Förvärmning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Re: Förvärmning

Inlägg av Arn »

Att värma ett kallt batteri vintertid tycks ta tid. Har 4 mil till jobbet och fortfarande ingen regen att tala om bär jag är framme
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Arn skrev:
Att värma ett kallt batteri vintertid tycks ta tid. Har 4 mil till jobbet och fortfarande ingen regen att tala om bär jag är framme
Nej, det är alldeles för lite. Frågan är om 15 räcker.

25 mil då vill den ha 36 minuter batterivärme ändå för att värma tillräckligt för SuC.
Tesla Y LR -22 EAP
msand

Inlägg av msand »

Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

msand skrev:
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt
Går det månne göra i appen?
Hittade ingen setting för det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Näh, man måste ut i kylan :-(
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Arn skrev:
Den startar tydligen förvärmning även om det är långt t.ex 40 min till SuC och batterierna redan är skapligt varma

Om det nu drar energi och det enda man vinner är snabbare laddning är det kanske bättre om man nu inte har bråttom att inte ange supercharger i bilens gps, eller möjligen göra det 5 min innan om det nu tillför någon nytta
Man ska förvärma när möjlighet finns. Tanken är att man ska spendera så kort tid som möjligt på SuC för att lämna plats åt andra. ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Beror ju på. Ibland vill man äta lunch samtidigt och kan ju vara 5 min promenad till närmaste restaurang. Att både äta och ladda på 20-30 min kan bli stressigt så då fördel om laddningen tar kängre tid
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Eller man kanske inte vill/behöver äta, och då ska laddningen gå så fort som möjligt. Alla dessa val.....
Om laddningen går snabbt kan man äta eller inte, går den sakta kan man äta, men blir frustrerad pga väntetiden om man inte vill/behöver äta. Så för mej ska det ladda så fort som möjligt alla dagar i veckan. Inte vill jag att det ska gå långsamt för att man ibland vill äta på ett ställe som kanske ligger 5 min bort.
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev:
Näh, man måste ut i kylan :-(
Lite synd, i appen hade ju vart idealiskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Det borde komma, inte så svårt att fixa.
De uppdaterar bilen ofta, men appen har jag nog bara sett en uppdatering på under ett år.
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

msand skrev:
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.

Intressant info
Men vad är vinsten med detta kontra att själv förvärma med appen 15min före avfärd?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Arn skrev:
msand skrev:

Intressant info
Men vad är vinsten med detta kontra att själv förvärma med appen 15min före avfärd?
Tar rätt lång tid att värma upp batterierna
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Mm, tar tid, bmw i3 stod det att det värmde först 3 tim innan avgångstid och med inkopplad sladd. Annars inte. När man kör bmw tror jag batteriet värms hela tiden till optimal temperatur, räckvidden brukar öka efter en tids körning och varm bil.

Tesla verkar optimera här och inte värma batteriet om den inte tror det är nödvändigt, den är utvecklad i varmt klimat. Går väl att ställa in antar jag, så batteriet alltid är varmt på vintern, om man vill köra långt eller snabbladda.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Ok. Förstår jag er rätt då att inställning pkanerad avfart som värmer batterierna är lämplig inför långresa då man vill maximera räckvidd?

Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?

Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Helt rätt tänkt enligt mej. Och det är inte ekonomiskt försvarbart.
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Arn skrev:
Ok. Förstår jag er rätt då att inställning pkanerad avfart som värmer batterierna är lämplig inför långresa då man vill maximera räckvidd?

Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?

Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?
Det du framför allt vinner med uppvärmt batteri är mer effekt och mer generering när du släpper fartpedalen.

Har du model 3 med värmepump och förvärmer så batterierna blir varma så kommer förbrukningen bli de 4 milen bli bra mycket lägre då värmen från batteriet sen tas tillvara och ger kupevärme "gratis" under färden.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Hade en spännande upplevelse idag. -8. Förvärmde 7-8 min. Varm härlig kupé.

Det intressanta var att regen var absolut noll. Bilen rullade precis lika långt som en fossilbil alltså flera hundra meter sedan man släppt gasen. Efter 10km körning fanns viss regen.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.

Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.

Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Elix747 skrev:
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.

Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.

Vad tror du om att ställa in så laddningen så den blir klar strax innan avfart? Borde ge hyfsat varmt batteri? Vet ej hur fort batteriet kyls om laddning blir klar 0,5-1h före. Annars kan man ju alltid avbryta laddning. Vet ej om det finns något negativt med det.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Arn skrev:
Elix747 skrev:

Vad tror du om att ställa in så laddningen så den blir klar strax innan avfart? Borde ge hyfsat varmt batteri? Vet ej hur fort batteriet kyls om laddning blir klar 0,5-1h före. Annars kan man ju alltid avbryta laddning. Vet ej om det finns något negativt med det.
På vintern: Det är bra att ladda när batteriet är varmt efter körning. Särskilt om man kommer fram med låg SoC (State of Charge). Då laddar batteriet direkt. Om batteriet kallnar rejält så måste laddaren värma batteriet innan laddningen börjar. Då förlorar man på det. Har man låg laddeffekt (schuko) inte ens laddningen startar pga att allt går åt att värma. Å andra sidan kommer batteriet vara kallt om kan skall åka på morgonen och man tappar räckvidd. Laddar man innan avfärd är batteriet lite varmare och förvärmningen går lite fortare. Då blir det lite bättre räckvidd.

Lite för och nackdelar vilket som. Gör det som passar bäst.

Oavsett, om det är ute kallt och låg SoC så bör man ladda direk efter avslutat körning.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare

Inlägg av zata »

BrooklynS skrev:
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Har du iPhone? Laddade ner för saknar schemaläggning, men hittar inte det i appen? Jag har Android.
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

zata skrev:
BrooklynS skrev:
Har du iPhone? Laddade ner för saknar schemaläggning, men hittar inte det i appen? Jag har Android.
Hittade den inte med iPhone heller.......
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Omdöpt ser jag nu: ”Plus - for Tesla”
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare

Inlägg av zata »