Mobileye kör om Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7689
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Blablablablabla.... snygga demos med HD-kartor etc är inget nytt.
Hahaha. Elon är väl värre spindoctor än denna gubbe. Tesla kan ju inte ens göra automatik för vindrutetorkare eller bra automatiska helljus. Jag är skeptisk.
FSD-beta i all ära.
Eller läsa hastighetsskyltar...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Blablablablabla.... snygga demos med HD-kartor etc är inget nytt.
Hahaha. Elon är väl värre spindoctor än denna gubbe. Tesla kan ju inte ens göra automatik för vindrutetorkare eller bra automatiska helljus. Jag är skeptisk.
FSD-beta i all ära.
Eller läsa hastighetsskyltar...
Den klarar väl hastighetsskyltar efter en uppdatering i höstas?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av jpetters »

mikebike skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Blablablablabla.... snygga demos med HD-kartor etc är inget nytt.
Hahaha. Elon är väl värre spindoctor än denna gubbe. Tesla kan ju inte ens göra automatik för vindrutetorkare eller bra automatiska helljus. Jag är skeptisk.
FSD-beta i all ära.
Eller läsa hastighetsskyltar...
Läsa hastighetsskyltar fungerar utmärkt på min bil iaf.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Jag ser inte att Tesla kommer att köra bättre än MobilEye gör nu med sina demos (utan LiDAR). Både Jerusalem och Munchen spöar ju skiten ur FSD-betan. Kommer som sagt i produktion i bilar i år.
Ser ingen skillnad på MobilEye mot Teslas film från snart två år sedan:

Skillnaden är väl att köra i stadstrafik (i stora städer) kontra åka på motorväg och några påfarter. Har du nån film där en Tesla kör en halvtimme själv i Los Angeles eller så, så blir det klart mer imponerande.
Det finns mängder med klipp där vanliga förare kör med FSD i stadstrafik. De är dock inte noga utvalda rutter som kan ha testats flera gånger av företaget som lägger ut klippen utan just vanliga ej Tesla-anställda personer som kör sina egna bilar med teknik som levererats till många hundratusentals bilar redan. Tycker dock att dessa står sig bra.

Klippen från MobilEye jämför jag med Nissans:



Vi vet dock inte hur det ser ut "under huven" på bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Klippen från MobilEye jämför jag med Nissans
Vi vet dock inte hur det ser ut "under huven" på bilarna.
Jo det "vet" vi. I Nissans video säger som att dom har "a bunch of computers in the back". I MobilEyes säger som att dom har SuperVision med EyeQ och 11 kameror och ingen LiDAR. Dom säger också att ingen extern PC kommer att användas "om ett par veckor". Allt på ett chip.

och


---> Kamerorna har dessutom "Water + air cleaning system" <---
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av wcarlsson »

jpetters skrev:
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Blablablablabla.... snygga demos med HD-kartor etc är inget nytt.
Hahaha. Elon är väl värre spindoctor än denna gubbe. Tesla kan ju inte ens göra automatik för vindrutetorkare eller bra automatiska helljus. Jag är skeptisk.
FSD-beta i all ära.
Eller läsa hastighetsskyltar...
Läsa hastighetsskyltar fungerar utmärkt på min bil iaf.
Inte på min. Hårdvaran som Tesla sålde som FSD till mig klarar det ej, måste bytas.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av wcarlsson »

spacecoin skrev:
Jag tror att det är sannolikt att flera att flera bilmärken kommer att köra bättre än Tesla 2022 m h a MobilEye.
Geely kommer att använda den i bilar som produceras i höst.

Intressant presentation/interview från CES 2021 (igår):


och idag:
(under the hood session)

Bland annat tror han att Level 4 kräver 1 LiDAR och kommer 2025.
Han menar att dom (Intel) har unik IP i detta space.

