Bonus malus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Roffe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 nov 2020 12:22

Bonus malus

Inlägg av Roffe »

Beställde en tesla i oktober månad. Såg nu att bonus utbetalningarna är pausade, pengarna för året är slut.
Står att alla nyregistreringar som sket innan nytt beslut för 2021s pengar INTE får de 60 000:- man är berättigad till trots att man borde.

Har jag förståt fel?
D624A619-6610-46BB-A213-0C7AAAC39D0B.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus malus

Inlägg av LarsL »

Förut när pengarna ”tagit slut” så har de som tagit leverans och väntat i mer än 6 månader fått först i den nya potten. Transportstyrelsen gissar att de kommer få påfyllt under höständringsbudgeten. Jag skulle inte oroa mig för pengarna så länge vi inte får nyval och en regering där Ebba, Ulf och Jimmy har för stort inflytande då de verkar ha blivit osunt negativa till miljöomställningen och elbilar.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bonus malus

Inlägg av renes »

Roffe skrev:
Beställde en tesla i oktober månad. Såg nu att bonus utbetalningarna är pausade, pengarna för året är slut.
Står att alla nyregistreringar som sket innan nytt beslut för 2021s pengar INTE får de 60 000:- man är berättigad till trots att man borde.

Har jag förståt fel?
Jag läser det som att du inte får pengarna om du säljer bilen igen innan du fått bidraget. Men jag kan ha fel.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10891
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonus malus

Inlägg av Fredrik j »

Det kommer ju mer pengar så den som uppfyller kraven kommer ju få sina pengar. Det viktiga är ju att dom skriver att bilarna inte får byta ägare. D.v.s. hade man tänkt äga bilen i 6 månader och sälja så fort bonusen betalas ut måste man vänta med att göra sig av med bilen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus malus

Inlägg av TiborBlomhall »

Roffe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 nov 2020 12:22

Re: Bonus malus

Inlägg av Roffe »

Tack för länken! Känner precis så som hen beskriver.

Står faktiskt ingenstans om nyregistrering. Men första ägaren blir ju ”ny ägare i vägtrafikregistret” så kan man också tolka det.

Tveksam till allt detta. För min del och säkerligen för fler så räknar man med bonusen i kalkylen.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 510
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Bonus malus

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Roffe skrev:
Tack för länken! Känner precis så som hen beskriver.

Står faktiskt ingenstans om nyregistrering. Men första ägaren blir ju ”ny ägare i vägtrafikregistret” så kan man också tolka det.

Tveksam till allt detta. För min del och säkerligen för fler så räknar man med bonusen i kalkylen.
Ja, hur tolkar man ”Om en bil får ny ägare i vägtrafikregistret..”?
Borde det stå ”Om en bil byter ägare i vägtrafikregistret..” eller menar de faktiskt även nyregistreringar?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bonus malus

Inlägg av Surfaren »

BEV[e-Rage] skrev:
Ja, hur tolkar man ”Om en bil får ny ägare i vägtrafikregistret..”?
Borde det stå ”Om en bil byter ägare i vägtrafikregistret..” eller menar de faktiskt även nyregistreringar?
Bonusen brinner inne om bilen byter ägare från att den ställts på första gången tills att Transportstyrelsen minst sex månader senare ska pröva ärendet. Detta är hur det sett ut sedan bonus-malus infördes och inget som ändras bara för att pengapåsen för tillfället är tom.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar