Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Zalman3 »

Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon.
Har europeisk bilindustri någon chans?

Till och med Tesla Björn har nu köpt en kinesbyggd MG elbil.
Taking delivery of MG ZS EV in Thailand


BYD
BYD är största bussmärke i Sverige under augusti.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/

SAIC
MG ZS electric SUV receives 3,000 orders from Europe.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... 2657.shtml
Den säljs nu i Norge där den kostar 229.990NOK.
https://mgmotor.eu

Maxus
https://www.maxusev80.com/sv/
Maxus EV80 kostar från 499.000 kronor exklusive moms och exklusive
miljöbilsbonusen på 60.000 kronor.
Bland kunderna hittills finns Postnord, Ikea och Bring.
En återförsäljare ska redan finnas i Stockholm.
https://www.di.se/bil/ny-kinesisk-bilja ... -kunderna/

Seres
https://www.driveseres.com/vehicles#
https://www.seresbil.no/

Byton
https://www.byton.com/
Byton M-Byte är nya elsuven som lockar med enorm skärm och hyfsad prislapp
Ska börja säljas i Europa – räckvidd på upp till 46 mil.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -prislapp/

DFSK
http://www.dfsk.com/
https://www.dfsk.no/
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9wX ... er-i-norge

Aiways
Provkörning: Aiways U5 (2019)
Publicerad 2 november
PROVKÖRNING
Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan.
Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... ys-u5-2019

Lynk&Co
https://www.lynkco.com/

Cherry
http://www.cheryinternational.com/worldwide.html
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Credde »

Billiga och billiga. T.ex Seres, kopierad från Q&A på norska sidan:

"Vi har ikke de nøyaktige listeprisene klare helt enda, men vi vet hvilke prissegmenter de vil bli en del av. Seres SF5 vil sikte seg inn på markedet hvor man blant annet finner Jaguar iPace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC"
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Zalman3 »

PRESSMEDDELANDE: Gill Group lanserar två nya elbilmärken med upp till 525 km räckvidd
Oslo, måndag 14 oktober 2019

Gill Gruppen AS, känd som importören av bilmärkena Subaru, SsangYong och LEVC (London EV Company) släppte idag nyheten om att de har tecknat exklusiva erbjudanden med kinesiska Chongqing Sokon Motor (Group). Detta gör dem till den första europeiska importören som lanserade elektriska modeller från SERES och DFSK bilmärken. Bilarna kommer i en bred produktportfölj som kommer att tillfredsställa varje familj ekonomi och livssituation. Fram till 2025 planeras totalt 20 olika modeller för den norska marknaden.
I likhet med resten av den norska bilindustrin har Gill Group märkt en minskning av försäljningen av diesel- och bensinbilar. Därför började de länge med att hitta bra byråer för elbilar. Efter nästan två års testning släppte Gill Group idag nyheten om att de som den första europeiska importören har tecknat avtal för både DFSK och SERES.
- Vi har testat ett antal elbilsmodeller från olika fabriker och har vid flera tillfällen varit nära att underteckna importavtal. Möjligheterna har varit många, men vi har tagit god tid att välja rätt. När vi äntligen kom till fabriken i Chongqing, hittade vi exakt vad vi letade efter. Dessa är för närvarande okända bilmärken som under de närmaste åren kommer att få betydande marknadsandelar i hela Europa. Vi ser nu mycket fram emot att få de första DFSK- och SERES-modellerna på norska vägar 2020, säger en mycket nöjd Jan Kåre Holmedal, chef för Autoindustri AS, som är en del av Gill Group.

Först upp är modellerna DFSK E3 och SERES SF5 som har en räckvidd på upp till 400 km och 525 km (NEDC). E3 och SF5 kommer att vara i produktion under oktober. De första bilarna kommer förmodligen att levereras i Norge från sensommaren 2020.