Annat:
(mapping, från Nov 2019)
(self-driving, munchen)
(self-driving, jerusalem)


Automated, worldwide autonomous vehicle (AV) mapping capability allows Mobileye to expand its AV test fleets; new vehicles expected in Detroit, Tokyo, Shanghai, Paris and (pending regulation) New York City early this year.
Intel brings its XPU strategy, expertise and manufacturing capability in silicon photonics to develop a lidar system-on-chip (SoC) for Mobileye use in AVs starting in 2025.
Mobileye plans a software-defined radar customized to autonomous vehicles.
Mobileye reveals that cars using its existing technology have mapped nearly 1 billion kilometers globally, with more than 8 million kilometers mapped daily.
Jerusalem, Jan. 11, 2021 — Mobileye, an Intel Company, today previewed the strategy and technology that will enable autonomous vehicles (AV) to fulfill their lifesaving promise globally. During two sessions at this week’s Consumer Electronics Show, Mobileye president and chief executive officer Amnon Shashua will explain how Mobileye is set up to win globally in the AV industry.

“The backing of Intel and the trinity of our approach means that Mobileye can scale at an unprecedented manner,” Shashua said. “From the beginning, every part of our plan aims for rapid geographic and economic scalability – and today’s news shows how our innovations are enabling us to execute on that strategy.”

The Mobileye Trinity

In describing the trinity of the Mobileye approach, Shashua will explain the importance of delivering a sensing solution that is orders of magnitude more capable than human drivers. He will describe how Mobileye’s technology – including Road Experience Management™ (REM™) mapping technology, rules-based Responsibility-Sensitive Safety (RSS) driving policy and two separate, truly redundant sensing subsystems based on world-leading camera, radar and lidar technology – combine to deliver such a solution.

Mobileye’s approach solves the scale challenge from both a technology and business perspective. Getting the technology down to an affordable cost in line with the market for future AVs is crucial to enabling global proliferation. Mobileye’s solution starts with the inexpensive camera as the primary sensor combined with a secondary, truly redundant sensing system enabling safety-critical performance that is at least three orders of magnitude safer than humans. Using True Redundancy™, Mobileye can validate this level of performance faster and at a lower cost than those who are doing so with a fused system.

New Radar and Lidar Technology
Shashua explained that the company envisions a future with AVs achieving enhanced radio- and light-based detection-and-ranging sensing, which is key to further raising the bar for road safety. Mobileye and Intel are introducing solutions that will innovatively deliver such advanced capabilities in radar and lidar for AVs while optimizing computing- and cost-efficiencies.

As described in Shashua’s “Under the Hood” session, Mobileye’s software-defined imaging radar technology with 2304 channels, 100DB dynamic range and 40 DBc side lobe level that together enable the radar to build a sensing state good enough for driving policy supporting autonomous driving. With fully digital and state-of-the-art signal processing, different scanning modes, rich raw detections and multi-frame tracking, Mobileye’s software-defined imaging radar represents a paradigm shift in architecture to enable a significant leap in performance.

Shashua also will explain how Intel’s specialized silicon photonics fab is able to put active and passive laser elements on a silicon chip. “This is really game-changing,” Shashua said of the lidar SoC expected in 2025. “And we call this a photonic integrated circuit, PIC. It has 184 vertical lines, and then those vertical lines are moved through optics. Having fabs that are able to do that, that’s very, very rare. So this gives Intel a significant advantage in building these lidars.”

In Monday’s session, Shashua will explain the thinking behind Mobileye’s crowdsourced mapping technology. Mobileye’s unique and unprecedented technology can now map the world automatically with nearly 8 million kilometers tracked daily and nearly 1 billion kilometers completed to date. This mapping process differs from other approaches in its attention to semantic details that are crucial to an AV’s ability to understand and contextualize its environment.

For AVs to realize their life-saving promise, they must proliferate widely and be able to drive almost everywhere. Mobileye’s automated map-making process uses technology deployed on nearly 1 million vehicles already equipped with Mobileye advanced driver-assistance technology.

To demonstrate the scalable benefits of these automatic AV maps, Mobileye will start driving its AVs in four new countries without sending specialized engineers to those new locations. The company will instead send vehicles to local teams that support Mobileye customers. After appropriate training for safety, those vehicles will be able to drive. This approach was used in 2020 to enable AVs to start driving in Munich and Detroit within a few days.
Kul att du följer Mobileye och lägger upp här. Vet att du la upp mycket intressanta klipp för ca ett år sedan då de också körde i Jerusalem, ska bli kul att se vad som hänt sedan sist.
Fredrik j
Inlägg: 11011
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Svarte petter får ju den tillverkare som stressar och lanserar ett system som föraren missuppfattar med en allvarlig olycka som följd. Den tillverkare som har får bråttom kan ju få ett förbud mot funktionerna. Går det riktigt illa kan det bli skadeståndsprocess.
Det här ser jag som den största risken och det kan försena självkörande bilar med flera år.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7689
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev:
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Blablablablabla.... snygga demos med HD-kartor etc är inget nytt.
Hahaha. Elon är väl värre spindoctor än denna gubbe. Tesla kan ju inte ens göra automatik för vindrutetorkare eller bra automatiska helljus. Jag är skeptisk.
FSD-beta i all ära.
Eller läsa hastighetsskyltar...
Läsa hastighetsskyltar fungerar utmärkt på min bil iaf.
Jag har frågat Tesla Service om det kan vara fel på min kamera eftersom bilen har svårt för att se mötande trafik och hastighetsskyltar.
I Nyårsveckan körde jag söderut genom Jönköping. Bilen såg 90-skyltarna vid Husqvarna, men missade två uppsättningar 80-skyltar och två uppsättningar 70-skyltar (vägarbete).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av frippan »

Det som oroar mig mest är att Intel köpt upp de, de har inte haft särskilt bra track record sista åren. De har haft problem efter problem, hoppas att de satsat rätt nu. Konkurrens behövs för att få bra system och fler företag för att trycka på för uppdatering av lagar.
Sen tror jag själv inte på hd maps är det bästa sättet, snarare kanske det enklaste sättet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Vad kan Tesla FSD göra idag(inte beta) som inte ap1 kunde göra? Med den sjuka utvecklingstakten och ljusåren bättre hårdvara så måste det vara ganska mycket.
Varför "inte beta"? Just den visar ju vad den faktiskt kan göra, om vi inte haft EU i vägen, och det är ju det mesta inkl stadstrafik.
Men även här i EU där vi inte fått beta så kan den ju tolka och reagera på skyltar, rödljus, ta skarpare kurvor(men inte hur skarpa som helst pga EU-begränsningen), göra undanmanöver om ett fordon vinglar in i din fil, följa och undvika vägkoner, köra på vägar utan linjer etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5542
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan är vem eller vilka som kommer med laglig nivå 3 när regelverket kommer, det är någon av dem som får mina pengar. Sen blir det samma fråga med nivå 4 osv, det intressanta för mig är ju vad jag kan utnyttja.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av wcarlsson »

Har kollat nu och det var intressant som vanligt. Några saker jag tyckte var extra intressanta.

Dom har ett helt "bakvänt" tänk kring sensorfusion. Istället för att slå ihop signalerna och sedan processa i NN bygger man två redundanta system (ett med kamera, ett med lidar/radar). Man hävdar att man klarar samma nivå av självkörning med enbart radar+lidar som med kamera.

Geely ska rulla ut produkten nästa år. Då menar jag någon nivå av självkörande mjukvara, inte sensorsuiten. När kommer den till Volvo?

Intel har byggt en software defined radar. Det här är ett superintressant område som jag tror bara produktifierats inom det militära innan. Om ni som är bekanta med amatörradio och SDR tänker på vad man kan åstadkomma med en liten antenn och GNU Radio så kan man ju spekulera i vad en SD-Radar kan göra. Intel borde ju kunna skapa chip som klarar av att hantera A/D-konverteringen och dataprocessering i "realtid". Spännande område, kanske är det tack vare denna man klara att bygga någon mån av självkörning med lidar/radar enbart.

1 miljon bilar bidrar redan till deras mappning av världen. Detta är ju den senaste generationen EyeQ5 då för jag vill minnas att tidigare generationer inte pratade hem till molnet. Imponerande snabb utrullning men det kan ju vara putsade siffror eller andra saker som dom inte nämner t.ex. att 90% av värdarna rullar i Kina eller så.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Den som kommer med något som funkar i regn/slask november-april i Sverige på motorväg får mina pengar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Blablablablabla.... snygga demos med HD-kartor etc är inget nytt.
Hahaha. Elon är väl värre spindoctor än denna gubbe. Tesla kan ju inte ens göra automatik för vindrutetorkare eller bra automatiska helljus. Jag är skeptisk.
FSD-beta i all ära.
Elon är en duktig säljare, men han är en ännu duktigare ingenjör som tur är.
Jag har ju kört en eGolf nu på sistone, den har regnsensor. Man läser så mkt skitsnack här att man ibland nästan kan tro det är sant. Nej, Teslan var inte perfekt, särskilt inte i mörker.
Men eGolfen upplever jag faktiskt att den, trots regnsensor, är SÄMRE åtminstone dagtid. Mycket segare att reagera särskilt på mikroskopiskt duggregn.
Automatiska helljuset har jag ännu inte hittat någon bil som det funkar riktigt bra på. Inkl Volvon jag hade innan Teslan, samt Zoen jag körde nyss. eGolfen har inget överhuvudtaget. De enda bilarna det verkar funka dugligt på är de med Matrix-funktion, och det råkar ju vara på G hos Tesla också.

Tror många gnälliga Teslaägare här skulle må bra av att prova en annan bil en period. Det är lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan. Det är det inte.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Automatiska helljuset har jag ännu inte hittar någon bil som det funkar riktigt bra på. Inkila Volvon jag hade innan Teslan, samt Zoen jag körde nyss. eGolfen har inget överhuvudtaget. De enda bilarna det verkar funka dugligt på är de med Matrix-funktion, och det råkar ju vara på G hos Tesla också.
Funkade kanon på min Nissan Qashqai från 2014 som kostade 230k. Tycker det är under all kritik på Teslan. Skulle kalla det för oanvändbart.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Tesla kommer dras med löftet om att även gamla bilar ska få FSD.
Det är väl ingen som tror att AP1-bilar skall få det längre?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Automatiska helljuset har jag ännu inte hittar någon bil som det funkar riktigt bra på. Inkila Volvon jag hade innan Teslan, samt Zoen jag körde nyss. eGolfen har inget överhuvudtaget. De enda bilarna det verkar funka dugligt på är de med Matrix-funktion, och det råkar ju vara på G hos Tesla också.
Funkade kanon på min Nissan Qashqai från 2014 som kostade 230k. Tycker det är under all kritik på Teslan. Skulle kalla det för oanvändbart.
Jaså, även på motorväg med barriärer etc i vägen? Inga lastbilar som blinkade på dig?

Tesla, Volvo, Renault etc funkar fint på landsväg där det inte är så mkt ljuskällor och inga barriärer. Är de det funkar dom uselt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Automatiska helljuset har jag ännu inte hittar någon bil som det funkar riktigt bra på. Inkila Volvon jag hade innan Teslan, samt Zoen jag körde nyss. eGolfen har inget överhuvudtaget. De enda bilarna det verkar funka dugligt på är de med Matrix-funktion, och det råkar ju vara på G hos Tesla också.
Funkade kanon på min Nissan Qashqai från 2014 som kostade 230k. Tycker det är under all kritik på Teslan. Skulle kalla det för oanvändbart.
Jaså, även på motorväg med barriärer etc i vägen? Inga lastbilar som blinkade på dig?

Tesla, Volvo, Renault etc funkar fint på landsväg där det inte är så mkt ljuskällor och inga barriärer. Är de det funkar dom uselt.
Ja det tycker jag. Jämfört med Teslan är det helt sjukt bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Automatiska helljuset har jag ännu inte hittar någon bil som det funkar riktigt bra på. Inkila Volvon jag hade innan Teslan, samt Zoen jag körde nyss. eGolfen har inget överhuvudtaget. De enda bilarna det verkar funka dugligt på är de med Matrix-funktion, och det råkar ju vara på G hos Tesla också.
Funkade kanon på min Nissan Qashqai från 2014 som kostade 230k. Tycker det är under all kritik på Teslan. Skulle kalla det för oanvändbart.
Jaså, även på motorväg med barriärer etc i vägen? Inga lastbilar som blinkade på dig?

Tesla, Volvo, Renault etc funkar fint på landsväg där det inte är så mkt ljuskällor och inga barriärer. Är de det funkar dom uselt.
Ja det tycker jag. Jämfört med Teslan är det helt sjukt bra.
Intressant. Just motorväg med barriärer har ju även många med Matrix-funktion problem med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Det kanske är något fel på min bil, men jag kan inte få skiten att blända av i tid ens på en nattsvart 70-väg.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av wcarlsson »

wcarlsson skrev:
Har kollat nu och det var intressant som vanligt. Några saker jag tyckte var extra intressanta.

Dom har ett helt "bakvänt" tänk kring sensorfusion. Istället för att slå ihop signalerna och sedan processa i NN bygger man två redundanta system (ett med kamera, ett med lidar/radar). Man hävdar att man klarar samma nivå av självkörning med enbart radar+lidar som med kamera.

Geely ska rulla ut produkten nästa år. Då menar jag någon nivå av självkörande mjukvara, inte sensorsuiten. När kommer den till Volvo?

Intel har byggt en software defined radar. Det här är ett superintressant område som jag tror bara produktifierats inom det militära innan. Om ni som är bekanta med amatörradio och SDR tänker på vad man kan åstadkomma med en liten antenn och GNU Radio så kan man ju spekulera i vad en SD-Radar kan göra. Intel borde ju kunna skapa chip som klarar av att hantera A/D-konverteringen och dataprocessering i "realtid". Spännande område, kanske är det tack vare denna man klara att bygga någon mån av självkörning med lidar/radar enbart.

1 miljon bilar bidrar redan till deras mappning av världen. Detta är ju den senaste generationen EyeQ5 då för jag vill minnas att tidigare generationer inte pratade hem till molnet. Imponerande snabb utrullning men det kan ju vara putsade siffror eller andra saker som dom inte nämner t.ex. att 90% av värdarna rullar i Kina eller så.
Har kollat på technical deep dive nu och det var ju ganska exakt det här han fokuserade på. Finns så mycket intressant i demon att jag inte vet var jag ska börja. Jag upplever att Tesla och Mobileye inom nästan alla områden drar åt precis samma håll, man verkar ha lärt sig samma läxor om vad som funkar och inte och har väl egentligen samma fliosofi om hur det ska gå till. Det som skiljer lite är ju affärsmodellen samt AV-maps. Mobileyes affärsmodell med bara robotaxi initialt tillåter ju dyr lidar under en övergångperiod Teslas affärsmodell tillåter ju inte detta, så beslutet att inte börja med lidar är ju inte så konstigt. Vad som är lite konstigare är att man håller fast vid att man inte behöver "kartor". Det är ju ganska uppenbart att det är fördelaktigt att ha en referensvärld att positionera sig i och inte enbart förlita sig på den rendererade ögonblicksbilden. Som professorn glirar och som också har påpekats av FSD-betatestarna så använder ju dessutom Tesla detta i någon mån redan. Elons uttalanden om lidar och HD / AV-maps är ju lite larviga, man kan få känslan av att han vägrar ändra ståndpunkt men förhoppningsvis är han mer balanserad utanför twitter- och podvärlden. Jag gissar att Tesla kommer introducera motsvarigheten till AV-maps men Elon kommer hävda att det är navigeringskartor han sagt är en återvändsgränd. Lidar kommer dom ju inte backa på och konsekvensen av det tror jag blir ytterligare förseningar. Jag gissar på att Mobileye kör robotaxi innan Tesla men Tesla släpper level 4 till konsument före Mobileye. Innan Tesla släpper level 4 till konsument tror jag man har uppgraderat sensorsviten i någon mån.

Taliz du behöver inte spamma sönder tråden med inlägg om regnsensorer. Alla här inne vet redan att Tesla bygger världens bästa elbilar. Om det är p.g.a aktieägande du är så orolig kanske du borde minska innehavet ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Vad ger LIDAR för fördelar som inte radar och kameror klarar av? LIDAR har problem att se genom regn, dimma, snö och rök tex.

När det kommer till högupplösta kartor så har Tesla jobbat på detta för 5-6 år sedan. De verkar ha ändrat sig nu efter att testat detta, varför vet jag inte.

https://mashable.com/2015/10/14/tesla-h ... urope=true
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av wcarlsson »

Svenssons skrev:
Vad ger LIDAR för fördelar som inte radar och kameror klarar av? LIDAR har problem att se genom regn, dimma, snö och rök tex.
I Mobileyes fall så verkar fördelen vara att ha redundanta system. Om bilen kan köra 10000 mil utan incident på bara enbart kamera och 10000 mil utan incident på enbart lidar/radar kan bilen köra 100 miljoner mil utan incident med båda systemen igång parallellt. Det är deras approach, det kan man ju ha åsikter om. I Waymos fall handlar det nog helt enkelt om att all data är bra och fler sensorer är bättre än färre, kostnaden är ingen faktor. Vet ej vilka omständigheter Lidar enskilt briljerar, motljus kanske?
Svenssons skrev:
När det kommer till högupplösta kartor så har Tesla jobbat på detta för 5-6 år sedan. De verkar ha ändrat sig nu efter att testat detta, varför vet jag inte.
Jag förstår inte vad nackdelen skulle vara. Man för fram flera fördelar i presentationen. Visst att det kanske inte behövs rent teoretiskt men om det hjälpa utvecklingen förstår jag inte varför man avfärdar det. Att bli ytterligare försenade och att behöva uppgradera alla bilar till HW4 osv har ju också ett pris. Med det sagt antar jag att Tesla inte avfärdar det av principskäl, något verkar ju finnas i FSD-beta bilarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av Svenssons »

wcarlsson skrev:
Svenssons skrev:
Vad ger LIDAR för fördelar som inte radar och kameror klarar av? LIDAR har problem att se genom regn, dimma, snö och rök tex.
I Mobileyes fall så verkar fördelen vara att ha redundanta system. Om bilen kan köra 10000 mil utan incident på bara enbart kamera och 10000 mil utan incident på enbart lidar/radar kan bilen köra 100 miljoner mil utan incident med båda systemen igång parallellt. Det är deras approach, det kan man ju ha åsikter om. I Waymos fall handlar det nog helt enkelt om att all data är bra och fler sensorer är bättre än färre, kostnaden är ingen faktor. Vet ej vilka omständigheter Lidar enskilt briljerar, motljus kanske?
Svenssons skrev:
När det kommer till högupplösta kartor så har Tesla jobbat på detta för 5-6 år sedan. De verkar ha ändrat sig nu efter att testat detta, varför vet jag inte.
Jag förstår inte vad nackdelen skulle vara. Man för fram flera fördelar i presentationen. Visst att det kanske inte behövs rent teoretiskt men om det hjälpa utvecklingen förstår jag inte varför man avfärdar det. Att bli ytterligare försenade och att behöva uppgradera alla bilar till HW4 osv har ju också ett pris. Med det sagt antar jag att Tesla inte avfärdar det av principskäl, något verkar ju finnas i FSD-beta bilarna.
Tesla har ju också redundanta system, både i processor och sensorer. LIDAR ska visst ha problem i motljus också men en fördel som LIDAR har mot kameror är att den fungerar när det är mörkt vilket även radar gör.

HW4 ska ju vara kostnadseffektivare och strömsnålare, inte ny hårdvara som kräver ny mjukvara och nya sensorer. HD-kartor har Tesla bevisligen jobbat med och verkar ha trott på det tidigare. Frågan är då varför de gått ifrån detta. Verkar som Tesla nöjer sig med vanliga kartor plus den omgivning som sensorerna målat upp. De verkar ha kommit fram till att milimeternoggrannhet på kartor då inte är nödvändig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar