Att tänka på vid leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ptk
Teslaägare

Att tänka på vid leverans?

Inlägg av ptk »

Ska hämta min M3 LR+ vit/svart modell "2021" med drag den 7/12. Har varit en del trådar om lite sporadiska fel man upptäckt vid leverans. Åsikterna går isär om hur vanligt det är dock. Något speciellt jag ska tänka på? Någon del av bilen jag ska vara extra uppmärksam på? Vanligaste felen/skönhetsmissar?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Att tänka på vid leverans?

Inlägg av NiklasTesla »

Gå igenom hela bilen mycket noggrant! Finns en lista hos Tesla Model 3 gruppen på FB
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

ptk skrev:
Ska hämta min M3 LR+ vit/svart modell "2021" med drag den 7/12. Har varit en del trådar om lite sporadiska fel man upptäckt vid leverans. Åsikterna går isär om hur vanligt det är dock. Något speciellt jag ska tänka på? Någon del av bilen jag ska vara extra uppmärksam på? Vanligaste felen/skönhetsmissar?
Gör inte samma misstag som jag gjorde.
Lita inte på leveranspersonalen som står där och bara väntar på underskrift och vill att du skall åka iväg.
Granska bilen noga, framförallt lacken och kolla efter färgskiftningar och ojämnheter i lacken.
Var inte rädd för att ifrågasätta brister du hittar, dock finns risken att du får ett svar i stil med "alla bilar ser ut så här.."
Sitt både i fram och baksätet för att få överblick av hela kupén.
Kläm och känn på typ detaljer som handtag och reglage.

Kom ihåg att när du hämtat ut bilen är det tvärkört att ångra köpet trots att du enl Teslas villkor har 7 dagars ångerrätt.
Om du hittar fel efter leverans, förbered dig på att det kan bli diskussioner innan du får rätt avhjälpande.

Lycka till med nya bilen
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

pawweshark skrev:
Kom ihåg att när du hämtat ut bilen är det tvärkört att ångra köpet trots att du enl Teslas villkor har 7 dagars ångerrätt.
Huh? Aldrig hört att det skulle vara något problem. Finns flera här på forumet som returnerat. Inga konstigheter AFAIK.

Med det sagt har dom ju tagit bort den möjligheten för nybeställningar sedan några månader tillbaka. Dvs det är bara de som beställde när det gällde som har den möjligheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Viktigast är att kolla efter ev skador, typ lack, inredning mm plus att du fått kablar, utrustning (krok).
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Det finns en lista här på forumet med checkpunkter.
Ta gärna med någon som äger en tesla så att du kan få hjälp.
Vid min leverans kollade jag tex efter lack och kosmetiska defekter medan min svåger som körde tesla innan satt inne i bilen och kollade att allt stereo/AC/rutor/stolvärme etc gick att ställa in från skärmen.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

ptk skrev:
Lita inte på leveranspersonalen som står där och bara väntar på underskrift och vill att du skall åka iväg.
Granska bilen noga, framförallt lacken och kolla efter färgskiftningar och ojämnheter i lacken.
Lite som att smaka på vinet innan man sätter igång och konsumerar. Den tanken ska jag ta med mig till uthämtningen nu på fredag.

När jag hämtade ut min förra (begagnade) bil från Tesla för ett år sedan (MS) flimrade skärmen betänkligt redan vid genomgången av teslapersonalen. Den gav även ifrån sig diverse konstiga tecken men stabiliserade sig efter ett tag för att sedan gå sönder i somras utanför garantitiden.

Jag hade definitivt något att anmärka på redan där och då som jag inte gjorde och istället gick jag emot magkänslan då situationen vid utlämningen var extremt stressande. X antal Teslor ska ut genom ett alldeles för snävt tidsfönster och som man är funtad vill man ju underlätta och inte stoppa upp.. Och så tänker man att "är det okej med de som skeppar iväg bilen så är det förmodligen så det ska vara"..

Här ska provsittas baksäte, pillas på reglage och granskas lack! :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Inlägg av Tommy59 »

ptk skrev:
Jag har en checklista jag ska ha med till min leverans. Här har du den:
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare

Inlägg av Theodad »

Tesla måste vara unikt som företag.... man köper en produkt för rätt många hundra tusen också känner de erfarna ägarna att man ska ha med sig en checklista till uthämtningen.... Inte det mest förtroendegivande.....
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

När jag hämta ut min S för två veckor sedan gjorde jag en rätt stor tabbe. Visade sig att det fanns sprickor i glastaket (osynligt utifrån) som jag missade men som syskonbarn upptäckte 30 minuter senare. Jag rapporterade och fick skadan fixad och en faktura på 0:-, snyggt Tesla.
Det jag borde ha gjort vad att inte bara sätta mig bak utan även lägga mig i baksätet för att få en bra vy.
Lycka till vid hämtningen.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag har i princip bara kollat sådant de skulle kunna skylla på mig som är kosmetiskt. Dvs kolla så lack o rutor ser bra ut samt inga revor osv i interiören. Dvs samma som för vilken ny bil som helst.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

Theodad skrev:
Tesla måste vara unikt som företag.... man köper en produkt för rätt många hundra tusen också känner de erfarna ägarna att man ska ha med sig en checklista till uthämtningen.... Inte det mest förtroendegivande.....
Ja visst är det fantastiskt... och så här fortsätter det båtleverans efter båtleverans :shock:
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
abq

Inlägg av abq »

Hämtade min igår. Hade en plan att vara ok noga efter att ha läst en massa på nätet... Sedan såg jag bilen och glömde allt. Wow effekt! Tittade lite snabbt efter ojämna body panels, inget direkt sedan yolo, signade direkt och njöt av bilen på vägen hem.
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Inlägg av Tommy59 »

Känns som att det viktigaste är att se över lacken. Paneler och annat är nog enklare att få fixat i efterhand. Men om man inte är nöjd med hur lacken ser ut kan diskussionerna bli svårare om man en gång godkänt leveransen.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
ptk
Teslaägare

Inlägg av ptk »

Tommy59 skrev:
Jag har en checklista jag ska ha med till min leverans. Här har du den:
Checklistan.pdf
Precis vad jag letade efter - stort tack! :D
Skriv svar