Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tommy59 »

jervann skrev:
Tommy59 skrev:
Sealander skrev:
jervann skrev:
Sealander skrev:
Upphämtning bokad 10:e december på Trosta Park! 8-) Röd/svart TM3P
Grattis! När beställde du din TM3P?
16 oktober lades en beställning på TM3P Röd/vit, ändrade efter nån veckas velande till svart inredning vilket innebar att den kunde matchas med en ”lagerbil” under transport.
Så bra! Beställde en M3P röd/vit den 21/10, så nu kan jag ”överta” din första beställning. :D
Någon som har koll på leveranser av TM3P nu i december? Det är väldigt tyst från Tesla... beställde min den 31 okt och har inte hört ett ljud.
Så här ser fartygsleveranserna ut just nu:

Följande fartyg är på väg till Zeebrugge (ankomstdag inom parantes):
Triton Ace (20/11)
Grand Aurora (24/11)
Glovis Crystal (5/12)
RCC Amsterdam (7/12)
Glovis Captain (14/12)
Okänt idag (oklart datum, men före jul)

Troligen är M3P på någon av de sistnämnda.

Sedan är det tågtransport till Sverige, oklart hur lång tid det tar......
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

Beställde en blå M3P 17:e Oktober - uppskattad leverans "November".

Citerar senaste från min Advisor som jag fick för 30min sedan:

"Det ser mörkt ut på M3P fronten.
Systemet letar ju automatiskt efter en bil med blå färg till dig, går ej att be den bevaka fler färger. Kommer en omgång matchningar till under nästa vecka också.

Blir din beställning inte matchad med en bil kommande 10 dagar så tror jag du får ställa in dig på leverans i Februari tyvärr.
Varit ett enormt tryck på bilarna och ingen har varit beredd på detta. "
M3P - 2021
jervann

Inlägg av jervann »

Jeppe1990 skrev:
Beställde en blå M3P 17:e Oktober - uppskattad leverans "November".

Citerar senaste från min Advisor som jag fick för 30min sedan:

"Det ser mörkt ut på M3P fronten.
Systemet letar ju automatiskt efter en bil med blå färg till dig, går ej att be den bevaka fler färger. Kommer en omgång matchningar till under nästa vecka också.

Blir din beställning inte matchad med en bil kommande 10 dagar så tror jag du får ställa in dig på leverans i Februari tyvärr.
Tack för info. Tyvärr låter det ju inte så bra :(.
TM3P beställd 30 okt Midnight Silver/Black
Garak

Inlägg av Garak »

Jeppe1990 skrev:
Oj! Det måste vara tryck på M3P då, det verkar ju som att LR är något enklare att få tag på. Det finns ju t om "lagerbilar" kvar som ska komma med båten den 5/12.
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

Skynda er, dök upp massor med M3P nu, ringer er advisor eller maila omgående om ni vill allokera en bil.
Jag fick tag i en :D

Ankommer Malmö slutet på December enl. uppdatering från min kontakt precis! :D
M3P - 2021
jervann

Inlägg av jervann »

Jeppe1990 skrev:
Skynda er, dök upp massor med M3P nu, ringer er advisor eller maila omgående om ni vill allokera en bil.

Jag ringde min säljare som sa att om det kommer ut lagerbilar så kommer jag inom kort få min matchning gjord. Hon menade att jag lugnt kan vänta. Jag kommer få min bil under december.
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:

Jag ringde min säljare som sa att om det kommer ut lagerbilar så kommer jag inom kort få min matchning gjord. Hon menade att jag lugnt kan vänta. Jag kommer få min bil under december.
Okej, hoppas du får en tilldelad strax då, jag fick VIN direkt :)
Jag bytte färg från blå/svart till vit/svart i samma veva då jag inte sett någon blå live och blev lite osäker.
M3P - 2021
jervann

Inlägg av jervann »

Jeppe1990 skrev:
jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:

Jag bytte färg från blå/svart till vit/svart i samma veva då jag inte sett någon blå live och blev lite osäker.
Grattis! Fick du betala något för att göra bytet från din beställda bil till en lager bil? 1000 kr igen?
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:
jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:

Grattis! Fick du betala något för att göra bytet från din beställda bil till en lager bil? 1000 kr igen?
Tack!
Nej, det kostar inget om man har någon säljare på tesla som gör ändringen, ej heller någon prisökning á 10.000kr blev man drabbad av! :)

"Lägger du en ny beställning på en lagerbil på hemsidan på egenhand så kommer du få det priset som står på hemsidan.
Det måste gå via oss på Tesla om du vill koppla lagerbilen med din ursprungliga beställning och därmed behålla det lägre priset. "
M3P - 2021
jervann

Inlägg av jervann »

Jeppe1990 skrev:
jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:
jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:

Tack!
Nej, det kostar inget om man har någon säljare på tesla som gör ändringen, ej heller någon prisökning á 10.000kr blev man drabbad av! :)

"Lägger du en ny beställning på en lagerbil på hemsidan på egenhand så kommer du få det priset som står på hemsidan.
Det måste gå via oss på Tesla om du vill koppla lagerbilen med din ursprungliga beställning och därmed behålla det lägre priset. "
Tack för info!
Är du säker på att du nu får en uppdatera M3. Siffrorna som står på siten gällande prestanda på lagerbilarna är ju de gamla?
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

Absolut.
Det ser du om du för skojsskull väljer "köp nu" och sedan laddar ner PDF filen till höger så ser du att det är en ny bil med uppdaterad spec.
Vågar inte lova att det är 100%, men kan inte tänka mig något annat.
M3P - 2021
jervann

Inlägg av jervann »

Jeppe1990 skrev:
Absolut.
Det ser du om du för skojsskull väljer "köp nu" och sedan laddar ner PDF filen till höger så ser du att det är en ny bil med uppdaterad spec.
Bra så du inte missar uppdateringen.
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

jervann skrev:
Jeppe1990 skrev:
Absolut.
Bra så du inte missar uppdateringen.
Nejdå, det är ett "M" i VINnr också så det är säkert för min del iaf :)
M3P - 2021
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare

Inlägg av Likenoother »

Kunde inte låta bli att åka o kolla , flera long range i grå svart och vit i Mölndal :)
1421A2F1-5FF2-4B5F-8ACA-CD445F42355D.jpeg
6D83CCD1-395A-4A99-95CB-6D2B2ED1ACD7.jpeg
Senast redigerad av Likenoother, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
iohrlund
Teslaägare

Inlägg av iohrlund »

Likenoother skrev:
Nu de inte låta bli att åka o kolla , flera long range i grå svart och vit i Mölndal
Såg du om det var de nya lyktorna fram eller inte? Ryktas om att de bara är på de Kina-tillverkade bilarna.
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare

Inlägg av Likenoother »

iohrlund skrev:
Likenoother skrev:
Nu de inte låta bli att åka o kolla , flera long range i grå svart och vit i Mölndal
Såg du om det var de nya lyktorna fram eller inte? Ryktas om att de bara är på de Kina-tillverkade bilarna.

Försökte ta en närbild men såg ingen skillnad ut mot kompisens M3P 2018 :shock:
0524308D-934E-49D3-9D50-4258489B2CC2.jpeg
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
iohrlund
Teslaägare

Inlägg av iohrlund »

Likenoother skrev:
iohrlund skrev:
Likenoother skrev:

Försökte ta en närbild men såg ingen skillnad ut mot kompisens M3P 2018 :shock:
Verkar nog vara så att det inte kommer nu då. Kanske kommer i nästa batch?
Användarvisningsbild
MarLev
Teslaägare

Inlägg av MarLev »

Har fått preliminärt leveransdatum mitten på december. M3LR 2021.
Beställde Wall connector och vinterhjul idag :)
Sjukt taggad på att få ta hem bilen nu!!!
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Inlägg av Tommy59 »

Här kommer bra info från någon som verkligen har koll hur Tesla jobbar med leveranser:

"With many new Tesla Model 3 buyers waiting for their new cars I think it's timely just to explain why you are waiting...and waiting.
Tesla like many other companies are very conscious of their quarterly financial figures. They aim to sell every car they make in any quarter in the same quarter. So a car manufactured in January, February or March must be sold by the end of March, and so on. To be deemed as sold the car must not only be paid for in full but actually delivered to the customer. Ideally they will get paid for a car before they have to pay their suppliers.
It makes sense then that cars destined for Europe are manufactured at the beginning of the quarter and in the last month of the quarter no cars are exported to Europe. This means that ships will depart in the 1st two months of any quarter and none in the 3rd. This is why there is a feast or famine cycle of Model 3 availability. (Model S and X are slightly different) This cycle also explains the mad rush at the end of every quarter to deliver all the cars. We normally receive around 7 to 8 shipments each quarter in Europe with up to 5 ships enroute at any one time. For Model 3 there is no way of knowing exactly which ship your car is on bar being told by a friendly Tesla person. You can however have a pretty good guess based on when you expect delivery and when you get your VIN allocated. VINs seem to be allocated within a day or 2 of the ship departing from Pier 80. I won’t describe here how to find your VIN because there are many threads on this subject already on this forum and I recommend you have a read of them. Another thing about Tesla and specifically Model 3 is that your car is not built to order - Tesla build whatever they want and then match those built against orders. It can mean that some folk could have a long wait for their particular specification. It means that you may have ordered the same day as someone else however you may not get delivery on the same day if your specification is slightly different. Some get lucky, they order on Monday and take delivery on Friday whereas others wait, and wait, and then wait some more. This waiting can be incredibly frustrating and inconvenient, but trust me, it’s worth the wait! "
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Inlägg av Tommy59 »

Yes, nu är leveranserna av M3P på gång!!! Finns flera lagerbilar på Teslas sida. Enligt min säljare kommer det fördelas ut bilar under dagen. :D :D :D
jervann

Inlägg av jervann »

Tommy59 skrev:
Yes, nu är leveranserna av M3P på gång!!! Finns flera lagerbilar på Teslas sida. Enligt min säljare kommer det fördelas ut bilar under dagen. :D :D :D
Har du fått något leveransdatum? Jag har inte hört något.
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare

Inlägg av Jeppe1990 »

Min slutfaktura säger " Planerat leveransdatum 19:e December " :)
Lite längre väntan än önskat, men får väl se det som en julklapp om så blir fallet, inget sms ännu dock!
M3P - 2021
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Inlägg av Tommy59 »

jervann skrev:
Tommy59 skrev:
Har du fått något leveransdatum? Jag har inte hört något.
Eftersom det lades ut M3P som lagerbilar idag (har inte funnits tidigare), ringde jag Malmö. De bekräftade att det är M3P på gång hit inom kort och att det ”inom det snaraste” kommer mer info om leveransdatum.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

När brukar man få veta registreringsnummer, ett par dar innan leverans eller?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare

Inlägg av sebiva »

Då var det efter många månaders research dags att slå sig ner i väntrummet! Det blev en lagerbil, vit SR+ med drag.
Passade på nu när priserna sänktes med 10k för lagerbilar och höjdes med ytterligare 10k på nybeställningar...

Någon mer som satsat på LFP-varianten?
Finns ju inte så mycket info om den ännu...
Skriv svar