SERES SF5
https://www.drivee.se/sv/home/The SERES SF5 EVR AWD range extended electric vehicle (EREV) is equipped with a battery capacity of 32 kWh, delivering a range of 150 km.
Moderator: Redaktion
https://www.drivee.se/sv/home/The SERES SF5 EVR AWD range extended electric vehicle (EREV) is equipped with a battery capacity of 32 kWh, delivering a range of 150 km.
Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren elLarsL skrev:Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.e5m1r skrev:Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Sant är att energin inte kan uppstå ur tomma intet. Däremot kan du återvinna rörelseenergin om du har batteri + elmotor i bilen och på så sätt gör bilen mer effektiv vilket leder till att du behöver fylla på mindre energi vid pumpen.LarsL skrev:Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.e5m1r skrev:Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Sant är att ju mindre batteri man har desto fler laddcykler får man. Och därmed större slitage.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
De acceptabla är ju i så fall en hybrid typ i3 där det sitter en lite nödmotor och ett stort batteri. Där motorn aldrig behöver startas för att driva eller värma bilen. Men då kan man ju också hävda att det skulle vara smartare att bara lägga till lite mer batteri och få en fullt fungerande elbil. Det är ju trots allt ganska rätt mellan laddarna idag så inget hinder att köra på el längre. Jämfört med för 5 år sedan.Zalman3 skrev:Om man nu ska ha en plugin bil så kan det ju vara en som går ca 15 mil på el och sen en fossil motor som räckviddsförlängare.
Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Verkligen!NiklasTesla skrev:Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.
Säger en del.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... na-laddar/Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan.
Solklart...Surfaren skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... na-laddar/Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan.
Du kanske tänker på detta?e5m1r skrev:Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren elLarsL skrev:Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.e5m1r skrev:Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Jag pratar om plugin hybrider som har samma beteende eller så har jag missuppfattat nåt
Helt elektriska bilar är mycket bättre.martinot skrev:Verkligen!NiklasTesla skrev:Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.
Säger en del.
Verkar som hybrider är dåligt för både IC-motorn och batterierna (och miljön).
Yesnek0 skrev:Du kanske tänker på detta?e5m1r skrev:Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren elLarsL skrev:Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.e5m1r skrev:Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Jag pratar om plugin hybrider som har samma beteende eller så har jag missuppfattat nåt
"Skoda Superb iV har alla fördelar som andra laddhybrider har med ett extra plus för den smarta batterihanteringen där du kan välja hur mycket ström du vill ha i batteriet så laddar bilens motor och bilens hybridladdning till den nivån innan bilen börjar dra ström från batteriet. En finess om du inte kommer åt att ladda längs vägen och vill ha möjligheten att köra på enbart el genom staden när du kommer hem."
http://miljofordonsverige.se/2020/02/6598/
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Biltillverkarna måste ju se till att det går att köpa reservdelar till bilarna. Knappast någon stor inkomstkälla då många i ledet ska ha betalt för sin del utan att kostnaderna skenar iväg.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?martinot skrev:Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Nej.Fredrik j skrev:Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?martinot skrev:Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Som sagt, det är väl därför Volvo ger sig in i återförsäljarledet? För att få kontroll över en minskande marknad och kunna undvika att bristande lönsamhet ute bland handlarna ska drabba kunderna.martinot skrev:Bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.
Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.