Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Femtonnaren L25 Electric ska, beroende på applikation, kunna arbeta i åtta timmar på en laddning.

Använder man snabbladdare ska det ta bara två timmar att ladda. (Tydligen avses då 3-fas 32A med 22 kW-laddeffekt, den har 39 kWh batterikapacitet och endast AC-laddning.)

https://www.entreprenad.com/article/vie ... aign=daily

https://www.volvoce.com/sverige/sv-se/s ... ifications
Volvo.JPG
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av mickeisol »

Jo, det är ju bra att volvo vaknar.
Men kineserna verkar vara på g också
https://www.socma-forklift.com/electric ... ttery.html
Verkar gå att beställa nu?

https://www.liugong.com/en/Liugong/LG-N ... /09/0904-1
frågan är när dessa går att köpa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av mati »

Attans vad coolt. Synd att jag är i helt fel bransch. Min granne köpte en hjullastare (diesel såklart) mer eller mindre för skojs skull. Men det går liiiite över min budget tyvärr. En sån där eldriven hade varit najs to häff. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Zalman3 »

En 5-tons eldriven lastmaskin passar perfekt på ett jordbruk.
Speciellt när man kör inomhus vid utfodring eller lastar ut gödsel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Esterox »

8 timmar låter mycket. Men det kanske är att den klarar köra i 3 timmar och sen är resterande timmars arbete handkraft. Typ trädgårdsarbete och du har skopan som arbetsbord eller något.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
8 timmar låter mycket. Men det kanske är att den klarar köra i 3 timmar och sen är resterande timmars arbete handkraft. Typ trädgårdsarbete och du har skopan som arbetsbord eller något.
Det beror såklart på vad man använder den till. Lastar man grus från morgon till kväll så lär det kanske inte bli 8 timmar. Men vi vet ju å andra sidan av erfarenhet hur grymt effektiva elmaskiner är. Kolla bara för skojs skull hur otroligt långt man kommer med en eldriven åkgräsklippare. Senast igår körde jag hur många timmar som helst, höll på hela förmiddagen, klippte gräs, körde sönder en himla massa löv, förflyttade mig 2 km fram och tillbaka eftersom jag körde på två ställen osv osv. Till sist hade jag förbrukat halva batteriet, 2.5kWh ungefär. Det motsvarar 2.5dl bensin. Otroligt effektivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av LarsL »

Vikten är ju i stort sett bara en fördel på sådana här maskiner. Om batterierna inte räcker så hänger de ju på stålvikter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Kolla bara för skojs skull hur otroligt långt man kommer med en eldriven åkgräsklippare. Senast igår körde jag hur många timmar som helst, höll på hela förmiddagen, klippte gräs, körde sönder en himla massa löv, förflyttade mig 2 km fram och tillbaka eftersom jag körde på två ställen osv osv. Till sist hade jag förbrukat halva batteriet, 2.5kWh ungefär. Det motsvarar 2.5dl bensin. Otroligt effektivt.
Åh, köpte du en sån där Elåkgräsklippare! Det låter ju grymt smidigt att alltid ha den redo och slippa åka till macken mitt i klippningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Åh, köpte du en sån där Elåkgräsklippare! Det låter ju grymt smidigt att alltid ha den redo och slippa åka till macken mitt i klippningen.
Ja, det gjorde jag. Dyrt som fanken, men ack så smidigt och roligt. Som en gokart. Och med tanke på sommarens väder och hur många gånger gräset fick klippas så har den verkligen kommit till användning.
Enda nackdelen är att jag nästan aldrig får tillfälle att åka på den eftersom sambon sitter på den så fort hon tycker att gräset blir lite högt nånstans. ;)
Smidigt också att dra trädgårdskärra. Jag har kört iväg massvis med äpplen i höst.
Tack vare den höga vikten så slirar inte hjulen heller. Den tuggar sig fram vart man än kör, även i värsta geggan. Den angivna drifttiden är 2,5 timmar eller 10 000kvm. Men det måste vara under de tänkbart sämsta förhållanden. Jag har klippt och klippt och klippt i flera timmar (eller hon då), men mer än halva batteriet har vi aldrig lyckats förbruka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
8 timmar låter mycket. Men det kanske är att den klarar köra i 3 timmar och sen är resterande timmars arbete handkraft. Typ trädgårdsarbete och du har skopan som arbetsbord eller något.
Det beror såklart på vad man använder den till. Lastar man grus från morgon till kväll så lär det kanske inte bli 8 timmar. Men vi vet ju å andra sidan av erfarenhet hur grymt effektiva elmaskiner är. Kolla bara för skojs skull hur otroligt långt man kommer med en eldriven åkgräsklippare. Senast igår körde jag hur många timmar som helst, höll på hela förmiddagen, klippte gräs, körde sönder en himla massa löv, förflyttade mig 2 km fram och tillbaka eftersom jag körde på två ställen osv osv. Till sist hade jag förbrukat halva batteriet, 2.5kWh ungefär. Det motsvarar 2.5dl bensin. Otroligt effektivt.
Har missat gräsklippare faktiskt.

Men vikten och allt lär tala emot en sån traktor och drifttid 8 timmar. Anledningen till att jag är skeptisk är för att man skriver så luddigt och fritt för tolkning.

Men det visar sig i framtiden
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av fth »

En bra idé vore väl om maskiner av det här slaget tillät laddning under gång?

Många av dessa arbetar ju på en byggarbetsplats under lång tid på en begränsad yta, när man gräver t.ex. grop/husgrund/dike så flyttar man ju sig inte särskilt långt under dagen.

Kunde man ha 11-22kW byggström inkopplat hela tiden så skulle ju drifttiden bli i princip oändlig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Pertan »

Jag och pappa fundera på lastmaskinen till lantbruket. Beror lite på vad priset blir.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av mati »

fth skrev:
En bra idé vore väl om maskiner av det här slaget tillät laddning under gång?

Många av dessa arbetar ju på en byggarbetsplats under lång tid på en begränsad yta, när man gräver t.ex. grop/husgrund/dike så flyttar man ju sig inte särskilt långt under dagen.

Kunde man ha 11-22kW byggström inkopplat hela tiden så skulle ju drifttiden bli i princip oändlig.

/fth
Bra idé. Framförallt en grävmaskin som mer eller mindre alltid står på samma ställe skulle ju helt klart funka på det viset. En hjullastare blir kanske svårare att driva med sladd. Men även det är ju tänkbart i vissa användingsfall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Svenssons »

Pertan skrev:
Jag och pappa fundera på lastmaskinen till lantbruket. Beror lite på vad priset blir.
Låter intressant! Vilken landsända?

Den verkar ha CCS också:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av LarsL »

Grävmaskiner som är anslutna till nätet har funnits länge. Men dessa har varit av ett lite större slag än de vi ser på byggarbetsplatser. Men det är klart det skulle funka med mindre grävare också. Däremot tror jag inte att det behövs utan det räcker gått med laddning på natten och lunchen.
För maskiner är ju som sagt vikten inget problem. Man hänger ju idag på extravikten för att de ska fungera.

Det som kommer vara svårt är traktorer som ska dra harvar eller plogar. De går för det mesta för fullt under hela dagen och natten. Här kanske vi ska ha mindre maskiner som fungerar som robotar. Då kan de ladda lite när som helst och inte vara beroende av människor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det som kommer vara svårt är traktorer som ska dra harvar eller plogar. De går för det mesta för fullt under hela dagen och natten. Här kanske vi ska ha mindre maskiner som fungerar som robotar. Då kan de ladda lite när som helst och inte vara beroende av människor.
Någon form av battery-swap är kanske ett alternativ i vissa fall. Det finns ju maskiner som har väldigt udda use-cases, till exempel skördetröskor. De går mer eller mindre dygnet runt några dagar eller veckor om året, och sen står de stilla resten av tiden. De skulle bli galet dyra om man utrustade dem med batterier, samtidigt skulle det innebära ett fruktansvärt slöseri med resurser. Det är ju inte otänkbart att man har utbytesbatterier som passar till alla jordbruks- och arbetsmaskiner. Det fungerar ju fantastiskt bra med alla handverktyg och trädgårdsredskap som går på batteri. Samma sak borde väl gå att skala upp för lite större leksaker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av LarsL »

Jo, lite samma ”problem” som jag ser med husbilar som bara används under några veckor per år. Men att kunna häcka loss batteriet och använda det någon annanstans 7nder resten av året kan ju vara en idé.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det som kommer vara svårt är traktorer som ska dra harvar eller plogar. De går för det mesta för fullt under hela dagen och natten. Här kanske vi ska ha mindre maskiner som fungerar som robotar. Då kan de ladda lite när som helst och inte vara beroende av människor.
Någon form av battery-swap är kanske ett alternativ i vissa fall. Det finns ju maskiner som har väldigt udda use-cases, till exempel skördetröskor. De går mer eller mindre dygnet runt några dagar eller veckor om året, och sen står de stilla resten av tiden. De skulle bli galet dyra om man utrustade dem med batterier, samtidigt skulle det innebära ett fruktansvärt slöseri med resurser. Det är ju inte otänkbart att man har utbytesbatterier som passar till alla jordbruks- och arbetsmaskiner. Det fungerar ju fantastiskt bra med alla handverktyg och trädgårdsredskap som går på batteri. Samma sak borde väl gå att skala upp för lite större leksaker.
Batteribyte kan ju enkelt ske på en jordbrukstraktor.
Många har en frontlyft som klarar minst 2 ton.

Sen kan ju olika redskap/vagnar ha egen drivning och batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Klintan »

LarsL skrev:
Jo, lite samma ”problem” som jag ser med husbilar som bara används under några veckor per år. Men att kunna häcka loss batteriet och använda det någon annanstans 7nder resten av året kan ju vara en idé.
Ta fram ett system där du erbjuder husbilen billigt utan batteri och samma löstagbara batterityp i entreprenadmaskiner, eller andra kommersiella fordon, så blir det nog intressant för många! :-)
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
LarsL skrev:
Jo, lite samma ”problem” som jag ser med husbilar som bara används under några veckor per år. Men att kunna häcka loss batteriet och använda det någon annanstans 7nder resten av året kan ju vara en idé.
Ta fram ett system där du erbjuder husbilen billigt utan batteri och samma löstagbara batterityp i entreprenadmaskiner, eller andra kommersiella fordon, så blir det nog intressant för många! :-)
Den idén har jag nämnt flera gånger, jag tror att det skulle kunna bli extremt bra faktiskt :)
Det finns ju massvis med applikationer som skulle kunna funka, allra bäst om det
gick att få till det med kylning också...
Problemet är väl hur man skulle få det standardiserat, för det vore ju klart bäst såklart...
Alternativt ett fungerande adapter-system såklart :)
Det handlar om stora summor så intresse finns nog.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Pertan »

Svenssons skrev:
Pertan skrev:
Jag och pappa fundera på lastmaskinen till lantbruket. Beror lite på vad priset blir.
Låter intressant! Vilken landsända?

Den verkar ha CCS också:

Vi håller till i den södra delen av Dalarna.
Väntar på att Volvo ska släppa priserna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Zalman3 »

Pertan skrev:
Svenssons skrev:
Pertan skrev:
Jag och pappa fundera på lastmaskinen till lantbruket. Beror lite på vad priset blir.
Låter intressant! Vilken landsända?

Den verkar ha CCS också:

Vi håller till i den södra delen av Dalarna.
Väntar på att Volvo ska släppa priserna.
Med lite större däck och högre lasthöjd skulle den passa perfekt på ett jordbruk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Zalman3 »

Nu kommer det fler eldrivna maskiner från Volvo.
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har introducerat tre nya kompakta elektriska maskiner. Modellerna L20 Electric, EC18 Electric och ECR18 Electric kan nu bokas online för leverans år 2022.

L20 Electric är en kompakt hjullastare som ligger under den redan tillgängliga L25 Electric . Den har en nyttolast på 1,8 ton och en parallell lyftram - detta borde göra e -hjullastaren lämplig för gaffeltillämpningar. Det finns ett val mellan två batteripaket (33 eller 40 kWh), det senare bör möjliggöra upp till sex timmars aktivt arbete enligt meddelandet.

De två kompakta grävmaskinerna EC18 Electric och ECR18 Electric kompletterar sortimentet under ECR25 Electric. Båda grävmaskinerna är i klassen 1,8 ton. Även om den robusta ECR18 Electric med kort svansradie bör vara lämplig för trånga utrymmen, är EC18 Electric ännu mer manövrerbar. Den har en variabel undervagn som kan dras tillbaka till mindre än en meter och förlängas upp till 1,35 meter så att den kan röra sig i de trångaste områdena. Enligt Volvo håller sig även ramhörnet, bom och cylinder inom spårvidden.

Alla kompakta e-modeller bör erbjuda kunderna de prestanda de är vana vid från sina dieselmotorer, men bör vara mycket tystare och lägre i vibrationer när de är i drift. Den fabriksmonterade inbyggda laddaren kan ladda batterierna helt på mindre än sex timmar. Det finns också en valfri extern snabbladdare som laddar L20 Electrics batteri till 80 procent på mindre än två timmar; Volvo CE anger en laddningstid på 1,25 timmar för de två kompakta grävmaskinerna. Kommunikationen ger dock inga detaljer om snabbladdningssystemet.
https://www.electrive.net/2021/10/08/vo ... maschinen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Remuz »

Vet inte om det nämnts, men VCE har ju den självkörande baljan på 15t som ska åka runt i gruvgångar. Hittar ingen vettig URL till den nu, men jag har sett den live ett par gånger i Göteborg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Nya Volvo eldrivna maskiner till Sverige!

Inlägg av Thed75 »

Vad är det för kurs på L25 electric?
Har 5ha åker och några ha skog mm som denna skulle kunna passa till
Men plöjning/snöslunga?
Skriv svar