Vinterdäck utan trycksensor?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
truongio
Teslaägare

Vinterdäck utan trycksensor?

Inlägg av truongio »

Hej, jag är rätt ny till det här med bilar men jag bytte nyss däck på min Model 3 till ett par Laufenn-däck (inte jag som köpte) och killarna som bytte däcken verkade orutinerade. Först så använde de fel bultar och deras boss fick komma och be dem ta loss hjulen och använda andra. Och de nya bultarna som de använde letade de typ fram bland massa scraps. Sen när jag kör hem märker jag att jag får ett fel som säger "Tire pressure montioring system fault". Efter lite googling så är min spontana gissning att jag inte fick några trycksensorer inkluderade. Jag vet inte ens var de ska sitta, är det i fälgarna? Rekommenderar ni att jag kör de som Tesla rekommenderar, Nokian R3?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck utan trycksensor?

Inlägg av mikebike »

Bytte däck eller bytte hjul?

Varför användes inte originalmuttrarna?

Sensorerna sitter hopbyggda med ventilerna och lossas "inåt".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
truongio
Teslaägare

Inlägg av truongio »

mikebike skrev:
Bytte däck eller bytte hjul?

Varför användes inte originalmuttrarna?

Sensorerna sitter hopbyggda med ventilerna och lossas "inåt".
Sorry, jag är lite ny till bilar. Hela hjulet byttes ut så jag antar däck och fälg. Jag tror inte att orignalmuttrarna som satt på sommardäcken passade bra eller något. De gav mig iaf de muttrarna som de tog loss och la det i bakluckan. De trodde också att jag hade extra muttrar för vinterhjul men lyckades inte hitta några i mitt bagageutrymme.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Ursäkta, Kan jag få lite klarhet i det här?
Du bytte från sommar till vinterdäck? 4 styck? Köpt från var? Samma som bytte däcken? Dimension på nya däcken?
Står det TPMS på kvittot, brukar kosta runt 500 per styck ~2000kr? De som bytte däcken fick inte bultarna från original sommardäcken att passa, och hittade begagnade i en låda?
Edit; Har du kvar sommardäcken på originalfärgen, eller krängde de nya däcken på originalfärgen? sitter nu dina sommardäck kvar på fälg?
Användarvisningsbild
truongio
Teslaägare

Inlägg av truongio »

heldiggrisen skrev:
Ursäkta, Kan jag få lite klarhet i det här?
Du bytte från sommar till vinterdäck? 4 styck? Köpt från var? Samma som bytte däcken? Dimension på nya däcken?
Står det TPMS på kvittot, brukar kosta runt 500 per styck ~2000kr? De som bytte däcken fick inte bultarna från original sommardäcken att passa, och hittade begagnade i en låda?
Edit; Har du kvar sommardäcken på originalfärgen, eller krängde de nya däcken på originalfärgen? sitter nu dina sommardäck kvar på fälg?
Ja, jag bytte från sommardäck till vinterdäck. Dimension är 245/45r18. Ja, däcken och fälg var från samma ställe som bytte däcken. Det var inte jag som hade beställt däcken så jag har inte kvitto. Jag åkte bara till verkstaden och vinterdäcken+fälg var där. Ja, de försökte inte ens med bultarna från orignal sommardäcken, utan de letade i sina lådor. De använde också fel bultar först när de satta på vinterhjulen och deras boss kom typ 5 minuter senare och såg att det var fel och sa till dem att ta loss och det var då de började leta i deras egna lådor efter bultar som passade.

Ja, jag har kvar sommardäcken med orignalfälgen. De nya vinterdäcken hade andra fälgar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Det låter märkligt att originalmuttrarna inte passade, men du har nog fått hjul utan TPMS eller med fel typ. De bilar som levererats nyligen (med svarta lister) har en annan typ av sensorer.
Kontakta däckverkstan och fråga vad de monterat.

Själv lät jag däckverkstan byta däck på befintliga fälgar för att slippa strul med sensorerna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
Det låter märkligt att originalmuttrarna inte passade, men du har nog fått hjul utan TPMS eller med fel typ. De bilar som levererats nyligen (med svarta lister) har en annan typ av sensorer.
Kontakta däckverkstan och fråga vad de monterat.

Själv lät jag däckverkstan byta däck på befintliga fälgar för att slippa strul med sensorerna.
det är inte ovanligt att tredjepartsfälgar har andra muttrar/bultar om inte hålen är identiska med OEM-fälgar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar