Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av slugger75 »

taliz skrev:

Kan man köpa en bil för 583k men inte en för 729k så bör man inte köpa någon ny bil överhuvudtaget. Då har man alldeles för dåliga marginaler.
Äntligen, tack för svar på min fråga!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
backe

Inlägg av backe »

taliz skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:

Enyaq kommer inte heller hit "på ett tag". De har inte fått igång produktionen av den AFAIK, till skillnad från ID4 som ju faktiskt rullar av bandet nu.
Sen är jag övertygad om att Y kommer bli billigare när produktionen kommer igång, att den är "dyr" nu är för att man vill sälja Model 3 som ju faktiskt levereras.

Förövrigt har jag ju avrått från tex etron tidigare. Då fick jag mothugg om att andra minsann inte "dumpar" priserna som Tesla. Well, they did....
Det lär bli samma visa här, om än från en lite lägre nivå.
En Tesla är en premiumbil med bra prestanda och ett starkt varumärke, det betalar folk mer för även som beggad.
En Skoda eller VW är det få som köper för prestandan eller märket, de vill bara betala så lite som möjligt.

Ok. Låt säga att man inte är beredd att lägga 729 000 kr på en elbil med minst 500 km räckvidd, utan "bara" 583 000 kr, vilken bil skulle du rekommendera då?
Det jag försöker säga är rent krasst att 583 är dyrare än 729. Get it?

Förövrigt kostar ju etron och EQC också ca 700k. Båda premiummärken med AWD och 400hk.
Nackdelen med dom vs Skoda och VW är väl främst att de inte byggts som rena elbilar från grunden, och därmed är betydligt mindre effektiva.
Själv hade jag definitivt spenderat 20% mer för att rulla i en Mercedes med 400hk än en Skoda med 200hk. Jämför vi dess motsvarighet bland avgasbilar så är det snarare 100% prispåslag, om det ens räcker.
Jo jag förstår att TCO kan bli högre på Skoda än Tesla.

Kan du svara på min fråga nu?
Kan man köpa en bil för 583k men inte en för 729k så bör man inte köpa någon ny bil överhuvudtaget. Då har man alldeles för dåliga marginaler.
Konstigt sätt att resonera?

583k kanske är med marginaler, 729 utan?

Kan man köpa en för 729k så borde man kanske köpa en MX istället då, det är ännu mer bil. Har man råd med 729k så borde man ha råd med 1000k+ kr också enligt ditt resonemang?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Då har man för lite marginal som sagt. Själv valde jag att köpa ny bil först när jag hade tillräcklig marginal för att kunna sluta jobba om jag så önskade. Men det är nog lite väl extremt för de flesta.
MX är en klass större. Vi pratar mellanklass SUV nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

mikebike skrev:
Martin E-tron skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Ja?
Man får en större fyrhjulsdriven Tesla med dubbelt så många hästar och varumärkesbiten etc för "bara" 100k till.
Om Skodan åtminstone varit 4wd och haft iaf 300hk kunde den kanske motiverat det priset.
Tror det lönar sig rent ekonomiskt att betala ett högre pris initialt helt enkelt.
Tänker att ifall man vill köpa en Tesla så kollar man på ekonomin på det?

Känns inte som att MATI vill köpa en Tesla ;)

583 tkr för en vad jag bedömer vara en "fullutrustad" Enyag tycker jag låter som ett bra pris!

Kör för fan säger jag bara MATI :twisted: :twisted:
En tvåhjulsdriven SUV kan ju inte vara "fullutrustad"! :lol:
4wd e för bönder på landet :twisted:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Man behöver väl inte någon SUV i stan?

Detta är förra bilen. Visserligen AWD, men i lägsta laget för jakt och andra fritidsaktiviteter.
20170107_124015.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Glömmer aldrig svordomarna från en granne i Stockholm city.
Han spenderade över en timme på att få ut sin framhjulsdrivna bil från snödrivorna längs gatan.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Verkar snöa mycket i Solna :D

Har kört 4wd i 7 år, 2 ggr per år behövs den för egen del ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Martin E-tron skrev:
Verkar snöa mycket i Solna :D

Har kört 4wd i 7 år, 2 ggr per år behövs den för egen del ;)
Så är det ju. Räcker med en besvärlig fastkörning för att många sen aldrig väljer ngt annat än AWD.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Martin E-tron skrev:
Verkar snöa mycket i Solna
Det snöar inte ovanligt mycket i Solna, men snöröjningen är fullständigt usel, liksom all annan kommunal service.
Kan finnas ett samband med att vi har Sveriges lägsta kommunalskatt.
IMAG0272.jpg
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
Martin E-tron skrev:
Verkar snöa mycket i Solna
Det snöar inte ovanligt mycket i Solna, men snöröjningen är fullständigt usel, liksom all annan kommunal service.
Kan finnas ett samband ned att vi har Sveriges lägsta kommunalskatt.
.....eller att vi i Malmö går 5 miljarder ++++ back.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Martin E-tron skrev:
Bönder kan köra och behöver inte fyrhjulsdrift. ;)
taliz skrev:
Så är det ju. Räcker med en besvärlig fastkörning för att många sen aldrig väljer ngt annat än AWD.
Jag säger som min jordbrukande mamma brukade säga. ”Med fyrhjulsdrift kommer du bara längre uti leran så att du kör fast värre och gör bärgningen jobbigare”. Min filosofi är att man ska ha något att ta till när man kört fast. När man har en traktor så är det bra att kunna trycka i diffspärren när man kört fast då att man kan backa sig loss.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Hela vår familj kör AWD, även Mamma snart 83. Hon ledsnade på att inte ta sig upp för backen till huset.

FreddaStair

Inlägg av FreddaStair »

Preliminära förmånsvärden:
Förmånsvärde Enyaq__01.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Jag har fått en offert nu på en Enyaq med den utrustning jag vill ha (tror jag). Den kostar ungeför 10kkr mindre än ID4 Max, vilket gör den egentligen totalt sett dyrare eftersom ID4 har mer utrustning, men jag fick en fin rabatt på Enyaq. VW lämnar inga rabatter alls.
Totalt hamnar den på 583kkr, vilket är ganska okej ändå. 60k (eller 70k) får man ju dra av sen.
Hur mycket i rabatt fick du?
23k

Angående bönder och fyhjulsdrift. Jag är nog det som många här skulle betrakta som "bonde". Jag bor utmed en liten väg i skogen som aldrig plogas förrän snön smälter av sig själv. Men oavsett detta. Jag behöver ingen fyrhjulsdrift. Jag har haft massor med bilar med framhjulsdrift, och tre med fyrhjulsdrift. Jag har inte kört fast med någon av dem. Kan jag välja mellan 2WD och AWD skulle jag alltid välja 2WD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Martin E-tron skrev:
Bönder kan köra och behöver inte fyrhjulsdrift. ;)
taliz skrev:
Jag säger som min jordbrukande mamma brukade säga. ”Med fyrhjulsdrift kommer du bara längre uti leran så att du kör fast värre och gör bärgningen jobbigare”. Min filosofi är att man ska ha något att ta till när man kört fast. När man har en traktor så är det bra att kunna trycka i diffspärren när man kört fast då att man kan backa sig loss.
Nu är väl inte AWD något som har för att ta sig loss när man kört fast. Det är ju en allmän höjande trafiksäkerhet med AWD. Jag körde med sommar sulor en dag i oktobeter 19 (köpte bilen i september) och det var på en slingrig väg och så kom vi in ett skuggigt/kurvig lätt isbelagd körsträcka. Fick sladd fast med lägre hastigthet än vad som var skyltat, bilen rätade upp sig helt själv. Skulle troligtvis inte hänt med mina tidigare framhjulsdrivna bilar, det hade möjligen fortsatt rakt ut på åkern.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
Nu är väl inte AWD något som har för att ta sig loss när man kört fast. Det är ju en allmän höjande trafiksäkerhet med AWD. Jag körde med sommar sulor en dag i oktobeter 19 (köpte bilen i september) och det var på en slingrig väg och så kom vi in ett skuggigt/kurvig lätt isbelagd körsträcka. Fick sladd fast med lägre hastigthet än vad som var skyltat, bilen rätade upp sig helt själv. Skulle troligtvis inte hänt med mina tidigare framhjulsdrivna bilar, det hade möjligen fortsatt rakt ut på åkern.
När bilen häver en sladd och rätar upp sig själv så är det högst troligen tack vare antisladdsystemet som på ett finurligt sätt kan bromsa varje hjul individuellt. Det har nog inte så mycket med AWD eller 2WD att göra.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
ChristerSjo skrev:
När bilen häver en sladd och rätar upp sig själv så är det högst troligen tack vare antisladdsytemet som på ett finurligt sätt kan bromsa varje hjul individuellt. Det har nog inte så mycket med AWD eller 2WD att göra.
OK, det går inte med AWD att istället för att bromsa driva på vissa hjul i en "situation"?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
OK, det går inte med AWD att istället för att bromsa driva på vissa hjul i en "situation"?
Då skulle du behöva torque-vectoring på alla fyra hjul, dvs i princip fyra individuella motorer. Men eftersom ingen bil har detta får man bromsa de hjulen som inte ska driva och det är ju det antisladdsystemet gör.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

ChristerSjo skrev:
mati skrev:
ChristerSjo skrev:
När bilen häver en sladd och rätar upp sig själv så är det högst troligen tack vare antisladdsytemet som på ett finurligt sätt kan bromsa varje hjul individuellt. Det har nog inte så mycket med AWD eller 2WD att göra.
Har aldrig hör om en bil som gasar själv för att häva en sladd.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

jag är ingen expert men flerhjulsdrivna fordon brukar ju ha någon form av differianalsystem som kan fördela krafterna på olika sätt.

EDIT. en snabb sökning https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... est-video/

EDIT 2: Audi var tidigt ute med fyrhjulsdrivning i form av sitt quattro-system. Enkelt beskrivet har systemet tre differentialer, varav en fördelar ut kraften mellan fram- och bakaxel och de övriga mellan höger och vänster hjul på samma axel. Genom att alla hjul kan rulla i olika hastigheter men få samma drivkraft kan fyrhjulsdrivningen vara inkopplad i alla situationer. För att bilen inte ska bli stående med slirande hjul används diffbromsar
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

ChristerSjo skrev:
jag är ingen expert men flerhjulsdrivna fordon brukar ju ha någon form av differianalsystem som kan fördela krafterna på olika sätt.

Jag är inte heller någon expert på AWD men vad jag har upplevt med AWD så hjälper den inte om man får sladd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Men detta används inte för att häva en sladd. Det går alldeles för långsamt att fördela kraften mellan olika hjul genom mekaniska diffbromsar. Framförallt i en fossilbil. Antisladdsystem arbetar med att bromsa rätt hjul, blixtsnabbt och väldoserat.
Nya e-tron som har tre elmotorer, en fram och två bak, är kanske ett steg åt det hållet som du beskriver, eftersom den har faktiskt ett avancerat system för supersnabb torque-vectoring. Fast jag tror att de använder det främst för att kunna ta snävare svängar med högre hastighet än vad en vanlig e-tron klarar av.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

nek0 skrev:
ChristerSjo skrev:

Jag är inte heller någon expert på AWD men vad jag har upplevt med AWD så hjälper den inte om man får sladd.
Nej som sagt inte jag heller, men frågan är väll hur AWD är uppsatt och hur det kan anpassa drivningen på bak/fram axel eller olika hjul. Finns säkert någon här inne som kan förklara för oss. :)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Men detta används inte för att häva en sladd. Det går alldeles för långsamt att fördela kraften mellan olika hjul genom mekaniska diffbromsar. Framförallt i en fossilbil. Antisladdsystem arbetar med att bromsa rätt hjul, blixtsnabbt och väldoserat.
Nya e-tron som har tre elmotorer, en fram och två bak, är kanske ett steg åt det hållet som du beskriver, eftersom den har faktiskt ett avancerat system för supersnabb torque-vectoring. Fast jag tror att de använder det främst för att kunna ta snävare svängar med högre hastighet än vad en vanlig e-tron klarar av.
Måste ett differinalsystem vara mekansikt? Som sagt från en okunnig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det fina med AWD är ju att man kan trycka plattan i mattan i vilket väglag som helst och det skottar på bra. ;)
Med 2wd får man vänta en evighet på att TC-lampan skall sluta blinka...

Skriv svar