Förvärmning
Moderator: Redaktion
Re: Förvärmning
Att värma ett kallt batteri vintertid tycks ta tid. Har 4 mil till jobbet och fortfarande ingen regen att tala om bär jag är framme
Re: Förvärmning
Nej, det är alldeles för lite. Frågan är om 15 räcker.Arn skrev:Att värma ett kallt batteri vintertid tycks ta tid. Har 4 mil till jobbet och fortfarande ingen regen att tala om bär jag är framme
25 mil då vill den ha 36 minuter batterivärme ändå för att värma tillräckligt för SuC.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förvärmning
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.
Re: Förvärmning
Går det månne göra i appen?msand skrev:Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt
Hittade ingen setting för det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Näh, man måste ut i kylan 

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Förvärmning
Man ska förvärma när möjlighet finns. Tanken är att man ska spendera så kort tid som möjligt på SuC för att lämna plats åt andra.Arn skrev:Den startar tydligen förvärmning även om det är långt t.ex 40 min till SuC och batterierna redan är skapligt varma
Om det nu drar energi och det enda man vinner är snabbare laddning är det kanske bättre om man nu inte har bråttom att inte ange supercharger i bilens gps, eller möjligen göra det 5 min innan om det nu tillför någon nytta

Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Förvärmning
Beror ju på. Ibland vill man äta lunch samtidigt och kan ju vara 5 min promenad till närmaste restaurang. Att både äta och ladda på 20-30 min kan bli stressigt så då fördel om laddningen tar kängre tid
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Eller man kanske inte vill/behöver äta, och då ska laddningen gå så fort som möjligt. Alla dessa val.....
Om laddningen går snabbt kan man äta eller inte, går den sakta kan man äta, men blir frustrerad pga väntetiden om man inte vill/behöver äta. Så för mej ska det ladda så fort som möjligt alla dagar i veckan. Inte vill jag att det ska gå långsamt för att man ibland vill äta på ett ställe som kanske ligger 5 min bort.
Om laddningen går snabbt kan man äta eller inte, går den sakta kan man äta, men blir frustrerad pga väntetiden om man inte vill/behöver äta. Så för mej ska det ladda så fort som möjligt alla dagar i veckan. Inte vill jag att det ska gå långsamt för att man ibland vill äta på ett ställe som kanske ligger 5 min bort.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Förvärmning
Lite synd, i appen hade ju vart idealiskt.kenjon skrev:Näh, man måste ut i kylan
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Det borde komma, inte så svårt att fixa.
De uppdaterar bilen ofta, men appen har jag nog bara sett en uppdatering på under ett år.
De uppdaterar bilen ofta, men appen har jag nog bara sett en uppdatering på under ett år.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Förvärmning
msand skrev:Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.
Intressant info
Men vad är vinsten med detta kontra att själv förvärma med appen 15min före avfärd?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förvärmning
Tar rätt lång tid att värma upp batteriernaArn skrev:msand skrev:Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.
Intressant info
Men vad är vinsten med detta kontra att själv förvärma med appen 15min före avfärd?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Förvärmning
Mm, tar tid, bmw i3 stod det att det värmde först 3 tim innan avgångstid och med inkopplad sladd. Annars inte. När man kör bmw tror jag batteriet värms hela tiden till optimal temperatur, räckvidden brukar öka efter en tids körning och varm bil.
Tesla verkar optimera här och inte värma batteriet om den inte tror det är nödvändigt, den är utvecklad i varmt klimat. Går väl att ställa in antar jag, så batteriet alltid är varmt på vintern, om man vill köra långt eller snabbladda.
Tesla verkar optimera här och inte värma batteriet om den inte tror det är nödvändigt, den är utvecklad i varmt klimat. Går väl att ställa in antar jag, så batteriet alltid är varmt på vintern, om man vill köra långt eller snabbladda.
Re: Förvärmning
Ok. Förstår jag er rätt då att inställning pkanerad avfart som värmer batterierna är lämplig inför långresa då man vill maximera räckvidd?
Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?
Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?
Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?
Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Förvärmning
Helt rätt tänkt enligt mej. Och det är inte ekonomiskt försvarbart.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förvärmning
Det du framför allt vinner med uppvärmt batteri är mer effekt och mer generering när du släpper fartpedalen.Arn skrev:Ok. Förstår jag er rätt då att inställning pkanerad avfart som värmer batterierna är lämplig inför långresa då man vill maximera räckvidd?
Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?
Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?
Har du model 3 med värmepump och förvärmer så batterierna blir varma så kommer förbrukningen bli de 4 milen bli bra mycket lägre då värmen från batteriet sen tas tillvara och ger kupevärme "gratis" under färden.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Förvärmning
Hade en spännande upplevelse idag. -8. Förvärmde 7-8 min. Varm härlig kupé.
Det intressanta var att regen var absolut noll. Bilen rullade precis lika långt som en fossilbil alltså flera hundra meter sedan man släppt gasen. Efter 10km körning fanns viss regen.
Det intressanta var att regen var absolut noll. Bilen rullade precis lika långt som en fossilbil alltså flera hundra meter sedan man släppt gasen. Efter 10km körning fanns viss regen.
Re: Förvärmning
Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.
Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.
Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.
Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.
Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Förvärmning
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förvärmning
Elix747 skrev:Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.
Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.
Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.
Vad tror du om att ställa in så laddningen så den blir klar strax innan avfart? Borde ge hyfsat varmt batteri? Vet ej hur fort batteriet kyls om laddning blir klar 0,5-1h före. Annars kan man ju alltid avbryta laddning. Vet ej om det finns något negativt med det.
Re: Förvärmning
På vintern: Det är bra att ladda när batteriet är varmt efter körning. Särskilt om man kommer fram med låg SoC (State of Charge). Då laddar batteriet direkt. Om batteriet kallnar rejält så måste laddaren värma batteriet innan laddningen börjar. Då förlorar man på det. Har man låg laddeffekt (schuko) inte ens laddningen startar pga att allt går åt att värma. Å andra sidan kommer batteriet vara kallt om kan skall åka på morgonen och man tappar räckvidd. Laddar man innan avfärd är batteriet lite varmare och förvärmningen går lite fortare. Då blir det lite bättre räckvidd.Arn skrev:Elix747 skrev:Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.
Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.
Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.
Vad tror du om att ställa in så laddningen så den blir klar strax innan avfart? Borde ge hyfsat varmt batteri? Vet ej hur fort batteriet kyls om laddning blir klar 0,5-1h före. Annars kan man ju alltid avbryta laddning. Vet ej om det finns något negativt med det.
Lite för och nackdelar vilket som. Gör det som passar bäst.
Oavsett, om det är ute kallt och låg SoC så bör man ladda direk efter avslutat körning.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Förvärmning
Har du iPhone? Laddade ner för saknar schemaläggning, men hittar inte det i appen? Jag har Android.BrooklynS skrev:Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Re: Förvärmning
Hittade den inte med iPhone heller.......zata skrev:Har du iPhone? Laddade ner för saknar schemaläggning, men hittar inte det i appen? Jag har Android.BrooklynS skrev:Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Re: Förvärmning
Ok, verkar inte finnas på Android.BrooklynS skrev:Omdöpt ser jag nu: ”Plus - for Tesla”
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25