Måste utmana i alla prissegment
Vid valet av nya EL-bilmodeller var det viktigt för Gill-gruppen att kunna erbjuda den norska marknaden en bred portfölj av alternativ. I stort sett kommer modeller från DFSK att positionera sig inom de kategorier som säljer mest på den norska marknaden och ligger i prisintervallet 250 000 - 400 000 NOK, medan SERES kommer att tävla hela vägen i det övre prissegmentet när det gäller design, prestanda och sortiment.
- Med DFSK och SERES kommer vi att kunna erbjuda elbilsmodeller av hög kvalitet med ny teknik i alla relevanta priskategorier. Hela vägen från kompakta stadsbilar och familjebilar till SUVs och skåpbilar, även med 4WD. Under de kommande fem åren kommer vi att lansera upp till 20 olika modeller för den norska marknaden, säger Holmedal.
Reach Extension (EVR)
En avgörande faktor för många EL-bilköpare är det utbud som finns innan de slutar ladda. Alla SERES-modeller som kommer till Norge kommer också att fås med en så kallad EVR (Electric Vehicle Range Extender).
- Denna möjlighet kommer att vara ett alternativ för SERES SF5, men också för den något mindre SF3 och den största modellen SF7, som båda anländer på norska vägar strax efter lanseringen av SF5. Tekniken låter dig också ladda andra elbilar direkt från batteriet. Det kan vara användbart om du möter olyckliga förare när du befinner dig i områden med dålig laddningspotential, avslutar Holmedal.
För att säkra en plats på intresselistan, registrera dig för nyhetsbrev eller läsa mer om de planerade modellerna kan du från och med idag besöka www.seresbil.no och www.dfsk.no
https://www.seresbil.no/presse

Man pratar om att man måste utmana i alla prissegment.
I stort sett kommer modeller från DFSK att positionera sig inom de kategorier som säljer mest på den norska
marknaden och ligger i prisintervallet 250 000 - 400 000 NOK, medan SERES kommer att tävla hela vägen i det
övre prissegmentet när det gäller design, prestanda och sortiment.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Mickep »

Och dacia kommer snart med sin billiga elbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon.
Har europeisk bilindustri någon chans?

Till och med Tesla Björn har nu köpt en kinesbyggd MG elbil.
Taking delivery of MG ZS EV in Thailand
Thailand ligger inte i Europa, Europa är inte med i ASEAN och Kina är inte med i EU...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Thailand ligger inte i Europa, Europa är inte med i ASEAN och Kina är inte med i EU...
Dessutom är inte de kinesiska elbilarna billigare än konkurrenterna. Och i de fall de är det så finns det en anledning. Kolla ex Björns recension av MG'n. Att han köpte den beror på att han köpte den i Thailand och den tillverkas där (samt i Shanghai). Den drabbas därför inte av importtullar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Laban »

Som ett ex så har MG'n enligt ett youtube test endast av/på sätesvärme. Jättevarmt eller av. En liten skitgrej kan tyckas men det blir många bäckar små, segt gammaldags gui osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av erikande02 »

Än så länge är batterierna dyra oavsett var i världen de byggs. Men det är bara en fråga om tid innan batterierna sjunker ännu mer i pris. Jag köpte en i3 sent 2014 och efter tre år hade kapaciteten i batteriet mer än fördubblas. Men bilen kostade fortfarande lika mycket.
Det jag funderar på är om de ”stora” tillverkarna i Europa kommer kunna ställa om i den takt som utvecklingen sker.
Att vi kommer se kinesiska elbilar i Sverige snart är inget konstigt. Med tanke på de subventioner biltillverkarna i Kina har på att bygga nollutsläppsfordon. Europa är enligt mig långsamma i omställningen, mer stöd och påtryckning på biltillverkarna även i väst skulle vara bra enligt mig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Zalman3 »

BYD storsatsar i Europa.
Ökar sin produktion från 200 till 1000 bussar per år.
Den kinesiska busstillverkaren BYD planerar att till år 2022 kraftigt öka produktionskapaciteten vid sin europeiska fabrik i Komárom, Ungern. Idag har fabriken en kapacitet på 200 elbussar om året. 2022 ska det vara 1 000, skriver den ungerska fackmediat Magyarbusz. Den ungerska BYD-fabriken producerar elbussar för den europeiska marknaden och har i Sverige levererat elbussar till såväl Nobina som Transdev.
https://www.bussmagasinet.se/2020/12/by ... -i-europa/


Man är nöjd med kvaliteten på BYD bussarna.
De elbussar från kinesiska BYD som Nobina använder i stadstrafiken i Landskrona går som en klocka. Under mars månad behövde inte en enda tur ställas in. Det skriver Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs i en artikel på sin Linkedinsida. ”Imponerande. Det är vi som operatör inte vana vid”, skriver Dagnäs.
https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... en-klocka/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av mati »

Det kryllar av BYD-bussar här i Lidköping. De har visserligen ett större antal gamla Volvo-bussar kvar, men de används enbart för de långa turerna utanför stan. Jag såg häromveckan en buss som stod parkerad mitt i stan med varnblinkersen på. Och så höll en bärgare på med den. Nejjjj, tänkte jag. Nu sparkar de snart ut alla elbussar igen på grund av en massa krångel eller nåt.
Men när jag kom närmare såg jag Volvo-loggan. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Jerker »

Nyköping har också BYD-bussar. Det är magiskt att se och höra dessa köra runt på gatorna. Helt tysta och förarna måste älska smidigheten i körningen till skillnad från de trötta dieselbussarna som dessutom växlar stup i kvarten. Kontrasten blir så slående på bussterminalen där stadsbussarna (BYD) och landsortsbussarna (diesel) blandas. Det kan vara helt tyst med enbart elbussarna som kommer och går och så plötsligt kommer det in en från landsbygden och brölar och luktar illa. Nu väntar vi bara på att alla bussar ska bli eldrivna!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av mati »

Jag gissar att detta är ganska självreglerande. Som du säger så är skilladen så enorm mellan ångloksbussarna och elbussarna. Det är nog mycket större skillnad än i fallet med personbilar skulle jag vilja påstå. En elbuss är ju lika tyst som en person-elbil, men en dieselbuss låter nåt så in i helvete. Det är klart att det måste vara som dag och natt att få köra en elbuss. Jag skulle tro att det uppstår nån form av konkurrens eller till och med avundsjuka mellan busschafförerna, jag kan inte tänka mig att någon frivilligt vill köra en sketen gammal dieselbuss längre.
Och så är det ju driftsäkerheten med elbussarna som aldrig går sönder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen sparar man stora pengar på minskade kostnader för byte av bromsbelägg.
Vilket i sin tur minskar partikelutsläpp dramatiskt i stan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Nyköping har också BYD-bussar. Det är magiskt att se och höra dessa köra runt på gatorna. Helt tysta och förarna måste älska smidigheten i körningen till skillnad från de trötta dieselbussarna som dessutom växlar stup i kvarten. Kontrasten blir så slående på bussterminalen där stadsbussarna (BYD) och landsortsbussarna (diesel) blandas. Det kan vara helt tyst med enbart elbussarna som kommer och går och så plötsligt kommer det in en från landsbygden och brölar och luktar illa. Nu väntar vi bara på att alla bussar ska bli eldrivna!
Håller med. Både bussar och lastbilar på diesel smutsar ner något enormt i innerstäderna. Både ljudmässigt, men ännu värre med alla farliga partiklar och sot (oftast mycket värre och mindre renat än moderna dieselbilar).

Inte en dag för tidigt att elektrifiera alla dessa. Skulle leda till både trevligare resor för passagerare, men även barn och vuxna som bor i innerstäderna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av Jerker »

Att få bort tunga dieseltransporter från städerna kommer att göra underverk med innerstadsmiljön! Och allt eftersom företagen som ska betala för diesel och service inser att de har en massa ekonomiskt att vinna på att byta till eldrivet så kommer de att göra det snarast möjligt.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av alvenzo »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Thailand ligger inte i Europa, Europa är inte med i ASEAN och Kina är inte med i EU...
Dessutom är inte de kinesiska elbilarna billigare än konkurrenterna. Och i de fall de är det så finns det en anledning. Kolla ex Björns recension av MG'n. Att han köpte den beror på att han köpte den i Thailand och den tillverkas där (samt i Shanghai). Den drabbas därför inte av importtullar.
Jo det är dem faktiskt, i alla fall de som försöker vara det. Du har även fel vad gäller Björn. I Norge betalar du inte moms eller import på elbilar, oavsett vart bilen tillverkas.

