däcktrycksövervakning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tonisod
Teslaägare

däcktrycksövervakning

Inlägg av tonisod »

Hej
Skiftade till vinterhjul, från 21 tums till 19 tums. Programmerade in vinterhjulens typ och storlek, men efter en stund kom det ett felmeddelande att det var problem med däcktrycksövervakningen. Gjorde en återställning, men efter en stund kom ett meddelande att återställningen misslyckades. och samma sak händer om och om igen. Jag har rätt däckstryck, 2.9 kg. Någon som kan hjälpa?
Mvh
Toni
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: däcktrycksövervakning

Inlägg av Gustafsson »

tonisod skrev:
Hej
Skiftade till vinterhjul, från 21 tums till 19 tums. Programmerade in vinterhjulens typ och storlek, men efter en stund kom det ett felmeddelande att det var problem med däcktrycksövervakningen. Gjorde en återställning, men efter en stund kom ett meddelande att återställningen misslyckades. och samma sak händer om och om igen. Jag har rätt däckstryck, 2.9 kg. Någon som kan hjälpa?
Mvh
Toni
Flyttade du givarna till de nya hjulen eller hade de andra givare ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det kan ta flera mils körning innan allt lirar.
Så om du har rätt sensorer och batteriet inte är slut så bör larmen försvinna efter någon/några dagar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tonisod
Teslaägare

Inlägg av tonisod »

Tack för svaren. Måste erkänna att jag inte hade en aning om att det fanns sensorer i hjulen. Kollade på sommarhjulen, och jag antar att sensorerna sitter sammanbyggda med ventilen. Det ser likadant ut på vinterhjulen. Så det kan kanske vara en sensor som är trasig. Kan man byta sensor utan att ta av däcket från fälgen, och hur felsöker man en sensor?
Mvh
Toni
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Inlägg av PontusT »

tonisod skrev:
Tack för svaren. Måste erkänna att jag inte hade en aning om att det fanns sensorer i hjulen. Kollade på sommarhjulen, och jag antar att sensorerna sitter sammanbyggda med ventilen. Det ser likadant ut på vinterhjulen. Så det kan kanske vara en sensor som är trasig. Kan man byta sensor utan att ta av däcket från fälgen, och hur felsöker man en sensor?
Mvh
Toni
Om vinterhjulen inte suttit på bilen tidigare så behöver du in på en däckverkstad och få TPMS programmerade för att lira med din bil.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Kör 15 mil innan du gör något, de kan hoppa igång då.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
tonisod
Teslaägare

Inlägg av tonisod »

Tack för svaren. Vinterhjulen har suttit på bilen tidigare så jag kör ett tag till. Kanske det börjar funka.
Mvh
Toni
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

tonisod skrev:
Tack för svaren. Vinterhjulen har suttit på bilen tidigare så jag kör ett tag till. Kanske det börjar funka.
Mvh
Toni
För mig brukar det ta ett par mil och ett par tre omstarter innan det kickar igång och varningen släcks. Varje gång. :?
Användarvisningsbild
tonisod
Teslaägare

Inlägg av tonisod »

Efter 20 mils körning och otaliga återställningar så funkar det igen. Så tack för de goda råden!
Kanske batterierna börjar bli svaga, har ju varit med sen 2014.
Mvh
Toni
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

tonisod skrev:
Efter 20 mils körning och otaliga återställningar så funkar det igen. Så tack för de goda råden!
Kanske batterierna börjar bli svaga, har ju varit med sen 2014.
Mvh
Toni
Skönt:) ja 6-7 år brukar väl en del säga så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Har alltid haft svårt få däcktrycksensorerna fungera efter byte. Men provat lite olika tryck, just nu 3.0 och de har inte hoppat igång , står bara vill du försöka igen ? Vilket jag naturligtvis svarar ja på.
Nån skrev rätt tryck är 2.9 Bar för detta, är det så ? Förr har det hoppat igång på olika tryck, jag brukar köra 3.2
Skriv svar