Lite summering:
Fick alltså ett larm som berättade "Electrical System power reduced - Vehicle may shut down unexpectedly".
Fick ovan information av andra ägare att det är ett dåligt larm då det i slutändan kan behövas ett batteribyte. (kanske likvädigt med att motorlampan lyser på en ICE bil?)
Jag registrerade ett servicebesök i Norrköping (Battery-Charging) och valde en tillgänglig tid någon vecka framåt för att få någon att titta på detta.
Tyvärr hade jag hunnit uppdatera bilen från 2020.44.10.1 till 2020.48.10 och kände mig dum att jag kanske hade rensat loggarna...
Redan inom någon timme hade mitt ärende screenats av Tesla och då informationen man skriver in i serviceärendet är väldigt begräsat så ringde en support ledare från Segeltorp upp mig redan 13:00 och ville ha mera detaljer.
"Jag hade kört till posten och parkerade, hämtade ett paket under ca 2-3 minuter, gick tillbaka till bilen och när jag trampade på bromspedalen så fick jag larmet. Larmet försvann efter ca 30 sekunder."
En timme senare ringde support ledaren och berättade att analysen var klar och det var en mjukvarubugg. Signalerna mellan mjukvarumodulerna hade hamnat i ofas och kontaktorerna till batteriet hade inte stängt som de skulle. Det vara bara att köra vidare utan att vara orolig.
WOW!!!
- man kan boka servicetid direkt i appen, snabbt och smidigt, utan en massa kötid i telefonen
- Fick hjälp av Tesla support inom 5-6 timmar. Första kontakt redan 13:00 efter jag reggat ärendet på natten innan.
- Reggade support ärende i Norrköping och expeterna från Segeltorp tog ärendet direkt.
- Loggar sparas i bilen fastän man gör en uppgradering.
- allt kunde plockas ut remote och analyseras direkt
- superbra kommunkation och ärlig felbeskrivning ( som jag sällan har fått av VAG )
- Bilens mjukvara kunde själv detektera problemet och själv komma ur felläget. (imponerande programmering, eller kanske bara tur?)
Till motsats av vad många har upplevt som dålig Teslaservice, så fick jag uppleva en support i världsklass. Jag anser att jag inte kunnat få bättre hjälp än detta. Nästan snabbare än att ringa efter bärgare och få en akutanalys från VAG för motorlampa som lyser.
Nu kan jag tryggt köra vidare med vetskapen om att Teslasupporten kommer att hjälpa mig snabbt om problemet dyker upp igen.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.