MG ZS är väldigt nära Kia e-Niro men ligger omkring 150tkr lägre i pris. Visst, MG ZS har vissa saker som är lite mer budget, men de har andra som är mer premium. Visst, batteriet är 20 kWh mindre, men det är inte några 150k du sparar på dessa kWh. Den största skillnaden i vardagligt bruk är att e-niro har parkeringssensorer fram och bak och ZS bara bak. Jämför du istället med MX30 som ligger i ungefär samma prisklass (möjligt att ZS till och med ligger något under den även i lyxutgåvan) så får du väldigt mycket mer för pengarna, en rymligare bil samt större batteri.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av iAkita »

alvenzo skrev:
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Thailand ligger inte i Europa, Europa är inte med i ASEAN och Kina är inte med i EU...
Dessutom är inte de kinesiska elbilarna billigare än konkurrenterna. Och i de fall de är det så finns det en anledning. Kolla ex Björns recension av MG'n. Att han köpte den beror på att han köpte den i Thailand och den tillverkas där (samt i Shanghai). Den drabbas därför inte av importtullar.
Jo det är dem faktiskt, i alla fall de som försöker vara det. Du har även fel vad gäller Björn. I Norge betalar du inte moms eller import på elbilar, oavsett vart bilen tillverkas.

MG ZS är väldigt nära Kia e-Niro men ligger omkring 150tkr lägre i pris. Visst, MG ZS har vissa saker som är lite mer budget, men de har andra som är mer premium. Visst, batteriet är 20 kWh mindre, men det är inte några 150k du sparar på dessa kWh. Den största skillnaden i vardagligt bruk är att e-niro har parkeringssensorer fram och bak och ZS bara bak. Jämför du istället med MX30 som ligger i ungefär samma prisklass (möjligt att ZS till och med ligger något under den även i lyxutgåvan) så får du väldigt mycket mer för pengarna, en rymligare bil samt större batteri.
Jag tycker det är fel att jämföra MG ZS med e-Niro, Kona, och andra liknande bilar. MG ZS funkar inte alls bra på långfärd. Det är en av de absolut sämsta bilarna i Björn Nylands 1000 km tester. Långsammare än Zoe och nya Ionic till och med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna anfaller Europa med sina billiga elfordon

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
alvenzo skrev:
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Thailand ligger inte i Europa, Europa är inte med i ASEAN och Kina är inte med i EU...
Dessutom är inte de kinesiska elbilarna billigare än konkurrenterna. Och i de fall de är det så finns det en anledning. Kolla ex Björns recension av MG'n. Att han köpte den beror på att han köpte den i Thailand och den tillverkas där (samt i Shanghai). Den drabbas därför inte av importtullar.
Jo det är dem faktiskt, i alla fall de som försöker vara det. Du har även fel vad gäller Björn. I Norge betalar du inte moms eller import på elbilar, oavsett vart bilen tillverkas.

MG ZS är väldigt nära Kia e-Niro men ligger omkring 150tkr lägre i pris. Visst, MG ZS har vissa saker som är lite mer budget, men de har andra som är mer premium. Visst, batteriet är 20 kWh mindre, men det är inte några 150k du sparar på dessa kWh. Den största skillnaden i vardagligt bruk är att e-niro har parkeringssensorer fram och bak och ZS bara bak. Jämför du istället med MX30 som ligger i ungefär samma prisklass (möjligt att ZS till och med ligger något under den även i lyxutgåvan) så får du väldigt mycket mer för pengarna, en rymligare bil samt större batteri.
Jag tycker det är fel att jämföra MG ZS med e-Niro, Kona, och andra liknande bilar. MG ZS funkar inte alls bra på långfärd. Det är en av de absolut sämsta bilarna i Björn Nylands 1000 km tester. Långsammare än Zoe och nya Ionic till och med.
Är det främst laddningen av batterierna som är slött på den, eller är det främst för att den är törstigare?

Hur står den sig för långfärd jämfört med ID3/ID4 med stora batteriet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar