skrev:BMWs sportstolar är bland de bästa på marknaden, men justerbart lårstöd har väl alla sportstolar i klassen idag?
Samma här. Håller nog fortfarande Volvos stolar som #1 i världen, och älskade verkligen stolarna i den V70 jag kom från till M3. Blev extremt positivt överraskad över stolarna. Inte exakt samma kvalitet som Volvos stolar, men bra väldigt nära, och åker gärna långt och länge i min M3:a (har pendlat halvår en 50 mil T/R till kund). Klar #2 på marknaden. Är 184 cm och väger runt 100 kg.mikebike skrev:Jag är positivt överraskad, jag trodde jag skulle sitta betydligt sämre än i min Volvo.
Stolkomforten i vår Mercedes är inte all i närheten lika bra som hos Volvo eller M3. Långt ifrån.
Undrade först hur de lyckats då sån lika känsla i stolskomforten som Volvo, men så läste jag att Tesla rekryterat chefen för stolsutveckling hos VCC. Han första produkt hos Tesla är stolarna i M3 och MY (de i MS och MX köps in från OEM-tillverkare, och är inte konstruerade av Tesla). Förklarar rätt mycket för mig gällande likheten i komfort. Jag tycker stolarna i Volvo känns gedignare, och Tesla har nog optimerar mycket för låg vikt. Även det äkta lädret i Volvos stolar känns gedignare och slittåligare än veganplasten hos Tesla.
Men som sagt ändå (trots viktoptimeringar och plast istället för äkta läder) så är jag otroligt nöjd att köra en bil med stolar som är så nära mina Volvo-favoriter och referenser. Fantastiskt bra.
Inga sportvagnsstolar (absolut inte), men världens bästa långfärdsstolar!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Gillar inte stolarna i 3an så mycket, tycker faktiskt S har mycket bättre vilket är en av sakerna jag saknar. Tänker man på resten av marknaden har jag alltid avskytt stolarna i Volvo och gillat stolarna i BMW/Audi, använt Sunfleet (nu M) en del och inte alls vän med Volvos stolar.
Låter helt logiskt då stolarna i BMW och MS/MX verkar lika (samma OEM-tillverkare?), och stolarna i Volvo och M3/MY verkar lika (samma chefsdesigner).
Antingen föredrar man ena eller andra typen.
Antingen föredrar man ena eller andra typen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vet inte om en boxster är samma klass?metchristian skrev:Nej, min Porsche boxster t hade inte det.dd88 skrev:BMWs sportstolar är bland de bästa på marknaden, men justerbart lårstöd har väl alla sportstolar i klassen idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.